Vannak egyszeri és megismételhetetlen kalandok. Olyanok, amelyek tudjuk, hogy mindig velünk lesznek, felemelnek és hiányoznak. A múlt héten mi épp egy ilyenben vehettünk részt.
Porschékkel meghódítjuk a keletet - galéria21. század ide vagy oda, valljuk be: Isztambulból Budapestre autóval eljutni még manapság is kihívásnak számít. Ha pedig a körülbelül 1800 kilométeres útba a világ egyik legjobb szerpentinjét és versenypályáját is belefűzik a szervezők, már hetekkel előre borítékolt az izgalom. Ha pedig az egészhez hozzáadjuk napjaink legsikeresebb sportautó-gyártóját, talán nem is lehet tovább fokozni az élvezeteket.
Nagy csapat, komoly vállalkozással.
A Porsche Közép-Kelet Európai Központjának (röviden PCEE) csapata olyan fába vágta idén a fejszéjét, amiből még ők maguk sem voltak teljesen biztosak, hogy ki tudják majd húzni. De milyen jól tették! Közel 2000 kilométeren át nyüstöltük főként keleti szomszédjainknál a sportautó-gyártó modelljeit, miközben az eltökélt PCEE-s rendezőknek a márka hagyományos versenyzésközpontú alapelvét tényleg sikerült összefűzniük a hatékonyság szavakkal.
Porschékkel meghódítjuk a keletet - galéria21. század ide vagy oda, valljuk be: Isztambulból Budapestre autóval eljutni még manapság is kihívásnak számít. Ha pedig a körülbelül 1800 kilométeres útba a világ egyik legjobb szerpentinjét és versenypályáját is belefűzik a szervezők, már hetekkel előre borítékolt az izgalom. Ha pedig az egészhez hozzáadjuk napjaink legsikeresebb sportautó-gyártóját, talán nem is lehet tovább fokozni az élvezeteket.
Nagy csapat, komoly vállalkozással.
A Porsche Közép-Kelet Európai Központjának (röviden PCEE) csapata olyan fába vágta idén a fejszéjét, amiből még ők maguk sem voltak teljesen biztosak, hogy ki tudják majd húzni. De milyen jól tették! Közel 2000 kilométeren át nyüstöltük főként keleti szomszédjainknál a sportautó-gyártó modelljeit, miközben az eltökélt PCEE-s rendezőknek a márka hagyományos versenyzésközpontú alapelvét tényleg sikerült összefűzniük a hatékonyság szavakkal.
Az útnak Panamerával vágtunk neki, de a 911 és a Boxster sem pihent.
Hőség, teltház és ismeretlen utak - a kihívás adottEhhez viszont arra szükség volt, hogy a valaha gyártott egyik legérdektelenebb Porschét, a kvalitásait és népszerűségét tekintve azért így is kiemelkedő Panamera Dieselt kapjuk társul, egyetlen fontos cél teljesítése érdekében: hogy a távot minél alacsonyabb étvággyal abszolváljuk. Nehezítésként (kizárólag fizikai értelemben) Vajda kolléga mellett még Aradi Géza, a Porsche hazai márkaigazgatója, valamint Balásy Bulcsú, a Porsche Club Hungária korábbi elnöke is beült hozzánk. Hogy meg ne fázzunk, átlagban jó 32 fokos hőség szegődött társunkul, ráadásul a paprikásabb hangulat érdekében az egyes szakaszokat szintidőre, percre pontos beérkezéssel kellett teljesíteni, így Porschékhez méltó sebességgel és pontossággal kellett közlekednünk.
A Boszporusz: egyenesen Ázsia határától indultunk.
Amennyiben a fenti csomagot megszorozzuk tízzel, máris kijön a verseny mezőnye – motiválásképp a benzingőzzel fertőzöttek számára különösen izgalmas Porschés díjakért folyt a csata. Hazánk mellett Törökország, Románia (2-2 autóval), Ukrajna, Svájc, Lengyelország, Csehország és Bulgária vett részt a Porsche Performance Drive névre keresztelt eseményen.
Nem panaszkodhatunk - galériaÍgy történt, hogy a vasárnapi verőfényes délelőtt a Liszt Ferenc Repülőtér termináljában köszöntött rám, én pedig bizakodóan, izgalommal teli szívvel mosolyogtam vissza. 24 órával, egy gyönyörű boszporuszi panorámával, egy kellemes, hajós vacsorával és némi munkás medencézéssel később már egy üres versenypálya aszfaltján álltam, a hőség hullámaiban kacskaringó balkanyart szemlélve.
Fej-fej mellett - a túra előtt versenypályán száguldhattunk.
