Hiába Európa az autózás bölcsője, a négykerekű motorizáció globális méreteket öltött kavalkádjában rengeteg finomság tart tisztes távolságot az öreg kontinenssel. Lehet a gazdaságosság, a még és a már kérdéseit boncolgatni, de tény, hogy számos olyan modellt találunk tőlünk távol, amelyeket egy autórajongó nagy örömmel köszöntene garázsában.
A Camaro már bedriftelt, no de a többiek?Hogy mitől fosztanak meg minket a pénzügyesek és a társadalmi többség igényei? Az amerikai izomautók témája tán elcsépelt, de érdemes volt gyakran felhozni őket. A Camaro ugyanis tavaly megérkezett Európába is, méghozzá olyan elánnal, hogy rögtön gazdasági sikertörténetté írta be magát a Chevrolet történelemkönyvébe. A Mustang sem várat sokat magára, bár félő, hogy a hangzatos típust a hazai piacra csitított sportosabb négykerekűvé szelídíti a Ford - de sebaj, a remény hal meg utoljára. Egyedül a Fiat konszern zászlója alatt szembeszélben hánykolódó Dodge izomautójára vágyunk hiába (hogy a Viper-ről ne is beszéljünk), legalábbis hivatalos forrásokból.
Hiába kos, idáig nem tör utat magának
Ha pedig a Dodge neve előjött, érdemes a Ram-et is megemlíteni, amely bár európai léptékkel teljesen értelmetlen, néhány kivételes országban kapható. Rengeteg társával együtt (Ford F-150, Chevrolet Silverado, GMC Sierra, Nissan Titan and Toyota Tundra) ő alkotja az igazi pickup-ok táborát, ahol a plató már nem csak pár puttony szőlő, de komoly rakomány szállítására is alkalmas, miközben háznyi tömegű utánfutót is vontathatunk. Vagy éppen egy űrsiklót, ha éppen az akad (vonó)horogra.
A könyöklőn egy kisebb ember elférneA Genfi Autószalonon sikerült testközelből is megvizsgálnunk egy Ram-et, és amellett, hogy irdatlan méretei továbbra is tiszteletet érdemelnek, abszolút nem tűnik amerikai őskövületnek. 400 lóerős, 5,7 literes Hemi V8-asához például már nyolcfokozatú automataváltó csatlakozik és többek között hengerlekapcsolással, ügyes hőmenedzsmenttel és start-stop rendszerrel is küzd az alacsonyabb étvágyért. Persze a 14,3 literes vegyes fogyasztás így sem igazán rózsás, ám ha számításba vesszük a hangélményt, a 2,2 tonnás üres tömeget, az összkerékhajtást, a másfél tonnás terhelhetőséget és az 5 tonnás vontatási képességet, rögtön hajlamosak leszünk az étvágy tekintetében is eltúlzott számokban gondolkodni. Főleg, hogy a belső térben nyoma sincs a hazai pick-upokban tapasztalható kompromisszumnak. Óriási bőrfotelekbe süppedhetünk, miközben akkora a szélesség, hogy hátul nem hogy hárman, de szükség esetén akár négyen is elférnek egymás mellett.
A másik végletnek is megvan a maga hangualta
Mielőtt azonban megfájdul a fejünk a túlzásoktól és szívünkbe eljutnának az elégetett üzemanyagtól jajveszékelő környezetünk sirámai, térjünk is át az igazán hatékony életvitelre! Ehhez csupán a fél világot kell megkerülnünk és Japán szigetvilágán táboroznunk. Az úgynevezett 'kei carokról' már megemlékeztünk egy korábbi írásunkban, ám az odaát kedvező fenntartású apróságokkal nem lehet betelni. A tavalyi év újdonságát a témában a Honda szolgáltatta. A szíve is kicsi - galériaAz N-One névvel illetett törpeszamuráj „cukiságfaktora” olyan magaslatokba tör, hogy az már egy európai kultuszra is elegendő lehet.
A 660 köbcentis, háromhengeres motort ráadásul turbófeltöltéssel is kérhetjük, s így már 64 mindenre elszánt paripa mozgathatja az összkerékhajtással (!) is mindössze 1030 kilós apróságot. Az erőt és a 104 Nm-es csúcsnyomatékot fokozatmentes CVT váltó osztja el, s kiviteltől függően 4,1-5,3 liter benzinből is elautózhat vele négy felnőtt, miközben 3,4 méteres hosszával az N-One alig foglal helyet a parkolóban.
