A hétvégén érkezett hideg levegő és csapadék borús hangulatot hozott kis hazánkba, ám ezt oldandó két vidám városi terepjáróval próbáljunk meg ezt feledtetni és egy kis mosolyt vinni kedves olvasóink arcára. A MotorTrend a MINI Countrymant és a Nissan Juke-ot tette próbára egy összehasonlító teszt erejéig.
Felfújt Mini - galériaBár a MINI szerint új kategóriát - „compact sports activity vehicle”, avagy kompakt sport szabadidőautót - termettek a Countryman megalkotásával, azonban ez nem teljesen igaz, hiszen a méret és felhasználás tekintetében is találunk olyan modelleket, melyek a tesztben szereplő két autó előtt már kitaposták az ösvényt. Ilyenek például a RAV4 vagy a Mitsubishi Outlander korábbi változatai, esetleg még a Kia Soult is egy kalap alá vehetjük az említettekkel. A MINI és a Nissan inkább egyedi stílusával, játékosságával tűnik ki az előbbiek közül, a tesztből pedig kiderül, valóban jobbak-e az eddig látott kis SUV-oknál.
A teljesítmény mindenképp a MINI mellett szól, a brit "terepes" a Cooper S-ből már jól ismert közvetlen befecskendezéssel és turbóval megáldott motort kapta; nem teljesen érintetlenül, hiszen Valvetronic szelepvezérléssel tették még kifinomultabbá és erősebbé az erőforrást a mérnökök, így immár 181 lóerő áll a sofőr rendelkezésére. A hatfokozatú, manuálisan kapcsolható váltómű igazán precíz és minőségi darab, az opcionálisan rendelhető négykerékmeghajtást elektronikus központi differenciálmű egészíti ki, a többlengőkaros (multilink) hátsó futómű pedig a megfelelő úttartásról gondoskodik.
A Juke külseje semmihez sem hasonlítható - galériaÁm a Nissant sem kell félteni, szép megoldásokban a Juke sem szenved hiányt. Szintén közvetlen befecskendezéses, 1,6 literes négyhengeres turbómotor szolgáltatja a haladáshoz szükséges erőt, amit fokozatmentes sebességváltó közvetít a négykerékmeghajtásnak, mely a viszonyoktól függően a kívánt oldalra nagyobb nyomatékot küld, így elősegítve a jobb kanyarodást, illetve a szolidabb értelemben vett terepezést. Érdekes pont, hogy az elsőkerekes Juke hátra csupán egyszerű csatolt hosszlengőkart kap, a multilink felfüggesztés csak az összkerekeshez jár, míg a MINI esetében mindkét variáns a többlengőkarossal gördül le a gyártósorról.
Nézzük először, hogyan teljesít a MINI! Az összkerekes rendszer természetesen a BMW-től származik, a többletsúlynak köszönhetően 0,3 másodperccel tovább tart a 100 km/h elérése, egészen pontosan 7,9 másodpercig. A menetpróba során az autó kicsit lomhábbnak érződött a teszter szerint, a Cooper S alapok miatt nagy volt az elvárás a dinamikát tekintve. Autópályán a 130-as sebességről való további gyorsítás még egy-két visszaváltást is igényel. A turbós nyomatéka egyszerűen nem elegendő a méretes „bódé” igazán lendületes mozgatásához, emellett érzésre magas fordulaton a motor nem vidáman pörög a turbó fütyülésével a háttérben, hanem inkább kelletlenül erőlködik.
A Nissan a maga 8,4 másodperces 100-as sprintjével egyértelműen lassabb brit vetélytársánál, azonban a teszt során a Juke ritkán érződött lomhának, ez talán a fokozatmentes váltónak tudható be, ám ha magunk akarjuk váltogatni a fokozatokat – ugyanis ilyen funkcióval is rendelkezik a szerkezet – akkor a kissé ropogós váltásoktól hamar elmegy a kedvünk. A legrosszabb pont a Juke új erőforrásában talán az, hogy abszolút nincs karakteres hangja, ám a csekély motorhang mit sem ér, ha nagy a szélzaj… és ez bizony mindkét tesztalanyra igaz. A négykerékmeghajtási rendszerek persze eszik a teljesítményt és nem épp kedvezően hatnak a fogyasztásra (a Nissan esetében még a csomagtér mérete kurta), gondolhatnánk, hogy ezt a fürge kanyarodásokkal ellensúlyozzák.
