Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Carl Benz csak ámulna és bámulna, ha látná, hova fejlődött mára az automobilizmus. Gondolom azon is jócskán meglepődne, hogy manapság minden utca tömve van a motorkocsi konstrukciójából tovább sarjadzott, az eredeti háromkerekűnél nagyságrendekkel - és plusz egy kerékkel - továbbbonyolított mai autókkal. Ám arra tán még jobban rácsodálkozna, hogy az autózás kultusza mára a neves aukciós házak és galériák polcaira is befészkelte magát. Megdöbbentő mennyi, benzingőzzel átitatott ínyenc képzőművészeti tárgy, relikvia gazdagítja a régiségekkel foglalkozó üzletek kínálatát. Vannak olyan aukciós házak, melyek külön, tematikusan árulják az autós történelem rég elfeledett materiális kincseit.

Jöjjenek, nézzék meg Önök is, milyen finomságok közül válogathat az a gazdag gyűjtő, aki kedveli az autókat és kicsit fel szeretné dobni az aktahegyektől roskadozó, személytelen személyi számítógéppel csúfított íróasztalát pár korabeli tárggyal, hogy néha legyen min pihentetnie szemét, megtörve ezzel a hosszú munkanapok monotóniáját.

Egy fémdarab, melyből életre kelt a történelem egy kicsiny részlete

Virtuális kincsvadászatom során az első csábító portéka egy bronzból készült Maserati versenyautó volt. Nem vitás, az fogott meg ebben a decensen fénylő vasdarabban, hogy alkotója milyen lágy, harmonikus ívekkel dolgozott, miközben sikerült megtartania az autó arányait is.

Mi több, a mester gondosan kidolgozta a versenygép jellemző részleteit is. Ez nem kis dolog, főleg annak tükrében, hogy a műremek alig nagyobb egy kilenc Voltos elemnél, és ne feledjük, mikor a bronz Maserati sablonja készült, még híre-hamva sem volt a mai CNC megmunkáló gépeknek.

Pont annyira kidolgozott, hogy jó legyen elmerengni rajta

Ugyanakkor vannak olyan művészek, mint Vincenzo Tabacco, vagy Emmanuel Zurini, akiket inkább a járművek sziluettje inspirál, mintsem az apró részletek. Art déco szobraik légies, egyszerű formái szinte életre keltik a statikus járműveket.

Azt, hogy a gyűjtők milyen nagyra értékelik az ilyen visszafogott alkotásokat, jól mutatja Zurini 1986-ban készített, márvány talapzaton álló, közel 70 centiméter hosszú polírozott bronzból formált Hispano-Suiza karosszéria továbbgondolása, melyért a fanatikusok képesek akár 8500 eurót is fizetni.

Zurini számtalan autót öntött bronzba – felül egy Hispano, alul egy Talbot sziluettje látható

Természetesen autót nem csak bronzból lehet „faragni” - igen kedvelt szobrászanyag az üveg is. Az 1878-ban alapított francia Daum cég különleges kristályüvegből formált autós makett repertoárja mára 37 modellre duzzadt, és olyan legendás típusok gazdagítják, mint a Ferrari 250 GTO, a Chevrolet Corvette Stingray, vagy a Mercedes-Benz 300 SL.

Nem lehetett egyszerű kívül-belül megformálni az Aston Martint

Ráadásul az üvegkészítő mesterek a motor és az utastér részeit is kidolgozzák az üvegtömbökben, így azon különleges vizuális élményben részesül a makettek tulajdonosa, hogy egyszerre láthatja az autók külső és belső részleteit.

Az egyedi flottát 1:20-as és 1:12-es méretarányú járgányok alkotják, melyekből egy-egy régi darab időnként a híres Christie’s aukciós ház kínálatában is felbukkan.

Ha beindulna a Ferrari 250 GTO üveg motorja, biztosan szétvetné a törékeny karosszériát

A kicsinyített hasonmások mellett olykor a jármű egy-egy szép alkatrésze is dekoratív része lehet az enteriőrnek. Mi sem bizonyítja ezt jobban a régi autók csodaszép hűtődíszeinél, melyek művészi alkotásokká formálásában a legnagyobb úttörő minden bizonnyal René Lalique volt.