Egy rejtélyes Toyota - na ki ismeri fel?
Amerikában a Kia nyert - galériaNem is kell szélsőségekbe bocsátkoznunk ahhoz, hogy érdekes modellekre leljünk. Az amerikai MotorTrend magazin legfrissebb összehasonlítója hívta fel a figyelmünket arra, hogy mennyi kevésbé márkás, ám ár/érték arányban annál kompetensebb nagy szedántól választ el minket az európai piac más szemmel nézve meglehetősen sajátos értékítélete. A Chevrolet Impala, a Toyota Avalon, a Ford Taurus és a Kia Cadenza márkanevek határozatlan ideig távol maradnak az európai piactól. Az egyetlen kivétel is téli álmot alszik: a Chrysler 300C olasz virtussal megbolondított testvére, a Lancia Thema úgy megbújik, mintha nem is lenne nálunk, amiben a piac mellett azért sajnos a nem túl aktív importőr is okolható.
Hiába a Ford új, globális politikája, idáig nem tart ki a lendület
A Cadenza kacsintgat Európa feléBár a tesztből a Cadenza került ki győztesen, egyik koncepció sem megvetendő. 300 lóerőt teljesítő V6-os, automataváltós, ötméteres szedánok, első- vagy hátsókerékhajtással, teljes felszereltséggel, odakint épp 9 millió forintos árcédulával. Ha valaha ideérnének, az ár legalább 12 milliós magasságokba emelkedne, miközben minden bizonnyal a hatékonyság miatt is szót emelnénk. Az értékvesztésről ne is beszéljünk, pedig presztízs ide vagy oda, a nagy szívómotoros batárok megbízhatóságát többre értékelnénk a hazai piacot elárasztó, visszatekert futásteljesítményű dízelek hadánál, márpedig egy turbófeltöltő árából nagyon sokáig pöröghet a számláló a benzinkúton.
Ha pedig mégis csak a V8-asért dobog a szívünk, Amerika helyett Ausztrália is érdekes alternatívát kínál. Az ott ténykedő, GM kezekben lévő Holden ugyanis szintén a nyolc hengerre esküszik, autói pedig egész ügyesen egyesítik az utazási kvalitásokat a nyers erővel. Európa egyetlen kis szegletének viszont nem kell lemondania a márkáról, a baloldali közlekedéshez kialakított autókat ugyanis praktikusan Nagy-Britanniában forgalmazzák - a VXR8 rögtön 584 lóerővel borzolja a kedélyeket.
Messzire nem kell mennünk olyan autókért sem, amelyek Európa más országaiban hivatalosan gazdára találnak, ám a magyar piactól távol maradnak. Egyik ilyen szívfájdalmunk az átgondolt Volkswagen Golf Cabriolet, amely amellett, hogy kultuszautónak sem utolsó, nívós kvalitásaival is képes meggyőzni a szomszéd országok lakóit.
Belőle sem látunk majd sokat magyar rendszámmal
Megorroltak? A friss Genesis Coupé távol maradHa pedig könnyeket morzsolunk, akkor néhány mindenképpen jár a Hyundai Genesis Coupé-ért, amely épp akkor búcsúzott el a magyar piactól, mire képességei kiteljesedtek. Pedig V6-ossal már a frissítés előtti verzió is felmutatott egy-két figyelemre méltó képességet, de a nyolcfokozatú automatával is elérhető legújabb kiadás az előd problémás területeinek jó részére gyógyírt kínál. Sajnos nem itthon, ugyanis a forgalmazó eltekint tőle, pedig nem ártana megmutatni, hogy mit tud a koreai márka, ha belead apait-anyait.
Európa a finnyások birodalma - de azért jól tesszük
Jó hír is maradt a végére. Hiába óriási és gazdag az amerikai piac, hiába rejlik hihetetlen potenciál Kínában és hiába dívik akkora autókultusz Japánban, a legtöbb izgalmas modell mégis Európában lát napvilágot. Ráadásul a legtöbb gyártó közelsége miatt sok autót a tengerentúlon nem látott részletességgel alakíthatunk ki ízlésünknek megfelelően, s a legszigorúbb piac révén a legtöbb fejlesztést is a mi elvárásaink szerint hajtják végre a gyártók. Mert ami itt megfelel, az a világ minden részén bizonyítani képes. Pont azért, mert nem elégszünk meg semmivel.