Az autók téli felkészítése visszatérő, örökzöld téma, amit hajlamosak vagyunk elbagatellizálni. Pedig sokkal többről van szó, mint csúszós utakról: a megnövekedett igénybevétel és az ezzel növekvő kockázat a legnagyobb ellenségünk. Nem csak a körülmények, de a többi közlekedő esetleges félkészületlensége és saját autónk fokozott terhelődése is veszélyeket rejt magában, amire nem árt időben felkészülni. Baj esetére is ajánlunk jó biztosítást, és persze megmutatjuk, hogy mi mindent tudunk megtenni azért, hogy ne kerüljünk szorult helyzetbe.

Először az autók felkészítésével foglalkozunk, míg remélhetőleg hasznos összefoglalónk második felében hobbiautóink kerülnek középpontba, melyek téli tárolása szintén odafigyelést és törődést igényel. Kezdésnek egy kicsit szokatlan témával, az elektromos autók téli üzemeltetésével szolgálunk, hiszen már hazánkban is egyre több villanymotorral hajtott jármű szaladgál és élvezi a zöld rendszám nyújtotta előnyöket.

Fontos, hogy mind a sofőrök, mind pedig az autók megfelelően fel legyen készülve a csúszós, hideg évszakra

Az ördög nem alszik. A lehető leggondosabb felkészítés mellett is előfordulhat, hogy szükségünk lehet segítségre, amelyre természetesen professzionális megoldások is vannak. Az Europ Assistance AutoSOS szolgáltatása például kiváló példa: meghibásodás, műszaki gond esetén elég felhívnunk egy 0-24 órában elérhető telefonszámot vagy digitálisan jeleznünk a fennakadást, és azonnal segítenek is nekünk. Ezáltal tudatosabban felkészülhetünk egy autós utazás során felmerülő nem várt helyzetre. Magyarországra 8, Európára pedig évi 11 ezer forint ellenében (akár 30 napos konstrukcióban) köthetjük meg a szolgáltatást, amely egy órán belül segítséget küld, szükség esetén szervizbe szállítja az autót, ha pedig elhúzódik a javítás, három napig a csereautó, két éjszakára pedig a szállás díját is állja. Persze a lerobbanás így is kellemetlen, de velünk már egyszer előfordult, hogy egy szép emlékű mininyaralás keletkezett a dologból.

Télen a hideg hatására még a mesterségesen temperált akkumulátorok kapacitása is csökken valamelyest, ezért a hűvösebb napokon mindenképpen érdemes kisebb hatótávolsággal számolni. A megtehető kilométerek számát ugyancsak jelentősen csökkenti az elektromos rendszert jelentősen megterhelő villanyos fűtés, amely nélkül viszont az egészségkárosodás válik a kockázat tárgyává. Ilyenkor jön jól a kisebb teljesítményfelvételű ülés- és kormányfűtés, ám a meleg befújt levegőt nem lehet helyettesíteni. Amennyiben lehetséges, ebben az esetben a fűtött garázsban való tárolás fokozottan javallott, mind a hatótáv, mind pedig a komfort szempontjából.

Az abroncsok cseréjének fontosságát (vagy legalább egy jó négyévszakos szett használatát) – legyen az bármennyire is elcsépelt – nem hagyhatjuk szó nélkül. Sokan elbagatellizálják a gumik kérdését arra hivatkozva, hogy ők bizony képesek a nyári mintázattal ellátott „görgőkön” is manőverezni a latyakban-hóban, azonban mindez nem követendő példa, ahogy az is igen elterjedt tévhit, hogy az említett kerekek csak hóban tesznek jó szolgálatot. A téli gumik ugyanis nem csupán mintázatukban térnek el nyáron használatos testvéreiktől, hanem maga a keverék, a gumi összetétele is teljesen más a használati körülmények okán.

