Immár bő másfél hónap telt el azóta, hogy a Mercedes-Benz Detroitban leleplezte talán legfontosabb modelljének, az E-osztálynak vadonatúj generációját, a luxuslimuzin azonban csak most, a Genfi Autószalonon ünnepelte európai premierjét.
Üléspróbán az új E-osztály - genfi galériaAz Autó Pult genfi 'delegációja' alig várta az üléspróbát, és a visszajelzések nagyon pozitívak: a srácok szerint az E-osztály pontosan olyan, amilyennek lennie kell. Minden porcikájából sugárzik az igényesség és a luxushangulat, mindeközben tágas, megfelelően visszafogott, rendkívül kényelmes, technológiai szempontból pedig páratlan a kategóriában. Néhány helyszíni képet is kaptunk, az E-osztályról pedig részletesen alább olvashatnak.
Élőben is épp olyan az új E-osztály, mint amilyennek elképzeltük: elegáns, kényelmes és high-tech
A végső formákat látva mi elégedetten bólintottunk: a jóslatunk bekövetkezett. A formatervezők a két sikermodell, a C-, és az S-osztály elegyítésével érkeztek el az egyébként is köztes szerepet képviselő E-osztályig. A márka jellA képre kattintva az E-osztály gyári galériája nyílik megegzetes irányvonalai itt is megmaradnak: az Elegance és az Avantgarde stílusok mentén kérhető az E-osztály a motorháztetőn álló csillaggal, soklamellás króm hűtőráccsal az elegancia, és néhány lamellával, valamint központi csillaggal a sportosság jegyében. Később ehhez érkezik még az AMG sportcsomag; az alapverzió egyébként szintén a motorháztető elején hordja a csillagot. További különlegességet a hátsó lámpák kialakítása rejt: a hagyományosan LED-es fényforrásokat különleges, csillagpor hatást keltő búra fedheti, amely még előkelőbbé varázsolja az éjszakai megjelenést.
Alapos megnyúlás: a tengelytáv 65 mm-t növekedett
Kimondottan tágas belső teret ígérAz új generáció rengeteget nőtt: az elődhöz viszonyítva a tengelytáv 65 mm-rel lett nagyobb (2,939 méter az eddigi 2,874 helyett), a teljes hossz pedig 43 mm-t növekedett. Ennek megfelelően a túlnyúlások rövidebbek, az arányok sportosabbak. A kismértékben a kategória határai fölé nyújtózkodó 4,92 méteres hosszúság egyébként a dinamikusan érzelmes formáktól szinte eltűnik, a beltérben viszont valószínűleg tágasság tekintetében utolérhető lesz majd. Ugyancsak kiemelkedő a 0,23-as légellenállási együttható – ez abszolút rekord, ilyen áramvonalas modell eddig még nem volt a szegmensben. Ennek meg is van a hatása: a Mercedes olyan halk futást ígér, amelyet néhány luxuskategóriás limuzin is megirigyelhet.
Belső tér
Hibrid hangulat, megújult rendszerrelA Mercedes új belső formatervezési és technikai filozófiáját az S-osztály alapozta meg, méghozzá a jellegzetes, két vetített kijelzőből álló műszerpulttal és a lágyan lejtő, elegáns középkonzollal. Emellett az olyan jellegzetes megoldások, mint az ajtókárpitokon megjelenő motívumok, a kerek légbeömlők és a fedélzeti rendszer érintőfelületes vezérlője is visszaköszön az E-osztály utasterében. Természetesen többféle felszereltségi szint, temérdek betét és sok-sok bőr közül választhatnak a majdani vásárlók, ráadásul a különféle szintekhez más-más kormánykerék is jár a németeknél.
Kettős kijelző és számtalan világújdonság
Érintőgombok, hangulatvilágítás, finom anyagokA fedélzeti rendszer kijelzője alatt már-már megszokott módon húzódik a négy, kör alakú légbefúvó, továbbá a finoman lejtő középkonzolon kapott helyet a klímavezérlő és a kötelező analóg óra is. A műszerfal bal oldalán lévő gombcsoport – ahogy szinte mindenkinél – a vezetői asszisztensek kapcsolására szolgál, s az elektromos kézifék gombja is itt kapott helyet. Ugyancsak mercedeses szokás, miszerint az elektromos ülés mozgatására szolgáló nyomógombok az ajtókárpiton helyezkednek el, a hűtés-fűtés funkcióval és a míves hangszórókkal együtt.
Az ülések szintén megújultak: a sportosabb megjelenés mellett továbbra is hosszú távú kényelmet kínálnak. A kategóriában különlegesség, hogy opcionálisan már nem csak az ülés és a kormánykerék, de az oldalsó kartámaszok is fűthetőek. A tágas hátsó tér üléseit immár 40-20-40-es arányban dönthetjük, ami fokozza a praktikumot.
