Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Autó Pult szerkesztőségének nem titkolt célja az új autók bemutatása mellett a már meglévő négykerekűek megóvása is, ezért az alábbiakban az alvázvédelem szerepét, fontosságát szeretnénk bemutatni, annak érdekében, hogy minél kevesebb autó essen áldozatul egyik legnagyobb ellenségének, a rozsdának.

Nagy ellenség a rozsda, de lehet tenni elleneMiközben a jelenlegi fogyasztói kultúra nagy erőkkel csábítja új termékek vásárlására a vevőket, egyre kevésbé támogatja a már meglévők karbantartását, állagmegóvását. Fontos ezért felhívni azokra az eljárásokra a figyelmet, amelyek régen a köztudatban voltak, ma azonban könnyen feledésbe merülnek, miközben az autók megmentői lehetnek. Nem hagyható figyelmen kívül az a tény, hogy az autóeladás piacán milyen nagy arányban vannak jelen a használtautók. Abban a pillanatban, hogy akár a vadonatúj, akár a meglévő autónk eladósorba kerül, az árat illetően döntő tényező lehet a karosszéria állapota. Ha a rozsdásodás már elindult, egyre nagyobb területeket hasítva magának, aligha lehetünk nyertes pozícióban a kalkulációkor. Következzen hát egy fontos útmutató arra, hogyan óvhatjuk meg szeretett társunkat az idő vasfogától.

Miért kell az alvázvédelemmel törődni?

A gépjárművek legnagyobb részben vaslemezből készülnek, amelyek tagadhatatlanul oxidálódnak az évek során. Ezt a folyamatot elősegíti az utak szennyezettsége, a téli, havas utak sózása, az autó karosszériájának sérülései. Az alvázvédelem segítségével a rozsdásodás megelőzhető, továbbá kialakult állapotában visszafordítható, ugyanis a szakszerűen elvégzett folyamat olyan vegyi anyagok használatát takarja, amelyek a rozsdásodási folyamatot gátolják.

Milyen korú és állapotú autó esetén gondoljunk alvázvédelemre?

Gyárilag ma is igencsak gyatra az alvázvédelemErre a kérdésre egyértelmű válasz adható, mégpedig olyan, ami sokak számára talán igencsak meglepő lehet. Már közvetlenül az autóvásárlást követően (igen, még a vadonatúj gépjárművek esetében is) ajánlott az alváz szakszerű kezelése, hiszen ha azt vesszük figyelembe, hogy egy többmillió forintos új autó árához képest maximum százezer forintos többletköltséggel az eredeti állapotot tudjuk megőrizni hosszú éveken át, akkor könnyen kiszámolható, hogy ezzel a lépéssel nem csak az állagát óvjuk meg autónknak, hanem az értékét is. Mindez fokozottan igaz az idősebb négykerekűekre is, hiszen a rozsdásodás elhatalmasodása végzetes lehet, de mindenképpen jelentős károsodást okoz hosszútávon az elemekben, miközben az autó jelentős mértékben veszít értékéből.

Sokan azt hiszik, hogy csak a régi autók alvázát szükséges védeni, de ez óriási tévhit - galéria

A munka előtt pár dolgot le kell bontani - galériaJoggal merül fel természetesen a vásárlókban az az igény, hogy az autógyárak által ígért akár 10-12, vagy még ennél is több év átrozsdásodási garancia akkor mire vonatkozik? Nos, a garanciavállalás elsősorban a karosszéria belülről kifelé történő károsodását érinti, hiszen a használat nagymértékben befolyásolja a karosszéria igénybevételét, tehát a bekövetkező károsodás nem számítható ki előre. A megfelelő karbantartás és az üregek védelme tehát a vadonatúj autók esetében is szükséges, pontosabban fogalmazva fontos és ajánlott. A folyamat például az ajtók belsejének, a hossztartó, kereszttartó elemeknek, továbbá a küszöböknek, a csomagtértető, valamint a kerékjárati ívek rozsdagátlását is magában foglalja.

A veterán autók kedvelői számára a karosszéria és az alváz védelme szintén ismerős lehet, hiszen az idősebb járművek teljes rekonstrukciója, gyári állapotra való visszaállítása is lehetséges az alváz- és üregvédelem során.

