Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nem is olyan régen számoltunk be Önöknek részletesen a vadonatúj Kia Rio képességeiről, a magyar importőrnek hála már hazánkban is megcsodálhattuk az újdonságot – igaz, egyelőre csak álló helyzetben. A dél-koreaiak kisautója pedig bizonyította, hogy a katalógusadatok nem csak üres ígéretek, így az üléspróba után már csak a menettulajdonságok terén kell megmutatnia, hogy érdemes a figyelemre – nekünk azonban nincs kétségünk afelől, hogy ott is meghálálja majd a bizalmat.

LED-es nappali menetfény is van - galériaA Rio a dél-koreai gyártó második legkeresettebb modellje világszerte, de Európán belül is felfér a dobogóra. Több mint 450 ezer darab talált gazdára belőle 2016-ban, ami a Kia eladásainak a 15 %-át teszi ki. Nem vették tehát félvállról a Hyundai i20 testvérmodelljének megalkotását a gyáriak, aminek köszönhetően bizony a piac egyik legfejlettebb tagjává avanzsált az újdonság. A Kia szerint a helykínálat mellett a technológiai megoldások terén is a kisautók szegmensének csúcsára kerülhet a Rio.

A koreaiak egyébként nem csak az új Rióra, hanem piaci eredményeikre is büszkék, ami nem is csoda, hiszen 2008 óta folyamatosan növekednek Európában az eladásaik: 8 éve 225 ezer Kia talált gazdára, míg tavaly ennek már közel duplája, 436 ezer – ez az egész piacot tekintve 2,9 %-os, míg csak a magánszektorra korlátozva 3,6 %-os piaci részesedést jelent. A magyarországi értékesítést tekintve a piac fejlődésének dupláját sikerült elérnie a márkának, így a 2011-es 14. helyezést 2016-ra sikerült a 8.-ra cserélni, ami szép eredmény. Ha csak a magánszektort nézzük, akkor pedig az 5. helyen tanyázik a koreai gyártó hazánkban.

Hátul is lehet LED-es a fényszóró - galériaA Rio pedig nem csak globálisan, hanem Magyarországon is fontos modell a Kia számára, ugyanis a kisautók szegmensének képviselői kel el a második legtöbb példány, és ebben a kategóriában igen nagy, 60 %-os többségben vannak a magánvásárlók – az egész B-szegmens egyébként 35 %-kal nőtt a tavalyi évben. A Riónak tehát komoly feladat jut itthon is, hiszen az előző generáció tavalyi 14. helyezését kellene túlszárnyalnia, a képességei alapján pedig mindez sikerülhet is neki – de nézzük, hogy pontosan miért.

A dél-koreaiak új kisautója bizony jóval komolyabb összképpel rendelkezik, mint elődje, és ezt nem csak a modernebb formatervnek, hanem a finoman felpumpált méreteknek is köszönheti – bár itt valóban csak milliméterekről beszélhetünk. Hosszban 1,5, szélességben 0,5, a tengelytáv tekintetében pedig 1 centit nőtt a Rio, azonban a magasságából 5 mm-t lefaragtak a mérnökök. Az újdonság így 4065 mm hosszú, 1725 mm széles és 1450 mm magas lett, míg tengelytávja 258 centire nyúlik. A modernebb összképet LED-es nappali menetfények és hátsó fényszórók teszik teljessé.

Jól mutat a nagy érintőképernyő...A formatervet tekintve a Kia legfrissebb megoldásai köszönnek vissza, így a „tigrisorr” hűtőmaszk és a lámpatestek formái is eszünkbe juttathatják a márka modelljeit. A csökkentett magasság és a finoman megnövelt hossz és szélesség már önmagában dinamikusabb képet fest, de a formatervezők további trükkökkel is igyekeztek erősíteni ezt a hatást, így szinte minden fronton az volt a cél, hogy optikailag is nagyobbnak és komolyabbnak tűnjön a Rio – ez pedig sikerült is nekik. Az újdonság egyébként csak ötajtós verzióban lesz elérhető, és kezdetben nyolcféle színben és háromféle, 15 és 17 col közötti keréktárcsával lesz rendelhető.

...de az egyszerűbb rádióval sincs gond - galériaA dinamikusabb és modernebb külső mellé természetesen ugyanezt az irányt követő, vadonatúj belső formák is járnak. Az utastérben egyértelműen a Kia legújabb, Android Auto és Apple CarPlay funkcióval is megbirkózó, HMI multimédiás rendszerének „lebegő” érintőképernyője viszi el a prímet, ami élőben is kifejezetten jól mutat. Az alapverzióban egy egyszerű rádió található a méretes megjelenítő helyén, de használhatóságot tekintve ezzel sincsen semmi gond – ugyanez igaz a manuális klíma paneljére is, amely egyszerű, de mégsem lehangoló.