Új ülések és fűthető kartámaszok
Az alapverziók 8,4 colos kijelzőjét felár ellenében cserélhetjük a képeken látható 12,3 colos egységre, amelynek megjelenítését hangulatunk szerint váltogathatjuk a hangulatvilágítással együtt - utóbbi kínálatában 64 színt találunk. A 12,3 colos központi kijelző mellett a műszercsoport is ugyanekkora méretű és közös üvegburkolatot kapnak.
Bőséges személyre szabási lehetőségekAz autók világában a kormánykeréken elsőként találhatunk érintésérzékeny vezérlő gombokat. Ezek egy okostelefon felületéhez hasonlóan precízen reagálnak a hosszanti vagy függőleges húzásokra, lehetővé téve a vezető számára a teljes infotainment rendszer használatát - csupán ujjmozdulatokkal. Emellett természetesen beszédvezérléssel is osztogathatunk parancsokat, de a legfontosabb funkciók dedikált gombjai is megmaradtak – ráadásul elsőként kaptak bizonyos vezetési segédrendszerek különálló ki- és bekapcsoló gombot.
Biztonsági és vezetési segédrendszerek
A Mercedes-Benz az új biztonsági és asszisztens rendszerekkel magasabb szintre emeli a biztonságot, a kényelmet és a járművezető tehermentesítését.
Újabb lépés az önvezetés irányába
A szériafelszereltség részét képezi az Aktív fékasszisztens. A rendszer figyelmezteti a járművezetőt a veszélyt jelentő baleseti szituációkra, vészfékezés során optimálisan támogatja, vészhelyzetben pedig automatikus, önálló fékezésre képes. A lassan haladó, lassító vagy éppen álló járműveken felül például a jármű előtt átkelő gyalogosokat is felismeri a veszélyzónán belül.
Szintén az alapfelszereltség részét képezi az ATTENTION ASSIST éberségfigyelő rendszer állítható érzékenységgel, amely figyelmezteti a vezetőt, ha figyelmetlenséget vagy fáradtságot észlel. Továbbá szériában jár az Oldalszél-asszisztens, ami különösen erős, oldalirányból érkező széllökések esetén támogatja hatékonyan a sofőrt a sávelhagyás megakadályozásában.
Szinte az összes funkció kibővült
Az opcionális Vezetői segédrendszerek csomag pedig megkapja a kategória legfejlettebb, az önvezetéshez legközelebb álló rendszereit. A Drive Pilot révén az E-osztály képes önmagától sávot váltani – de egyelőre csak a vezető kérésére. De haladjunk sorban! Mostantól a DISTRONIC távolságtartó rendszer autópályákon és országutakon nem csupán a megfelelő követési távolságot képes automatikusan tartani, hanem első ízben követni is képes az előttünk haladó járművet, egészen 210 km/h sebességig. A funkció ezáltal tehermentesíti a járművezetőt, hiszen nem csupán a fékezésektől és gyorsításoktól kíméli meg, de a kormányzás asszisztens révén a sávtartásban és kanyarodáskor is segíti. Szintén egyedülálló: 130 km/h sebességig a rendszer a jármű környezetében lévő többi járműhöz és a párhuzamos közlekedéshez igazodva akkor is képes aktívan dolgozni, ha az útfelfestések nem egyértelműek (például építési munkálatoknál). A COMAND Online-nal kombinálva a külön bekapcsolható Sebességkorlátozás asszisztens részfunkció a kamera által felismert sebességkorlátozásokat vagy a navigáció által ismert sebességhatárokat - például lakott területen belül 50 km/h-t vagy országutakon 90 km/h-t – magától betartja.
Segédrendszerek tekintetében egyértelműen a kategória legjobbja
Sávok között - galériaA radar- és kameraalapú Aktív sávváltás asszisztens a járművezetőt többsávos utakon segíti a sávváltásban az autó átvezetésével a sofőr által kiválasztott sávra – például előzések során. Amennyiben a vezető az irányjelzőt minimum két másodpercig működteti, az Aktív sávváltás asszisztens aktív kormányzással segít átsorolni az adott oldali szomszédos sávba, amennyiben a sávot szabadnak látja a rendszer.
Az előny kézzel fogható: biztonságosabb sávváltás autópályán. A Mercedes felmérése szerint a balesetek 15 százaléka a német utakon olyan autókkal történik, amelyek egymással egy irányban haladnak, jellemzően helytelen sávváltásból eredően. A holttérfigyelő és a sávtartó mellett egy újabb asszisztens igyekszik ezt a kockázatot eliminálni, de valószínű, hogy a puszta biztonsági szempont helyett itt már inkább az önvezető autókra való szoktatás folyik.
Sok esetben fizikailag megtörténhetetlenné teszi a balesetet
Ezen felül az E-osztály útkereszteződésekben illetve csomópontokban felismeri a keresztirányú forgalmat, és ha elmarad a járművezető reakciója, autonóm fékezésre képes, továbbá első ízben felismeri a feltorlódott kocsisor végét, és ilyen esetekben jóval korábban tud autonóm fékezést kezdeményezni. Ennek köszönhetően 100 km/h-t meg nem haladó sebességeknél a balesetek akár teljesen elkerülhetők, illetve magasabb sebességeknél lényeges mértékben csökkenthető azok súlyossága.
