Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A mai nap folyamán egy egészen érdekes és egyben meglepő sajtóanyagra lettünk figyelmesek a szerkesztőségben – egy óriási, de az autózás világában talán annyira nem ismert cég kíván a jövőben különös figyelmet fordítani az intelligens közlekedésre. A kezdeményezés számunkra is új, így nem tudunk plusz információkkal szolgálni a sajtóanyaghoz képest, de érdekes kezdeményezés lévén Olvasóinkkal is megosztjuk a Xerox terveit. Bízunk benne, hogy a rendszerek a valóságban is jól fognak működni, ugyanis tényleg megkönnyíthetnék az autósok mindennapi életét, főként a nagyvárosokban.

Az elmúlt években a Xerox kutatásai közt kiemelt szerepet kaptak a közlekedéssel összefüggő problémák feltárására és orvoslására irányuló vizsgálatok. A vállalat szakemberei folyamatosan azon dolgoznak, hogy a megoldásaikkal egyszerűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé tegyék az utazók életét. A közelmúltban több tovább fejlesztett újítást is bemutattak, amelyek a jövőben jelentős változásokat hozhatnak a városi forgalom szervezésében.

Az intelligens közlekedéssel csökkenhet a dugók száma is

Ezek közé tartozik a CloudParc, amely egy okos parkolási megoldás. Ez a telefonon, vagy tableten futó program kommunikál az utcai térfigyelő kamerákkal és a közlekedési lámpákra szerelt apró komputerekkel, amelyek tárolják az utcaképeket. Az elraktározott adatok alapján a CloudParc felismeri, hogy hol található az adott utcában az autó számára megfelelő parkolóhely. Az utcába érve pedig az okos eszköz kijelzőjén azonnal meg is jeleníti, hogy hol érdemes megállni a gépkocsival.

Hasonlóan előremutató fejlesztés a Vehicle Passenger Detection System (VPDS), amely a hatóságok munkáját könnyíti meg. Ezzel a video analitikai megoldással azok szűrhetőek ki, akik jogosulatlanul veszik igénybe például a magas kihasználtságú járműveknek (HOV) fenntartott, és ezzel azok gyorsabb haladását elősegítő sávokat. Ezeket Amerikában csak azok az autók használhatják, amelyekben a vezető mellett minimum még egy ember helyet foglal. A VPDS geometrikus algoritmusa, arcfelismerő kamera bevetése nélkül képes beazonosítani, hogy hány ülés foglalt és mennyi szabad a megfigyelő pont előtt elhaladó gépkocsiban.

A Merge pedig egy intelligens városi parkolást szabályzó rendszer, amely számtalan funkcióval segíti a közlekedésben résztvevőket. Átláthatóbbá tehető vele a települések közlekedési hálózata és hosszútávon felszámolhatóak akár a forgalmi anomáliák is. Többek közt azzal, hogy a rendszer a rákapcsolt kamerák felvételei alapján elemzi azt, hogy hol van állandó torlódás a parkolóhelyek hiánya miatt, illetve hol működnek kihasználatlanul a várakozási övezetek. Ezeknek az adatoknak a birtokában a valós igényekhez igazíthatóak többek közt a parkolási díjak, amelynek változtatásával azonnal dinamikusabbá válhat a közlekedés egy – egy zónán belül.

Reméljük, nem csak vízió az intelligens közlekedés - egyre többen dolgoznak rajta

A Xerox, együttműködésben Michigan Transportation Research Institute-tal, jelenleg is dolgozik a felsorolt fejlesztések városi adaptálásán. A michigan-i Ann Arborban valódi tesztkörnyezetet hoztak létre, ahol a tipikus városi közlekedési viszonyokat, akadályokat előidézve vizsgálják élesben, hogyan teszik könnyebbé az emberek életét a Xerox szakemberei által megálmodott rendszerek. Ezen a helyszínen 2021-re szeretnének megvalósítani egy olyan működő közlekedési hálózatot, amelyhez egy időben akár több mint húszezer jármű kapcsolódik.