Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hazánkban komolyabb mértékben van jelen az autóipar, mint azt sokan gondolnák. Azon túl, hogy az Opel, a Suzuki, az Audi, és immáron a Mercedes-Benz gyárai is zakatolnak Magyarországon, számos gyártó és vállalkozás játszik kulcsszerepet az autóiparban, például a beszállítói oldalról. Többek között a BMW is előszeretettel használja a magyar forrásokat, hiszen összesen mintegy 200 beszállítóval tart kapcsolatot. Meglátogattunk közülük kettőt.

 

Hazánk a minőségről is ismert - galériaA BMW jelen pillanatban világszinten vezető szerepet játszik a prémium szegmensben, amihez elengedhetetlen, hogy az anyacéghez közel számos stratégiai fontosságú partnerrel kössön megállapodást. Mivel Magyarország logisztikai szempontból közel helyezkedik el a müncheni bázisú márka üzemeihez, ráadásul jó és megbízható munkaerővel rendelkezik, kiemelt figyelemben részesül.

A BMW itthon mintegy 200 partnerrel tart kapcsolatot, legyen szó kisebb vállalkozásról vagy magyarországi telephellyel rendelkező nagyvállalatról. Közülük került ki az az 54 cég, amely végül beszállítói megállapodást köthetett a németekkel (további 42 cég, mint lehetséges partner szerepel), s tőlük a BMW mintegy egymilliárd euró értékben vásárol közvetlenül különböző alkatrészeket – ez a régió BMW-s illetőségű forgalmának egyharmada, tehát jól látható, hogy hazánk vezető szerepet játszik Közép- és Kelet-Európában. Ezen cégek összesen hozzávetőlegesen tízezer embernek adnak munkát Magyarországon. A BMW számára egyedül az jelent hátrányt, hogy hazai viszonylatban nem könnyű olyan partnert találni, amely a gyártás mellett a fejlesztésben és a tervezésben is együttműködne.

A már említett 42 cég egy roppant szigorú, 8 lépcsőfokból álló beszállítói auditot követően kötött megállapodást az autógyárral, s ennek eredményeképpen a jövőben a gyártási igények alapján számíthatnak a BMW megrendeléseire. A német gyártó ráadásul hosszú távú terveket sző, ugyanis nagyjából 10-20 éves viszonnyal számolnak. A BMW csoport magyarországi beszállítói között egyaránt találunk magyar telephellyel rendelkező multinacionális nagyvállalatokat (pl. BOSCH, ZF Lenksysteme, Alpine), vagy teljesen hazai kézben lévő vállalkozásokat is (Csaba Metál, Fémalk).

A régiónak, és azon belül Magyarországnak a beszerzési rendszerben való nagymértékű jelenléte - a viszonylag alacsony munkabérek és a minőségi, képzett munkaerő mellett - a németországi gyárakhoz való közelségnek is köszönhető: a BMW csoport számára kiemelten fontos a környezettudatosság, és ez nemcsak autói alacsony károsanyag-kibocsátási értékeiben és a gyártási technológiában, de az ellátási lánc kis szállítási távolságaiban is megmutatkozik. Magyarországról többek között öntvényeket, műszerfalegységeket, visszapillantó tükröket, zárakat és ablaktörlő szerkezeteket szállítanak a BMW csoport gyáraiba, amelyeket a BMW, MINI vagy éppen a Rolls-Royce modellekhez használnak fel.

Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója szerint bár a kiválasztási és auditálási procedúra igen hosszadalmas és a legapróbb részletekre is kiterjedő folyamat, a már elfogadott partnerek minimum hét évre kaphatnak beszállítói megbízást, ugyanis általában eddig tart egy modell életciklusa a BMW csoportnál. A használt autókhoz szükséges pótalkatrészek gyártására továbbá még 15 éves időszakra kap felkérést a partnercég. Ennek apropóján két magyar partnerhez látogattunk el: a hazai erőforrást a békéscsabai Csaba Metál képviselte, amelynek váltóházait például a Lipcsében gyártott elektromos BMW i3 modellbe építik be a németek, míg a nagyvállalat modelljét a ZF Lenksysteme mutatta be.

Útitárs: BMW X5 (2014)

A Békéscsabát és Egert érintő kelet-magyarországi túrán többek között egy vadonatúj BMW X5 30d is útintársunkká szegődött. A bajorok nagy terepjárója alapos fejlődésen ment át, s a jelenlegi, immár harmadik generáció természetesen a márka összes fontos technikai finomságát megkapta. A szóban forgó példány ráadásul M-csomaggal is gazdagodott, ami egyrészt dögösebb küllemet kölcsönöz az X5-nek, másrészt viszont (talán felesleges) sportosságával érezhetően rontja a komfortot. A kemény oldalfalú defektmentes abroncsok 300 mm-en túlmutató szélessége és a 20 hüvelykes felnik szintén hozzájárulnak ahhoz, hogy mérsékeltebbnek mondjuk a menetkényelmet annál, amit egy ilyen cirkáló esetében elvárunk.