Minden helyzetben segíteni igyekszik...A szintén új opciónak számító Kikerülés asszisztens rendkívül hasznos kiegészítése az Aktív fékasszisztens gyalogosfelismerő funkciójának. Amennyiben a járművezető egy veszélyhelyzetben tudatosan vagy ösztönösen kikerülési manővert hajt végre, a funkció támogatást képes nyújtani úgy, hogy pontosan kiszámított kiegészítő kormányzási nyomatékokkal segíti a műveletet. Ez segít a sofőrnek abban, hogy a gyalogost kontrolláltan ki tudja kerülni, ezt követően pedig könnyebben visszaterelje a járművet a megfelelő helyzetbe, így biztonságosabban abszolválva a manővert.
Az Aktív holttérfigyelő asszisztens mostantól jellemző városi közlekedés során alacsony sebességeknél is képes figyelmeztetni az oldalirányú ütközésveszélyre, 30 km/h felett pedig – ahogy eddig – felismert oldalsó ütközésveszélyre az utolsó pillanatban kormányzási korrekcióval beavatkozik.
...és akkor sem engedi el a kezünket, ha megtörténik a baj
És még mindig nincs vége: a távirányítású parkolássegéd szintén újdonság a kategóriában. Egy okostelefonos alkalmazás segítségével ez a rendszer első ízben teszi lehetővé kívülről a jármű parkolóházakban és parkolókban való önálló ki- és beparkoltatását, így nagyon szűk parkolóhelyeken is komfortos be- és kiszállást biztosít.
Összekacsintanak - egymással kommunikálhatnak az autók2013-ban a Mercedes-Benz volt az első gyártó, amely a járművek Car-to-Car (jármű a járművel) hálózatát egy utólag beszerelt megoldással szériaéretté tette. Ezt követi konzekvens módon a következő lépés, amellyel a világon először szériába kerül az első teljesen integrált Car-to-X megoldás. A mobilhálózat alapú információcsere a többi, például előttünk lévő járművek információit felhasználva messze előrelát. Ezáltal a járművezető az eddigieknél korábban értesülhet a fenyegető veszélyekről, például egy, az út szélén veszteglő lerobbant járműről, de például akár kemény esőzésekről vagy csúszós úttestről. Az új E-osztály az információkat fogadja és egyben szórja, a figyelmeztető üzeneteket a járműállapotok kiértékelésével a rendszer automatikusan kiértékeli, vagy ez manuálisan, a vezető révén is megtörténhet.
Ha pedig már elkerülhetetlen a baj, még mindig van egy, s más az E-osztály tarsolyában. Felismert oldalütközés esetén például az ütközés előtti pillanatban a vezető vagy az utas preventív módon oldalra mozdul az ülésben a veszélytől távolabbi irányba. Ilyenkor a rendszer az ütközés oldalán a másodperc töredékrésze alatt felfúj egy légkamrát, ami az első ülések oldaltámaszában található. Ezáltal nagyobb lesz a távolság az ajtótól, az utasokra ható erők pedig mérséklődnek.
A Pre-Safe Sound rendszer a belső füli emberi reflexre alapoz, amit stapedius reflexnek neveznek. A PRE-SAFE® Sound felismert ütközésveszély esetén a jármű hangszóróin keresztül egy rövid, hangos hangjelzést szólaltat meg, ami kiválthatja a stapedius reflexet, ami az utasok fülét ’természetes zajcsillapítással’ felkészíti a baleset erős zajterhelésére.
Motorok
Teljesen új négyhengeres dízellelA motorkínálat messze legfontosabb újdonsága a teljesen új fejlesztésű, kétliteres dízel, amely az eddigi 2,15 literes motor helyét veszi át majd a palettán. Az egyturbós kivitelben (220d) 195 lóerős egységhez a többi erőforráshoz hasonlóan kilencfokozatú automataváltót társítottak a mérnökök, melynek eredménye a kimondottan visszafogott, kis kerekekkel akár 3,9 l/100 km-es fogyasztás. Az 1950 köbcentis erőforrás egyébként tekintélyes, 400 Nm nyomatékot tud felmutatni, a 7,3 másodpercre adódó 0-100-as gyorsulás pedig optimális mindenessé teszi a modellt.
Nem csak hatékonyabb, de elődjénél a gyáriak szerint érezhetően kulturáltabb is lett az új négyhengeres. Emellett rövidebb és kisebb, mint elődje, köszönhetően a csökkentett hengertávolságnak (90 mm a 94 mm helyett).
