A luxuslimuzinok gyártóinak nincs könnyű dolga, hiszen ebben a kategóriában a vásárlók egy olyan „minden az egyben” autóra vágynak, ami a gyorsaságon, a kényelmen, és a sportosságon túl képviseli a csúcstechnikát, és kisugározza azt a visszafogott eleganciát is, ami ugyanúgy megállja a helyét egy üzleti tárgyalás helyszínén, mint a családi összejövetelek alkalmával.
Ha csak ezeket a szempontokat kellene figyelembe vennünk, már akkor is erős fejfájással ébrednénk, de mi lenne akkor, ha mindezt megfejelnénk a gazdaságos üzemeltetés, és a környezettudatos szemléletnek való megfelelés igényével? Újra ellentmondásba keverednénk, hiszen a fenti feltételek egy módfelett méretes, és nagytömegű járművet eredményeznek, aminek mozgatásához nem sajnálhatjuk a hajtóanyagot.
Hibrid óriások - galériaEnnek ellenére a gyártók mertek egy nagyot gondolni, és tovább bonyolították a képletet azzal, hogy nagyobb többletterhet jelentő, és az ismert törvényszerűségek alapján nagyobb meghibásodási valószínűséghez is vezető hibrid hajtásláncot tettek az autók alá. Érvek és ellenérvek cikáznak ilyenkor körülöttünk, s csak kapkodjuk a fejünket, miközben a külföldi szaksajtó megpróbál igazságot tenni, és egymásnak ereszti a szegmens királyait a Porsche Panamera S Hybrid, a BMW ActiveHybrid 7, és a Mercedes S 400 Hybrid személyében.
A Porsche képes tisztán elektromos üzemben haladni
A triumvirátus tagjai közül a zuffenhauseniek büszkesége az új legény a gáton, ami legendával övezett nevének köszönhetően lendületből léphet a konkurensek torkára. Ebben a Porsche Cayenne kapcsán már megismert hajtáslánc lehet segítségére, s a 47 lóerős elektromotor valóságos erőművész a Mercedes és a BMW 20-20 tagú ménessel büszkélkedő egységeivel szemben, amik legfeljebb csak apró szúnyogcsípésként hatnak a testes gépcsodákra. Első gondolatként felmerülhet bennünk, hogy ezzel legfeljebb csak az ablakemelő egységeit foghatták további munkára a mérnökök, s ennek van is némi valóságalapja, hiszen egyedül a Panamera Hybrid S képes tisztán elektromos üzemben haladni, kiérdemelvén ezzel a teljes hibrid megnevezést. Világmegváltó eredményekre persze a csata résztvevőinek egyike sem képes, de a mérsékeltebb regisztrációs adó, és a modernebb technika elérhetősége így is érdekessé teszi számunkra a német autóipar képviselőit.
A BMW V8-as motorja már önmagában brutális teljesítményre képes
A menetdinamikai jellemzőket figyelembe véve jelentős különbségekre bukkanunk, és itt a dobogó legfelső helyére a BMW kapaszkodhatna fel, hiszen 4,4 literes, V8-as biturbó motorja önmagában is 449 lóerős teljesítményt bocsájt rendelkezésünkre. Ennél is meggyőzőbb azonban a 700 Nm-es csúcsnyomaték, ami a bajor óriást 4,8 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/órás sebességre katapultálni. Mindeközben a ZF nyolcsebességes váltóműve sebészi pontossággal, és villámgyorsan reagálva szúrja a megfelelő fokozatot, és ennek köszönhetően 15,5 szekundum elteltével már 200-zal is száguldhatunk.
Hibrid, de továbbra is ízig-vérig PorscheA környezettudatosabb Porsche kimért kezek között az E-Power gomb aktiválásával 85 km/órás sebességig a benzinmotor egyetlen szava nélkül is képes haladni, így ideális körülmények között négy kilométert is megtehetünk, amíg városszéli otthonunkból el nem érjük a vidéki szerpentinek egyikét. Mindezt a csomagtartóban helyet kapó akkumulátorok teszik lehetővé, amik 1,7 kWh kapacitásukkal kis híján rádupláznak a BMW és a Mercedes 0,9 kWh-ás egységeire. A Porsche V6-os benzinmotorjának 333 lóerős teljesítményével már összesen 380 paripa nyerít az uralmunk alatt, miközben 580 Nm nyomaték nyúzza a hátsó tengely abroncsait.
