Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

November első napjától Európa-szerte törvényerőre lépett az új abroncscímke alkalmazása, melynek célja, hogy rávilágítson az új abroncsok hatékonysági és biztonsági mutatóira – de ezzel párhuzamosan abroncsszakértők rámutatnak, hogy az új címke csak néhány kritériumot emel ki azok közül, amelyek hatással vannak az abroncs teljesítményére.

Az osztályozásos rendszerű EU-s abroncscímke célja, hogy a vásárlókat környezetbarátabb és biztonságosabb abroncsok vásárlására ösztönözze az abroncs három teljesítményi kritériumának (gördülési ellenállás, nedves tapadás és külső zajszint) egyértelmű feltüntetésével. A mai naptól minden személygépkocsi, könnyű tehergépkocsi- és tehergépkocsi-abroncsot csak ezen címkeadatokkal együtt szabad értékesíteni az eladóhelyeken.

Mi örülünk az új trendeknek, de nem árt észben tartani, hogy a címkék csak féligazságot tartalmaznak, sőt pusztán azok alapján nem lehet kiválasztani az ideális gumiabroncsot járműveink számára. A Goodyear abroncsgyártó ugyanígy van ezzel, és hivatalos közleményében is hangsúlyozza, hogy az EU-s abroncscímke csak néhányat tükröz az abroncs teljesítményére kiható fontos tényezők közül.

Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjának vezérigazgatója elmondta: „A címke potenciális hatása óriási egész Európában – anyagi, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tekintetben egyaránt. Elemzésünk kimutatta, hogy ha Európában valamennyi személyautó „A” osztályú abroncsokkal lenne felszerelve, az akár évi 27 milliárd eurónyi üzemanyag-megtakarítást eredményezhetne. Ez pedig akár 20 millió tonnával  kevesebb CO2-kibocsátást is jelenthetne.

Az új fejlesztési irányok milliókat spórolnak nagy tételben.

A nedves fékezési teljesítmény tekintetében „G” helyett „A” osztályú személygépkocsi-abroncsok választása 30%-kal csökkentheti a féktávolságot – vagyis a jármű akár 18 m-rel előbb áll meg. Ez kb. három-négy autóhosszt jelent.

Ennek ellenére "a címke csupán kiindulási pontként szolgálhat a fogyasztók és flottaüzemeltetők számára, akiknek a címkén feltüntetett adatokon túl egyéb, az abroncs teljesítményére kiható tényezőket is számításba kell venniük. Összehasonlításképpen: a Goodyear a fejlesztési folyamat során több mint 50 különböző tényezőt vizsgál, köztük olyanokat, mint az abroncs kezelése száraz és nedves utakon, valamint oldalirányú, illetve nagy sebesség melletti stabilitása. Az abroncs vízen felúszással szembeni teljesítményét kanyarokban és egyenes útszakaszokon – mely a biztonság szempontjából kulcsfontosságú – szintén nem tükrözi az EU-s abroncscímke.

A TÜV független vizsgáló szervezet szintén felhívja a figyelmet az új EU-s abroncscímkén feltüntetett információ korlátozott jellegére.

Michael Staude, a TÜV SÜD Automotive „Abroncsok és felnik” szakterületének igazgatója megjegyezte: „Az EU-s abroncscímke kicsit olyan, mint egy gyertya: bár némileg rávilágít az abroncs teljesítményére kiható egyes tényezőkre, nem hasonlítható egy fáklyához. Az abroncs teljesítményének számos konkrét szempontját egyszerűen nem tükrözik a címkén feltüntetett adatok. Jó példa erre a téli abroncsok esete. Fontos, hogy a vásárlók tisztában legyenek ezzel a korláttal. Nem várhatják el a címkétől, hogy minden szükséges információt eláruljon számukra, hanem további kérdéseket kell feltenniük abroncskereskedőjüknek.

