Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Chris Bangle neve sokak számára ismerősen hangzik, a neves formatervező volt az, aki küllem szempontjából paradigmaváltással felérő innovációt vitt véghez a BMW-nél, aminek eredményeképpen a bajorok például a sokat vitatott E60-as modellekkel tudtak alaposan vért frissíteni, s újat mutatni.

Ezúttal azonban nem a müncheni illetőségű márkával kapcsolatosan, hanem magával az autógyártásról és a formatervezés ma tapasztalható irányairól nyilatkozott meglehetősen kritikusan az Ohio államból származó dizájner. Bangle kilenc évnyi közös munka után hagyta ott a BMW-t 2009-ben, hogy saját stúdiót nyisson Torinóban, tehát a neve és szava még mindig sokat nyom a latban az autóiparban.

Bangle a minap egy interjúban nem túl hízelgő szavakkal illette az autóipar jelenét: szerinte a gyártók képtelenek objektívan nézni saját magukat, így nem is veszik észre a fejlődés kifulladását.

A szakember véleménye, hogy a formatervezők a szokások rabjai lettek, s épp emiatt egy helyben toporognak, hiszen szinte minden alapra ugyanazon recept szerint rajzolnak fel egy autót, ami már korábban is bevált.

„Tényleg változásra van szükség, mégsem történik semmi. Manapság még a tanulmányautók is csupán egyszerűen előrevetítik a nem sokkal később gyártásba kerülő modelleket. Ez innováció volna? Nem” – mondta Bangle, aki szerint a formatervezők csak beszélnek az innovációról, de lényegében senki sem csinálja. „Végül ez az, ami megakadályozza, hogy a formatervezés újabb korszaka beköszönthessen” – tette hozzá.

Bangle elmondta, hogy nem egy nagy gyártó kereste meg a BMW-től való visszavonulása után, hogy vezető tervezői állást ajánljanak neki, azonban ő egytől egyig mindet visszautasította. „Az autók tervezése kimeríti az embert; ez nem egy olyan folyamat, amit képes vagy egyszerűen megoldani a munkaidő alatt. Tiszta szívedből és lelkedből kell csinálnod, különben nem leszel sikeres”.

A szakember egyébként szerette a BMW-s időket, szívesen gondol vissza a müncheni évekre, de szerinte eljött az idő a távozáshoz, azért hagyta ott a bajor márkát.