Érdemes tél előtt egy megbízható szervizben átvizsgáltatni autónkat

A gumigyártók +7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet alatt ajánlják a téli szett felhelyezését, ugyanis az említett hőmérséklet alatt a nyári gumik már – anyagukból következően – olyannyira felkeményednek, hogy emiatt jelentősen veszítenek a tapadóképességükből, hamarabb csúsznak meg, hamarabb blokkolnak, kevesebb a maximálisan átvihető oldalvezető-erő; tömören összefoglalva: veszélyesek. A téli gumik keverékét azonban úgy állítják össze, hogy pont abban a hőmérséklet-tartományban produkáljanak ideális tapadási mutatókat, ami a téli időszakra jellemzőbb, tehát ezekkel a kerekekkel a nagyobb mínuszokban sem kell az előbb felsorolt jelenségekkel számolnunk.

Azt remélhetőleg mondanunk sem kell, hogy mind a négy kerékre az évszaknak megfelelő abroncs kell, vagyis szintén városi legenda, hogy csak a hajtott tengelyre szükséges felhelyezni őket, hiszen mind a négy kerék kiveszi a részét az autó úton tartásából. Nem csak elindulni és gyorsulni kell, de tapadni és megállni is. Az eltérő keverék mellett természetesen a mintázat is más a téli szetteken, a jóval markánsabb bordázat és a keskenyebb gumi hóban, sárban, latyakban jobb kapaszkodó képességet szavatol, míg a nagyobb hosszanti bordák a télvíz idején jelentkező nagyobb mennyiségű csapadék elvezetéséről gondoskodnak. A guminál fontos lehet figyelni annak korára: ha keveset autózunk, akkor az abroncs elöregedése jelenthet problémát. Öt-hat éves abroncsoknál már lehet érezni a gyengülést, egy tízéves gumi pedig a hivatalos álláspont szerint mehet a kukába.

Tavasszal megérdemelnek az autók egy alapos alvázmosást

Bár biztosan van, aki szereti maga felszerelni a téli kerekeket az autóra, mégis inkább a gumis vagy az autószerelő szakember felkeresése javallott, ugyanis hiába számít otthon is megoldható feladatnak a csere, a műhelyben a felhelyezés előtt kicentrírozzák (kiegyensúlyozzák) a kerekeket, így a kormányrázástól is megmenekülünk, valamint (jó esetben…) szakszerűen, nyomatékkulccsal húzza meg a szaki a csavarokat.

A téli garnitúra esetében még egy dolog van, ami említést érdemel, mégpedig a felni. Nyilván dekoratívabb egy szép nagy könnyűfém szettre szerelt téli kerék, azonban a praktikum inkább az acélfelnit igazolja. A télen alkalmazott, jelentős sótartalommal bíró szóróanyag és a nagy hőingadozások kikezdhetik a szép, ám drága alufelniket, így – bár a külcsín kicsit csorbul – érdemesebb acélfelniben gondolkodni, ami egy garnitúra gyári dísztárcsával még kifejezetten jól is nézhet ki. Persze a nagyobb fékkel megáldott autók esetében kénytelenek leszünk az alufelnit kitenni a káros hatásoknak, ugyanis általában nem készül 17 col felett acélfelni.

A téli gumi fontosságát nem győzzük elégszer hangsúlyozni

A keréktémát ezzel ki is végeztük, ám a télre való felkészülésnek közel sincs vége. Ilyenkor érdemes a csomagtartóba – persze rögzítve – néhány igen hasznos holmit bepakolni. Első blikkre mindenkinek a jégkaparó jut eszébe, ami valóban nélkülözhetetlen téli kellék, azonban egy melegebb kesztyű sem árt mellé: anélkül már egy ablak megtisztítása után is rettentően fázhat a kezünk. Épp a hideg okán egy jó meleg pulóvert és pokrócot pluszban tarthatunk az autóban, így ha meglepetés ér minket utazás közben, akkor sem kell megfagynunk. A jég bizony sok kellemetlenséget okozhat, ráadásul nem csak a szélvédőre szeret rátelepedni, előszeretettel be szoktak fagyni a zárak is. Mindkét problémára orvosság, de drága mulatság a jégoldó spray: egy nagy flakon az üvegfelületekre és egy pici a zárak fagymentesítésére mindenképp elkél.

