Hétfő reggel van. A csonkított hétvége után egy szempillantással már kezdhetjük is az új hetet, a hűvös, szürke időjárás és az előttünk álló karácsonyi készületek jelenleg teherként észlelt mivolta tonnányi tömeggel nehezedik szemünkre. Ez alól a szokásos reggeli kávé sem nyújt feloldozást, és tovább súlyosbítja a helyzetet, ha a hideg autóban ücsörögve kell kivárnunk a dugót - mindezt miért? Hogy dolgozhassunk! Mennyivel másabb lenne az élet egy F-Type-pal.
Legyen V6-os vagy V8-as, a kis roadster lelkes üvöltése azonnal lángra gyújtja jégbe fagyott szívünket. Rögtön nem zavarna a nyirkos hideg - tetőt le és hadd szóljon. Így volt ezzel Christian Danner, Martin Brundle és Justin Bell, akik tekintettel kiváló versenyzői képességeikre, már a szériába kerülés előtt versenypályán tesztelhették az újdonságot. Mégsem ők voltak a középpontban. Ugorjuk is át a helikopteres felvezetést és az 50. másodperchez pörgetve méltón kezdhetjük a napot.
A Párizsi Autószalonon debütáló Jaguar F-Type akárhogy is nézzük, rettentően nagyot üt, akár az általa felvonultatott stílusre, akár kellemes orgánumukkal aláfestést nyújtó V6 és V8 motorokra gondolunk. Ami azonban az autó legérdekesebb pontja, hogy a konkurensekhez viszonyított nehezebb tömege ellenére a ranglétrán felette álló XKR-S-re is képes megsemmisítő csapást mérni.
Pedig a lemezek alatt számos alkatrészen osztozik az XK és az F-Type, azonban ezek összhangolása és optimalizálása nyomán sikerült a mérnököknek olyan egyveleget teremteni, ami miatt bőven versenyképesebbnek mondhatjuk a britek újdonságát, sőt, maguk a Jaguar vezetői hangsúlyozták, hogy a hazánkban 23 millió forinttól kapható F-Type bizony rápirít a brutalitásban nem szűkölködő nagyobbik testvérére.
Kezdjük azzal, hogy az F-Type sofőrje 200 mm-rel alacsonyabban ül, de összességében is lejjebb kerül a jármű súlypontja. A karosszéria csavarodási szilárdsága ráadásul 10 %-kal nagyobb, míg merevségben 30 %-os a plusz a hagyományos XK-khoz képest. Aztán ott vannak az alumíniumból készült kettős keresztlengőkaros futóművek, ráadásul a kormányzást is úgy tervezték a szakemberek, hogy az F-Type-ban a leggyorsabb kormányművet találhassuk, amely valaha Jaguarba került. A kerekek mögött akár 380 mm átmérőjű féktárcsák ülhetnek, míg a könnyűfém felnik között még 20 colosat is találunk.
A hajtáslánc esetében sem hiányoznak a finomságok, már az S modellekben mechanikus differenciálzár dolgozik, míg az F-Type V8 S már az elektromos differenciálmű áldásos tevékenysége nyomán gyorsulhat tovább a fordulókban. Mindemellett az elektromos segédek arzenálja is jelen van, az S modellekben található állítható lengéscsillapítású futóműről nem is beszélve.
Ez a mindennapra a kellemesre hangolt normál programmal indít, de az F-Type is képes bevadulni az egyébként személyre szabható ’Dynamic’ üzemmód bekapcsolásával: nagyobb erőt igénylő kormányzás, jobb gázreakció és sportosabban kapcsolgató nyolcfokozatú automata teszi teljessé az élményt. Az S-ek emellett ördögi muzsikával varázsolják még brutálisabbá az összképet: nem elég a háromliteres V6-os vagy az ötliteres V8-as alap gurgulázása, a kipufogórendszerbe épített szelep nyitásával a hallójáratok számára is elszabadul a pokol.
Persze a kettős vortex kompresszorral lélegeztetett V6-osokon túllépve a legfinomabb falatot a szintén feltöltött nyolchengeres erőforrás jelenti, amely 9.5:1-es kompresszióval rendelkezik. A 495 főt számláló ménes pedig gondoskodik az autó karakterének megfelelő menetteljesítményekről: a pilóta 4,3 másodperces gyorsulásra és 300 km/h-ban korlátozott végsebességre számíthat.
Ehhez a ZF által gyártott, nyolcfokozatú sport-automatára is szükség van, amelyet kifejezetten a hasonló jellegű modellekhez fejlesztett a gyártó. A második fokozat bekapcsolását követően egy áthidaló kuplung biztosítja a motor és a hátsó kerekek közötti nyomatékátvitelt a hidrodinamikus szerkezet helyett.
A váltó mintegy 25 program közül választja ki az adott kondíciónak legjobban megfelelőt, miközben képes a kanyarok felismerésére, így ténylegesen a legoptimálisabb sebességi fokozat bekapcsolására. A sofőr persze belepiszkálhat a folyamatba, a manuális gangolás lehetőségéről a kormány mögé helyezett karok gondoskodnak. Az automata ráadásul manuális sport módban addig nem is vált feljebb, amíg a vezető nem kéri tőle.
Rengeteg finomság egy helyen – a sok-sok részlet minél jobb kidolgozása meghozta gyümölcsét, az F-Type gyorsabb és kívánatosabb lett nagyobbik testvérénél, miközben egyedüli hátránya vele szemben, hogy nem rendelkezik az egyébként csak rövid távon használható kis hátsó ülésekkel.
A Jaguar ezzel még csak egy új offenzívát kezd. Tegnap Adrian Hallmark, a márka vezetője elárulta, hogy egy új, beszálló szedánon (Mercedes-Benz C-osztály konkurens) is dolgoznak, miközben az XK reinkarnációja az eddiginél sportosabb, különlegesebb - és sajnos drágább is - lesz.