Több márkának is megadatott már, hogy 100 éves évfordulót ünnepelhessen, az Aston Martin centenáriumát mégis különösen nagy élvezettel ízlelgetjük, hiszen a nem mindennapi modellek sorát megálmodó és megvalósító brit gyártó ínyencfalatjai révén is megérdemli a kiemelt figyelmet. Mindemellett ráadásul úgy sikerült végigvinniük egy évszázadot a briteknek, hogy egy relaítve kis garázsról beszélünk, amely ezúttal hosszú sorozattal üli meg a kerek évforduló ünnepét.
Az Aston nem veszi fél vállra a születésnapot, s természetesen üzleti szempontból is meglovagolja a centáriumot: egészen bizonyos, hogy az év elejétől az év végéig hangos lesz a sajtó a britek ténykedéséről, ugyanis az összes, jelenlegi kínálatban szereplő modellből 100 darabos limitált szériát készítenek a gyáriak a 100 év tiszteletére, így lesz majd jubileumi kiadás a DB9, a Vantage, a Vanquish, a Rapide, de még a Cygnet típusból is.
Mindegyik a One-77 által inspirált, egyedi fényezést kap, kézzel, luxusanyagokból összeállított utasteret kap és akár mától megrendelhető. Az Autó Pult a márka történetének bemutatásával és egy csodálatos galériával tiszteleg az Aston Martin nem mindennapi teljesítménye előtt.
A dicső múlt - galériaLionel Martin és Robert Bamford egészen pontosan 1913. január 15-én alapította meg közös vállalkozását, akkoriban még Aston&Bamford néven, ám mindez nem is tartott sokáig, a kis manufaktúra falán már a következő évtől kezdődően Aston Martin cégér lógott.
Ám csupán a versenyzésből szerzett javak már akkoriban sem jelentettek teljes fedezetet, így nem csoda, hogy a barátok 1915-ben utcai autók értékesítésébe kezdtek, miközben természetesen a versenyzés, illetve a versenyautók fejlesztése is robogott tovább.
Olyannyira, hogy a 20-as évekre az Aston Martinok a pálya ördögeinek számítottak és ténylegesen ütőképesek lettek. Mivel abban az időben még inkább a franciák rendeztek viadalokat, az Aston is rendszeresen részt vett ezeken, sőt, a Le Mans-i 24 óráson is tiszteletét tette a brit márka, ám eleinte a jó eredmények még elmaradoztak.
A fejlődés megállíthatatlan... vagy mégsem? - galériaAzonban a részvétel és a szereplés következményeként a márka iránti érdeklődés nagy maradt és 1937-ben már több mint 140 példányt tudott értékesíteni az Aston Martin, ami akkoriban azért tisztességes eredménynek számított egy kisebb gyártótól. Mindeközben természetesen a fejlesztés ugyancsak haladt és olyan különlegességek gurultak ki az Aston garázsából, mint az Atom koncepció, amely térvázon alapult és független felfüggesztéssel rendelkezett: mindez 1939-ben.
A nagy áttörés viszont a háború ínséges évei után, 1947-ben érkezett, ekkor látta meg a lehetőséget David Brown iparmágnás az Aston Martin-ban és nyomban fel is vásárolta a céget.
Ő nem sajnált komolyan befektetni, aminek következményeképpen beindult a munka, a fejlesztések szintén dübörögtek és kétliteres erőforrással gurultak le az autók a szalagról.
Kiváltságosok vásárolták őket - galéria’49-ben érkezett el a DB2 prototípus napja, a Jones-Haines párossal a 27-es rajtszámú autó volánja mögött a hetedik helyre ért fel az autó a Le Mans-i 24 óráson, 1952-ben pedig már a teljes diadal jött, három Aston Martinnal a dobogón a háromliteres modellek versenyében. Ezzel egyetemben a DB névhasználattal maga a befektető, David Brown monogramja is halhatatlanná vált. Az Aston Martin ekkoriban igazán fénykorát élte, hiszen a versenypályán elért sikerek mellett az eladásokban is remekelt, olyan magasságokba ért el végül, amit mindenki irigyelhetett tőle, a legtehetősebbek játékszereivé váltak az Astonok.
