Noha napjainkban természetes, hogy az Audi nem hagyja kíméletlen sportváltozat nélkül kedvelt győri sportkupéját és annak roadster variánsát, az első generáció esetében nem volt ennyire magától értetődő a folyamat. Akkoriban megépítették a prototípust, azonban sosem került gyártásba a 380 lóerős bestia. Az első generációnál még nem is konkrétan RS verzióról szólt a fáma, a mérnökök csak egyszerűen potenciált láttak egy nagyteljesítményű TT megépítésében.
Ahhoz, hogy mindezt megvalósítsák, az Audi RS4 Avantot hívták segítségül, s annak 2,7 literes V6-os kétturbós motorjával kezdtek kacérkodni. Persze nem volt zökkenőmentes az átalakítás, hiszen a hathengeres turbómotor nem fért el keresztben, ahogy a TT többi erőforrása, de a szakemberek nem voltak restek kiköszörülni ezt a csorbát és hosszában beépíteni a 380 lóerős motort.
Innentől szinte egyértelmű, hogy az RS4 komplett platformját kellett átmenteni, legyen szó a váltóról, a hátsó differenciálműről, az egyéb erőátviteli elemekről vagy a fékrendszerről. Ahhoz, hogy a TT kompaktabb méreteinek megfeleljen az RS4 platformja, az ingolstadtiak mintegy 170 mm-rel rövidítették meg az alapot.
A beltér nagyjából változatlan maradt a hagyományosabb TT-khez képest; ez alól kivételt képeznek az Alcantarával borított elemek, tehát a kormány, és a Recaro gyárából érkezett sportülések. Maga az átépítés 2001-ben 8 hónapot ölelt fel, s a kész prototípust több mint 20.000 km-en át tesztelték a Quattro részleg lelkes dolgozói, bizonyítva a megbízhatóságot.
A 380 lóerős sportkupé 440 Nm leadására volt képes, ami mintegy 4,8 szekundumos 0-100-as sprintre volt elegendő, a csúcssebesség pedig 295 km/h-ban állapodott meg. Hogy miért maradt mégis széria nélkül a típus, nem tudni, de a találgatások között vadabb elméletek is vannak. Gyorsasága és formája akár a 911-re is veszélyessé tehette volna a négykarikás sportmodellt, így kár érte, de állítólag a sok-sok átalakítás annyira megnövelte volna a gyártási költségeket, hogy a legvadabb TT ára is kacérkodott volna a híres farmotoros sportautóéval, ilyen összegért pedig már nem lett volna a piac szempontjából versenyképe a modell.
Mindenesetre sajnálatos, hogy nem született ilyen potens sportautó az első generációs TT-ből, ám talán az új verziók kárpótolnak az első években hiányzó csúcsváltozatért. A prototípust különben most mutatták meg először a közönségnek Németországban, ahol Gunter Stachon fotózta le Neckarsulmban a sárgára festett példányt.