Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ahogy tavaly is megtettük, most sincs másképp: az Autó Pult idén is megválasztja az Év Autóit. Persze mások sokféleképpen nekiláttak már ennek a feladatnak, de az Autó Pult a megszokott módon kissé máshogy helyezi el a mércét. A központba az autóipari kategóriák helyett a fogyasztói igények kerülnek.

Akárhogy is nézzük, nyakunkon a Szilveszter, azaz rohamosan közeleg 2011 vége. Az enyhének induló tél sajnos nem ígér még biztosan fehér karácsonyt, azonban a fa és a meghitt hangulat mellé igyekszünk majd becsempészni egy csipetnyi automobilizmust, hogy kedves Olvasóink a gőzölgő húsleves és a bejgli elfogyasztása után tele hassal Ahogy tesztjeinknél, itt is nagy precizitással járunk else unatkozzanak. Épp ezért szerkesztőségünkben a tavaly elindított Autó Pult Év Autója díjainak kiosztásával fokozzuk az ünnep izgalmait.

A legfrissebb modellek közt dúló  képzeletbeli csatát persze nem véres kardokkal, hanem észérvekkel vívjuk majd, hogy megmutassuk, mely típusok bizonyulnak az idei év legjobb választásának. Nem holmi divathóbort, amit követni szeretnénk, hanem sokkal inkább egy saját, letisztultabb, professzionális rendszert alkotni arra, hogy jutalmazzuk az autógyártók fogyasztókért – vagyis Önökért – tett törekvéseit. A kulcsszó tehát a vásárló, aki a legtöbb esetben nem minden nap költi el megspórolt millióit új autóra, vagyis kiemelten fontos döntést hoz. Éppen ezért nem az autóipar hagyományos csoportosítása szerint, mint inkább a fogyasztói igények alapján hirdetünk majd kategóriánként győztest.

Autó Pult csapata (Csizsek Ádám, Sütő Zsolt, Szabó Péter és Vajda János)  természetesen a tőlük már megszokott pontossággal, alapossággal és precizitással lát neki a nagy feladatnak, amely egyben roppant izgalmas is, hiszen számos modell előnyeit és hátrányait feltárva és tanulmányozva, illetve összehasonlítva kell meghoznunk a döntést minden egyes kategóriában. Habár a négy fől 'legénység' első A Porsche 911 az év egyik nagyágyújaolvasatra kicsinynek tűnhet, bizton állíthatom, hogy az évben megjelent újdonságok szinte mindegyikét sikerült mindenkinek kipróbálásnak/tesztelésnek alávetni, így temérdek tapasztalattal puttonyunkban indulunk neki a válogatásnak.

Nem árt készültségben lenni, ugyanis mindent félretéve hosszas elemzésekbe kezdünk, és hamarosan kiderül, hogy mely modellek lesznek az Autó Pult Év Autói. Ehhez természetesen a legfontosabbra, az Önök – fogyasztók, vásárlók, és mindennapi használók – véleményére is szükségünk van. Az egyes kategóriák győztesei között ugyanis Önök fogják eldönteni, hogy melyik autó nyerje el a legfontosabb kitűntetést, az Autó Pult Közönségdíjat.

A kategóriák felosztásánál az autóvásárlók legfontosabb preferenciáit helyeztük középpontba, vagyis az élmény, a praktikum, a sportosság és a költségek négydimenziós mátrixában kalandozunk. A végeredményben talán az élménydús autók kategóriája válthatja majd ki a legtöbb csodálkozást, de ha jobban átgondoljuk, teljesen logikus a felosztás.

Elvégre sportautót is két okból kifolyólag lehet vásárolni: van, aki gyors szeretne lenni és a tizedmásodpercekért vívott izzadságos munkában leli örömét, de van, aki inkább az élményre, a vég nélkül mosolygásra utazik. Míg előbbi kategória ingerküszöbét mondjuk egy McLaren MP4-12C ugorja meg igazán, addig utóbbi akár egy jóval olcsóbb és szerényebb roadster személyében is tökéletesen betöltésre kerülhet. Na de hogyan kerülhet be az élményautók kategóriájába mondjuk egy kényelemre hangolt kabrió, vagy egy nyugodt túrakupé?

