Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Made in China”. Ez az a felirat, amitől sokan irtóznak, ha meglátják egy terméken, hiszen legtöbbünknek csak az jut eszébe róla, hogy a tárgy, amin ez a bélyeg díszeleg, nem más, mint egy hamisítvány, bóvli, vagy rossz minőségű utánzat. Mindeddig nem volt ez másként a kínai autóipar mérhetetlen mennyiségben kibocsátott klónjaival sem, bár azok szerencsére kizárólag a belpiac kiváltságai maradtak. Ez a tendencia azonban rövidesen 180 fokos fordulatot vehet.

Mint tudjuk, a világ legnépesebb országában a hírét sem hallották a szerzői jogok védelmének. Ez az oka annak, hogy a sorra alakuló kínai autógyártók már a jelvényektől kezdve egészen a formatervekig szinte mindent lelkiismeret-furdalás nélkül lemásoltak a nagy múltú márkáktól. Láthattunk már a BMW-jével közel megegyező márkajellel árusított Mercedes stílusjegyeket viselő öszvért, de a Toyota Aygotól kezdve az első generációs BMW X5-ig mindent lemásoltak már a távol-keletiek, amit csak lehetett - utóbbi típus Shuanghuan CEO néven még hazánkban is elérhető volt egy darabig. A Brilliance is próbálkozott az öreg kontinensen, ám siralmas töréstesztje már a kezdetektől aláásta a bizalmat az amúgy sem túlságosan biztató négykerekűvel szemben.

Még a bábúk sem élték túl a töréstesztet

Lehet, hogy hozzánk is elérA probléma legtöbbször az ízléstelen megoldásokban és a technikai, technológiai lemaradásban rejlett, ám a mostanság kibontakozó tendenciák szerint hamarosan megváltozhat ez a helyzet. A Great Wall nevű márka már európai gyárral is büszkélkedhet Bulgáriában, és megfelelő minőséget tudnak adni kedvező áron. A Quoros is kínálja már relatíve olcsó, és – állításuk szerint, bár ezt kezeljük fenntartásokkal - remek szedánját északi szomszédjainknál, Pozsonyban. De maradjunk egyelőre a kínai piacnál. A nehéz európai körülményekkel szemben az ottani igények folyamatosan nőnek, és ezt természetesen minden nagy autógyártó figyelemmel kíséri, továbbá próbálja kiszolgálni. Sőt mi több, egyre sűrűbben olvashatunk olyan világpiaci szereplők modelljeiről, melyek külön Kínának szánt modellekkel, vagy különkiadásokkal rukkolnak elő. Például a Ferrari és a Rolls-Royce is több hasonló sárkányos különkiadással büszkélkedhet, de a BMW, a Mercedes, vagy az Audi esetében is megemlíthetjük azokat a hosszított változatokat az 5-ös sorozatból, az E-osztályból, vagy az A6-ból, amiket csak a kelet-ázsiai ország számára készítenek. És az érdekes rész még csak itt kezdődik.

Úgy tűnik, hogy a gazdaság csapásiránya rövid távon nem fog megváltozni nyugaton, és a kínai piac – bár már eddig is az egyik legnagyobb volt - egyre fontosabbá válik a nagyágyúk számára. Ennek megfelelően egyes gyártók már komoly lépéseket tettek, hogy még sikeresebbé válhassanak keleten. Nemrég írtuk meg, hogy a BMW hátszelével a Brilliance egy világszínvonalú elektromos crossoverrel rukkolt elő az X1-es külső jegyeivel, és az i3-as modern technológiájával Zinoro 1E néven. De a Mercedes-Benznek is van már kínai partnere, méghozzá a BYD, melynek hatékony elektrotechnikáját és alacsony előállítási költségeit szeretné honosítani a német luxusgyártó. Ebből a házasságból is egy új márka fog születni - egyelőre csupán a név nem tisztázott. A prémiumgyártók tehát rájöttek, hogy egy kis áldozattal sokkal hatékonyabbak lehetnek, ha összefognak a belpiaci szereplőkkel, hiszen a másolatok ellen úgysem tehetnek semmit.

Csak Kínának jutott belőle

Más gyártók, mint például a Volvo és a Volkswagen viszont inkább maguk létesítettek gyárakat a távol-keleti országban. Míg a svédek sokkal gazdaságosabbnak látták azt a megoldást, hogy a kínai piacra szánt S60L modelljük összeszerelését kivezényeljék az olcsóbb munkaerővel rendelkező országba, addig a németek - amellett, hogy a költségeket is szem előtt tartották - hossztávú tervüket kívánják valóra váltani, melynek értelmében megelőznék a Toyotát a világ legnagyobb autógyártója címért folyó versenyben. Ezt pedig nem is próbálhatnák máshol elérni, mint az egyik legnagyobb piacukká vált Kínában.