A Porschések ugyanis nem meglepő módon először a sebesség iránti vágyunkat csillapították. A Hungaroringen megrendezett menetpróba után már ismerős volt a fáma: versenypálya+Boxster+911, némi tanulsággal adalékolt Panamera Diesellel, és máris nem kell kávé az ébredéshez. Egy autórajongó számára ez maga a Kánaán. És ekkor még nem is ismertem az Istanbul Park-ot.
A világ egyik legjobb versenypályája
Hőség, teltház és ismeretlen utak - a kihívás adottEhhez viszont arra szükség volt, hogy a valaha gyártott egyik legérdektelenebb Porschét, a kvalitásait és népszerűségét tekintve azért így is kiemelkedő Panamera Dieselt kapjuk társul, egyetlen fontos cél teljesítése érdekében: hogy a távot minél alacsonyabb étvággyal abszolváljuk. Nehezítésként (kizárólag fizikai értelemben) Vajda kolléga mellett még Aradi Géza, a Porsche hazai márkaigazgatója, valamint Balásy Bulcsú, a Porsche Club Hungária korábbi elnöke is beült hozzánk. Hogy meg ne fázzunk, átlagban jó 32 fokos hőség szegődött társunkul, ráadásul a paprikásabb hangulat érdekében az egyes szakaszokat szintidőre, percre pontos beérkezéssel kellett teljesíteni, így Porschékhez méltó sebességgel és pontossággal kellett közlekednünk.
A Boszporusz: egyenesen Ázsia határától indultunk.
Amennyiben a fenti csomagot megszorozzuk tízzel, máris kijön a verseny mezőnye – motiválásképp a benzingőzzel fertőzöttek számára különösen izgalmas Porschés díjakért folyt a csata. Hazánk mellett Törökország, Románia (2-2 autóval), Ukrajna, Svájc, Lengyelország, Csehország és Bulgária vett részt a Porsche Performance Drive névre keresztelt eseményen.
Nem panaszkodhatunk - galériaÍgy történt, hogy a vasárnapi verőfényes délelőtt a Liszt Ferenc Repülőtér termináljában köszöntött rám, én pedig bizakodóan, izgalommal teli szívvel mosolyogtam vissza. 24 órával, egy gyönyörű boszporuszi panorámával, egy kellemes, hajós vacsorával és némi munkás medencézéssel később már egy üres versenypálya aszfaltján álltam, a hőség hullámaiban kacskaringó balkanyart szemlélve.
Fej-fej mellett - a túra előtt versenypályán száguldhattunk.
A Porschések ugyanis nem meglepő módon először a sebesség iránti vágyunkat csillapították. A Hungaroringen megrendezett menetpróba után már ismerős volt a fáma: versenypálya+Boxster+911, némi tanulsággal adalékolt Panamera Diesellel, és máris nem kell kávé az ébredéshez. Egy autórajongó számára ez maga a Kánaán. És ekkor még nem is ismertem az Istanbul Park-ot.
A világ egyik legjobb versenypályája
Törökország egyetlen F1-es pályája, a 2005-ben elkészült Istanbul Park kiváló felvezetést nyújtott kalandos utunkhoz. Bár a technikás Hungaroring örökké a szívem csücske marad, nem mehetek el szó nélkül a balos irányultságú aszfaltcsík nagyszerűsége mellett. Ahogy ilyenkor lenni szokott, a Porsche központi instruktorai tökéletes PR-osokká változtak a pálya előzetes ismertetésénél. Majd meglátjuk, gondoltam magamban, ám alig kellett néhány kör, hogy osztozzak lelkesedésükben.
Technikás és élménydús - galériaAz 5,34 kilométeres pályán 14 jól átgondolt kanyart találunk, amelyek a jelentős szintkülönbségekkel tarkítva nagyon izgalmas pillanatokról gondoskodnak. Az aszfaltcsík legtechnikásabb része a Diabolica néven becézett 8-as kanyar, amely egy megtört ív és egy élesebb balos kombinációja. A tesztre kapott Porschékkel is nagy tempóval kellett a négyes összetételbe megérkezni, ahol ’3-as limiterről’ gázelvétellel, az első kanyart elrontva, középen, tartott gázon kellett kezdeni, majd folyamatosan gyorsítva húzni a középpont felé, hogy a lendület az utolsó kanyarnál már kitegyen a jobb kerékvetőre. Innen már csak az ideális tempót és a lehető legszélesebb ívet kellett eltalálni a kigyorsításhoz, amelyre bőven volt lehetőségünk a hosszú, lejtős egyenesben.