Ki van éheztetve, de azért nem szégyenkezik a Mercedes
A gázpedálra lépve az alig 5,7 másodpercet igénylő kötelező sprint teljesítése közben is tökéletes az összhang a két erőforrás munkájában, amik működése a kompresszorral lélegeztetett egység duzzadó erejét hirdető énektől eltekintve észrevétlen, miközben a takarékosság jegyében fogant nyolcsebességes, bolygóműves automataváltó is szorgosan pakolgatja a fokozatokat. A Panamera azonban nem csak autózni, de ’vitorlázni’ is tud, így nevezi ugyanis a Porsche azt a hajtáslánci veszteségeket mellőző gurulást, amikor gázelvételre egy speciális kuplung lekapcsolja a benzinmotort a hajtásláncról, így az autót ilyenkor gyakorlatilag csak a lég-, illetve gördülési ellenállás lassítja. A műszaki bravúr eredményessége pedig kézzel fogható, hiszen vegyes üzemben alig 11,3 liter benzint gurít le a torkán a V6-os motor, ami egy literrel marad el a BMW hasonló eredményétől, és két decilitert licitál a Mercedesre.
Kényelemben élvonalbeli az S-osztályAz S-osztály hibrid változata temperamentumában már radikálisan különbözik társaitól, hiszen jószerivel csak a többiek visszapillantó tükreiben pózolhat. Volánja mögött 100 km/órás sebességnél már 2,7 másodperces hátrányba kerülünk a BMW-vel szemben, ami 200-ra gyorsítva már 12,5 szekundumra duzzad, miközben a 3,5 literes, 279 lóerős szívómotor vérszegénységét a rendszerteljesítményt 299 lóerőre növelő elektromotor sem tudja palástolni. Az utazási kényelem területén ennek ellenére brillíroz a Mercedes, s még hosszú szakaszok után is olyan frissen szállhatunk ki a volán mögül, mint szinte egyetlen másik limuzinból sem a kategóriában.
A BMW fara nem csak a gázpedállal válik játékossá
Terheletlen állapotban, kisebb úthibákon vizsgálódva egyedül a BMW hozhat meglepetést, ami ilyenkor még érzékenyebben képes kisimítani a bukkanókat. A csomagtartót alaposan megpakolva azonban már más eredményre jutnánk, hiszen ilyenkor a bajorok büszkesége nem nő fel a feladathoz, és a hátsó tengely időnként hajlamos elpattogni a keresztbordákon. A Panamera esetében méginkább kibújik a szög a zsákból, s nagy sebességnél az erőteljesen növekedő zajterhelés sem hoz jó pontokat, miközben az utastérben a gombok erdeje árnyékolja be az örömünket - viszont utóbbit más szempontból is lehet nézni. Egy kis tanulás után ugyanis egyetlen gombnyomás is elég a funkciók aktiválásához és így nem kell hosszú másodperceket almenükben töltenünk.
Kanyarban nincs párja a Panamerának - galériaA féktelen kanyarvadászat közben remekel a zuffenhauseni remekmű, hiszen kezelhetősége szinte kifogástalan, miközben ívmenetben is úgy viselkedik, mintha sínen futna - hihetetlen sebességekre téve szert. A lézerpontos kormánymű mellett a fékek is kitűnő társak a szerpentinek meghódításában, ám e téren a BMW sem szerénykedik, noha az irányváltásokkal terhelt manőverek közben veszít előnyéből: kezdetben rádől az eső kerekekre, majd a far kontrolálható csúsztatásával válaszol illetlen vallatására.
