E percekben úgy érzem magam, mintha egy belsőséges körülmények között tartott sajtótájékoztatón kiderült volna, hogy amitől eddig csak féltünk, az most bekövetkezik. Igen, sejtettük, hogy a Föld olajkészletei kimerülőben vannak. Igen, látjuk, hogy a benzin ára az egekbe szökken, sőt, azt is tudni véljük, hogy a globális felmelegedés jelensége nem természetes folyamat eredménye. Azonban mindeddig találtunk ésszerű érveket a fenti problémák kimagyarázására: politikai és gazdasági manipuláció, koholt indokok alapján indított háborúk, vagy éppen a légkör hőmérsékletének természetes ingadozása – az ellenvéleményeket naphosszat sorolhatnánk.
A Rolls Royce Ghost elektromos hajtáslánccal indul földkörüli kirándulásra
A napokban pedig a Rolls-Royce bejelenti, hogy a Genfi Autószalonon a Ghost elektromos hajtásláncával szerelt verzióját készül prezentálni a nagyérdemű számára. Bumm, egy világ dől össze bennünk, mert ha már egy ikonikus gyártó luxusautójába kerül villanymotor, akkor tényleg nagy a baj, s ez annál is inkább igaz, minthogy nyílt titok, hogy a technológia a következő 50 évben még nem lesz életképes, s ezt a VW nagy tudású vezérigazgatója, Martin Winterkorn sem rejti véka alá.
A BMW is szembe megy az árralAz előállítási és fejlesztési költségek túl magasak, az akkumulátorok túl nehezek és a telepek tárolási képessége is viszonylag szerény. Persze a Rolls-Royce vásárlói képesek megfizetni a magasabb vételárat, noha vélhetően egyikük sem a környezetvédelemből gazdagodott meg, s egy olajsejk igazán tréfásan mutatna egy elektromos autó hátsó ülésén. A globális verseny során természetesen igen nagy tempót diktálnak egymásnak a gyártók, és aki az élbolyból most lemarad, az 50 év múlva sem tudna messziről jött emberként labdába rúgni. A Rolls-Royce a BMW leányvállalataként profitálhat az anyacég által felhalmozott tapasztalatokból, így viszonylag kisebb energia-befektetés árán gyors sikereket érhet el.
A legkisebb Rolls Royce is lenyűgöző jelenség
Önbizalomból nincs is hiány, hiszen az elektromos Ghost, a 102EX a bemutatót követően nemzetközi túrára indul, ahol neves újságírók, hírességek és pénzemberek tehetik őt próbára, akik elvakultságukban egytől-egyig le lesznek nyűgözve, hiszen ilyen luxust még nem tapasztalhattak egy villanyautó volánja mögött – és igazuk lesz, csak éppen ez nem fog segíteni rajtunk.
A brit gyökerekkel rendelkező vállalat vezetője, Torsten Müller-Ötvös (érdekesen csengő név) persze optimistán nyilatkozik, s a kísérleti autót gyakorlatilag a közvélemény reakcióinak felmérésére kívánja használni. A kezdeményezés persze dicséretre méltó, s azt már csak remélni merjük, hogy a modern idők erkölcsi szavára reagálva Ötvös Úr a szépséges Emilyt azért még nem öltözteti fel tetőtől talpig. Szerencsére a Rolls-Roycenak vannak földhözragadtabb ötletei, és az elektromos 102EX mellett néhány „FlexFuel” motorral szerelt típust is bemutat, melyek 40%-os üzemanyag-megtakarítást ígérnek.
Az Aston Martin a Cygnettel igyekszik kompenzálni
Mindeközben az elektromos technológiáról szintén nyíltan beszélő Ulrich Bez által irányított Aston Martin a V8-as és V12-es szuperautók alkotta portfólió átlagos károsanyag-kibocsájtását csökkentendő, a legendás névhez méltatlan Toyota kisautóra aggatja nemesi címerét. A Bentley dízelmotorral igyekszik újabb vásárlókat magához édesgetni, a BMW új márkát hoz létre, a Ferrari egy hibrid hajtásláncú autóval riogat, és a Porsche mára el is kötelezte magát a Prius által ismertté tett technológia mellett.
Bízunk benne, hogy a törekvések sikerrel járnak, noha a nyilatkozatok és elszólások alapján nyilvánvaló, hogy néhány kivételtől eltekintve a fejlesztések nem igazán őszinték, mint inkább a háborgó közvélemény megnyugtatását szolgálják. S ki tudja, talán egyszer felpattan az isteni szikra is – bár a megváltáshoz az olajfüggő politika nyomására is szükség lenne.