Az új motorral kategória egyik leghatékonyabb képviselője
A kétturbós verzió a későbbiekben érkezik, esetében pedig 220-230 lóerőre számíthatunk, a beszálló verzió pedig 150 lóerőre lesz képes. Erre a beszállóra azonban még várni kell, így a forgalmazás kezdetekor egészen biztosan az E 200 lesz a kínálat legkedvezőbb hajtáslánca. A kétliteres benzines turbómotor itt 184 lóerőt és 300 Nm nyomatékot tud felmutatni, amely szériában automataváltón keresztül érkezik a hátsó kerekekhez. A végeredmény: szükség esetén 7,7 másodperces 0-100-as sprint, és 5,9 l/100 km-es átlagfogyasztás.
Később ez az egység elérhető lesz 211 és 245 lóerő változatban is, felette pedig a háromliteres, biturbó V6-os helyezkedik majd el 333 lóerővel, szériában összkerékhajtással E 400 4MATIC néven, amely 480 Nm nyomatékot tud felmutatni.
Két egység lesz, amely még ennél is többre képes, legalábbis nyomatékból. Az E 350 d a jól ismert, háromliteres V6-os dízelmotort takarja, amely továbbra is 258 lóerőt és 620 Nm nyomatékot tud felmutatni. Vele 5,9 másodperces gyorsulásra képes az E-osztály, miközben a vegyes fogyasztás 5,1 l/100 km-re adódik. A későbbiekben ez lesz még jobb is: állítólag a gyáriak már javában fejlesztik az egység utódját, amely rendhagyó módon sorhatos kialakításra vált. Ezzel együtt a teljesítménye 265 lóerő környékére növekszik, és elérhető lesz majd kétturbós, 300 lóerő feletti verzióban is.
Idéntől elérhető a konnektoros isMindez persze a jövő zenéje, a hibrid viszont a jelené. A konnektorról tölthető, kb. 30 km-t tisztán elektromosan közlekedni képes E 350 e-ben a kétliteres, benzines turbómotor mellé egy potens elektromotor is szegődik, mellyel a rendszer összteljesítménye 279 lóerőre adódik, melyhez 600 Nm nyomaték társul. A 6,2 másodperces 0-100-as érték magáért beszél, a 2,1 literes átlagfogyasztás viszont kiegészítésre szorul: ez csak akkor jön ki, ha kihasználjuk a tisztán elektromos hatótávot – üres akkukkal nekiindulva valahol 5 liter magasságában alakul a reális érték.
A jövő különleges adalékai között az E 450 AMG Sport modell mellett megtaláljuk majd az igazi AMG kiviteleket is. A hátsó- és összkerékhajtással egyaránt elérhető változatok között akár 600 lóerőset is találunk majd. Köztes átmenetként megjelenhet 4,7 literes, biturbó V8-assal az E 500 is, amely 407 lóerőt tudna felmutatni.
Futómű, kormányzás, funkciók
Innen négyféle futóműnek parancsolhatunkAz E-osztály még mindig tud annyi újdonságot felmutatni, hogy az megér még egy fejezetet. Futóműből például rögtön négyfélét kérhetünk a modellhez. A kényelemre hangolt alapverzió mellett az Avantgarde kivitelek alapból sportosabb, 15 mm-rel alacsonyabban ülő futóművet kapnak. Ehhez társul sportfutómű opciójaként az adaptív lengéscsillapítású verzió, amely nem csak feszesebb szélsőértéket, de további 15 mm ültetést is tartalmaz.
A kategóriában továbbra is egyedülálló módon légrugózás is elérhető a típushoz, méghozzá többkamrás változat. A rendszer előnyei: a hátsó rugók három, és az első rugók két különböző méretű kamrája lehetővé teszi a három fokozatban történő szabályozását annak, hogy mennyire feszesen reagáljon a futómű. Az önszintezés funkció magától értetődő, mint ahogy a karosszéria kis tempónál történő átmeneti megemelésére is lehetőség van. Az egyes kerekek lengéscsillapítását külön állító rendszer ráadásul a gyáriak elmondása szerint még jobban leszigeteli a kerekek vibrációját.
Megújult központi rendszerrel, új vezérlésselEgy teljesen új infotainment-generáció debütál a COMAND Online rendszerrel felszerelt E-osztályokban. A kettős kijelző, a kormánykerék érintésérzékeny Touch Control gombjai és az új, intelligens grafikus dizájn mellett további technológiai csúcspontnak számít a multifunkciós telefonálás. A rendszer lehetővé teszi a mobiltelefonok töltését, illetve az E-osztály külső antennájával történő összekapcsolódását – bárminemű vezeték vagy telefonbölcső használata nélkül. A vezeték nélküli indukciós töltés minden olyan eszközzel kompatibilis, amely gyárilag, vagy akár utólagosan támogatja a Qi-szabványt. A töltőfelület a középkonzol elülső tárolójában található, ahol legfeljebb 6 colos (15,2 cm) kijelző-átmérőjű telefonok elhelyezésére nyílik lehetőség. Az „NFC” logó megérintésére a rendszer a mobiltelefont a Near Field Communication (NFC) segítségével összekapcsolja a fejegységgel és a külső antennákkal. A telefonhívásokat ezt követően automatikusan a Bluetooth®-os kihangosítóra irányítja át az autó.