Nem is gondolnánk, hogy sokszor mi lapul autónk alatt - galéria

Hogyan zajlik az alvázvédelem folyamata?

A szakműhelyben történő alváz- és üregvédelem során az autó felemelését követően a műanyagelemek, doblemezek, kerékjárati dobbetétek leszerelése következik, továbbá az autó állapotának felmerése, különös figyelemmel azokra a területekre, ahol a sár könnyen megáll.

Egy profi alvázvédelem több napos procedúraA szétszerelést követően fontos az alapos átvizsgálás, hogy a karosszéria nem lyukadt-e ki már valahol. Amennyiben igen, akkor a vaslemezek rendbehozatala elsődleges, amely elhanyagolt állapot esetén további költségeket eredményez. Az alvázvédelem célja az eredeti állapot visszaállítása, és nem a rossz elemek lefedése. Lényeges tehát, hogy a műveletet csak szakműhelyekben, minőségi anyagokkal és szerszámokkal, nem mellesleg pedig a legmagasabb szakértelemmel s igényességgel végezzék el, miután a karosszéria vaslemezei megfelelő állapotba kerültek. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a megelőzés fontosságát, azaz, hogy a lemezek helyreállításával éveket nyerhetünk a későbbi javítás költségét megspórolva.

Mindenekelőtt aprólékos alvázmosás szükséges

Miután a vegyszeres, erősen lúgos anyagot tartalmazó alvázmosás megtörtént, a felrakódott szennyeződést eltávolítva az üregek vegytiszták és pormentesek lesznek. Ezt követi a vizes bázisú, úgynevezett rozsdapassziváló szer alkalmazása. Ez az anyag elzárja a levegőtől a rozsdásodásnak induló felületet, megakadályozva az oxidációt, ezáltal a rozsda kialakulását vagy esetleg továbbterjedését. A vizes bázis azért fontos, mert közvetítő anyagként eljuttatja a rozsdakezelő anyagot a nehezen hozzáférhető üregekbe is. Kiemelendő, hogy csak és kizárólag minőségi anyagokkal érdemes véghezvinni a folyamatot, ugyanis az általánosan kapható szerek a mosásokat követően rendkívül könnyen lekopnak. A fenti műveletet követően egy napot szárad az autó.

Gyári dokumentáció szerint készülnek a furatokA száradás után ismételten passziválóanyagot használnak a szakértők, majd a gondos alapozást követheti csak az üregek védelme. A talán legnevesebb, svéd Dinitrol cég esetében a folyamat a gyártó által meghatározott technológiai szabványok és az autó típusának megfelelő kezelési útmutató szerint, speciális szerszámokkal történik. Ahol szükséges, egyedi furatok elkészítésére is lehetőség van, amelyek a folyamat végén műanyagdugó segítségével lezárhatóak. Az alvázvédelem elkészültével a kerékjárati dobok, elemek, kerekek visszaszerelése a következő lépés, majd alapos tisztítás zárja a műveletet.  Új autó esetén az elvégzett kezelést követő 7 éven át garanciát vállal a gyártó, a használatautók évenkénti felülvizsgálatával pedig hosszú éveken át meghosszabbíthatjuk a felvitt kezelőanyag élettartamát.

Van, amikor az alvázvédés előtt már nem lehet megúszni a drága lakatosmunkát - galéria

Az elvégzett alvázvédelem épségére töréskár esetén is fokozattan ügyelni kell. A karosszéria javítása során felmerülő hegesztési munkálatok közben a vegyi anyagok megolvadnak, ezért utána érdemes ismét felkeresni az alvázvédő állomást és a szükséges pótlásokat elvégeztetni.

Hogyan válasszunk szakműhelyt?

Feltétlenül figyeljünk arra, hogy csak minősített műhelybe vigyük autónkat, szakemberre bízva a feladatot. A műhelyben fontos, hogy legyen emelő vagy akna, ezek Gondosan ledugózzák az új furatokat - galérianélkül nem lehetséges a szétszerelés és az alváz alapos lemosása. Arra is célszerű ügyelni, hogy ahol 1 napos munkavégzést ígérnek, ott nagy valószínűséggel nem kapunk megfelelő javítást, hiszen az anyag száradási idejét is figyelembe véve mintegy 3 napot kell a műhelyben töltenie szeretett gépjárművünknek.