Annyira jól ment az üzlet, hogy 1954-re az addigi Chelsea székhelyű gyártó Newport Pagnellbe költözött, ahol azóta is tevékenykedik. A sportsikerek sorát a kizárólag versenycélokra gyártott DBR1 gyarapította a nürburgringi 100 kilométeres versenyen való remekeléssel, illetve a Le Mans és a RAC Tourist Trophy babérjaival.
Az egyediség sosem hiányzott belőle - galériaNem sokkal később, 1963-ban igazi ikon született a DB5 személyében, amely a pályán elért eredmények mellett a mozivászonnak köszönheti, hogy talán a valaha gyártott legismertebb Aston Martinként emlegetik. Mindehhez persze szükségeltetett Sean Connery és a James Bond legenda hathatós segítsége, ám a szimbiózis mindkét fél számára gyümölcsöző volt, hiszen később sem véletlenül nyúltak a 007-es filmek alkotói az Aston Martinhoz.
A teljesítményhajhászás persze nem kerülte el cikkünk alanyát sem, így 1969-ben már V8-as motorok is szerepeltek a kínálatban, mégpedig a DBS V8, a V8 Vantage, majd a Lagonda modellekbe szerelve. A '70-es évek pénzügyi nehézségei megviselték a gyártót, amely előbb egy birminghami konzorcium, majd a Pace Petroleum és a CH Indrustrials tulajdonába került a '80-as évekre, ám szerencsére ekkor hozzáértő megmentő vette kezébe az irányítást.
A sok-sok erős, különleges modellt és a lankadó versenysikereket követően 1987-ben a Ford vetett véget az önálló márkának és felvásárolta az Aston Martin részvényeinek 75 %-át.
Tulajdonosváltások sokaságát élte túl - galériaAz új kor hajnalán ébredő Virage azonban már nem tudta hozni elődei népszerűségét, s a tulajdonosváltási mizéria tovább folytatódott: 1993-ban a Pace Petroleum vette meg a márkát, ám egy évre rá ismét a Ford birtokában volt az Aston. Ekkoriban a Lagondával próbálta megoldani az anyagi nehézségekbe, valamint megbízhatósági problémákba ütköző gyártót, ám a Fordot mindez nem tántorította el.
Ekkor azért megmozdult valami, a ’94-es DB7 felélesztette a korábbi DB modellek szellemiségét, amely még ma is meghatározza a márka portfólióját. Kezdetben a hathengeres, 3,2 literes motorral bíbelődtek a brit mérnökök, de már ekkoriban körvonalazódott, hogy a luxusmárkák közt ekkora erőforrással bizony nem állják meg a helyüket, aminek a ’99-es DB7 látta hasznát.
Így aztán a DB7 az 5,9 literes V12-esével a legerősebbek közé lépett elő, miközben 7000-es eladási számával máig is az egyik legnépszerűbb Astonnak számít. 2001-ben érkezett a zászlóshajó, a Vanquish, majd 2004-ben már az új arculat is készen állt a harcra, nevezetesen a Gaydonban gyártott DB9 személyében, amely nyitott, Volante verzióval szintén büszkélkedhetett. Három évvel később újabb tulajdonosváltást élt meg a márka, s immáron a raliból ismert Prodrive kezébe került, napjainkban pedig az AMG szövetségeseként tűnik fel.
Egzotikus modellek sorát adja az Aston Martin - galériaEközben a DBR 9 projekt és az Aston Martin Racing ismét beköltözött a versenypályákra, valamint a Zagatóval is kötött barátságot az Aston Martin még a DB7 kapcsán, ám az együttműködés szelét nemrégiben újra érezhettük a szépséges kupé személyében, de a 2009-ben bemutatott One-77-ről sem feledkezhetünk meg, amely a világ valaha szériában gyártott legerősebb szívómotorját rejtette magában.
Korunk igényei és a fennmaradásért való küzdelem olyan döntéseket szült, amelyek sok rajongó ellenszenvét váltották ki, ám nem hisszük, hogy az apró Cygnet megszületése egyenlő lenne a világ dicsőségének elmúlásával.
Az Aston Martin – ahogy láthatjuk is – mindig egyedi, különleges és finom modellekkel örvendeztette meg vásárlóit, akik minden egyes példányban érezhették és érezhetik a luxus, a kivételesség édes örömeit.
Boldog születésnapot, Aston Martin!