Akár 23 hangszóró - galériaA széria audiorendszer is különleges kialakítást kapott: a mélynyomók a teltebb hangzás érdekében rezonátorként kihasználják a karosszéria kereszt- és hossztartóit. Ez persze csak a kezdet: az E-osztályhoz rendelhető legfejlettebb Burmester audiorendszer nem kevesebb, mint 23 hangszórót foglal magában, és a többek között tetőbe is épített hangsugárzókkal tökéletes akusztikus térhangzást ígér.
Már az árakat sem fedi homály. A magyarországi induló listaár a Mercedes-Benz E 200 modell esetében 11.863.920 forint, míg az E 220 d modell esetében 12.523.850 forint, mely árak 2016. február 1-től érvényesek. Apró kis előrelépés, ugyanis eddig ezek a változatok kb. 200 ezerrel drágábba kerültek.
Alapos megnyúlás: a tengelytáv 65 mm-t növekedett
Kimondottan tágas belső teret ígérAz új generáció rengeteget nőtt: az elődhöz viszonyítva a tengelytáv 65 mm-rel lett nagyobb (2,939 méter az eddigi 2,874 helyett), a teljes hossz pedig 43 mm-t növekedett. Ennek megfelelően a túlnyúlások rövidebbek, az arányok sportosabbak. A kismértékben a kategória határai fölé nyújtózkodó 4,92 méteres hosszúság egyébként a dinamikusan érzelmes formáktól szinte eltűnik, a beltérben viszont valószínűleg tágasság tekintetében utolérhető lesz majd. Ugyancsak kiemelkedő a 0,23-as légellenállási együttható – ez abszolút rekord, ilyen áramvonalas modell eddig még nem volt a szegmensben. Ennek meg is van a hatása: a Mercedes olyan halk futást ígér, amelyet néhány luxuskategóriás limuzin is megirigyelhet.
Belső tér
Hibrid hangulat, megújult rendszerrelA Mercedes új belső formatervezési és technikai filozófiáját az S-osztály alapozta meg, méghozzá a jellegzetes, két vetített kijelzőből álló műszerpulttal és a lágyan lejtő, elegáns középkonzollal. Emellett az olyan jellegzetes megoldások, mint az ajtókárpitokon megjelenő motívumok, a kerek légbeömlők és a fedélzeti rendszer érintőfelületes vezérlője is visszaköszön az E-osztály utasterében. Természetesen többféle felszereltségi szint, temérdek betét és sok-sok bőr közül választhatnak a majdani vásárlók, ráadásul a különféle szintekhez más-más kormánykerék is jár a németeknél.
Kettős kijelző és számtalan világújdonság
Érintőgombok, hangulatvilágítás, finom anyagokA fedélzeti rendszer kijelzője alatt már-már megszokott módon húzódik a négy, kör alakú légbefúvó, továbbá a finoman lejtő középkonzolon kapott helyet a klímavezérlő és a kötelező analóg óra is. A műszerfal bal oldalán lévő gombcsoport – ahogy szinte mindenkinél – a vezetői asszisztensek kapcsolására szolgál, s az elektromos kézifék gombja is itt kapott helyet. Ugyancsak mercedeses szokás, miszerint az elektromos ülés mozgatására szolgáló nyomógombok az ajtókárpiton helyezkednek el, a hűtés-fűtés funkcióval és a míves hangszórókkal együtt.
Az ülések szintén megújultak: a sportosabb megjelenés mellett továbbra is hosszú távú kényelmet kínálnak. A kategóriában különlegesség, hogy opcionálisan már nem csak az ülés és a kormánykerék, de az oldalsó kartámaszok is fűthetőek. A tágas hátsó tér üléseit immár 40-20-40-es arányban dönthetjük, ami fokozza a praktikumot.
Új ülések és fűthető kartámaszok
Az alapverziók 8,4 colos kijelzőjét felár ellenében cserélhetjük a képeken látható 12,3 colos egységre, amelynek megjelenítését hangulatunk szerint váltogathatjuk a hangulatvilágítással együtt - utóbbi kínálatában 64 színt találunk. A 12,3 colos központi kijelző mellett a műszercsoport is ugyanekkora méretű és közös üvegburkolatot kapnak.
Bőséges személyre szabási lehetőségekAz autók világában a kormánykeréken elsőként találhatunk érintésérzékeny vezérlő gombokat. Ezek egy okostelefon felületéhez hasonlóan precízen reagálnak a hosszanti vagy függőleges húzásokra, lehetővé téve a vezető számára a teljes infotainment rendszer használatát - csupán ujjmozdulatokkal. Emellett természetesen beszédvezérléssel is osztogathatunk parancsokat, de a legfontosabb funkciók dedikált gombjai is megmaradtak – ráadásul elsőként kaptak bizonyos vezetési segédrendszerek különálló ki- és bekapcsoló gombot.
Biztonsági és vezetési segédrendszerek
A Mercedes-Benz az új biztonsági és asszisztens rendszerekkel magasabb szintre emeli a biztonságot, a kényelmet és a járművezető tehermentesítését.
