„Kisfiam, hol van apád? Mindjárt jön anyu, csak beparkol a kamionnal az asztal alá…” 1984-et írunk, mikor a japán Tamiya modell- és makettgyár unatkozó mérnökei úgy döntenek, hogy kéne már végre kezdeni valamit azokkal a gagyi távirányítós kocsikkal, hogy ne csak tükörsima műúton lehessen ide-oda menni velük.

Az egyszer biztos, hogy sokat nem törték a fejüket a témán. Kár is lett volna mindenféle forradalmi megoldással kísérletezni, mivel a Toyota szakemberei már úgyis tökélyre fejlesztették akkoriban a terepjáró képességekkel felvértezett gépjárművek mechanikáját. A feladat egyszerű volt, csak le kellett koppintani mindent kicsiben. Ekkor ezek a drága urak még nem sejtették, hogy nem csak egy legenda születésében vesznek részt, de egyben megteremtik az első hiperrealisztikus távirányítós autót is.

A gyár Toyota 4x4 néven napvilágot látott licences „koppintása” olyan gépészeti nyalánkságokkal volt felszerelve, mint az alumínium létraváz, a betonkemény laprugók, olajos gátlók és háromsebességes váltó. Természetesen az élethű, apró részletekig pontos műanyag karosszéria és kidolgozott utastér sem maradhatott le az 1/10-es méretarányú impozáns súlyú és méretű játékról. Ez a kocsi annyira jól sikerült, hogy később egy emelt változatát is kiadták hasonló paraméterekkel, ám hatalmas kerekekkel Hilux Bruiser néven.

Balra a Tamiya Toyota 4x4 - galéria

Az akkor sem túl olcsónak számító építőkészlet (mivel, hogy az egész autót a tulajdonosának kellett összeszerelnie csavarról csavarra) ma már bontatlanul sok ezer dollárért kering a különböző aukciós oldalakon, ám utóbbi magasított változata a mai napig megvehető újonnan potom 200.000 Ft körüli áron, távirányító és elektronika nélkül.

Látva a gyártó sikereit a többi távirányítós modelleket készítő vállalat is elkezdte felvenni a kesztyűt, hogy aztán az évek során túllicitálják egymást a kiváló terepképességekkel rendelkező száguldó szörnyetegek terén, ám ahhoz két évtizednek kellett eltelnie, hogy újra a modellek realisztikus kidolgozása legyen a sikk. Mára már hatalmas választékot találunk az élethű RC modellekből, melyekből a legérdekesebb járműveket szemeztük le az autók (és nagyvasak) kedvelőinek.

Feljebb a képen balra a Tamiya Toyota 4x4, mellette a Hilux Bruiser látható. 1/10-es méretarány, létra alváz, laprugók, olajos gátlók, 3 sebességes váltó, kidolgozott kasztni és belső tér. Mi kelhetett még 1984-ben?

A kezdőképen az RC4WD vállalat egyik legszebb modellje, a Toyota 4Runner a Tamiya modellekhez hasonló gépészettel bír, azonban itt arra is figyeltek, hogy a kemény ABS műanyag karosszéria ajtajai és motorházteteje nyitható legyen. RTR (Ready To Run), azaz menetkészre szerelt változatban potom 560 dollár.

Akár az igazi - fém karosszériával érkezik a HG-P415 Hummer

A kínai gyártók sem szeretnének lemaradni, ha már az élethű távirányítós járgányok gyártása ilyen jó üzletnek bizonyul a 2020-as években. HG-P415 Hummer koppintás teljesen fém(!) karosszériával. 200.000 Ft körüli összegért már lerombolhatjuk vele az asszony kertjét.

A Capo Sixer1 Samurai kiterített alkatrészeit elnézegetve elsőre biztosan nem esne le, hogy ez nem egy igazi 1/1 méretarányú Suzuki Samurai. Mondjuk a modell sem kicsi, a maga 533mm-es hosszával (1/6 méretarány). Az elektromos motort az élethű miniatűr blokk rejti, így a motorháztetőt felnyitva sem romlik az élethűség élménye. Mondjuk a méret és a részletgazdagság szorzata itt már 1.500 dolláros árcímkét kíván.

Elképesztő a Capo Samurai modellje - galéria

A Tamiya nem csak terepjárókat, de egy egész sorozatnyi kamiont és teherkocsit is gyárt 1/14 méretarányban. Az hagyján, hogy az alváz és a karosszéria is részletes kicsinyített mása az eredetinek, de még külön – jobb szó híján – élethűsítő multifunkciós szett is vásárolható hozzájuk. Teljes fény- és hangarzenál, automatikus lekapcsolás és letalpalás, fordulatszám függvényében rezgő modul és ha kell, hidraulikus emelőszett. Aki azt hiszi, hogy a japánok annyira igénytelenek, hogy az európai kamionok hangmintáit keverik az amerikai gépekével, azt meg kell, hogy nyugtassam… van külön-külön mindkettő.

Nem csak játékszerek a hatalmas csőrösök - galéria

Egy amerikai csőrös impozáns, 60 cm-es hosszal és vagy 5-6 kg-os súllyal bír, persze pótkocsi nélkül. A modellek vontatási képessége alap motorral kb. 10-15kg tuningmotorral persze több. Mehet a gyerek oviba! A kamionok alapára 100.000 Ft környékén mozog, a multifunkciós modul is legalább ennyi. A pótkocsikkal együtt már a 300-400 ezer forintos árat is megütik.

Vannak magyar vonatkozású remekművek is - galéria

Aki a magyar vonatkozású teherkocsikat kedveli, annak igazi kuriózum lehet a KingKong RC Zil 130-as modellje. A képen már fa platóval kiegészítve látható. A kidolgozás parádés és az ára is viszonylag baráti, elektronika nélkül 360 Euro.

Még a Tatra legendás csőhajtását is megkapta - galéria

A Capo 8x8-as szörnyetege, a Tatra T815. Közel egy méter hosszú, és 10 kg súlyú a modell. Teljes egészében fémből készül és még a Tatra legendás csőhajtása is szinte az eredetivel megegyező részletességgel került bele. Ezzel már bevásárolni is bátran el lehet menni. Természetesen a közel 4000 dolláros vételár némileg drágább, mint egy Tesco-s bevásárlókocsi.

Olcsó, mégis figyelemreméltó a Suzuki Carry - galéria

Végül egy kis cukiság, ahogyan az esti híradóban is bedobják az újszülött kiscicát a katasztrófahírek után… A WPL D12 Suzuki Carry… mindössze 20 ezer forint, de ez semmit sem von le az értékéből. Mondjuk a fikuszt nem vontatja odébb, de egy papírcsészével azért elbír.