Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Noha napjainkban természetes, hogy az Audi nem hagyja kíméletlen sportváltozat nélkül kedvelt győri sportkupéját és annak roadster variánsát, az első generáció esetében nem volt ennyire magától értetődő a folyamat. Akkoriban megépítették a prototípust, azonban sosem került gyártásba a 380 lóerős bestia. Az első generációnál még nem is konkrétan RS verzióról szólt a fáma, a mérnökök csak egyszerűen potenciált láttak egy nagyteljesítményű TT megépítésében.

Ahhoz, hogy mindezt megvalósítsák, az Audi RS4 Avantot hívták segítségül, s annak 2,7 literes V6-os kétturbós motorjával kezdtek kacérkodni. Persze nem volt zökkenőmentes az átalakítás, hiszen a hathengeres turbómotor nem fért el keresztben, ahogy a TT többi erőforrása, de a szakemberek nem voltak restek kiköszörülni ezt a csorbát és hosszában beépíteni a 380 lóerős motort.

Innentől szinte egyértelmű, hogy az RS4 komplett platformját kellett átmenteni, legyen szó a váltóról, a hátsó differenciálműről, az egyéb erőátviteli elemekről vagy a fékrendszerről. Ahhoz, hogy a TT kompaktabb méreteinek megfeleljen az RS4 platformja, az ingolstadtiak mintegy 170 mm-rel rövidítették meg az alapot.

A beltér nagyjából változatlan maradt a hagyományosabb TT-khez képest; ez alól kivételt képeznek az Alcantarával borított elemek, tehát a kormány, és a Recaro gyárából érkezett sportülések. Maga az átépítés 2001-ben 8 hónapot ölelt fel, s a kész prototípust több mint 20.000 km-en át tesztelték a Quattro részleg lelkes dolgozói, bizonyítva a megbízhatóságot.

A 380 lóerős sportkupé 440 Nm leadására volt képes, ami mintegy 4,8 szekundumos 0-100-as sprintre volt elegendő, a csúcssebesség pedig 295 km/h-ban állapodott meg. Hogy miért maradt mégis széria nélkül a típus, nem tudni, de a találgatások között vadabb elméletek is vannak. Gyorsasága és formája akár a 911-re is veszélyessé tehette volna a négykarikás sportmodellt, így kár érte, de állítólag a sok-sok átalakítás annyira megnövelte volna a gyártási költségeket, hogy a legvadabb TT ára is kacérkodott volna a híres farmotoros sportautóéval, ilyen összegért pedig már nem lett volna a piac szempontjából versenyképe a modell.

Mindenesetre sajnálatos, hogy nem született ilyen potens sportautó az első generációs TT-ből, ám talán az új verziók kárpótolnak az első években hiányzó csúcsváltozatért. A prototípust különben most mutatták meg először a közönségnek Németországban, ahol Gunter Stachon fotózta le Neckarsulmban a sárgára festett példányt.