Újabb lépés az önvezetés irányába
A szériafelszereltség részét képezi az Aktív fékasszisztens. A rendszer figyelmezteti a járművezetőt a veszélyt jelentő baleseti szituációkra, vészfékezés során optimálisan támogatja, vészhelyzetben pedig automatikus, önálló fékezésre képes. A lassan haladó, lassító vagy éppen álló járműveken felül például a jármű előtt átkelő gyalogosokat is felismeri a veszélyzónán belül.
Szintén az alapfelszereltség részét képezi az ATTENTION ASSIST éberségfigyelő rendszer állítható érzékenységgel, amely figyelmezteti a vezetőt, ha figyelmetlenséget vagy fáradtságot észlel. Továbbá szériában jár az Oldalszél-asszisztens, ami különösen erős, oldalirányból érkező széllökések esetén támogatja hatékonyan a sofőrt a sávelhagyás megakadályozásában.
Szinte az összes funkció kibővült
Az opcionális Vezetői segédrendszerek csomag pedig megkapja a kategória legfejlettebb, az önvezetéshez legközelebb álló rendszereit. A Drive Pilot révén az E-osztály képes önmagától sávot váltani – de egyelőre csak a vezető kérésére. De haladjunk sorban! Mostantól a DISTRONIC távolságtartó rendszer autópályákon és országutakon nem csupán a megfelelő követési távolságot képes automatikusan tartani, hanem első ízben követni is képes az előttünk haladó járművet, egészen 210 km/h sebességig. A funkció ezáltal tehermentesíti a járművezetőt, hiszen nem csupán a fékezésektől és gyorsításoktól kíméli meg, de a kormányzás asszisztens révén a sávtartásban és kanyarodáskor is segíti. Szintén egyedülálló: 130 km/h sebességig a rendszer a jármű környezetében lévő többi járműhöz és a párhuzamos közlekedéshez igazodva akkor is képes aktívan dolgozni, ha az útfelfestések nem egyértelműek (például építési munkálatoknál). A COMAND Online-nal kombinálva a külön bekapcsolható Sebességkorlátozás asszisztens részfunkció a kamera által felismert sebességkorlátozásokat vagy a navigáció által ismert sebességhatárokat - például lakott területen belül 50 km/h-t vagy országutakon 90 km/h-t – magától betartja.
Segédrendszerek tekintetében egyértelműen a kategória legjobbja
Sávok között - galériaA radar- és kameraalapú Aktív sávváltás asszisztens a járművezetőt többsávos utakon segíti a sávváltásban az autó átvezetésével a sofőr által kiválasztott sávra – például előzések során. Amennyiben a vezető az irányjelzőt minimum két másodpercig működteti, az Aktív sávváltás asszisztens aktív kormányzással segít átsorolni az adott oldali szomszédos sávba, amennyiben a sávot szabadnak látja a rendszer.
Az előny kézzel fogható: biztonságosabb sávváltás autópályán. A Mercedes felmérése szerint a balesetek 15 százaléka a német utakon olyan autókkal történik, amelyek egymással egy irányban haladnak, jellemzően helytelen sávváltásból eredően. A holttérfigyelő és a sávtartó mellett egy újabb asszisztens igyekszik ezt a kockázatot eliminálni, de valószínű, hogy a puszta biztonsági szempont helyett itt már inkább az önvezető autókra való szoktatás folyik.
Sok esetben fizikailag megtörténhetetlenné teszi a balesetet
Ezen felül az E-osztály útkereszteződésekben illetve csomópontokban felismeri a keresztirányú forgalmat, és ha elmarad a járművezető reakciója, autonóm fékezésre képes, továbbá első ízben felismeri a feltorlódott kocsisor végét, és ilyen esetekben jóval korábban tud autonóm fékezést kezdeményezni. Ennek köszönhetően 100 km/h-t meg nem haladó sebességeknél a balesetek akár teljesen elkerülhetők, illetve magasabb sebességeknél lényeges mértékben csökkenthető azok súlyossága.
Minden helyzetben segíteni igyekszik...A szintén új opciónak számító Kikerülés asszisztens rendkívül hasznos kiegészítése az Aktív fékasszisztens gyalogosfelismerő funkciójának. Amennyiben a járművezető egy veszélyhelyzetben tudatosan vagy ösztönösen kikerülési manővert hajt végre, a funkció támogatást képes nyújtani úgy, hogy pontosan kiszámított kiegészítő kormányzási nyomatékokkal segíti a műveletet. Ez segít a sofőrnek abban, hogy a gyalogost kontrolláltan ki tudja kerülni, ezt követően pedig könnyebben visszaterelje a járművet a megfelelő helyzetbe, így biztonságosabban abszolválva a manővert.
Az Aktív holttérfigyelő asszisztens mostantól jellemző városi közlekedés során alacsony sebességeknél is képes figyelmeztetni az oldalirányú ütközésveszélyre, 30 km/h felett pedig – ahogy eddig – felismert oldalsó ütközésveszélyre az utolsó pillanatban kormányzási korrekcióval beavatkozik.