Számos induló verseng minden kategóriábanAkár hiszik, akár nem: könnyedén, ugyanis az élmény – saját olvasatunkban – olyan állapot, amelyhez pozitív érzések társulnak, melyekre aztán akár egy egész életen át szívesen emlékezünk. Mert a nyugodt eleganciát, a formák szépségét és az utazás komfortját ugyanúgy lehet élvezni, mint ahogy a lágy szellőt, amely a lemenő nap fényében cirógatja arcunkat egy kabrió volánja mögött. Jegyezzük hát meg: az élményautó nem sportautó - a különbözőségre, és a félreértések elkerülésére pedig az élménydús jelző is utal.

Ezek alapján az egyes kategóriák a következők, természetesen bármiféle fontossági sorrend nélkül:

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

3; Sportautók – nyitott (ár)kategória, ahová a vérbeli sportolásra született modelleket soroljuk; a jó versenypályás teljesítőképesség alapfeltétel.

4; Családi autók 5,5 millió forintig – hazai viszonylatban egy megfizethető kategória, ahol már nem igazán kell kompromisszumokat kötnünk a família problémamentes utaztatásához.

5; Családi autók 5,5 millió forint felett – ez magától értetődő; nagyon szoros küzdelemre számíthatunk.

6; Az év vétele – itt a legjobb ár/érték arányú új modellt keressük.

7; „High-tech” innováció különdíj – ebben a kategóriában azt a modellt díjazzuk, amely a legtöbb technikai érdekességgel, újdonsággal szolgál.

8; „Zöld” innováció különdíj – a rendelkezésre álló erőforrások kihasználása kulcsfontosságú, így különdíjjal illetjük azt a szériagyártású újdonságot, amely az adott évben a legtöbbet tette egy tisztább jövőért, természetesen racionális és anyagi szempontokat is figyelembe véve.

9; Modellpaletta különdíj – a legerősebb modellpalettáért járó elismerés, melyet azon autógyártó kap, amely modelljeinek tudása alapján a legjobb átlagot nyújtja.

10; Autó Pult Közönségdíj – a legnagyobb elismerés, maguktól a fogyasztóktól: a győztesek győztesei. 

Ez évben is utánajártunk minden rejtélynekÉs végül néhány alapelv. Mivel a választás a naptári év alapján, évente történik, ezért a választáson csak az aktuális évben a piacon megjelent modellek vehetnek részt. Itt nem leszünk szigorúak; hogy mindenkinek megadjuk az esélyt, néhány hét nem lesz döntő tényező, valamint egy-egy modell különkiadása is labdába rúghat – persze csak ha képességi indokolják a jutalmazást. Fontos adalék továbbá, hogy csak Európában forgalmazott autó vehet részt a versenyen.

Mivel az egyes típusok felszereltségei között komoly különbségek adódhatnak, ezért az árak meghatározásánál az Autó Pult normafelszereltséget vesszük figyelembe. Néhány százezer forint még belefér, de nagyobb összegekkel már szigorúak vagyunk, lévén, hogy különösen ár-érzékeny a piac. Ehhez hozzátartozik, hogy a motorváltozat is fontos szerepet játszik a választásnál, hiszen egy-egy erőforrás vízválasztó lehet az autó képességeinek tekintetében.

Kategóriánként három díjazottat nevezünk meg.

Az izgalom hamarosan a tetőfokára hág, már csak hetek kérdése és kiderül, ki állhat fel az Autó Pult második Év Autója választásának pódiumaira. Ráadásként addig már nem is kell túl sokat várni, az elkövetkező két hétben minden kiderül - a győztesek kihirdetésével először január 2-án, lapozható magazinunk jövő évi első számának hasábjain érkezünk, de ezt követően szinte azonnal közzé tesszük az eredményt honlapunkon is. A várakozást emellett megkönnyíti a karácsonyi forgatag is, hiszen a családdal a jóizű falatokkal illetve az ajáándékozási procedúrával szinte repül az idő. Mindenesetre addig sem tesszük le a lantot és az Autó Pult Év Autója díjosztóig számos érdekes anyaggal, illetve teszttel jelentkezünk, érdemes lesz tehát velünk tartani az ünnepek alatt is.