Míg a 8-as technikás, addig a 11-es kanyar meglehetősen élvezetes volt. A 911-essel például 210 km/h körüli tempóval lehetett ezt az először lejtő, majd emelkedő jobbos ívet abszolválni, amely így akár igazi bátorságpróbának is tekinthető. De beszéljen helyettünk inkább a török kollégák videója, ami ha nem is a legnagyobb tempóval készült, de így is jó képet ad az Istambul Park-i aszfaltcsíkról:
A 6 évig a Forma-1-nek is helyet adó pálya 2012-re kikerült a versenynaptárból, így jelenleg a kisebb kupák (például a Carrera Cup Közép-Európa) mellett a MotoGP, a DTM és a Le Mans Series egy-egy futamát láthatjuk itt.
Vajda kolléga eközben szlalomversenyen brillírozott.Mi pedig jelentős Porschés tapasztalatot gyűjthettünk, megerősítve a Hungaroringen szerzett benyomásainkat. A 911 kompetenciáját ezúttal is el kellett ismernünk; a Porsche legkedvesebb gyermekének új generációja úgy tud már-már versenyautós sebességtartományokba merészkedni, hogy utazóautónak egyaránt kiváló, ráadásul ha kell, takarékoskodni is képes. És még a kétségekkel várt elektromechanikus kormány sem csorbított sokat az élvezhetőségen: csak egy hajszállal kommunikál szerényebben, mint elődje.
Pályán innen, pályán túl - változatos körülmények között tesztelhettünk.
Hogy ezt a technikai újdonságot is tökéletesre lehet csiszolni, azt a Boxster mutatja. Valószínűleg az első tengelyen levő nagyobb súly okán, de erőteljesebben, az utat precízebben olvasva irányítható a kis roadster, amelynek kormánya mögött sok-sok időt is eltöltöttünk, így a héten teszttel is jelentkezünk.
A Boxster volt mindenki szíve csücske.
Kedvcsinálóként a Panamera Diesellel is megtehettünk néhány kört, amely igazolta, hogy annyira még a testes luxusmodellel sem vétség pályára lépni – csak az Audi-féle dízeles hajtáslánc tiltakozott kicsit az erősebb cibálás ellen. De ha ilyen igényeink vannak, arra is tud a Porsche megoldást, például az új Panamera GTS személyében.
A magyar autó - könnyen megtaláltuk.Alig pihentük ki az Istanbul Park-ban kapott adrenalinfröccs kimerítő mellékhatásait, másnap, kora reggel már felmatricázva, harci díszben vártak minket a Panamerák. A magyar zászlóról nem volt nehéz megtalálni a mi útitársunkat, egy sötétkék színű, kbőségesen felszerelt modellt.
Az idő sürgetett, a rajtot követően pedig rögtön a bolgár határ felé vettük az irányt. Hogy végül a megadott szintidő szorosnak bizonyult, annak egyrészt a nem tökéletesen működő török navigációs térkép okozta 7 kilométeres kerülő, másrészt pedig a rendezők kisebb meglepetése volt az oka. Az instruktorok ugyanis szinte minden szakaszra hagytak némi „meglepetést” az útitervben. Volt, hogy szándékosan 5 kilométerrel rövidebbnek jelölték az előttünk álló szakaszt, de az is előfordult, hogy egy autópályás rövidítésről maradt le az, aki csak a navigáció utasításait követte – ezzel is arra buzdítottak mindenkit, hogy a csapatok állandóan résen legyenek.
A határon várnunk kellett pár órát - és még jól is jártunk.
Csak jókedvűen - fennakadás nem volt.Mi pedig résen voltunk, és bár erőteljesen megizzasztottuk a négyévszakos, csökkentett gördülési ellenállású 19 colos Michelin abroncsokat, végül percre pontosan megérkeztünk a célállomáshoz. Ezután következett a túra talán legnehezebb része, főként a szervezők számára: a török határon történő átkelés. Már a bejutás sem volt egyszerű, hiszen a főképp német rendszámú Panamerák bejuttatása Törökországba az ottani luxusadó okozta nehézségek miatt kétnapos művelet volt, melynek során még az egyik vámos és egy intézkedő rendőr is összeverekedett, miközben a rendet tenni igyekező erők még a Porsche egyes eltökélt munkatársait is bilinccsel fenyegették. Mindenesetre, nagy tisztelettel hajtunk fejet az eltökélt rendezők előtt, akik kis túlzással alvás nélkül, folyamatos nyomás alatt bonyolították le bárminemű fennakadás nélküli a programot.