...és akkor sem engedi el a kezünket, ha megtörténik a baj
És még mindig nincs vége: a távirányítású parkolássegéd szintén újdonság a kategóriában. Egy okostelefonos alkalmazás segítségével ez a rendszer első ízben teszi lehetővé kívülről a jármű parkolóházakban és parkolókban való önálló ki- és beparkoltatását, így nagyon szűk parkolóhelyeken is komfortos be- és kiszállást biztosít.
Összekacsintanak - egymással kommunikálhatnak az autók2013-ban a Mercedes-Benz volt az első gyártó, amely a járművek Car-to-Car (jármű a járművel) hálózatát egy utólag beszerelt megoldással szériaéretté tette. Ezt követi konzekvens módon a következő lépés, amellyel a világon először szériába kerül az első teljesen integrált Car-to-X megoldás. A mobilhálózat alapú információcsere a többi, például előttünk lévő járművek információit felhasználva messze előrelát. Ezáltal a járművezető az eddigieknél korábban értesülhet a fenyegető veszélyekről, például egy, az út szélén veszteglő lerobbant járműről, de például akár kemény esőzésekről vagy csúszós úttestről. Az új E-osztály az információkat fogadja és egyben szórja, a figyelmeztető üzeneteket a járműállapotok kiértékelésével a rendszer automatikusan kiértékeli, vagy ez manuálisan, a vezető révén is megtörténhet.
Ha pedig már elkerülhetetlen a baj, még mindig van egy, s más az E-osztály tarsolyában. Felismert oldalütközés esetén például az ütközés előtti pillanatban a vezető vagy az utas preventív módon oldalra mozdul az ülésben a veszélytől távolabbi irányba. Ilyenkor a rendszer az ütközés oldalán a másodperc töredékrésze alatt felfúj egy légkamrát, ami az első ülések oldaltámaszában található. Ezáltal nagyobb lesz a távolság az ajtótól, az utasokra ható erők pedig mérséklődnek.
A Pre-Safe Sound rendszer a belső füli emberi reflexre alapoz, amit stapedius reflexnek neveznek. A PRE-SAFE® Sound felismert ütközésveszély esetén a jármű hangszóróin keresztül egy rövid, hangos hangjelzést szólaltat meg, ami kiválthatja a stapedius reflexet, ami az utasok fülét ’természetes zajcsillapítással’ felkészíti a baleset erős zajterhelésére.
Motorok
Teljesen új négyhengeres dízellelA motorkínálat messze legfontosabb újdonsága a teljesen új fejlesztésű, kétliteres dízel, amely az eddigi 2,15 literes motor helyét veszi át majd a palettán. Az egyturbós kivitelben (220d) 195 lóerős egységhez a többi erőforráshoz hasonlóan kilencfokozatú automataváltót társítottak a mérnökök, melynek eredménye a kimondottan visszafogott, kis kerekekkel akár 3,9 l/100 km-es fogyasztás. Az 1950 köbcentis erőforrás egyébként tekintélyes, 400 Nm nyomatékot tud felmutatni, a 7,3 másodpercre adódó 0-100-as gyorsulás pedig optimális mindenessé teszi a modellt.
Nem csak hatékonyabb, de elődjénél a gyáriak szerint érezhetően kulturáltabb is lett az új négyhengeres. Emellett rövidebb és kisebb, mint elődje, köszönhetően a csökkentett hengertávolságnak (90 mm a 94 mm helyett).
Az új motorral kategória egyik leghatékonyabb képviselője
A kétturbós verzió a későbbiekben érkezik, esetében pedig 220-230 lóerőre számíthatunk, a beszálló verzió pedig 150 lóerőre lesz képes. Erre a beszállóra azonban még várni kell, így a forgalmazás kezdetekor egészen biztosan az E 200 lesz a kínálat legkedvezőbb hajtáslánca. A kétliteres benzines turbómotor itt 184 lóerőt és 300 Nm nyomatékot tud felmutatni, amely szériában automataváltón keresztül érkezik a hátsó kerekekhez. A végeredmény: szükség esetén 7,7 másodperces 0-100-as sprint, és 5,9 l/100 km-es átlagfogyasztás.
Később ez az egység elérhető lesz 211 és 245 lóerő változatban is, felette pedig a háromliteres, biturbó V6-os helyezkedik majd el 333 lóerővel, szériában összkerékhajtással E 400 4MATIC néven, amely 480 Nm nyomatékot tud felmutatni.
Két egység lesz, amely még ennél is többre képes, legalábbis nyomatékból. Az E 350 d a jól ismert, háromliteres V6-os dízelmotort takarja, amely továbbra is 258 lóerőt és 620 Nm nyomatékot tud felmutatni. Vele 5,9 másodperces gyorsulásra képes az E-osztály, miközben a vegyes fogyasztás 5,1 l/100 km-re adódik. A későbbiekben ez lesz még jobb is: állítólag a gyáriak már javában fejlesztik az egység utódját, amely rendhagyó módon sorhatos kialakításra vált. Ezzel együtt a teljesítménye 265 lóerő környékére növekszik, és elérhető lesz majd kétturbós, 300 lóerő feletti verzióban is.