A legjelentősebb megtakarítások többek közt a haszongépjármű-flották esetében lesznek majd elérhetőek – fejtette ki Emmanuel Robinet, a Goodyear abroncsértékelési igazgatója: „A gördülési ellenállás egy tehergépkocsi üzemanyag-fogyasztásának mintegy 30%-áért felelős, így a helyes abroncsválasztás jelentősen csökkentheti a jármű fogyasztását. A közvetett környezeti hatás szintén óriási lehet, a becsült anyagi megtakarítás pedig mintegy 7000 eurót tehet ki az abroncsok élettartama során – ebből a flottakezelők már egy új abroncsgarnitúrát vásárolhatnak.

A fentiek tökéletesen tükrözik a téma és a kérdés komplexitását, azonban még mindig a legfontosabb kérdés az, hogy mi – avagy a vásárlók – mit szeretnénk. Ahogy az autóipar, úgy az abroncsgyártás fejlődése is egyre több kompromisszumot képes felszámolni, ám a technológiai korlátok miatt lehetetlen olyan abroncsot gyártani, amely tökéletesen tapad minden útfelületen, csendes és anyagilag is kifizetődő egyben. Ezt már a mi saját méréseink is bebizonyították: egy hangsúlyozottan csökkentett gördülési ellenállású abroncs (bár ők is fejlődnek) nem képes a „hagyományos” társával összehasonlítható tapadást produkálni, mint ahogy esetlegesen a nedves és a száraz útfelületen való tapadás is szöges ellentétben lehet egymással. Ráadásul az ellenállás és a zajszint függhet az adott abroncs oldalfalának merevségétől is, így ha nem csak az anyagi és környezeti szempontokat tartjuk szem előtt, akkor előfordulhat, hogy az EU-s megjelölésre tökéletesen fittyet hányva kell választanunk.

Csökkentett gördülés = mérsékelt tapadás. A képletben van igazság, de erről a címke nem tájékoztat.

A kezdeményezés tehát örömteli, de egyben fontos lenne az értékelési szempontok kibővítése. Ráadásul a független abroncstesztek is vajmi kevés támpontot nyújtanak, hiszen az egyes abroncsok különböző méretekben és típusokban, valamint eltérő autókon és időjárási körülményekben más-más képet mutatnak, így tehát csak nagyságrendi irányokat körvonalaznak, amelyeket egyébként is könnyű érzékelni. Ráadásul az egyes gyártók gyakran túl széles és az átlagos tapasztalattal rendelkező vásárló számára áttekinthetetlen portfóliója is megnehezíti az egyéni döntést. Így a fogyasztó az eddigi közel vaksötét helyett félhomályban tapogatózhat a tudatos választás után, amelyet legnagyobb mértékben ezúttal is az ár és a márka fog meghatározni. Ezen csak a szakértői vélemény kikérése és az alapos utánajárás segíthet, de - ahogy a következő történet is bizonyítja - még így is lehet, hogy egy apró figyelmetlenséggel jégre futunk.

Ennek megakadályozására például nem ártana egy olyan rendelet sem, amely megakadályozná, hogy több éve raktáron álló, ezáltal minőségéből vesztett abroncsokat hazánkban újként értékesítsenek.

Ellenőrizzük rendszeresen - szinte semeddig sem tart.

Ha pedig témánál vagyunk, hadd jegyezzük meg és hangsúlyozzik ki a helyes gumiabroncsnyomás fontosságát. Ezzel nem csak nagyságrendileg növelhetjük saját biztonságunkat, de már egy szezonon belül is több tízezer forintot spórolhatunk. Szinte minden benzinkútnál be tudjuk állítani a keréknyomást, ráadásul a művelet csak néhány percet vesz igénybe. Méréseink szerint ráadásul a gyakran avíttas kinézet ellenére hagyatkozhatunk a kutaknál megtalálható berendezésekre: közel 30 kútnál hitelesített mérőkészülékkel ellenőriztük a mérőórák pontosságát és átlagosan egy tized bar alatti az eltérés.