Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már számtalanszor leírtuk, épp ezért talán már közhely: korunk egyértelműen az SUV-k és crossoverek virágkora. Az újfajta filozófia szerint épülő, növelt hasmagasságú, terepjárós stíluselemeket is tartalmazó modellek napjainkban a legkapósabbak, amit mi sem bizonyít jobban, mint a tény, hogy egyes márkák sikere, életben maradása múlt a hobbiterepesük népszerűségén. De vajon meddig tart ez a trend, meddig képesek a vásárlók érdeklődését fenntartani ezek a divatos öszvér szerzetek, és mi lesz a hagyományos kategóriákkal?

Néhány éve forradalom indult az autóiparban, ugyanis egyes gyártók nem vettek tudomást a hagyományos értelemben vett kategóriákról, elmosták a rég megszokott szegmensek határait: így születtek a crossoverek és SUV-k, amelyek azóta a legdivatosabb, legnépszerűbb autóknak számítanak. Nemrégiben adhattuk hírül, hogy ez a tendencia olyan erős ma az autóiparban, hogy példának okáért a Volvo is ebben látja a jövőt, a márka vásárlóinak fele már SUV/crossover tulajdonosokból áll.

A Volvo tudja, hogy a SUV-kban rejlik a jövő kulcsa

A svédek korán nyitottak az új irányba, és tették ezt a lehető legjobban, hiszen a prémium vásárlók is hamar rákaptak az emelt hasmagasságú, nagyobb magabiztosságot sugárzó modellekre. Peter Mertens, a kutató-fejlesztő részleg első embere elmondta, hogy a Volvo jó úton halad e tekintetben: a márka hamarosan szignifikánsan több crossovert és SUV-t értékesít majd, mint hagyományos modellt.

Ha már prémium, akkor elég a BMW X-szériájának kiteljesedésére gondolni, amely a kezdetekkor egyetlen modellből álló palettából nőtte ki magát. A bajorok az X5 sikere után számos újdonságot élesítettek, s ma már szinte minden méretkategóriában kínálnak ilyen megoldást: van a klasszikus X3 és X5, míg a kupés divathullámot az akár M modellként is elérhető X4 és az X6 megváltásával lovagolhajták meg a vevők.

Vagányság, sokoldalúság, praktikum és divat egyben - na de kompromisszmmentesen?

Persze a Mercedes-Benz is brutális SUV-crossover családot fejlesztett ki, ahogy az Audi sem maradt ki a Q modellekkel a buliból, de nem is kell ilyen messzire menni, a nem prémium szegmensben ugyancsak ez a divat hódít. A koreaiak rögtön rátapintottak a lényegre a Kia Sprtage, a Hyundai ix35, illetve a Sorento, Tucson, stb. típusokkal, miközben a Nissan neve ma már szinte egyet jelent a Qashqai modellével, de például az 500-as család esetében a Fiat is ezen az ösvényen indult el, ahogy gyakrolatilag minden gyártó igyekszik egyre több méretben SUV-t, crossovert életre kelteni.

Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy egy szegmens, kategória divatossága, népszerűsége csakis valami más rovására történhet meg, így ez esetben sem történt ez másként. A SUV-ok, crossoverek tündöklése az előttük oly népszerű egyterű családi modellek hanyatlását hozta el.

Ma már a divat diktál

A '90-es évek végén ugyanis a kompaktok fülé növekedő buszlimuzinok váltak a családosok kedvencévé, így lett népszerű a tojásformájával egyedieskedő Citroën Picasso, vagy a hétülésességével kiemelkedő Opel Zafira. Aztán az S-Max és a Galaxy a Fordnál is megszületett, de jóformán minden gyártó kínálatában felbukkant egy kompakt és/vagy egy középkategóriás padlólemezre épülő egyterű. Ezeket értelemszerűen a kisebb kategóriák felé nyitva a kisegyterűek követték, elég csak az Opel Merivára vagy épp a Ford B-Maxra gondolni.