Amennyiben hosszabb útra indulunk, egy termosz forró italt – természetesen alkoholmenteset – is pakolhatunk magunknak. Bár ez kissé gyerekes szokásnak tűnhet, télen könnyen adódhat olyan szituáció, hogy hosszabb várakozásra kényszerülünk a nagy hidegben. Utóbbi jelenség miatt ajánlatos télen nem ‘kiszárítani’ az üzemanyagtartályt: sosem tudni, hogy mikor jöhet jól, ha van plusz pár liter nafta a tankban és nem dideregve kell megvárnunk a hótorlasz eltakarítását, hanem a motort járatva élvezhetjük a fűtés áldásos tevékenységét. Aki már éjszakázott télen autóban, garantáltan tudja, hogy miről beszélünk.

Extrém körülmények is előfordulhatnak télen, így jó, ha van elég üzemanyag, étel, ital és meleg ruha

Ha már szóba jött a motor, a nagy hidegben mindig jobban oda kell figyelni a bemelegítésre, hiszen a hidegen hajszolt erőforrás jobban kopik, károsodik. Régebben a hűtőmaszkot gyakran takarták el apáink, nagyapáink hidegben a gyorsabb bemelegedés érdekében, azonban ma már nem szükséges ilyen intézkedéseket tenni, a termosztát jó esetben hatékonyan gondoskodik a hűtővíz megfelelő hőmérsékletéről. Persze, ha egy autóhoz gyári tartozékként kapunk hűtőtakarót, abban az esetben megéri feltenni (főként városi használat esetén), az újabb modelleknél pedig számos esetben előfordul, hogy a "kitakarást" az autó magának, automatikusan intézi.

Apropó, hűtővíz. Ha már a gumisnál vagy szerelőnél járunk, mindenképp kérjük meg, ellenőrizze a hűtővizet, azaz annak fagyálló képességét. Amennyiben ez nem megfelelő, egy zord éjszaka alatt akár szét is fagyhat a motor, aminek javítása rendkívül költséges, ám egy rutinvizsgálattal és esetleg egy kis fagyálló folyadék utántöltésével (legalább) -25 fokra beállítva a hűtőfolyadékot elkerüljük az ilyen kellemetlenségeket. Fontos, hogy fagyálló mosófolyadékkal töltsük fel az ablakmosó tartályt is – különben szétfagy a rendszer –, valamint győződjünk meg arról, hogy az ablaktörlők kifogástalan állapotban vannak és csíkozás nélkül végzik munkájukat. Jól jöhet még a hólánc is, egy pár munkás kesztyű és még néhány pár apróság (összecsukható ásó, pléd, stb.), amit hasznosnak gondolunk - ezt mindenkinek a fantáziájára bízzuk.

Fő a biztonság: hóban – biztonságos helyen – érdemes gyakorolni az autó kezelhetőségét

Továbbá kimondottan javallott egy téli vezetéstechnikai tréningre elmenni, de az alapokat akár melegben, szimulált körülmények között is elsajátíthatjuk. Nem rossz, de kockázatosabb ötlet lehet egy elhagyott parkolóban vagy placcon kanyarogni, fékezni és csúszkálni kicsit, így még az "éles" helyzetek előtt hozzászokhatunk a jelentősen megváltozott körülményekhez. Ha menet közben kétségeink vannak afelől, hogy vajon milyen az aszfalt tapadása, érdemes kisebb tempónál pár egyenes vonalú fékezéssel ‘belőni’ a körülményeket, mérlegelni a tapadást. Persze ezt csak akkor tegyük, amikor nem jönnek mögöttünk. És ne feledjük: menet közben is bármikor változhat a helyzet és ne akkor vonjuk le a tapasztalatokat, amikor már késő!

A télen ‘használós’ autók felkészítését a fentiekkel kiveséztük, de mi van azokkal a hobbiautókkal, amiket meg szeretnénk kímélni a hideg évszak viszontagságaitól és az útszóró sótól? A megoldás nyilván a garázs vagy egy megfelelő zárt terem/helység, azonban nem ilyen egyszerű a helyzet, egy hobbiautónak ugyanis közel sem elég annyi, hogy ősszel letámasztjuk úgy, ahogy van a garázsba, majd tavasszal ismét ‘birtokba vesszük’. A több hónapos medveálom tehát közel ideális körülményeinek megteremtéséhez némi szabadidőre mindenképp szükségünk lesz, amennyiben nem fordulunk szakemberhez.