A tavalyi évben például az eladott példányok 23%-a talált gazdára a legnépesebb országban, és ezek a számok nem csak a wolfsburgi gyártó eladásaira jellemzőek, hanem egyre több nagy autómárka függ a kínai piactól. A Jaguar és a Land Rover sem maradt távol, hiszen a Cheryvel együttműködve a 3-as BMW ellenfelének szánt modellt Kínában fogják gyártani. Sőt, az amerikaiak és a japánok is csatlakoztak. A Cadillac szintén gyárat épít Sanghajban, míg az Acura (Honda) is tervezgeti a beszállást, méghozzá a Gunaghhou segítségével. Az Infiniti pedig már színrelépett a Dongfenggel együtt dolgozva.

Már gyártják az S60L-t Kínában

Ezen a ponton kell újra megemlítenünk, hogy a sárkányok országában továbbra sem kívánják bevezetni a szerzői jogok védelmét. Érdemes tehát eljátszanunk a gondolattal, hogy míg eddig kizárólag a külső jegyeket tudták klónozni a kínaiak, addig most a betelepült gyárak és kialakított kapcsolatok révén a technológiai újdonságokhoz is könnyedén hozzáférhetnek. Merész felvetés, de játsszunk el a gondolattal, hogy mi történne, ha hazánkban egyszer csak megjelenne egy furcsa nevű kínai gyártó, mely ugyan más köntösbe csomagolva, de kedvező áron lenne képes például a BMW friss technikai megoldásait nyújtani, mert a kínai munkaerőviszonyok ezt lehetővé tennék. Míg eleinte biztosan kétkedve állnánk a dologhoz, előbb-utóbb sokan beadnák a derekukat, és ezzel el is érnénk arra a pontra, hogy példánk esetében a BMW nagy slamasztikába kerülne. A nem-prémium gyártók talán még nagyobb veszélyben lennének ebben az esetben, hiszen abban a szegmensben a vásárlókat még könnyebb lehet átcsábítani egy addig ismeretlen márkához.

A legmodernebb technikaNem is kell messzire mennünk, hogy egy élő példát tudjunk hozni erre az esetre. Ebben az évben történt, hogy a napkollektorok piacán egykor világvezető cég, a Suntech Power csődöt jelentett. Az előbb ecsetelt eshetőségek után nem nehéz kitalálni, hogy miért. Gyártósoraikat kitelepítették Kínába a gazdaságos munkaerőpiac és kedvező feltételek miatt, majd mire észbe kaptak, már több helyi cég is megalapult ugyanazt a technológiát felhasználva, és persze még olcsóbb áron kínálva, elárasztva ezzel a napkollektorok piacát. Ennek viszonylag rövid idő alatt lett hatalmas bukás az eredménye, természetesen az amerikai gyártó részéről.

Hát nem kiköpött Aygo?Persze nem állíthatjuk teljes biztossággal, hogy ez az eset megismétlődik az autóiparban, de lássuk be, megvan a veszélye, főleg ha az európai márkák félvállról veszik ezt a helyzetet. Az éremnek viszont mindig két oldala van, és hosszabb távon érdemes megvizsgálnunk a kínaiakat is, ahol a kommunista kormány folyamatos nyomásának ellenére is egyre inkább kezdenek tisztában lenni siralmas helyzetükkel az ottani munkások. Ennek előbb-utóbb az lesz a következménye, hogy az államnak engednie kell a gyeplőn, hiszen a magas környezetszennyezést és a folyamatos nyomást a dolgozó rétegek felől nem fogják sokáig bírni. Akkor pedig újra előtérbe kerülhetnek a nagy hagyományokkal rendelkező márkák. Így alakulhat ki az a körfolyamat, mellyel előreláthatóan senki nem jár jól, mert az európai gyártók a csőd szélére sodródhatnak, az újonnan alakult kínaiak pedig előbb-utóbb nem fogják tudni azt az árat hozni, amit elvárnak majd tőlük az emberek.

Ez még másolat volt, azóta szövetkeztek a Mercedessel

Érdekes helyzet előtt állhat tehát az autóipar. Arra még biztosan várnunk kell pár évet, hogy meglássuk, vajon valóra válik-e szomorú jóslatunk, de addig is érdemes figyelemmel kísérni az amerikai/európai gyártók ténykedését Kínában, illetve az ottani márkák fejlődését, mert könnyen lehet, hogy gyermekeink, vagy unokáink számára már az utóbbiak fogják jelenteni azt, amit számunkra most a Volkswagen, az Opel, vagy éppen a Mercedes jelent. Szomorú lenne ez egy igazi autórajongó számára, ugyanakkor a legtöbben biztosan inkább olcsóbb áron vásárolnák meg a terméket, ha az ugyanazt a technikát nyújtja, legyen az akár Ford, vagy Great Wall...