Veterán autóknál - különösen akkor, ha szeretnék muzeális minősítést szerezni - érdeklődjünk a munkafolyamatról. A minősítés során ugyanis meg kell annak a követelménynek felelni, hogy a futómű nem lehet alvázvédő anyaggal fedett, ezért ragaszkodjunk ahhoz, hogy a munka során kitakarják ezeket az elemeket. A színtelen konzerváló anyag használatával akár az eredeti gyári állapot is megmaradhat.

A szakszerű üregvédelemhez érdemes néhány furatot eszközölni az autón

Végül, de nem utolsósorban: néhány autóápolási tanács

Ahhoz, hogy az autó karosszériája minél jobb állapotban maradjon, és hogy az elvégzett alvázvédelem is a lehető legtovább hatékony és ép lehessen, célszerű az alábbiakat betartani:

•    Érdemes évenként rendszeres alvázmosást végeztetni, különösen tavasszal, hogy a lerakódott téli szennyeződés, sómentesítés felemelt autónál megtörténjen.
•    A kezdődő rozsdásodást minél hamarabb meg kell állítani, és a felület kezelését el kell kezdeni. Ennek révén autónkat megmenthetjük az oxidáció pusztító hatásától.
•    Az autó tisztítása során ajánlott nagynyomású előmosás alkalmazása megfelelő anyagokkal. Ne használjunk mosogatószert az autómosáshoz, ugyanis a zsíroldás során a mosogatószer hosszútávon mattítja a fényezést. Válasszunk helyette autósampont, amely széleskörűen elérhető.
•    Minél gyakrabban tisztítsuk a felniket is, ugyanis a beleégett fékpor már csak nagyon nehezen távolítható el. Amint szürke elszíneződést látunk megjelenni, ideje lemosni őket.
•    Alaposan kimosott puha szivacsot használjunk, valamint mikroszálas törlőkendőt a mosás végén, és ha lehetséges, kerüljük a gépi mosást a fényezés érdekében, előnyben részesítve a kézi változatot a benzinkutakon vagy autómosókban
.

Végül ilyen barna színű lesz az autó alváza

Összefoglalva:

Az alvázvédelem hosszú távú garancia a védelemreAz alvázvédelem és a helyes autóápolás segítségével megóvhatjuk gépjárművünket a rozsdásodástól, megőrizve eredeti állapotát, épségét, ezzel pedig az értékét. A befektetett összeg mindenképpen megtérül, hiszen a javítási költség elhanyagolt autó esetében olyan komoly lehet, hogy megközelítheti az autó értékét. A megelőzés tehát elsőrendű feladat, amely a szakszerűen elvégzett alváz- és üregvédelem segítségével hosszútávon megvalósulhat. A minőségi anyagok használata révén hosszú éveken át rozsdamentes lehet a karosszéria, megvédve az autó alját a károsító anyagoktól. Érdemes tehát figyelmet fordítanunk rá, mert autónk meg fogja hálálni nekünk. Végül pedig nem győzzük hangsúlyozni, hogy bár rengetegen nem gondolnak rá, de az alváz- és üregvédelem semmit nem vesztett jelentőségéből, a hosszú távú rozsdagaranciák és a fejlődő technológia ellenére sem, így a mai autóknak is éppúgy szükségük van rá, mint a régebbi ’vasaknak’.

Cikkünk elkészítésében a budapesti, több évtizedes tapasztalattal rendelkező Dinitrol Rusztika Bt. (bővebb információ itt: www.alvazvedelem.com) minősített alvázvédelmi szakműhely volt segítségünkre, végig komoly szakértelemmel, kedvesen és készségesen támogatva munkánkat. A téma viszont tovább folytatódik, nemsokára ugyanis egy konkrét példával mutatjuk be Önöknek a cég egy munkáját, amelyet szinte teljesen végigkövettünk, folyamatosan dokumentálva a történéseket.