Ezen túllépve viszont igazán korrekt a körítés. A műszerfal a BMW-től megszokott stílusban szolgálja ki a sofőrt, s ezúttal hangulatfény is emeli a látványt. Az ülések kényelme és a helykínálat kifogástalan, ahogy a ledes technikával büszkélkedő fényszóró is remekül pásztázza az útburkolatot. A praktikumot a kétfelé nyíló, természetesen elektromos mozgatású csomagtérajtó fokozza.

A kormányzás az elektromos rásegítés okán plasztikus valamelyest, de egy hobbiterepjáróban nem feltétlenül a reszponzív, maximálisan közvetlen szerkezet a nyerő. A 30d motor és a nyolcfokozatú ZF automata párosa a megszokott remek produkciót nyújtja, s az X5 bőrébe bújva a felvonultatott 258 lóerő hétköznapi keretek között szinte mindenre elég - ez a hajtáslánc ideálisnak mondható a nagytestű típushoz.

Dinamikus, és hat hengerével a 20d/25d párosánál egyértelműen kellemesebb orgánumú a háromliteres dízelmotor, étvágya pedig a méretek, a tömeg és az abroncsok ismeretében már nem is olyan sokkoló. Autópályatempónál persze könnyedén benyeli a 9 litert is az X5, de városi körülmények között és országúton moderáltabb fogyasztásra bírható az autó. A 16,5 millió forintos indulóár (30d motorral) a kategória átlagának felel meg, ám méltó extrázás esetén nem nehéz húszmilliós magasságokba kerülni.

Majoros Béla, a Csaba Metál alapítója a gravitációs és nagynyomású öntésben szerzett, mintegy 30 éves tapasztalattal a háta mögött 1993-ban alapozta meg családi vállalkozását, s hat évvel később alapította meg a Csaba Metált.

Csoda Béséscsabán, 20 év alatt - galériaA Csaba Metál még a 2000-es évek elején kezdett autóipari beszállítóként tevékenykedni, s a fejlődés gyakorlatilag azóta tart, sőt, egyre nagyobb ütemben zajlik. Az épp 20 éves vállalkozás ma már 400 embernek ad munkát, s tavaly 28 millió eurós forgalommal büszkélkedhetett, 2013-ban pedig már 35 millió eurós forgalommal számolnak. Az i3 váltóházának öntése mellett persze számos más alkatrészt állítanak elő Békéscsabán magasnyomású öntési technikával, számos autógyárnak, s hazai vállalatnak.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a szakértelem mellé alázat párosult, s a békéscsabaiak a jövőbe látva újabb milliókat forgatnak vissza a vállalkozásba, hogy fejlesztések sorozatával továbbra is a csúcsminőséget képviselhessék - ezek a fejlesztések néhány éven belül bizonyára meg is térülnek. A Csaba Metál kiváló bizonyíték arra, hogy a kitartó munka és a szakértelem meghozza gyümölcsét, hiszen 20 év alatt szinte a semmiből vált Majoros Béla családi vállalkozása a világ vezető autógyártójának beszállítójává.

A ZF Lenksysteme Hungária Kft. más világ - legutóbb az egri telephellyel rendelkező német nagyvállalat munkájába is bepillantást nyerhettünk. A ZF betűszócskából első körben sokan a BMW-kben is használt, nyolcsebességes automataváltókra asszociálhatnak, azonban ezúttal kormányművekről szól a fáma. A ZF Lenksysteme Hungária egri kirendeltsége még 2003-ban került megalapításra, méghozzá a ZF Friedrichshafen AG és a Bosch 50-50 százalékos beszállójával megalakult ZF LenksystemeGmbH által.

Jövőre elektromos szervókat is gyártanak - galériaAhogy Békéscsabán, úgy Egerben is intenzív növekedésről adhatunk hírt, hiszen az első évben csupán 6 millió eurós forgalmat bonyolító vállalat 2012-ben már 211 millió eurós bevételt tudhatott magáénak. Emellé mintegy 700 alkalmazott párosul, s a jövőt tekintve persze minden szempontból fejlesztések soráról számoltak be a ZF magyar szakemberei. A kormányművek esetében a következő lépcsőfokot az elektromos rásegítésű szerkezetek jelentik, amelyek összeszerelésére már készen állnak Egerben, s a termelés a jövő évben mindenképp meg is indul.

A sikerhez pedig egy új csarnok is hozzájárul: 2014-ben kerül átadásra a maklári üzem, ahol 23.000 négyzetméteres alapterületen zajlik majd a legújabb technológiájú kormányművek gyártása. A ZF persze nem csupán a BMW-nek szállít egységeket, a VW konszern szinte minden márkája kap kormányműveket Egerből, de a példának okáért az Aston Martin és a Mercedes-Benz is a megrendelők körét gyarapítja.

Nem lehet tehát kétségünk afelől, hogy Magyarország fontos stratégiai szereppel bír a BMW, s sok más autógyártó szempontjából egyaránt, amire igazán büszkék lehetünk. A beszállítók munkájukkal a lehető legjobb minőségre törekednek, aminek eredményeképpen szinte folyamatosan tehetnek valamilyen előrelépést a csúcson maradáshoz.