Idéntől elérhető a konnektoros isMindez persze a jövő zenéje, a hibrid viszont a jelené. A konnektorról tölthető, kb. 30 km-t tisztán elektromosan közlekedni képes E 350 e-ben a kétliteres, benzines turbómotor mellé egy potens elektromotor is szegődik, mellyel a rendszer összteljesítménye 279 lóerőre adódik, melyhez 600 Nm nyomaték társul. A 6,2 másodperces 0-100-as érték magáért beszél, a 2,1 literes átlagfogyasztás viszont kiegészítésre szorul: ez csak akkor jön ki, ha kihasználjuk a tisztán elektromos hatótávot – üres akkukkal nekiindulva valahol 5 liter magasságában alakul a reális érték.
A jövő különleges adalékai között az E 450 AMG Sport modell mellett megtaláljuk majd az igazi AMG kiviteleket is. A hátsó- és összkerékhajtással egyaránt elérhető változatok között akár 600 lóerőset is találunk majd. Köztes átmenetként megjelenhet 4,7 literes, biturbó V8-assal az E 500 is, amely 407 lóerőt tudna felmutatni.
Futómű, kormányzás, funkciók
Innen négyféle futóműnek parancsolhatunkAz E-osztály még mindig tud annyi újdonságot felmutatni, hogy az megér még egy fejezetet. Futóműből például rögtön négyfélét kérhetünk a modellhez. A kényelemre hangolt alapverzió mellett az Avantgarde kivitelek alapból sportosabb, 15 mm-rel alacsonyabban ülő futóművet kapnak. Ehhez társul sportfutómű opciójaként az adaptív lengéscsillapítású verzió, amely nem csak feszesebb szélsőértéket, de további 15 mm ültetést is tartalmaz.
A kategóriában továbbra is egyedülálló módon légrugózás is elérhető a típushoz, méghozzá többkamrás változat. A rendszer előnyei: a hátsó rugók három, és az első rugók két különböző méretű kamrája lehetővé teszi a három fokozatban történő szabályozását annak, hogy mennyire feszesen reagáljon a futómű. Az önszintezés funkció magától értetődő, mint ahogy a karosszéria kis tempónál történő átmeneti megemelésére is lehetőség van. Az egyes kerekek lengéscsillapítását külön állító rendszer ráadásul a gyáriak elmondása szerint még jobban leszigeteli a kerekek vibrációját.
Megújult központi rendszerrel, új vezérlésselEgy teljesen új infotainment-generáció debütál a COMAND Online rendszerrel felszerelt E-osztályokban. A kettős kijelző, a kormánykerék érintésérzékeny Touch Control gombjai és az új, intelligens grafikus dizájn mellett további technológiai csúcspontnak számít a multifunkciós telefonálás. A rendszer lehetővé teszi a mobiltelefonok töltését, illetve az E-osztály külső antennájával történő összekapcsolódását – bárminemű vezeték vagy telefonbölcső használata nélkül. A vezeték nélküli indukciós töltés minden olyan eszközzel kompatibilis, amely gyárilag, vagy akár utólagosan támogatja a Qi-szabványt. A töltőfelület a középkonzol elülső tárolójában található, ahol legfeljebb 6 colos (15,2 cm) kijelző-átmérőjű telefonok elhelyezésére nyílik lehetőség. Az „NFC” logó megérintésére a rendszer a mobiltelefont a Near Field Communication (NFC) segítségével összekapcsolja a fejegységgel és a külső antennákkal. A telefonhívásokat ezt követően automatikusan a Bluetooth®-os kihangosítóra irányítja át az autó.
Akár 23 hangszóró - galériaA széria audiorendszer is különleges kialakítást kapott: a mélynyomók a teltebb hangzás érdekében rezonátorként kihasználják a karosszéria kereszt- és hossztartóit. Ez persze csak a kezdet: az E-osztályhoz rendelhető legfejlettebb Burmester audiorendszer nem kevesebb, mint 23 hangszórót foglal magában, és a többek között tetőbe is épített hangsugárzókkal tökéletes akusztikus térhangzást ígér.
Már az árakat sem fedi homály. A magyarországi induló listaár a Mercedes-Benz E 200 modell esetében 11.863.920 forint, míg az E 220 d modell esetében 12.523.850 forint, mely árak 2016. február 1-től érvényesek. Apró kis előrelépés, ugyanis eddig ezek a változatok kb. 200 ezerrel drágábba kerültek.
Kedvezőbb - a tudásához képest pedig jócskán
Az első típusok valószínűleg tavasszal, vagy legkésőbb nyáron érkeznek meg a kereskedésekbe, és a korai megrendelők is ekkor vehetik majd át a kulcsokat.