Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az év végén leáll a Mazda sportos kupéjának gyártása. Ezzel nem csupán egy érdekes, és vezetési élményben gazdag modell történetének végére tehetünk pontot, hanem a Wankel-motor szériagyártású autóban való alkalmazása is jó darabig szünetel majd.

Hiába most frissült, már búcsúzik a modellA négyüléses kupét a károsanyag-kibocsátási normák küldik nyugdíjba, ugyanis a gyártó teljes modellpalettájával át kíván állni az Euro V-ös szabványra, amit pedig a 13B-MSP Wankel-motor sem tud teljesíteni. Egyébként a 2010-es leállítással egy körülbelül teljes, 7 éves modellciklust tudhat maga mögött az RX-8, melynek modellfrissítése tavaly volt esedékes. A kívül-belül kipofozott, kicsit könnyített Mazda a tengerentúlon a hagyományos, kétverziós (hatfokozatú kézi váltós 231 lóerős, és hatfokozatú bolygóműves automatás 211 lóerős) felállásban kínálta magát, Európába azonban csak a még keményebb R3-as verzió került. Utóbbi forgalmazása sajnos Magyarországon nem kezdődött meg az alacsony várható kereslet miatt, de külföldről még hoz(at)hatunk magunknak, ha még új RX-8-asra vágyunk.

Egyébként is érdemes lehet újonnan venni a modellt, ugyanis a Wankel-motor (a hidegindítás mellett) különösen érzékeny a bejáratásra is, amelynek mellőzése esetén nagy étvággyal és kisebb teljesítménnyel áll tulajdonosán bosszút az érzékeny konstrukció. Ezért, illetve a kenés biztosításához (vagyis a természetes működéshez) szükséges kismértékű olajfogyasztása miatt sokan megbélyegezték a bolygóműves motort, amely ennek ellenére megfelelő kezekben megbízható konstrukciónak tekinthető (ezt hamarosan tartóstesztünkben is bebizonyítjuk).
Temérdek kép a forradalmár autóról a galériábanAz utódról már rengeteg találgatás körbejárta a médiát, ám biztosat senki nem tud. Valószínű, hogy egy kisebb és még sportosabb modell mellett döntenek (döntöttek?) a Mazda fejesei, így egy RX-7-es utódra számíthatunk. Ennek megjelenése azonban leghamarabb 2012-2013-ra várható. Ekkor térhet vissza ismét sorozatgyártásba a Wankel-motor, azonban az évtizedek óta fejlesztett 13B motor helyett egy teljesen új, 1,6 literes űrtartalmú 16X lesz az új modell motorházteteje alatt. Ennek különlegessége, hogy portok (4-6) helyett közvetlen befecskendezéses elven dolgozik majd, melynek révén az erőforrás két hibája, a nagy fogyasztás és a magas károsanyag-kibocsátás is kiküszöbölhető lesz valamennyire. Ráadásul teljesítménye is növekedni fog, amelyre szükség is van az egyre erősödő (és súlyosodó) mezőnyben. Mi drukkolunk neki, ugyanis a Wankel-motorral az autósvilág egy rendkívül érdekes és fontos szelete szűnne meg. Reméljük, hogy lesz jövője a meghajtásnak.