A britek mindig is büszkék voltak az autóiparban elért eredményeikre, ami nem is csoda, hiszen mindenkinek, aki egy kicsit is konyít az autózáshoz, csípőből beugrik egy csokornyi szigetországi márka – amik méltán égtek bele az emberek memóriájába. A teljesség igénye nélkül, elég csak a Jaguárt, a Land Rovert, a Bentley-t, a Rolls-Royce-t, az Aston Martint, a McLarent vagy éppen a MINI-t említeni, hogy értsük miről is van szó. Ezúttal azonban a brit autógyártás méltatlanul elfeledett típusairól lesz szó.
Vannak bizony izgalmas modellek - galériaA szigetország ugyanis nem csak kiváló terepjáróiról, minden igényt kielégítő luxusautóiról, elegáns és villámgyors sportautóiról ismeretes, hiszen rengeteg kisebb gyártó is működik/működött, melyekről mindenképpen érdemes időnként megemlékezni. Elég csak a még most is élő Lotust, vagy éppen Caterhamet említeni, de a sajnálatos módon már megszűnt TVR betűhármas hallatán is sokaknak összefuthat a nyál a szájában – ami persze nem is csoda.
Azonban ebben a cikkben még egy szinttel mélyebbre ásunk, hogy olyan modellek kerüljenek felszínre, melyeket talán még az angol autók rajongói sem mind ismernek. Rengeteg ilyen típust emelhetnénk ki, de a véges mennyiség miatt ezúttal öt autót választottunk ki, melyeket kicsit közelebbről is megismerhetnek. Azt azért az elején le kell szögeznünk, hogy bár az összes modell rendkívül izgalmas, nem mindegyik kényezteti a szemeinket – ám az autózás iránti érzelmeinket annál inkább. Sok beszédnek sok az alja, kezdjük is el mai szeánszunkat.
1. Reliant Scimitar SS1 (1984-1990)
Kicsi, angol, roadster - galériaHiába a szeszélyes angol időjárás, a szigetországiak mindig is imádták az aprócska roadstereket – nem is ez lesz az utolsó nyitott tetejű modell összefoglalónkban. A Reliant is tudta ezt, éppen ezért alkotta meg a Scimitar SS1-et, méghozzá a Lotus Elan inspirációja alapján. A gyáriak eleinte a Ford motorokkal bolondították a szögletes formákkal operáló, mindössze 3886 milliméter hosszú kis vászontetős kabriót.
Első körben egy 1,3 és egy 1,6 literes változatban volt elérhető az autó – előbbit később egy 1,4-es egységre cserélték. A kisebbik erőforráshoz egy négysebességes, míg a nagyobbikhoz egy ötgangos manuális váltót kapcsoltak. Utóbbi egyébként 97 lóerőt és 180 Nm-es nyomatékot bocsátott a sofőr rendelkezésére, amivel élvezhetően mozgatta az üresen mindössze 839 kilogrammos járgányt. Az autó egyébként könnyedén cserélhető panelekből állt össze, így nem okoztak gondot a kisebb balesetek.
Az igazi izgalmak azonban 1986-ban kezdődtek, amikor a gyáriak elkezdték beépíteni a motortérbe a Nissantól érkező 1,8 literes egységet is, mely már 137 lóerőt és 194 Nm-es csúcsnyomatékot biztosított, ezzel 7,6 másodperces 0-100-as sprintet és 203 km/h-s végsebességet biztosítva. A Porsche 928 stílusú, felugró lámpákkal megáldott, hátsókerékhajtású, 50/50-es súlyelosztással és független hátsó felfüggesztéssel rendelkező négykerekű így kiváló vezetési élményt biztosított. Noha mindössze 1500 darab készült belőle, pár százezer forintnyi angol fontért már hozzá lehet jutni – persze Angliában.
2. Midas (1978-)
A MINI alapjaira épül mind a mai napig - galériaA Midas egy sokak számára valószínűleg szintén ismeretlen márka, a Mini Marcos örökségét vette át 1978-ban. Az angol gyártó tulajdonképpen nem is saját modelleket készített, hanem egy úgynevezett „kit”-et kínált vásárlóinak, mellyel egy eredeti MINI-t alakíthattak át a Midas elképzelései szerint. Az aprócska vállalat egyébként mind a mai napig kínál újonnan megvásárolható – azonban szerény véleményem szerint már kevésbé vonzó külsővel megáldott – csomagokat.
