Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Audi a tegnapi nap folyamán, vagyis a frankfurti Autószalon kezdete előtt két héttel nem mindennapi hivatalos bejelentést tett: az ingolstadtiak gyakorlatilag egy órán belül mutatták be három sportos luxusautójukat, az S6-ot, az S7-et illetve az S8-at. Hogy a háromtagú sor a valóságban mégis négy autót takar, az az S6 Avantnak (kombinak) köszönhető.

Az új S-modellek lelkét az új V8-as motor képeziAz újdonságok esetében a legnagyobb durranást a nagy S-Audik vadonatúj fejlesztésű V8-as erőforrása jelenti: mind az S6, mind az S7, mind pedig az S8 esetében arról a négyliteres duplaturbós benzinesről beszélhetünk, amely rövidesen néhány Bentley-modell motorházteteje alatt is megjelenik. Az Euro5-ös normákat teljesítő közvetlen befecskendezésű turbómotor legnagyobb érdekessége a néhány hete bemutatott Mercedes SLK 55 AMG szívéhez hasonlóan nem más, minthogy részterhelésnél (930-3500 1/perc közötti fordulatszám-tartományban, 40 Celsius fokos motorhőmérséklet felett és a harmadik sebességfokozattól) hengersoronként „lekapcsolja” 2-2 hengerét, így gyakorlatilag a V8-asból átmenetileg egy jóval takarékosabb V4-es egységet képezve.

Nagyobb gázadásra a rendszer természetesen egy szempillantás alatt visszakapcsolja a négy, addig „deaktivált” hengert (elindítja bennük a befecskendezést/gyújtást), és a sofőr állítólag semmit nem vesz észre a mutatványból.

420 lóerős és 9,7 litert eszik - Audi S6 gyári galériaApropó, egy extra meglepetést is előszedtek az Audisok varázsdobozukból: annak érdekében, hogy a V4-es „üzemmód” koncertje ne legyen zavaró, a mérnökök egy ellenhang-generátort fejlesztettek (olyasmit, mint amilyen Lexus LS430-as tartós tesztautónkban is dolgozik): négy mikrofon veszi fel a motorzajt, amelyet egy számítógép folyamatosan ellenőriz, és a program a zavaró frekvenciákat ellentétes hullámok gerjesztésével egyszerűen kioltja, így részterhelésnél is kulturáltan viselkednek a sportos luxusautók. V8-as módban mindez különben szerencsére nem működik, így nagyobb gázadásokra szépen kiélvezhető a négyliteres egységek csodás morajlása.

A motort rögtön két kivitelben találjuk meg az S-Audikban: az S6/S6 Avant párosban illetve az S7-ben 420 lóerős csúcsteljesítmény leadására képes 550 Nm-es maximális forgatónyomaték leadása mellett – utóbbi 1400-5300 1/perces fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre -, míg az S8-ban a V8 TFSI 520 lóerős és 650 Nm-t produkál (utóbbi 1700-5500 1/perc között végig jelen van).

A teljesítményt a gyengébb modellekben a márka hétsebességes duplakuplungos S-tronic automataváltójának legmodernebb példánya, míg az S8-ban egy nyolcfokozatú bolygóműves automata továbbítja minden esetben az összes kerékhez. A takarékosságot mind az S-tronic, mind a Tiptronic váltó esetében alapáron járó start/stop rendszer fokozza.

Az önzáró központi differenciálművel dolgozó Quattro hajtásokhoz különben felárért egy korlátozott csúszású hátsó differenciál is rendelhető (ezzel az opcióval az RS5-ben találkozhattunk első ízben), amely a két kerék között osztja el a nyomatékot a terhelés függvényében. Szükség is van az effektív hajtásláncra, hiszen az S6 Sportos, mégis elegáns - gyári Audi S7 galériaAvant illetve az S7 4,9 szekundum alatt, az S6 szedán 4,8 alatt, míg az 5,15 méter hosszú S8 egészen hihetetlen 4,2 (!) másodperc alatt teljesíti a nulla-százas sprintet – az autók végsebességét természetesen minden esetben 250 km/h-ban korlátozza a gyártó.

A tapadásról 19, valamint 20 colos felnikre húzott úthengerek gondoskodnak (sőt, az S8-hoz rendelhetünk 21 colos ”malomkereket” is), míg a biztos megállásért óriási, körben belső hűtésű tárcsafékek szorítanak, az S8 esetében elöl 400 (!), hátul pedig 365 mm-es átmérővel. Borsos felár ellenében egyébként a leendő, vélhetően egészen tehetős tulajdonosok mindegyik típushoz kérhetnek karbon-kerámia féktárcsákat, amelyek nem csak fáradhatatlanabbak, de 5 kilóval könnyebbek is szériában járó társaik darabjánál.

Azért, hogy a menetdinamika véletlenül se menjen a komfort rovására - hiszen azért mégiscsak luxusautókról beszélünk-, a gyáriak mindegyik új S-modellt szériában légrugózással szerelik fel, amely alaphelyzetben 10 mm-t csökkent a hasmagasságon, azonban a rendszer három szintben állítható. A teljes hajtáslánc, a felfüggesztések illetve az elektrohidraulikus szervokormány viselkedését befolyásoló, öt fokozatban állítható Audi Drive Select kapcsoló szintén mindegyik S-újdonságnál beletartozik az egyelőre ismeretlen, ám bizonyára igencsak magas alapárakba.

A bőséges szériafelszereltség ellenére azért az extralista így is végtelen hosszúságú marad, így aki szeretné, exkluzív Bang & Olufsen hifikkel, multimédiás rendszerekkel, vezeték nélküli routerrel, 360 fokos kamerákkal, teljes bőrborítással és különféle biztonsági rendszerekkel is felszereltetheti kedvencét.

Az S6/S7/S8 trió fogyasztásáról eddig még nem is ejtettem szót, pedig ezen a fronton érhető tetten a legnagyobb fejlődés. Nos, a hengerlekapcsolós „hókuszpókusznak”, a hatékony start/stopos automataváltóknak és a rendkívül fejlett új erőforrásnak illetve hajtásláncnak kösSzélvészgyors óriás - Audi S8 gyári galéria nyílikzönhetően még a legszomjasabb modell, az S8 sem igényel a gyári adatok szerint átlagosan 10,2 liter benzinnél többet 100 km-enként - az S6 és az S7 állítólag beéri 9,7 literrel, amelyeknél az S6 Avant egy decivel szomjasabb.

Mindehhez már csak annyit tennék hozzá, hogy az S6 üresen 1895, az S6 kombi és az S7 1950, az S8 pedig 1975 kilót nyom a mérlegen. Szó mi szó, a fenti adatok mellé az összkerékhajtást, az automataváltókat, a méreteket és a teljesítményt bevonva az egyenletbe szenzációs hatásfokról beszélhetünk.

Optikailag persze mindegyik S-modellt a szokásos kiegészítők különböztetik meg „hagyományos” testvéreiktől: az S-védjegynek számító diszkrét, mindkét oldalon kivezetett kettős kipufogóvégek mellett finoman átszabott első-hátsó lökhárítók, küszöbtoldatok, hűtőrácsok és azonosító feliratok árulkodnak a magasabb teljesítményről/árról, míg belül a szokásos logók mellett többek között kényelmes sportülések, különleges díszítőelemek és alupedálok hirdetik a hovatartozást.

Alig két hét múlva, szeptember 13-án Frankfurtban már mindegyik Audival találkozunk, a sorozatgyártás pedig a gyáriak szerint 2012 első felében veszi kezdetét.