Előbb vagy utóbb mindenki megbékélt.Kifelé azért egyszerűbben engedtek át minket a törökök Bulgáriába, bár a közel négyórás várakozás nem volt összehasonlítható a bolgár-román határon tapasztalt lelkesedéssel, amikor a ’szervek’ meglátták, hogy csapatunk – a móka és a fokozott takarékoskodás kedvéért – gyalogszerrel tolja át Porschéjét a határon. Kíváncsiskodó kérdéseket és lelkesítést a magyar kollégáktól is kaptunk, akik kicsit törlesztettek is a törököknek. Képzelhetik: először ukrán, majd török állampolgárok gyalogszerrel tolnak át német rendszámú Porschéket a határon – gyakorlatilag borítékolt a kiállítás. De a közel egyórás átvizsgálás már a hazahúzó szívek eredménye: a határőrök valószínűleg a lelkes magyar csapat pozícióját is kívánták erősíteni a többiek feltartóztatásával, bár az időveszteséget a szervezők persze kompenzálták az érintetteknél.
Tour de Kelet - jó pár elismerést begyűjtöttünk.
Minket sem kellett félteni, sőt, mivel a célállomás a budapesti Porsche Centrum volt, ezért valahol házigazdának is éreztük magunkat, így a verseny vége felé közeledve néha bizony már lesütöttük szemünket eredményünk miatt. Ki így, ki úgy, de mindenki megérkezett.Az első szakaszok jó részét ugyanis a tökéletes csapatjátéknak és hangulatnak köszönhetően magabiztos győzelemmel zártuk, mégpedig úgy, hogy a gumiabroncsok légnyomásához és az ’AC OFF’ feliratú kapcsolóhoz sem nyúltunk. Pedig a kollégák mindent bevetettek, hogy utolérjenek: volt, aki irreális és igen káros, 5 bar (!) nyomással töltött abroncsokkal állt rajthoz, míg az ukránok például az illesztési hézagokat is leragasztották, hogy csökkentsék a légellenállást. Az ipari kémkedés minden verseny része, ennek megfelelően pedig négyfős csapatunkat kitartóan faggatták a titok nyitjáról a többiek. „Hát persze, hogy kikapcsoljuk a klímát”, nyilatkoztuk egységesen komoly ábrázattal, „sőt, főleg emelkedőkön és terhelés alatt a fűtést is ráadjuk, hogy hatékonyabban hűljön a motor”, tettük hozzá, immár mosolyogva. Azért patakokban izzadó, végletekig kifáradt kollégákat így is láttunk…
Felesleges tolni - egyébként sem eszik sokatPedig valójában az egész túra nem a kiélezett versenyről és nem is az eszetlen takarékoskodásról szólt. Hanem arról, hogy kalandosan, a világ gyönyörű tájai között járva bebizonyítsuk, hogy egy sportos luxusautónak négy utast kényeztetve sem kell sokat fogyasztania. Úgy gondolom, hogy ezt a budapesti szakaszon első helyre ’ugrott’ ukrán kollégákkal együtt is bebizonyítottuk: mérve hét liter alatti átlagfogyasztással keltünk át nagyvárosokon, forgalmas országutakon, gyakran magas tempót diktálva. Ez már önmagában is kiváló érték, de elárulom, hogy a Panamera stabil, szabályos autópályatempónál is beérte 6,3 liter gázolajjal minden 100 kilométeren, vagyis ideális körülmények között autózva a hatliteres érték is könnyen elérhető.
A győztes csapatok - valójában mindenki nyert
Vadregényes tájakon - galériaA péntek délutáni befutónál, a budapesti Porsche Centrumban felejthetetlen képet láthatott az, aki végignézett az arcokon. Komoly hölgyek és férfiak beszélgettek gyermekien csillogó szemekkel, fülig érő mosollyal, nyakukban kellemesen zsibbasztó fáradtsággal. Mert hát nagyon-nagyon jót játszottuk, egy felejthetetlen kalandot éltünk meg mindannyian, tudva, hogy az út sokszor fontosabb, mint az elérni kívánt cél, és bebizonyítva, hogy a mai, takarékosságra, letisztultságra, sportosságra és tisztaságra törekvő világunkban is léteznek hagyományos vezetési kalandok, melyek akkor a legjobbak, ha megoszthatjuk őket másokkal.
Ez csak a kezdet: még rengeteg finomsággal érkezünk.
Éppen ezért igyekszünk mi is mindent megosztani Olvasóinkkal: még a héten érkezünk a Porsche Boxster S tesztjével, de a Panamera Diesel átfogó vizsgálata sem várat sokat magára. Bemutatjuk a világ egyik legjobb autós útvonalát, a Transzfagarasan hágót, de hamarosan jelentkezünk a Porsche Performance Drive dokumentumfilmmel is. Tartsanak velünk, egy percre sem állunk meg!