Countryman felülnézetből - galériaA MINI esetében erről szó sincs, lustán kanyarodik, nagy sebességgel kezdve a kanyart tolja az orrát, és ezt még egy kis gázadással sem lehet kompenzálni. Persze ha crossover szemmel nézzük a Countrymant, akkor azt kell mondanunk, agilis és élvezetes, de egy MINIhez képest unalmas. Ám a benne rejlő kisördögöt egy sportfutóművel – mely által a hasmagasság is kisebb lesz – könnyen elő lehetne csalogatni. A Juke is dől kissé kanyarban, ám sokkal mozgékonyabbnak érződik, az alulkormányzottságot pedig könnyen korrigálhatja a Nissan sofőrje. Amint említettük, ennél a rendszernél az ívkülső kerék nagyobb nyomatékot kap, emiatt mindig kicsit túlkormányzottnak tűnik az autó, de ez idővel megszokható. A Countrymannél és a Jukne-nál is jelentkező oldaldőlést megbocsáthatjuk, hiszen a puhább futóműnek köszönhetőn a kátyúkon áthajtva vagy rosszabb minőségű útra kanyarodva is megmarad a komfortérzet.
Jellegzetes Mini beltér - galériaLássuk a belteret! Bár a Juke picikét hosszabb prémiumabb konkurensénél, utóbbi belül nagyobb teret rejt a hosszabb tengelytáv okán, plusz a dobozosabb jellegű hátsó traktus is ezt az érzést erősíti. A Countryman belül vérbeli MINI, le sem tagadhatná származását, a központi helyre ültetett óraegység valamint a stílusos kapcsolók még mindig egyedi és divatos jelleget kölcsönöznek a brit jószágnak. A vezetői pozíció kifejezetten jó, nem ülünk olyan magasan, mint egy átlagos SUV-ban. A hátsó ülések is példás kényelemmel szolgálnak, különlegesség az egész utaskabinon végigfutó középső box, mely számos praktikus helyet kínál az utazás során nélkülözhetetlen kacatoknak.
Ilyen középkonzolt még nem láttunk - galériaA Nissan sem kevésbé unalmas belül, a középkonzol folytatása a két első ülés közt egy motorkerékpár tankjára hajaz, ilyet még valóban egyik autóban sem láttunk, és a dizájn nem ment a praktikum rovására: a pohár- és hamutartók is jól használhatóak. A Juke esetében hátul kezdődnek a problémák: a fejtér kicsi, az összkerekes verzióban pedig még a csomagtér mérete sem kielégítő – mintha egy lekicsinyített X6-os lenne. A Juke további érdekessége a középkonzol a mindentudó kijelzővel és a jól átgondolt gombokkal - jó pont jár érte.
Summa summarum, mindkét autó hozza a formáját, tisztességes teljesítmény, kellemes menetkényelem, figyelemre méltó belső. A Countryman sikeressége vitathatatlan, praktikumban és helykínálatban kenterbe veri japán ellenfelét, az egyetlen baj, hogy nem olyan gyors, mint ahogy azt gondoljuk. Úgy néz ki mint egy MINI, de nem úgy megy. Persze a Nissan sem olyan fickós a GT-R-hez hasonló összkerekes rendszerével, ám még mindig élvezetesebb vezetni, mint a Contrymant, és a dizájn is a Juke malmára hajtja a vizet, éppen ezért ha olyan autóba akarunk ülni, ami úgy néz ki mint semmi más, akkor a Nissan az ideális választás. Valószínűleg az utca népe is órákon át próbálja majd hovatenni, hogy milyen autót látott...
Képek: MotorTrend