Már hónapok óta halljuk a híreket a műszaki újdonsággal kapcsolatban, kézzelfogható bizonyítékot viszont csak most kaptunk: elektromos turbófeltöltőt tervez a BMW.
Egy parányi elektromotor és több kuplung együttese adja a feltöltő különlegességét, amelynek köszönhetően a turbó késlekedése még tovább csökken. Vagyis még egyszerűbben: ha a gázra lépünk, az elektromotor villámgyorsan felpörgeti a turbót az optimális teljesítményért. Amint az ő teljesítményére nincs szükség pl. kihúzatásnál, a felsőbb fordulatszám-tartományban vagy ritkábban egyenletes haladásnál, az generátorként működve feltölti az őt működtető akkumulátort – vagyis nem csökkenti a hatékonyságot, sőt növeli azt. Még érdekesebb, hogy ugyanez a motor megakadályozza a turbót a túlpörgéstől is, melynek köszönhetően nincs szükség a hagyományos értelemben vett wastegate-re.
Már egy ideje nem újdonság a turbófeltöltés az M GmbH-nak sem.
Pontosan hogyan működik a rendszer? Ezzel sem maradunk adósok: a tradicionális turbókkal ellentétben az egyik lényegi különbség, hogy itt a turbina (a kipufogó oldalán) és a kompresszor (szívó oldalon) nem egy tengelyen helyezkedik el. Két kuplung segítségével mindkettő leválasztható a turbina tengelyéről. Nyugodt autózásnál így elérhető a tehermentesítés, miközben az elektromotor szükség szerint szabályozhatja a turbó fordulatát.
Ha a vezető rálép a gázra, bezár az egyik kuplung és összeköti a kompresszort az elektromotorral, amely felpörgeti azt, lehetővé téve a gyors gázreakciót, csökkentve a turbólyukat. A turbina, amely nem pörgetné fel elég gyorsan a kompresszort, ilyenkor továbbra is leválasztva unatkozik. Egészen addig, amíg a motor el nem ér egy bizonyos fordulatot, ilyenkor a másik kuplung bekapcsolja őt is és együtt teszik a dolgukat az elektromotorral.
A maximális nyomás felépülésekor az elektromotor átvált generátor üzemmódba és az áramtermelés közben megakadályozza a turbina túlpörgését is – ezáltal pedig csökkenti a kárba veszett energiát. Ha ilyenkor elvesszük a gázt, mindkét kuplung kinyílik és az elektromotor tovább futtatja a turbót – nyilván szerényebb fordulaton – a kompresszor és a turbina hatékonyság-csökkentő akadályozása nélkül.
Az új 3-as legvérmesebb kiadásában visszaköszönhet.
Az egyelőre bizonytalan, hogy mikor mutatkozik be szériában a bajorok technikai újítása, de a leginkább kézenfekvő premier az M3 következő generációjánál (kb. másfél év múlva) esedékes, ahol egyes hírek szerint rögtön három turbó is megbolygathatja majd a nyugodt hathengeres lelki világát.