Mielőtt eltesszük télre kedvenceinket, hajtsuk meg jól őket

Az első kötelességünk örömteli lesz, ugyanis a téli álmot megelőző utolsó utunk alkalmával kiélhetjük zabolázatlan vágyainkat, és jó alaposan beletaposhatunk a gázpedálba – persze ez már így januárban kicsit késő. A motort mindenképp legalább az üzemi hőmérsékletre kell melegíteni, hogy a lerakódott korom és a kondenzvíz távozhasson a kipufogórendszerből. Azok, akik igazán biztosra szeretnének menni, akár olajcserét is eszközölhetnek, még akkor is, ha ez az eddig megtett távolság miatt még nem lenne szükséges, bár véleményünk szerint okosabb tavasszal, a téli pihenő után lecserélni az olajat. Az ‘őszi olajcserés’ tábor véleménye viszont szintén megalapozott: így az esetleges 'kopadékokat', és az elégtelen égés során lerakódott savak egy részét is eltávolítjuk, elejét véve ezzel egy, a tömítések közelében és a "hajlatokban" kezdődő korróziós jelenség kialakulásának. A friss olaj ezek ellen optimálisan védi a motort.

Az utolsó száguldás végeztével bekanyarodhatunk a kiválasztott téli parkolóhelyhez legközelebbi benzinkúthoz. A mechanikus befecskendezéssel rendelkező autónkat célszerű csurig tankolni – lehetőleg jó minőségű, minél magasabb oktánszámú benzinnel – és a benzinhez stabilizáló adalékot önteni, ami meggátolja a vízképződést a rendszerben; utóbbival többek között védjük a szelepeket a rozsdásodástól, veterán korú autók esetében gyakori K-Jetronic rendszer esetén pedig az üzemanyagmennyiség-szabályzó és elosztó egységet óvjuk, emellett a bádog üzemanyagtartályok belsejében sem indulhat el így az oxidáció.

A téli pihenő előtt mindenképp hajtsuk meg jól kedvencünket, majd alaposan mossuk/ápoljuk le

A kerekeket akár 4 bar nyomásra is felfújhatjuk az állás alatt keletkező esetleges deformációk megelőzésének érdekében, sőt, ha igazán gondosak szeretnénk lenni, néhány hetente érdemes kicsit előre-/hátramozdítani az autót, hogy az abroncsok véletlenül se legyenek szögletesek.

A benzinkútról hazatérve azonnal szivacsot és szarvasbőrt ragadhatunk, hogy lehetőleg kézzel, alaposan megtisztítsunk minden szegletet a szennyeződésektől. Különösen ügyeljünk a kerékjárati ívek, a vízelvezető árkok és az apró hajlatok, sarkok, küszöbök szárazra törlésére, de lehetőség esetén az alvázmosásról se feledkezzünk meg - ha máshogy nem megy, akkor akár egy komolyabb gépi mosóban.

A hobbiautók sok élményt adnak, viszont elég sok odafigyelést kérnek – különösen a veteránok

A kemény felületet képező vakszolás védi leginkább a karosszériát, de ez jó időpont arra is, hogy a fényezés állapotának függvényében esetleg polírozást is alkalmazzunk. A felnik, kipufogók és különféle króm(ozott) alkatrészek tisztítása is precíz munkát kíván, hiszen ezek könnyen elszíneződhetnek az agresszív lerakódásoknak miatt. A krómozott részeket fényesre töröljük, majd konzerváljuk azokat.

Erre kiváló eszköz a gyógyszertárakban kapható paraffin, vagy éppen a vazelin is. A motorház tisztítása közben ügyeljünk arra, hogy a világító berendezések, a generátor és a vezérlés körül ne tegyünk kárt az elektronikában, így itt mindenképp kerüljük a gőzborotvát. Ha már felnyitottuk a motorháztetőt, figyeljünk arra is, hogy a hűtőkör és a mosóberendezés folyadéktartálya ellenálljon a jegesedésnek, persze fűtött garázs esetén ez nem annyira szempont.

