A terepjárás sarokköveit csokorba fonó hetünk alatt nem mehetünk el szó nélkül amellett a tényszerűvé avanzsált sztereotípia mellett sem, hogy a hagyományosan munkacélra született járművek mára inkább a hatalom, a gazdagság, és a pazarlás dekadens jelképeivé váltak, mely címet persze a hatalmas méretekhez viszonyított szerény praktikum, s hozzáadott értékkel alig bíró jellemzők miatt érdemeltek ki.
A Diktátor hivatalos járműve - galériaS, ha már az esztelen pazarlás szóba kerül, a kínálat e téren sem szűkölködik, miközben a legnagyobb rombolók közül is kiemelkedik egy, ami saját haszontalanságával, valamint az általa hordozott negatív üzenettel maga is tisztában van, mégis a kultúra legkiemelkedőbb fellegváraiban is térdre ereszkedve csókolgatják a háború, tolvajlás, és elnyomás fertőjében jócskán megmerítkező jármű nyomait.
Mindez pedig olyannyira szembeötlő, hogy még a társadalomkritikus karikatúrák királya is ihletet merített belőle, így a „Borat” című filmmel ismertté vált Sacha Baron Cohen a Dartz Prombron típusát választotta a „Diktátor” hivatalos járművének, az önkritikát nem ismerő gyártó pedig örömmel el is készítette az 'Aladeen Edition’ verziót, amit persze a világ legsötétebb szegleteiben megbúvó 10 billiomos is megrendelhet magának.
10 rettegő 'szerencsés' meg is rendelheti magának
Diktátoroknak, oligarcháknak, terroristáknak persze ritkán gyűlik meg a baja az út mentén szolgálatot teljesítő rendőrökkel, így a Dartz még annak ellenére is nyugodtan vonulhat be Monacóba, hogy a közúti közlekedés előírásait, szabványait még hírből sem ismeri, s orrán a fantázia szülte Wadiya államának neve díszeleg, míg a hátulján egy orosz rendszámtábla bizonyítja, hogy többek között fék és kormány is van rajta.
Igazi gagyi, de ezt csak kívülről vettékA legális közlekedést valamiféle fanyar kanyarban megszerzett teherautós minősítés teszi lehetővé, de ettől függetlenül épeszű ellenőrző testület aligha adna forgalmi engedélyt a 4,5 tonnás aranyozott szörny birtokosainak kezébe. A képeken látható autó alapján persze aligha vonhatnánk le messzemenő következtetéseket, hiszen ez a filmben a külső felvételek forgatására született, azaz még a Dartz kulturált főnökének, Leonard Yankelovichnak elmondása szerint is egy „ki….tt sz.r”. A márka többszöri felbukkanását pedig az tette lehetővé, hogy egy korábbi jelentős ügyfél már kifizette a vételár felét, midőn hirtelen eltűnt a színről, így a produkció gyakorlatilag akciósan vásárolhatott – nyílván késve érkezett volna meg a páncélozott jármű.
A felét már korábban kifizette egy ... hulla
A lemezek alatt persze ugyanaz a hajtáslánc lapul, ami az aranyozott kerekekkel, gyémánt berakásokkal, és 101 kiskutya bundájával húzott kárpittal is megrendelhető 'sorozatgyártású' példányokban. Az autó szívének beültetését pedig egy 'alig' 10 esztendős Chevy Suburban halála biztosítja, s a 8,1 literes, Vortec V8-as 450 lóerős teljesítménye, és 850 Nm-es nyomatéka igyekszik is felvenni a harcot az elemekkel, hogy a hatfokozatú, manuális Allison váltó tehergépjárművekhez idomított konstrukciójával ügyeskedve akár 5,1 másodperc alatt (!) is 100 km/órás sebességre gyorsulhassunk.
Nem biztos, hogy a hajó lenne drágább
Mindez persze már látványra is félelmetes egy olyan járműtől, melynek elfoglalt alapterülete nagyobb egy belvárosi lakásénál, s félelmetes belülről is, hiszen a szervózás állítólagos rendelkezésére állásával is alig mozgatható az amúgy is hatalmas fordulókörrel bíró autó kormánykereke. Ezen persze nincs is alkalmunk fennakadni, amikor a hagyományosan a második fokozat helyén lévő egyest szúrjuk, miközben a váltó kapcsolási érzete ahhoz hasonló, mintha egy szögekkel teli vödröt próbálnánk megkeverni.
Uram, irgalmazz! - galériaCsodák csodájára a monstrum mégis meglódul, s nem csak lendülete miatt nem állhat semmi az útjába, de akár minden nemzetközi bűnszervezet egységes szövetsége sem tudná megállítani, amikor a galvanizált acél, a kerámia borítás, és a bombabiztos karosszéria tömege meglódul. Ekkor már csak a megállás ütközhet nehézségekbe, hiszen az alapokat nyújtó Suburban hozzánk képest sudár dalia volna, így aztán retteghetünk, hogy a Casino téren ’megcsókolt’ luxusautók ne karcolják meg az arany dukkózást.
Az aggodalom persze csak jelképes, hiszen az állítólagosan 294 km/órás végsebesség ismeretében még egy Ferrari is csak lihegve érne a nyomunkba, s ha sikerrel is jár, legfeljebb csak a csomagtartóban lévő ládából adnánk némi segélyt üldözőnk számára – gyémánt, vagy opcionálisan ólom formájában.
A fogyasztásról, árról szóló kérdésekért vállaltan golyót kínál a forgalmazó
A fogyasztásról persze abszolút illetlenség volna érdeklődni, hiszen akinek ezzel foglalatoskodnia kell, annak nincs is olaja, így pedig nem része a célközönségnek - igaz, a 109 literes üzemanyagtankkal messzire azért a Dartz volánja mögött sem menekülhetnénk. És az ár? Nos, a túlnyomórészt drágaköveket tartalmazó opciós listával a kezünkben a csillagos ég lehozatala is kevés lehet, de aki ennél is tovább tágítaná az univerzum határait, az igyekezhet lehetetlent kérni a masszázsfotellel, bárszekrénnyel, könnyűvérű lányokkal zsúfolt utastér kialakításán fáradozó Brabus munkatársaitól, a felniket aranyba borító ötvösöktől, vagy éppen a gyémánt logót kirakó ékszerészektől.
A vidámságot mellőzve, a Dartz értékesítői egyébiránt úgy 1,4 milliárd forintos nagyságrendtől elegyednének szívesen szóba velünk, s közös témánk a világ leigázása lehetne, miközben az elnyomottakról szőtt tréfák után Hókuszpókot megszégyenítő kacajban törhetnénk fel. Irigykedni persze egy percre sem kell, mert a világ napsütötte, mégis sötét szegleteiben a mindennapos félelem és rettegés valahogy biztosan legyőzi majd a gazdagságot szülő gonoszságot.