Az egyterűek ugyan tengernyi praktikumot nyújtottak a kompaktok vagy épp középkategóriások felett, kezdve a nagyobb csomagtértől egészen a háromkülönálló hátsó ülésig vagy a magasabb építés miatt a komfortosabb beszállási lehetőségig, mégsem tudtak igazi divatdiktátorokká emelkedni.

Egykor a családi autózás megtestesítőjeként gondoltunk rájuk

Egyszerűen megragadtak az unalmas családi mindenes szintjén, érzelmek tekintetében pedig nem hoztak újat, amivel megragadhatták volna az arra fogényakat. Mindezek ellenére máig is megmaradtak a kínálatban ezek a modellek, de egyre inkább a háttérbe szorulva. Azt, hogy az egyterűek mennyire kimaradtak a trendiségből, a prémiumok modellpalettája mutatja: a német trió legfeljebb a kompakt szegmensig bezárólag tett elérhetővé családi autót, de lényegében egyik esetben sem beszélhetünk lényeges húzómodellről.

Mi több, a Peugeot például úgy döntött, beáldozza egyterűivel kapcsolatos ábrándjait a divatos SUV-k oltárán. A 2008 és a 3008 már vérbeli SUV-ként lép porondra legújabb formájában, s az új 5008 is ebben a filozófiában született meg. Mindeközben egyre több gyártó terveiben, közleményében körvonalazódik, hogy újabb és újabb SUV-k, crossoverek érkeznek a kínálatba, s olyan márkák is hobbiterepesek, emelt modellek építésébe fognak, amelyek korábban sosem tettek volna ilyet. Például ott van az Opel is, amelynek kínálatában korábban elvétve szerepelt a kategória, most pedig a Merivának crossover modellel fordít hátat, és hamarosan egy nagy terepest is bemutatnak.

A családi modellek háttérbe szorultak az utóbbi években

Ebből arra következtethetünk, hogy a divatos szegmenst jelentő SUV-k virágzása még kiteljesedőben van, időről időre erőteljesebb és kiterjedtebb offenzívára számíthatunk. A kérdés már csak az, hogy mikor pukkad ki ez a lufi, a lelkes vásárlók, a divatos, trendi választást keresők mikor csömörlenek majd meg a crossoverek tengerében való válogatástól. Ugyanis minden csak addig számít divatosnak, amíg nincs mindenkinek olyan - manapság pedig a csapból is SUV folyik, az utcában is egyre nagyobb arányban parkol hobbiterepes. Egyelőre viszont erősen felfelé ível a kategória csillaga, így elképzelhető, hogy a jövőben a magabiztosságot jobban sugárzó modellek a középkategóriás szedánok elől is kiharapják a magukét a tortából.

Vajon mennyire szabják át a villanyautók az autópiac képét?

Az egyelőre korlátozott számban elérhető villanyautós piac nem feltétlenül tendál a crossoverek, hobbiterepesek irányába, a nagyobb gyártók első körben a klasszikus kategóriákban igyekeznek elektromos jelenlétet biztosítani. Illetve a hatékonyság, a környezettudatosság és a közlekedés tekintetében értelmezett fenntartható fejlődés is meghatározó szerepet vállal az autóipar összképének formálódásában.

A sok tekintetben bölcsebb döntést jelentő közösségi közlekedés ugyancsak nagy löketet kaphat az újfajta technológiák megjelenésével, ráadásul a jövőre nézve talán egyre tudatosabban gondolkodó társadalomban is érlelődni látszik a gondolat, miszerint az egyéni közlekedés -  azaz az autózás - tekintetében a hatékonyságra kellene fókuszálni.

Néhány évig még mindenképp meghatározóak lesznek...

Amennyiben ebbe az irányba mozdulunk el, úgy a kompaktok, illetve a kisebb modellek pályázhatnak sikerre, mind több és több stílussal, személyre szabhatósággal, ami napjainkban egyre fontosabb igényként merül fel az autóvásárlók körében.