A Mercedes suhanásra született - utazóautóként remekel
Miközben a Mercedes remekelt az utazási komfortra irányuló vizsgálódások során, a kompromisszumos hangolás megmutatkozik az erős igénybevétel alkalmával, noha az elektronikus stabilizáló rendszerek mindig megfogják a bólintásaiból, lengéseiből kikecmergő járművet. Az autópályán nagymenőnek számító S-osztály a külföldi sajtó véleményei szerint nehezen adagolható fékeivel és kissé túlszervózott, érzéketlen kormányművével szintén alulmarad társaival szemben a szlalomozás feladata során, ám a sportos nyúzás természetéből fakadóan nem is illik a suhanásra termett limuzinhoz.
Négy férőhely - de milyen?!Nem tekinthetünk el a triumvirátus hétköznapi funkciónak való megfelelősségétől sem: hely szűkében egyik limuzinban sem vagyunk, még akkor sem, ha a Porsche négyszemélyes mivoltából fakadóan "családiasabb" hangulatot hordoz magában. Érdekes következtetéseket vonhatunk le a csomagtartók szemrevételezésével, hiszen a Porsche és a BMW is itt hordja a ballasztot jelentő akkumulátorokat, miközben a Mercedes a motorháztető alatt rejtegeti tartalékait. Így utóbbi megőrzi csomagtartójának 560 literes űrtartalmát, miközben a 7-es 460, és a Panamera 337 literes adata már a jelentős csorbulás eredménye. Megjegyzendő azonban, hogy az ülések ledöntésének egyáltalán nem ördögtől való tudományát a Porsche ügyesen sajátította el, így szélsőséges esetben 1155 liternyi csomagot is képes magába fogadni.
Nehéz igazságot tenni - a BMW is tejben-vajban füröszt
Amennyiben az árcédulára vetjük vizslató tekintetünket, újfent meglepő következtetésekre juthatunk, hiszen a Mercedes előnye itt olyan jelentős (épp amekkora menetdinamikai hátránya), hogy a különbözeten még egy középkategóriás autót is beállíthatunk a garázsunkba. Mindemellett a BMW várható jelentősebb értékvesztésével érdemes számolnunk.
Mercedes S400 BlueHYBRID - galériaMindezek persze alig keverik meg a paklit, és műszaki fölényének valamint remek kezelhetőségének köszönhetően a sportos luxuslimuzinra vágyóknál a Porsche Panamera léphet a dobogó legfelső fokára. Őt a Mercedes követheti a sorban, hiszen komfortja, bőséges biztonsági felszereltsége, és a célkitűzésének megfelelő szerény fogyasztás is mellette szól. Ezúttal talán a BMW ActveHybrid szállítja a legkevésbé remek kompromisszum-csomagot, de így annak ellenére is csak a harmadik helyet csípi meg, hogy hajtáslánca bárkit képes magával ragadni, és valójában még ő is egy tejben-vajban fürösztő, a hétköznapi szemlélődő számára tökéletes luxusgép.
Ha megfeledkeznénk az anyagiakról, a Porsche magabiztosan nyerne
Ráadásul, ha a kényelmet jobban előtérbe toljuk, könnyen ő köthet ki az élen, hiszen bár a gyakorlati tesztek szerint egy literrel magasabb a fogyasztása konkurenseinél, komfortban már-már az S-osztály elé ér, miközben teljesítményben óriási különbséget tudhat magáénak. Ha pedig a Még ilyen felhozatal mellett is erős a konkurenciaköltségeket is fokozottabb súllyal tesszük az egyenletben, akkor az S-osztály viszi el a prímet ebben az összehasonlításban.
Viszont érdemes lehet kitekinteni a német berkekből: az LS600h ugyanis a Porschénél is erősebb teljes hibrid hajtásláncot kínál, összkerékhajtással és 435 - kevésbé dinamikus - lóerővel - makulátlan felszereltséggel 34,3 millió forintért. Előbbit ugyanígy felszerelve 42,6 milliós, míg a BMW esetében meglepően jó ár-érték arányról tanúskodó 38 millió forintos, a Mercedes-Benznél pedig 34,7 milliós árcédulát kapunk.