A Hyundai Tucson immár a negyedik generációjához érkezett, méghozzá nem is akárhogyan. Az újdonság szívhez szóló formákat kapott, de a belbecsről sem feledkeztek meg. Sőt, ennyiféle hajtáslánccal még sosem volt kapható a típus. Ezúttal már a hazai premierről számolhatunk be, így az árakra is fény derült.

Az új Hyundai Tucson is támogatja a márka villanyosítási törekvéseit: 48V-os enyhe, teljes, valamint konnektoros hibrid verziót is készítenek belőle. A teljesen elektromos (Kona) és üzemanyagcellás (Nexo) modellek mellett a legnagyobb méretű Hyundai, a Santa Fe is kap hibrid, illetve tölthető hibrid hajtásláncokat. Így igazán színes és széles SUV-palettájuk lesz a koreaiaknak.

A frontrészt ékszerhez hasonlítják

De koncentráljunk továbbra is az újdonságra. Globális modellként több földrészen is gyártják majd, hazánkat a csehországi üzem látja el autókkal. Itt jegyezzük meg, hogy az SUV második generációjával indult el a termelés Nošovicében.

Minden tekintetben nőtt: a hibridek csomagtartója sem csökken jelentősen

Megnőtt az új Tucson, a Sensuous Sportiness irányzat jegyében megfogant formájú jármű befoglaló méretei: 4500 mm-es hosszúság, 1865 mm-es szélesség és 1650 mm-es magasság. A tengelytáv egy centis bővülés után 2680 mm-es, ennek is köszönhetően egy, a korábbi 'szabvány utasnál' 26 mm-rel hosszabb lábú egyén számára is elegendő helyet ad a második sor. A csomagtartó 33 literes növekedés után akár 620 literes is lehet, amely érték a majdnem kerek 1799 literes értékig növelhető a 40-20:40 százalékos arányban lehajtható ülések ledöntése után. A dízel verzióknál az AdBlue rendszer jelenléte miatt már csak 598 literrel gazdálkodhatunk. Gazdálkodhatnánk, mert a 48 V-os kishibrid rendszer is helyigényes, benzineseknél vele már csak 577, a dízelnél 546 liter marad. Érdekes, hogy a teljes hibrid valójában nagyobb puttonnyal rendelkezik: 616 literes, ami a konnektoros típus esetén 558 literre csökken. Egyik sem vészes adat.

Számtalan él fogad minket oldalnézetből

A jármű minden porcikája határozottan karakteres. Kezdjük az orral! Kikapcsolt lámpákkal egészen egységes, letisztult a sötétbe burkolózó felület. Az úgynevezett féltükrös világítástechnológia segítségével a hűtőrács ékszerszerű csillogásba kezd a menetfények bekapcsolásakor.

Az oldalnézetet a merész tagolások határozzák meg, az ajtók (szinte) függőleges élei mellett figyelemreméltó megoldás a hullámzó vállöv is. Összesen kilenc színben (ebből három új árnyalat) és akár sötét tetővel is kérhető a Tucson, az utastérhez pedig három hangulat választható: a tiszta fekete kárpitozás mellett fekete és bézs kombinációja, illetve egy kékeszöld burkolat is elérhető – mindegyik színvilágot elkészítik szövetből és bőrből is.

Karakteres formák - a hátsó ablaktörlő a légterelő alatt bújik meg

Az utastér egyik újdonsága a 10,25 colos középső érintőképernyő, amely (sajnos) a fizikai vezérlőgombok szerepét is átveszi. A belső hangulatvilágítás 64 különböző szín tízfokozatú fényerőskálán való megjelenítésére képes. A vezetőülésből egy szintén 10,25-ös, teljesen digitális műszerfalra pillanthatunk, a fedélzeti rendszer pedig a Tucson esetében is a Bluelink legfrissebb verzióját kapja meg.

A Hyundai-ok közül itt láthatjuk először a huzatmentesebb légáramlást biztosító, részben elrejtett szellőzőnyílásokat – már amelyiket nem álcázták teljesen, ugye… A hátsó utasoknál is külön szabályozható a befújt levegő hőmérséklete, de nekik be kell érniük a szimpla ülésfűtés lehetőségével, a székek szellőztethetősége az első sor privilégiuma marad.

Huzatmentes szellőzést ígérnek a gyáriak

A biztonsági asszisztensek listája félelmetesen hosszú, számos olyan megoldással, amely elsőként érkezik a szegmensbe. Csak 14 különböző vezetéstámogató megoldás lehet a fedélzeten: mindegyik továbbfejlődött az új generáció esetén. Ráadásul sok rendszert szériában kapunk: sávtartót, éberségfigyelőt, ráfutásos balesetmegelőzőt, automatikus fényszóróvezérlést, stb. A feláras listán pedig van navigáció alapú adaptív sebességtartás, holttérfigyelő monitor és 360 fokos kamera is.