Ahogyan már említettem, a Midas az eredeti MINI alapjait használja fel, így a hajtáslánc egy az egyben megegyezik a legendás angol kisautóéval. Általában egyébként a nem túl közismert 1275 GT változatot használták kiindulópontként, amelynek – stílusosan – 1275 köbcentis erőforrása 60 lóerőt sajtolt ki magából, ami a mindössze 617 kilogrammos autót 12,9 másodperc alatt gyorsította 100-ra és 140 km/h-s végsebességet biztosított.
A Midas mindezt egy üvegszálas karosszériával és egy új hátsó segédkerettel toldotta meg, melyektől még sportosabbá vált az akkoriban amúgy is elég virgoncnak számító törpe. Persze az 1,3 literes erőforrás is jó alap volt, hiszen könnyedén fel lehetett pumpálni kicsit a teljesítményt, így már valódi sportautót faragva a Midas féle járgányból – amelyből egyébként létezett kabrió variáns is. Ugyan újonnan is meg lehet még vásárolni egyes kiteket, használtan körülbelül 876 ezer forinttól juthatunk hozzá egy-egy példányhoz – persze szigorúan Angliában, jobbkormánnyal.
3. Light Car Company Rocket (1991-1998)
Harmadikként mutatnák be a talán legérdekesebb, és egyen legfiatalabb születésű versenyzőnket, a Light Car Company által készített Rocketet, mely az olyan mai, szélsőséges sportautóknak lehetne az ellenfele, mint az Ariel Atom, vagy a KTM X-Bow. Gordon Murray neve talán sokaknak ismerős lehet: a sokáig a Forma-1-ben tevékenykedő tervezőhöz köthető a legendás McLaren F1 megalkotása. És igen, bizony ő rajzolta meg a Rocketet is.
Talán a legizgalmasabb - galériaA 60’-as évek Forma-1-es autóit idéző négykerekűt egyébként egy egyliteres Yamaha motorkerékpár-erőforrás hajt, mely 145 lóerővel ostromolja a hátsó papucsokat. Ez már önmagában sem kevés, azonban a mindössze 370 kilogrammos önsúlyt látva egy pillanatig sem csodálkozunk azon, hogy a Rocket körülbelül 4 másodperc alatt képes 100 km/h-s tempóra katapultálni magát. A külföldi kollégák tapasztalatai szerint az autó ragad az aszfalthoz, miközben olyan erővel rántja be sofőrjét az autózás élményének végtelen feketelyukába, amire még a legfrissebb sportautók közül is csak kevés képes.
A látszat ellenére két – egymás mögött elhelyezkedő – üléssel ellátott autó sajnos nagyon ritka, hiszen mindössze 50 darab készült belőle. Az előző tpusokkal ellentétben tehát a Rocket igencsak borsos árcédulával rendelkezik – már ha találunk egyáltalán eladó példányt –, ugyanakkor kétségtelen, hogy jó üzletet csinál vele az, aki beruház rá, hiszen később már csak drágább lesz.
4. Bristol Brigand (1982-1993)
Talán a legizgalmasabb - galériaA 60’-as évek Forma-1-es autóit idéző négykerekűt egyébként egy egyliteres Yamaha motorkerékpár-erőforrás hajt, mely 145 lóerővel ostromolja a hátsó papucsokat. Ez már önmagában sem kevés, azonban a mindössze 370 kilogrammos önsúlyt látva egy pillanatig sem csodálkozunk azon, hogy a Rocket körülbelül 4 másodperc alatt képes 100 km/h-s tempóra katapultálni magát. A külföldi kollégák tapasztalatai szerint az autó ragad az aszfalthoz, miközben olyan erővel rántja be sofőrjét az autózás élményének végtelen feketelyukába, amire még a legfrissebb sportautók közül is csak kevés képes.
A látszat ellenére két – egymás mögött elhelyezkedő – üléssel ellátott autó sajnos nagyon ritka, hiszen mindössze 50 darab készült belőle. Az előző tpusokkal ellentétben tehát a Rocket igencsak borsos árcédulával rendelkezik – már ha találunk egyáltalán eladó példányt –, ugyanakkor kétségtelen, hogy jó üzletet csinál vele az, aki beruház rá, hiszen később már csak drágább lesz.
