Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A valaha készült legerősebb Seat Genfben mutatkozik be, de a nagy nap előtt még fontos feladatot teljesített a Volkswagen spanyol divíziójának büszkesége: a Renault Mégana Trophy dicséretes teljesítményét majd’ 10 másodperccel felülmúlva lépett elő a világ leggyorsabb szériagyártású, elsőkerékmeghajtású autójává.A 280 lóerős sportkompakt, becsületes nevén a Seat Leon Cupra 280 a Nürburgring Nordschleife aszfaltján bizonyított – a zöld pokol manapság minden sportautó esetében kötelező próbatétel.

A genfi premier - galériaA leggyorsabb elsőkerekes autó címét mindeddig a 265 lóerős Mégane Trophy viselhette a maga 8:07.97-es köridejével, azonban a Leon komoly előnnyel tette egyenlővé a múlttal a franciák rekordját. A Seat 7:58.44-es időt futott a legendás versenypályán, amivel tetemes előnyre tett szert a korábbi rekorderrel szemben. Azonban a spanyolok sem ülhetnek babérjaikon teljes nyugalomban, a Honda a Civic Type R-rel karöltve ugyanis már bejelentkezett az újabb rekordért. Persze a japánok körére még várni kell, hiszen az immáron 280-300 lóerős turbómotorral rendelkező Civic még nem lépte át a szériagyártás küszöbét.

A rekordot teljesítő autó az opcionálisan rendelhető Michelin Pilot Sport 2-es semi slick abroncsokon, Jordi Gene dirigálásával 154.98 km/h-s átlagsebességet ért el a Leon Cupra a Nordschleife aszfaltcsíkján, míg a maximális tempója 242.04 km/h volt – mindezt száraz körülmények között, 8-10 Celsius fokos hőmérsékletben vitte véghez a Golf GTI spanyol testvére. Ezzel a lépéssel ráadásul olyan legendás sportautókat is maga mögé utasított az „egyszerű kompakt”, mint a Corvette C6 Z51, a Dodge Viper SRT-10 vagy az E92-es BMW M3.

Golf GTI, ltványosabban - galériaAmi mindegyik Leon Cuprában közös, az a hajtásrendszer: a konszern új 2-literes négyhengeres turbós benzinmotorjának ereje alapesetben hatfokozatú kézi, felár ellenében pedig szintén hatgangos duplakuplungos DSG automataváltón keresztül jut el az első kerekekhez, mégpedig a szériában járó, elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművön keresztül, amely remek tapadást igyekszik garantálni, és igény szerint a nyomaték 100 %-át akár egyetlen kerékhez képes kivezérelni. És hogy mekkora erőről van szó? Mindkét Leon Cupra 350 Nm-nyi forgatónyomatékot képes mozgósítani (1750-5300 1/perc között), ám az induló változatban a motor 265 lóerő leadására képes, míg a Cupra 280 verzió – ahogy neve is jelzi – ménese 280 tagot számlál, amivel a típus minden idők legizmosabb szériagyártású Seat-jának számít.

A 2-literes TSI motor a konszern kompakt sportmodelljeiben 220-300 lóerő közötti csúcsteljesítményre képes, ám elsőkerékhajtással párosítva messze a Leon karosszériájában a legizmosabb, így – főleg kicsit síkosabb útfelületen - kimondottan fontos szerepet kap a fentebb említett önzáró differenciálmű.

Három ajtósan a legdögösebb - galériaA szuper vezethetőségben a szériában járó, s a sportosság jegyében fogant állítható lengéscsillapítás (DDC), valamint a direktebb kormánymű is kiveszi a szerepét, de szintúgy említést érdemel a fokozott teljesítményű fékrendszer. A megfelelő tapadásról 18 colos, sőt, a Cupra 280 esetében 19 colos könnyűfém kerekekre húzott 225 mm széles papucsok gondoskodnak, utóbbi modellhez pedig továbbá egy radikálisabb aerodinamikai csomag jár - kívülről persze minden Cupra könnyen beazonosítható, elsősorban a mélyre húzott lökhárítókról, a nagy légbeömlőkről, valamint a kétoldali kipufogókról.

A menetteljesítmények önmagukért beszélnek: a 280 lóerős Leon Cupra DSG váltóval 5,7 szekundum alatt képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintet, és az eredményen a -15 lóerő illetve a kézi váltó csupán 0,1-0,1 másodpercet ront, így még a ’leglassabb’ konfiguráció is 6 szekundumon belül marad. A végsebesség minden esetben limitált 250 km/h, a gyári átlagfogyasztás pedig a változat függvényében mindössze 6,4-6,7 liter/100 km.

A gyorsulási adatok összkerékhajtással még jobbak lennének (az átlagfogyasztás pedig magasabb lenne közel fél literrel), ám ilyen opció nem fog csatlakozni a Seat büszkeségéhez. Sebaj, így az autó a kategória legkönnyebbjei közé sorolható, s elődjével összehasonlítva például 55 kilót adott le.

Az utastérben nem számíthatunk komoly változásokra, így az enteriőrben lényegében a szürke-fekete Alcantara- vagy bőrborítású sportülések, a sportkormány, néhány Cupra logó, valamint a 300 km/h-ig kalibrált új műszercsoport jelenti a legnagyobb változást. A Leon belseje sajnos továbbra is meglehetősen komor marad, cserébe viszont az autó ára jóval kedvezőbb lesz a hasonlóan izmos, igaz, összkerékhajtású testvérekénél (Golf R illetve Audi S3). A családosok számára továbbá remek hír, hogy a Seat állítólag az ST kombi karosszériával is piacra fogja dobni az erőtől duzzadó újdonságot, még az idei év folyamán. A 3- és 5-ajtós Leon Cuprák már márciusban piacra kerülnek.