Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egyre több vásárlót foglalkoztat az abroncsvásárlások során – ami a napokban/hetekben különösen aktuális – a gumikon elhelyezett DOT szám, ami a gyártás időpontját hivatott jelezni. Egyes elméletek szerint kizárólag az aktuális, vagy az azt megelőző évben gyártott abroncsokat szabad megvenni, ám ez a valóságban nem így van - erről szól a Magyar Gumiabroncs Szövetség tájékoztatója is.

Hogy miért? A gumiabroncs tartós fogyasztási eszköz: a hozzáértők szerint, szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető. A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A szakértők szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt, és a felszerelést követő további 5 évig használható.

Vásárláskor az EU-s címke helyett inkább a hozzáértők tanácsára alapozzanak

Mindez persze egyben azt is jelenti, hogy a keveset autózóknak mégis különösen érdemes figyelniük a DOT számra, hiszen ha megvásárolnak egy 5 éves új abroncsot, de további 5 év alatt azt nem használják el, akkor értékes éveket veszíthetnek el – alacsony futásteljesítmény esetén tehát minden év számít. A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, melynek utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.

Hivatalos, legális vásárlás esetén egyébként semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. A lényeg tehát, hogyha néhány évvel ezelőtt gyártott, és korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg (legalábbis ha nem autózunk keveset), nem fogunk rossz üzletet kötni!

Megérkezett a váltás időszaka. Az abroncsok helyes nyomására mindenképp figyeljenek.

A gyakorlatban különben a statisztikák szerint 5 évnél idősebb új abroncsok csak igazán ritkán kerülnek értékesítésre, de ezekkel már nem árt vigyázni: ahogy fentebb is említettük, csupán 4-5 évig használhatjuk őket autónkon, hiszen a gyártástól számított 10. év után már nem ajánlott semmiféle abroncsot sem használni, mint ahogy a különféle ápolószerek használata sem javallott. Végül ne feledjék: a gyorsan érkező tavasz alkalmával igencsak sürgőssé vált a téli abroncsok lecserélése, hiszen a 18-22 fokos meleget már nem bírják károsodás nélkül a hidegebb időre tervezett köpenyek, amelyeknek téli teljesítménye így hirtelen és jelentősen csökkenhet.