A tervezők ügyes munkájának köszönhetően a Rio formái optikailag szélesítik az amúgy is tágas kisautót. Az anyaghasználattal és a minőségérzettel még az olcsóbb változatok esetén sincs gond, ahogyan az ergonómia is fejlődött, köszönhetően a kevesebb kezelőszervnek – ráadásul a sportos, látványos kormányról minden fontos funkciót irányíthatunk. A fekete vagy szürke szövet vagy műbőr ülőkárpitok és betétek mellett egy olyan csomag is elérhető, mely piros dízsítőelemekkel dobja fel a hangulatot.

A drágább verziókhoz csillogó hűtőmaszk járA gyáriak szerint a szegmens legtágasabb tagját köszönthetjük az új Rio képében, ami fej-, láb- és válltér tekintetében is az élmezőnybe tartozik, ezt pedig az üléspróba alkalmával is bizonyította. A sajtóanyag külön megemlíti a kiváló körkilátást is, ami szintén beigazolódott próbánk során, ahogyan az utastérben található rengeteg tárolóra is büszkék lehetnek a koreaiak: a középkonzol aljában található rekesz mellett a tetőkonzolon van egy napszemüvegtartó, míg az ajtózsebekbe elöl 1,5, hátul pedig 0,5 literes palackokat is be tudunk tenni – és akkor a kesztyűtartóról és az extraként rendelhető könyöklőről még nem is beszéltünk. Ezen felül még a kategória átlagánál – és ezzel együtt az elődnél is 37 literrel – nagyobb, 325 literes, kétszintes padlóval rendelkező csomagtérért jár a piros pont a Riónak. Ráadásul a hátsó üléstámlákat síkba döntve akár 980 literesre is növelhetjük a teret.

A vadonatúj kisautóban a már ismert szívó benzines és dízelmotorok mellett a koreaiak friss 1-literes T-GDI turbós benzinmotorja is elérhető lesz, méghozzá két teljesítményszinten. A Cee’d-ben bemutatott egység itthon csak 120 lóerős verzióban lesz elérhető, és már 1500-nál rendelkezésre álló 172 Nm-es csúcsnyomatékkal számolhatunk A fogyasztás a gyáriak szerint 4,7 literre adódik vegyes üzemben. Külföldi piacokon az adózási szabályok miatt a 1-literes turbós 100 lovas változata is kapható lesz, ám itthon az 1,4 literes szívómotor váltja ki ezt

A kormányról szinte mindent kezelhetünkA Rio két szívó benzinessel is elérhető lesz: az 1,25 literes, 84 lóerőt és 122 Nm-es csúcsnyomatékot kínáló egység és az előbb is említett 1,4 literes 100 tagú ménessel és 133 Nm-es nyomatékkal rendelkező szerkezet egyaránt rendelkezésre áll. Míg előbbi 4,8, addig utóbbi 5-literes fogyasztással és a turbósoknál minden bizonnyal alacsonyabb árral kínálja majd magát. Dízelfronton az 1,4 literes verzió 90 lóerős verziójával találkozhatunk majd – más országokban lesz egy 77 lovas kivitel is, de hazánkban ez nem lesz elérhető.

A Rio elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futóművel lett szerelve, míg a karosszéria jóval nagyobb részben (51 %) készül nagy szilárdságú acélokból, mint az előd (33 %). Ezzel nem csak biztonságosabb, de merevebb és könnyebb is lett a szerkezet, ami a vezethetőségre is jó hatással van. Ezen kívül a hangszigetelésen is sokat javítottak a gyáriak, amivel nem csak a motor, hanem a futómű felől is jóval hatékonyabban szűri meg a zajokat a Rio, de a különböző légterelőket is úgy alkották meg, hogy csökkentsék a szélzajt.

Erre a képre kattintva a gyári galéria nyílik meg

Hamarosan menet közben is bizonyíthatA Kia azonban még ezt is tudja fokozni, hiszen vezetéstámogató és biztonsági asszisztensek terén is igencsak jól áll a Rio. A kategóriában elsőként kapott gyalogosfelismerővel is ellátott vészfékrendszert, de van sávváltásra figyelmeztető jelzés, tolatókamera, automata fényszóró és esőérzékelős ablaktörlő is, illetve a gyáriak még idén elérhetővé szeretnék tenni a holttérfigyelőt és a fáradtságérzékelőt is. A komfort terén sincs okunk a panaszra, hiszen fűthető első ülések és kormány illetve kulcsnélküli nyitás és indítás is elérhető – a Rio tehát túlzás nélkül a kategória egyik legmodernebb tagjává lépett elő.

A Rio már az év első negyedében rendelhető lesz, és hamarosan a hivatalos magyar árlista is elérhető lesz. Noha valóban kategóriájának egyik legmodernebb tagjává lépett elő a Kia kisautója, ettől függetlenül nem lesz könnyű feladata a piacon, hiszen a vadonatúj Seat Ibiza is a napokban mutatkozott be, és hamarosan érkezik a Volkswagen Polo legújabb generációja is. A koreaiak modellje azonban nem csak innovatív opcióival, hanem a Kiától megszokott kiváló ár/érték aránnyal és széleskörű garanciával is előnybe kerülhet majd – a pontos árakról Vajda kolléga korábbi összefoglalójából tájékozódhatnak.