4. Bristol Brigand (1982-1993)
Nem csak luxus, gyors is - galériaBristol: talán a legismerősebb név lehet rövid kis összefoglalónkból. Úgy tartja a mondás, hogy ha egy Aston Marint túl gyakorinak, egy Bentleyt pedig túl egyértelműnek gondolnánk, akkor kell a Bristol felé fordulnunk. Ezek alapján talán már sejthetik, hogy a Brigand nem éppen egy pillekönnyű sportautó, hanem sokkal inkább egy luxuskupé, amelyet már az elegáns és letisztult megjelenése alapján is könnyen megállapíthatunk.
Azt hiszem, hogy az előbbi állításaimat teljes mértékben megerősíti az a tény, hogy a motortérben egy 5,9 literes V8-as szív dobog. Egy ilyen autó teljesítményéről beszélni már önmagában is sértő, éppen ezért a gyáriak nem is osztottak meg pontos adatokat velünk, annyi azonban biztos, hogy a nem kevesebb, mint 1,75 tonnás járgányt nem egész 6 másodperc alatt gyorsította fel 100 km/h-s sebességre az öblös szerkezet.
Azon szerencsések elmondása szerint, akik kipróbálhatták a Brigandot, nem csak utazni volt fenséges élmény az autóban, hanem az ismeretlen számú ménes kihasználása is rendkívül szórakoztató volt, köszönhetően a kiváló kormányzásnak és futóműnek. Egy Bristolt birtokolni sosem volt könnyű feladat, amit az is bizonyít, hogy hetente maximum három autót raktak össze a gyáriak, ráadásul nem is reklámozták különösebben magukat – éppen ezért voltak különösen exkluzívak. Egy Brigand ára egyébként manapság is igencsak borsos, így azt mondják, hogyha valaki talál egyet 14 millió forint alatt, azt azonnal meg kell venni, legyen akármilyen állapotban is.
5. AC Ace (1993-2000)
Végül, de nem utolsósorban jöjjön ismét egy roadster, mely egészen az ezredfordulóig készült. Néhányaknak talán az AC márkanév is ismerős lehet, méghozzá a Cobra nevű modelljük révén. Az Ace szintén nem a kisebb méretű modellek közé tartozik, és nem is az első ezen a néven a márka történetében – mely ezzel a típussal sokadszorra próbált poraiból újjáéledni.
Angol stílus, amerikai technika - galériaAz első változatokba a Ford Mustangból érkező, 264 lóerős 4,9 literes V8-ast építették a gyáriak, mely körülbelül 225 km/h-s végsebességre és 6,1 másodperces 0-100-as sprintre tette képessé az Ace-t. Az autó alacsony és széles felépítésének, valamint kifejezetten merev karosszériájának illetve kettős keresztlengőkaros futóműinek köszönhetően kabrió létére kifejezetten jó kanyarvadásznak számított, amihez a jó fékek is hozzájárultak.
Annak ellenére, hogy a gyáriak folyamatosan frissítették az autót, mindössze 58 darabot sikerült eladniuk belőle mielőtt megszüntették a gyártást. Éppen ezért az Ace manapság rendkívül ritka, és fiatalabb kora ellenére árban a Bristol modelljével vetekszik, miközben természetesen esetében is már csak felfelé fognak kúszni az áraik.
Ha egyet választhatnék, a Rocket lenne azUgyan mai összefoglalónkba csak ennyi fért bele, biztosíthatok mindenkit afelől, hogy az autózás szerelmeseinek néha érdemes kicsit mélyebbre ásniuk, hiszen néha olyan kincsekre találhatnak, melyekről mindenképpen érdemes többet is tudni. Persze az sem elképzelhetetlen, hogy valaki annyira beleszeret egy-egy kevésbé ismert modellbe, hogy nem nyugszik majd, amíg a garázsában nem tud egyet – és ahogy láthatták, némelyikhez bizony nem is olyan nehéz hozzájutni, miközben mindegyikük hatalmas élményekkel gazdagíthat minket. Ráadásul nem csak az angolok gyártottak érdekes járműveket!