Váltóbőség: hagyományos kézi, elektromos kuplungos kézi, hagyományos automata, shift-by-wire automata

Folytassuk a motorpaletta áttekintésével. Nem lesz egyszerű. Az 1,6 literes turbós benzines 150 vagy 180 lóerős lehet. Innen szerteágazik a történet: felszereltségek függvényében rendelhetünk összkerékhajtást már az alapmotorhoz is (8,3 és 8,95 milliós induló listaáron), feljebb lépve a felszereltségi listán pedig a 48 V-os hibrid rendszer opciójával találkozunk: az 500 ezres felár el is riaszt tőle (a gyári adatok szerint vegyesben 2 deciliter üzemanyagot takaríthatunk meg vele 100 kilométeren). Ha szükségünk van a hétfokozatú duplakuplungos automatára, akkor nincs választási lehetőség, viszont így 1,15 milliós felárat kell lenyelnünk. A 180 lóerős kivitel felára egyébként barátságos 200 ezer forint. Mindentakarós verzióban (automatával, összkerékhajtással) a középső-felső felszereltségi szinttől kérhető a 180 lóerős benzines Tucson, így listaáron 11,9 millió forinttal szemezünk, amelyet 500 ezres meghirdetett kedvezmény enyhít. A magas árak láttán megrettenőket bizonyos verzióknál 705-850 ezer forintos engedmény csalogathatja. Így egészen kiválóan felszerelt automatás, 150 lóerős verziót hozhatunk ki még 11 millió alatt. Ez pedig a mai árakat tekintve versenyképes ajánlatnak minősül - itt tartunk már.

Egyébként a két benzines között nyomatékban alig van különbség: 250 és 265 Nm-ről beszélünk, amely 1500-tól 4000-ig, illetve 4500-ig áll rendelkezésre. A 0-100-as sprint 9,6-10,6 a gyengébb és 9-9,4 másodperc között alakul az erősebb változat esetében, természetesen hajtáslánc függvényében. A fogyasztási adatok is hasonlóak: a WLTP vegyes körén 6,5-7,0 literrel számolhatunk.

A hangulatvilágítás sem maradhatott ki

A szintén 1,6-os dízel 115 és 136 lóerőre képes, de könnyen nem rúg labdába: kereken egymillióval drágább, mint a 150 lóerős benzines. Automatával és összkerékhajtással (meg 136 lóerővel) már 11,75 milliónál startol listaáron, ami 750 ezerrel több, mint a 180 lóerős 1.6 T-GDi. Fogyasztásban a való életet szimulálni igyekvő WLTP normák szerint másfél literes a differencia a két erőforrás között, ami autópályás menet esetén inkább 2 literre nő. Változattól függően a 0-100 itt 12,1 és 11,4 másodpercre jön ki - a dízel opció nem sietni van.

Már ez a kínálat is zavarba ejtő, pedig a java még csak most jön. A teljes hibrid rendszer főszereplője ugyancsak az 1,6 literes négyhengeres turbómotor (265 Nm), mellékszereplője egy 60 lóerős elektromotor (264 Nm) viszont itt hatfokozatú az automata. A 230 lóerős rendszerteljesítmény nagyon jól hangzik, 650 ezer forintért pedig összkerékhajtás segít ennek útratételében. A 0-100 változat függvényében 8 vagy 8,3 másodperc. Az induló listaár abszolút alapfelszereltséggel 10,8 millió, ami azt jelenti, hogy bő egymillió a hibrid rendszer felára.

230 lóerős teljes hibrid és 265 lóerős konnektoros hibrid - a felárak egészen barátságosak

Még mindig van tovább: a középső felszereltségi szinttől elérhető a konnektoros hibrid. A 90 lóerős (304 Nm) elektromotorral szerelt hajtáslánc teljesítménye 265 lóerőre ugrik, csúcsnyomatéka 350 Nm. A 13,8 kWh-s akkucsomaggal úgy 50 kilométert tehetünk meg egy feltöltéssel - ami leghamarabb bő 2 óra alatt van meg. Azért a tömegekre érdemes kitérni: az alap Tucson kézi váltóval 1425 kilogramm, dízelként 1477. Automatával már minimum 1491 kilónál vagyunk, ha ezt összkerékhajtással és csúcsfelszereltséggel súlyosbítjuk, akkor 1689 kilót cipelhetünk. Erre pakol még jó 60 kilót a teljes hibrid rendszer, a zöld rendszámos kiadás pedig csúcsra szerelve (üresen) 1924 kilót is nyomhat.

Az összkerékhajtás széria, mint ahogy a kövér alapár is: a 14,5 milliós indulót 500 ezres gyári kedvezmény és a zöld rendszám előnyei enyhítik. Tekintve, hogy a hibridhez képest ez 1,3 milliós plusz csupán, nagyon is érdemes lesz mérlegelni, igaz, a konnektoros modellek érkezésére még a tavaszig várni kell. A szélsőségek mindig érdekesek: az abszolút csúcsra szerelt Tucson modellek motorváltozattól függően 12,2-16,7 millió forint közötti áron vihetők haza.

Már csak egyetlen kérdés van: valójában milyen lett a Tucson? Mindezt majd az első teszteket követően fogjuk megmondani, de tény, hogy a Hyundai különösen nagy figyelmet szentelt a típus fejlesztésének, hiszen a típus a legfontosabb modellje. A futómű továbbfejlesztéséhez tartozik az adaptív lengéscsillapítás opciójának érkezése (300 e, de legalább 48 V-os rendszer kell hozzá), ami minden eddiginél sokoldalúbb viselkedést biztosít. Persze, ha a dinamika a legfontosabb, érdemes lehet az N Line kiadásra várni. A paletta tehát tovább bővül, de már így is alapos dicséretet érdemel a koreai autógyártó, hogy egyelőre nem nyirbálja a palettáját a politikai akarat alapján, hanem hagyja a különböző hajtásformákat érvényesülni. Érdekes időket élünk, amely bámulatosan széles palettát szül. A Tucson mindezt érdekes beltartalommal és látványos körítéssel vegyíti.

Új időkben, új utakon: a széles paletta szinte minden igényt lefed

Az új Tucson még decemberben megérkezik a márkakereskedésekbe - ha kompakt SUV kategóriában gondolkozunk, érdemes lesz figyelni rá.