Nem kell ahhoz szakértőnek lenni, hogy megmosolyogjuk a abroncsok jelenleg használt tájékoztató címkéjét: a megadott három adat a legkevésbé sem fejezi ki az az adott gumi milyenségét. Ez végre megváltozik. De vajon tényleg jobb lesz a helyzetünk tőle?
2021 májusában új gumiabroncscímke érkezik. A cél, hogy a fogyasztók átfogóbb tájékoztatást kaphassanak a gumiabroncsok különböző jellemzőiről. Sokkal több információval ennek dacára sem árasztanak el minket. Az új címkén az alapvető adathalmaz megmaradt: a gördülési ellenállás és a vizes úttesten való fékezés új szerkezetű osztályozást kapott, míg a zajteljesítményt ezentúl a decibelek száma, és az ennek megfelelő A, B vagy C betűk jelzik. Félreértés ne essék: ezek fontos adatok, de nem nyújtanak teljes képet.
Mit csinál ilyenkor az érdeklődő? Az internethez fordul. Szerencsére már itt is van kapaszkodó: a végfelhasználók a címkén található QR-kód beolvasásával a választott gumiabronccsal kapcsolatos további információkhoz is hozzáférhetnek egy uniós adatbázisban. Ezek között az adott modell gyártási időszakát találjuk (a konkrét gyártási idő ugye rajta van minden abroncsok a DOT megjelölésnél (hét és év)).
Egy másik újítás két olyan piktogrammal kapcsolatos, amelyek jelzik, hogy az adott gumiabroncs havas körülmények közötti tapadása megfelel-e az EU-ban alkalmazott típusjóváhagyási előírásoknak (azaz a „hópehely-tesztnek”), valamint olyan szegecs nélküli abroncsról van-e szó, amely az új ISO szabványnak megfelelő jégen való tapadást biztosít. 2021 májusától a nagy teherbírású haszongépjárművek gumiabroncsai (C3 osztály) esetében is elérhetővé kell tenni az EU-s gumiabroncscímke adatokat.
Hát így fog kinézni - sokkal több adat nem szerepel rajta, de sokkal egyértelműbben értelmezhető
A besorolások is szigorodnak: az A-B-C kategória marad, de C1 és C2 helyett végre lesz D kategória és F, valamint G helyett E lesz a negatív szélsőség.
Az előrelépés tehát kétségtelen, de joggal várhatnánk információt a száraz fékútra, a havas fékútra vagy tapadásra vonatkozólag – viszont ez csorbíthatná az egyes gyártók versenyképességét, így érthető, hogy kilobbizták az EU-s döntéshozókból az elmaradását. Persze ennyi erővel a jelenlegi helyzet is furcsa, hiszen egy igazán sportos abroncs esetében könnyen lehet, hogy minden kategóriában kiábrándító eredménnyel találkozunk, viszont szárazon olyan fékutat kapunk, amit máshol nem. Nyilván a tartósság is a versenyhelyzetet aktívan módosító kategóriákhoz tartozik, viszont környezetvédelmi szempontok alapján cseppet sem elenyésző tényező, hiszen lassan már átlagban többet szennyeznek az autóink a gumiporral, mint a kipufogóval. Az a tény, hogy ennek feltüntetését nem követeli meg a folyamatosan a zöld döntések mellett szavazó EU, több mint kiábrándító.