Azokat, akik a lehető legalacsonyabb fogyasztással tesznek meg egy adott útszakaszt, hypermiler (szabad fordításban mérföldfaló) néven szokás emlegetni. Svájc egyik első ilyen embere Felix Egolf, egy Swiss Airbus 330/340 utasszállító gép egykori kapitánya, aki több hihetetlen ’egy tankolásos’ távolsági rekordot is felállított már különböző Mitsubishi modellekkel, egyebek közt a Härkingen – Santiago de Compostela – Cabo Finisterra közti 1.871 kilométeres útszakaszon, egy ASX DID volánja mögött ülve.
Egolf ezúttal a Mitsubishi legújabb típusát, a 2014 januárjában bemutatkozott Attrage szedánt vitte el egy tankolásnyi körre. A Space Star alapjaira épülő, nálunk nem elérhető négyajtós modell 1,2 literes, háromhengeres szívómotorja 80 lóerős teljesítményre képes. A kisautótól örökölte annak előnyös, üzemanyag-takarékos technikáját az Attrage is: a mérsékelt fogyasztást a 0,29-es légellenállási együttható mellett a csupán 885 kilogrammos önsúly is elősegíti.
A Mitsubishi Switzerland a következő feladat elé állította Felix Egolfot: egyetlen tank üzemanyaggal a lehető legnagyobb távolságot megtéve jelentős mértékben csökkentse az autó szabványos, 4,9 l/100 kilométeres vegyes fogyasztását. Nehezítésként a budapesti kirándulásra később, repülővel érkező felesége csomagjait is magával kellett vinnie a ’mérföldfalónak’, összesen 120 kilogrammos tömeggel terhelve a 4,25 méter hosszú négyajtóst. Miután csordultig töltötték az Attrage üzemanyagtartályát, Felix Egolf 2015. május 11-én útnak indult a budapesti Emil Frey cégcsoport Mitsubishi Motors Vezérképviseletéhez.
Felix Egolf, a takarékos autózás nagykövete
A cél meglehetősen nagyratörő volt: az Attrage 42 literes üzemanyagtankjának tartalmával több, mint 1030 kilométert kellett megtennie Egolfnak, vagyis 4,1 l/100 km-es fogyasztással kellett teljesítene a távot. Végül ennél is alacsonyabb fogyasztást ért el az egykori pilóta.
Az eredmény nem hétköznapi: a ’mérföldfaló’ Felix Egolf 1.030 kilométert autózott alacsony, mindössze 3,88 l/100 km-es átlagfogyasztással (a CO₂kibocsátás csupán 89 g/km volt). Ez 21%-os csökkenést jelent a szabványos (4,9 l/100 km) fogyasztáshoz képest.
Egolfot a befutónál személyesen köszöntöttük, közös témánk pedig szép számmal akadt, ugyanis a takarékos autózás híveiként, valamint a technikai megvalósíthatóság kutatóiként mi is számos rekordot tudhatunk magunkénak. Miután elcsevegtünk az Autó Pult Porschés kalandjairól, az elektromos autózásra terelődött a szó. Egolf a lehetőséget kitalálva gratulált nekünk az i-MiEV-vel felállított 220 kilométeres hatótáv-rekordunkhoz (neki 205 km sikerült), mi pedig gratuláltunk neki az Attrage-zsal elért eredményhez.
Szedánként igazi válságmodell a Space Star - nálunk nem kerül forgalomba az Attrage
Miután eleget veregettük kölcsönösen egymás vállát, átgurultunk a legközelebbi benzinkúthoz, ahol hosszas (vagyis kellően becsületes) tankolás után kiderült, hogy még közel 2 liter benzin maradt a költséghatékony szedán tankjában. Ez különösen annak tekintetében jó eredmény, hogy a rekorder az út nagy részét országúton, a megengedett leggyorsabb tempóval tette meg. A 100 kilométerre vetített utazási költség kevesebb, mint 1500 forintra adódott.
Ezzel a fogyasztással a tömeggközlekedésnél is olcsóbbak lehetünk
A Mitsubishi különösen nagy figyelmet szentel autói üzemanyag-takarékos, egyúttal pedig környezet-kímélő és költséghatékony kialakításának. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében például a hazánkban is elérhető Space Star modellt szériában start-stop rendszerrel szerelték fel a gyáriak, amellyel egy korábbi távolsági rekord során mindössze 3,38 l/100 km-es fogyasztást tudott elérni Egolf. Ez persze szélsőérték, saját normakörünk tanulsága szerint a hatékony vegyes autózás során 4,9 literrel számolhatunk.
A Space Star még jobban fogyaszt
A Mitsubishi nevéhez fűződik a világ első összkerékhajtású, konnektorról tölthető hibrid SUV modelljének létrehozása is. A Mitsubishi Outlander PHEV bemutatkozása óta piacvezető Európában a konnektorról tölthető hibrid és teljesen elektromos autók kategóriájában, és mind a mai napig kimagasló keresletnek örvend.
Az innováció terén nincs megállás: mindössze másfél évvel a hivatalos premier után az ősszel érkező új Outlanderrel a PHEV változat második generációja is bemutatkozik. A sikeres és úttörő hajtást a jövőben egyre több Mitsubishi modell fogja megkapni: elsőként az ASX kínálata bővül konnektoros hibrid hajtáslánccal, majd ezt követően a Pajero is elérhető lesz PHEV kivitelben.
A konnektoros Outlanderrel páratlant alkotott a Mitsubishi - a teszthez kattintson a képre
A távolsági rekorddöntés üzeneteként az üzemanyag-takarékosságnak még egy fontos szereplője van: az autó vezetője, aki literekkel befolyásolhatja az adott típus fogyasztását.
Hogyan vezessünk takarékosan? Felix Egolf ’mérföldfaló-hitvallása’ egyszerű, és könnyen átültethető a mindennapokra:
• Suhanj, ne rohanj. Mindenki szeret autózni, az időt pedig egyre jobb autókban tölthetjük el – akkor pedig minek sietni?
• Használd ki a motor nyomatékát, és korábban válts magasabb fokozatra (figyeld a fokozatváltásra figyelmeztető kijelzőt)
• Emelkedőn érdemes kissé visszalassulni, de nem szabad hagyni, hogy túlságosan lecsökkenjen a tempó
• Vezetés közben gondosan figyeld az előtted haladókat, és tarts megfelelő követési távolságot
• Ha nem muszáj, ne fékezz és az autó lendületét használva mindig gurulj ki
• Időben vedd le a lábad a gázpedálról (a fölösleges gázadás elkerülése = zéró üzemanyag-fogyasztás)
• Tervezz be elegendő időt az utazáshoz
• Használd ki a modern járműtechnológiákat, például az automatikus stop/start rendszert.