A téli pihenő előtt kedvencünk megérdemli a törődést, amit tavasztól őszit biztosan meghálál

Az olajos rongy most jó barátunkká válik, ugyanis a kipufogó, a karburátor és a légszűrő nyílásaiba gyömöszölve lezárja a nedvesség útját. A fékfolyadék szintén hajlamos a víz felvételére, ezért célszerű a tartályt műanyag ragasztószalaggal lezárni. Az akkumulátor saruit kapcsoljuk le a telepekről és azokat időnként töltsük újra, így őrzik meg leginkább állapotukat.

A műanyag és gumi alkatrészek karbantartását se hagyjuk figyelmen kívül: ezeket ápolószerrel töröljük át, mert munkánkat újszerű látvánnyal hálálják meg. Kabriók esetében a tetőt egyszerű samponnal is tisztíthatjuk, de impregnálás előtt feltétlenül győződjünk meg arról, hogy a felület megszáradt, ellenkező esetben ráncosodni és penészedni fog a ponyva. A műanyag ablak apró karcait polírozással eltüntethetjük, de ne használjunk olyan oldószert, ami matt hatást eredményezhet. Ezek után olajozzuk meg az ajtók zsanérjait és a zárakat! Az ablaktörlők lapátjait emeljük fel, hogy a gumi betétek ne deformálódjanak, de vigyázzunk arra, hogy a véletlenül se csapódhassanak vissza, megsértve a drága szélvédőt.

Az alapos mosást nem szabad kihagyni a téli tárolás előtt

Egyes vélemények szerint az autót a kerekek és a rugók/lengéscsillapítók tehermentesítésének érdekében célszerű felbakolni, de ez egyrészt kissé körülményes, másrészt pedig nem minden szempontból előnyös, hiszen a futóművek nem természetes helyzetükben pihennek ilyenkor. Véleményünk szerint bőven elég megfelelő mértékben, 4 bar körülre felpumpálni az abroncsokat és időnként megmozgatni előre-hátra az autót – főleg akkor, ha csak pár hónapig tart a pihenő. Az ajtókat és az ablakokat a szabad szellőzés érdekében ne zárjuk teljes mértékben, de azért vigyázzunk arra, hogy az utasteret ne kínáljuk fel az állatvilág számára. A legédesebb téli álom helyszíne persze egy száraz és jól átszellőztethető, lehetőleg fűtött helyiség.

Amennyiben nem áll rendelkezésre garázs, úgy egy megfelelő minőségű takaróponyva használata javallott, de a ponyva akkor is jól jöhet, ha garázsban tároljuk kedvencünket, hiszen véd a portól. A takaróponyva kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy ugyan védjen a portól és engedje át a levegőt, de a nedvességet ne tudja magába szívni. A takaró alatt elhelyezhetünk egy páramentesítőt is, de egyes elbeszélések alapján az egérfogó kirakása sem haszontalan a "jobb egy egér az egérfogóban, mint egy egér által perforált kárpit kedvenc hobbiautónkban“ elvet követve.

Profi módon is lehet csinálni a téli tárolást: a Kultmobilnál pihenő autóknak nagyon jó dolguk van...

Egyszerű lépések ezek, amelyeket veterános és/vagy hobbiautókért dobogó szívvel könnyedén elvégezhetünk, így gondoskodhatunk arról, hogy büszkeségünk tavasszal is pontosan olyan maradjon, mint ahogy letettük pihenni. A fenti tevékenységeket természetesen szakemberekre is bízhatjuk, akiknek vigyázó kezei között akár az egész telet eltöltheti szeretett autónk, de ekkor mindenképp írásban fektessük le, hogy milyen tevékenységeket és szolgáltatásokat kapunk pénzünkért! Ezek után időnként rápillanthatunk szívünk csücskére, hogy a hideg és rövid téli napokon már napsütötte, kanyargós hegyi utakról álmodozhassunk a tavasz beköszöntéig.

Kitartás, mindjárt itt a tavasz!