A jövőt akarjuk. Bár épp a világvége hangulata árad szét a Föld minden létező pontjára, még a legeldugottabb zugokba is, valójában mégis arra vágyunk, hogy megéljük a következő éveket, évtizedeket, hiszen nem kétséges: éhezünk a jövőbe repítő technika csodáira. A Porsche sincs ezzel másképp; a fejlesztők nem veszik komolyan a jóslatokat és gőzerővel dolgoznak, hogy 2016-ra egy egészen új filozófiát terjesztő Panamera marhasson az aszfaltba.
Párizsban sokan a csodájára jártak - galériaA Sport Turismo pedig már nem csupán álom, hanem igenis a kőkemény, kézzel fogható, tapintható valóság, amelyet a szeptemberi Párizsi Autószalonon teljes valójában csodálhattunk meg. Töredelmesen bevallom, ott helyben megkívántam a zuffenhauseniek működő koncepcióját, ám a kilincs meghúzását követően az autó mellett álló hölgy morcos tekintete egyértelművé tette, hogy itt csupán a szem gyönyörködhet.
A kérdések azonban a bemutatón követően alig három hónappal megválaszolást nyertek, ugyanis a koncepcióautó működőképessége miatt a külföldi kollégák már vallatóra is foghatták a Panamera jövőbeli énjét, hogy a hibrid hajtáslánc színe-javát megtapasztalva megtudhassa a világ, mit hoz a Porsche elkövetkező éveiben. Persze a Sport Turismo még messze van a szériagyártástól, s vélhetően külleme is egyszerűsödik – reméljük, csak minimálisan –, ám a beltartalom kiforrottsága már abszolút jónak mondható.
A Porsche a szériagyártásig rengeteg tesztkilométert szeretne futni az ötajtós sportautóval, ám a cégvezetők még mindig nem ismerték el hivatalosan, hogy a szalonokba küldik a későbbiekben az autót. Mindezek ellenére bizonyos gyári források 2016-os piacra dobásról beszélnek, így joggal számíthatunk a Panamera sportosabb hibrid utódjára.
Mindemellett cseppet sem meglepő módon a Volkswagen konszern uralma alatt a sportautógyár is olyan utat keres, ahol a hamisítatlan vezetési élményhez praktikum és környezettudatosság is társulhat, így nyitva a vásárlók egy teljesen új köre felé. Mindez ráadásul meglehetősen életszerű probléma, hiszen egyre többen vágynak olyan luxusmodellre, amely egyben a lelkiismeretet is nyugtatja. Amerikában már jelentős kultusza van a hibridezésnek és Európában sem kell sokat várni az egyre nagyobb arányban gyarapodó benzin-elektromos modellekre.
A Porsche koncepciója már az előbb felvázoltak jegyében készült, hiszen a karosszéria felépítése sokoldalúságot sugall, miközben a lemezek alatt a patinás gyártó következő generációs hibrid hajtáslánca bújik meg, ami persze a teljesítménynek sem lesz híján. Az autó tekintélyes méretekkel büszkélkedik, hiszen 1.990 mm széles, 4.950 hosszú s 1.401 magas, amivel bár szélesebb, laposabb, és rövidebb, mint a napjainkban futó Panamera, de mindez a kihasználhatósági jellemzőkön aligha csorbít.
S mint a méretekből remekül kiviláglik, valamint a fotókról szintén látszik, hogy az aktuális modellnél jóval lendületesebb, könnyedebb, filigránabb összkép jellemzi az Sport Turismót. A tanulmány jelleget erősítik a felnik is, amelyek elöl 20, hátul 21 hüvelykes átmérővel uralják az összképet, 265/35, valamint 295/35 abroncsokkal felvértezve – a szériává érés során 1-2 collal bizonyosan kisebbek lesznek majd a görgők. A látványt, a minél szélesebbnek tűnni akarást segítik az elliptikus fényforrások természetesen LED-es technológiával, míg a tükrök szerepét kamerák vállalják át, illetve ugyanígy a légellenállást csökkentik a lemezekbe süllyesztett kilincsek is.
A már jól ismert Audi-féle V6-os, 3 literes kompresszoros benzinmotor 333 lóerős teljesítményét ezúttal egy teljesen új elektromotor egészíti ki, ami immáron 95 tagú ménest enged szabadjára, így téve képessé az akár hálózatról tölthető plug-in modellt 416 lóerős rendszerteljesítményre. A 9,4 kWh-s lítium-ion akkumulátorok hálózattól függően 2,5 óra alatt teljesen regenerálhatóak, a 130 km/h-s (elektromos) végsebesség mellett így 30 km-nyi zéró emissziós hatótávolsággal megajándékozva az autót illetve a leendő tulajdonost.
A teljes műszerezettség tekintetében is útmutató „e-hybrid” Sport Turismo állítólag 5,5 szekundumon belül lesz képes álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsulni, miközben a telepek maradéktalan töltöttsége mellett alig 3,5 litert fogyasztana minden 100 km-en, ami mindössze 82 g/km-es CO2 kibocsátásnak feleltethető meg. Az első tesztkilométereket futó külföldi kollégák beszámolói szerint a Sport Turismo meglehetősen kellemesre sikerült elöl tisztességes hellyel kínálva a sofőrt s utasát, míg hátul a jelenleg futó Panameránál valamivel szűkösebb. Mindezért a poggyásztér kárpótol, ami a hátsó 'kombisabb' formájának köszönhetően 55 literrel tágasabb, így immáron 500 literre bővült.
A vezethetőség terén viszont nagyon úgy tűnik, hogy nem kell kompromisszumokat kötni: a kormányzás annak elektromechanikus mivolta ellenére remek, elegendően súlyos és a visszajelzések terén sem rossz, egyedül a középállásban mutatott minimális bizonytalanság és az alacsony sebességnél érezhető túlszervózottság – amely egyébként a harapós fékre is érvényes – róható fel neki, ám ez a szerkezet sajátosságai miatt nem is lehetne sokkal jobb.
Az élvezetes kanyarokba hajtva mindössze az alacsonyabb sebességeknél mutatott idegesebb viselkedés idegen, ám ez leginkább a szinte profil nélküli prototípus-abroncsoknak köszönhető.
Az igazán remek képességek persze a csiszolgatás után, a szeriává érés során bizonyosan még tovább javulnak. Mindenesetre bíztató, hogy az alacsony sportautó beláthatósága a várakozásokkal szemben kellemes csalódást okozott, ráadásul hiába a tekintélyes méretek, kicsit sem érződik nehézkesnek az autó. A háromliteres turbómotor robbanékonyságán pedig még tovább javított az elektromos segítség, amely a tapasztalatok szerint olyannyira tisztességes, hogy a hajtáslánc gyorsítóképessége sportautós.
Mindez persze tökéletes, sportos, mégis praktikus autót sejtet, így a kérdés csupán annyi, hogy a gyártásig vezető úton mit veszít és mit nyer a Panamera Sport Turismo a mérnökök kezei alatt. A sok-sok tesztkilométer és az ezzel járó finomhangolás bőven ad lehetőséget a változtatásra; a kérdés, hogy a szakemberek mennyire nyúlnak bele komolyabban az ötajtós hibrid Porsche részleteibe. Egyelőre számunkra továbbra is álom a Panamera utódja, de 2016-ig mindenképp visszatérünk rá. Addig pedig be kell érnünk a jövőre érkező frissített Panamerával.