Lalique talán legismertebb alkotása az 1928-as, ametiszt üvegből készült ’Spirit of the Wind’

A francia művész a 20-as évek elején különböző fém hűtősapkára fehér, valamint színezett üvegekből kezdett míves szobrokat készíteni. Gazdag vásárlói több mint 30 modellből válogathattak. Portékái pillanatok alatt nagyon népszerűek lettek, mert a gyönyörű optika mellett különleges fényjátékkal kényeztették tulajdonosaikat, ahogy a jármű elején díszelgő üreges üvegből készült hűtődíszeket a fény alulról átjárta.

A korai, második világégést jócskán megelőző, eredeti ’Lalique’ szignós modellek manapság őrült összegekbe kerülnek. Aki ilyet szeretne, több tízezer dollárral a zsebében kell rendelkeznie, hisz a legértékesebb Lalique hűtődíszekért a gyűjtők akár 200000 dollárt is hajlandóak kifizetni.

Kézimunka és valós anyagok = szemet gyönyörködtető műremek

Természetesen a hagyományos, fém hűtődíszekből készültek ritka darabok, vagy kis példányszámban készült márkák díszei is épp oly kedveltek az autós régiségekért rajongók körében, mint üveg társaik.

A gyalogosvédelem mára megölte a míves hűtődíszeket

Engem is hamar meggyőzött erről a Minerva ’Goddess Head’ hűtősapkája, mely a belga márka nyolchengeres AL-szériáját koronázta a 20-as évek végétől egészen a 30-as évek elejéig. Érdekessége ezeknek a Minerva hűtődíszeknek, hogy a gyár sorszámozta őket és mindegyiken rajta volt az alkotó, Pierre de Soete névjegye.

Ekkora autón nem hat bumfordinak a nagy dísz sem

A két világháború között olyannyira nagy presztízsük volt az autós hűtődíszeknek, hogy a szépségversenyeken külön kategóriában díjazták a legszebb modelleket. Az 1920-as Concourse de L’Auto Paris első helyezését például Marcel Bouraine nikkelezett bronzból készült pelikán szobra nyerte, melynek csőrét elefántcsontból faragták.

Nekem már a lentebb látható pelikán is kicsit furcsán hat egy autón, de legjobban az lepett meg, hogy kedvelt állat volt akkoriban a majom is. Vajon miért teszi valaki a közeli rokont a járgánya elejére? Darwinista volt, vagy ezzel figyelmeztette a többi sofőrt, hogy kezdő vezető?

Marcel Bouraine győztes pelikánja és M. Le Verrier majom hűtődísze

Persze vannak olyan gyűjtők, akiknek nem elég pusztán a külcsín, ezért olyan régiségeket vásárolnak, amiknek van valamilyen használati funkciójuk is. Íme, egy fém ceruzahegyező a harmincas évekből.

Ilyen volt egy ceruzahegyező a műanyagvilág előtt

Akik pedig a dohányzás szenvedélyének élnek, azok íróasztalán biztos hasznos tárgy lehet a különleges Dunhill öngyújtó, melynek kézzel festett házán egy sóval hintette versenypályán suhanó Bluebird CN7-es látható Sir Donald Malcolm Campbellel a volánjánál.

Az öngyújtó az 1950-60-as években gyártott Aquarium sorozat ritka darabja, becsült értéke olyan 3000 és 5000 font között van.

A dohányzás káros az egészségre, ám örömteli a gyűjtők számára

Ha már Campbell kapitányról esett szó, igen drága és féltett ereklye a ’BARC Brooklands 120 mérföldes plakettje’, mely büszkén hirdeti, hogy Campbell az 1930. Augusztus 4-én rendezett versenyen Delage sportautójával elérte a 121,47 mérföld/órás sebességet. 1931-ben ez sportteljesítmény olyannyira megihlette Federic Gordon Crosby-t, hogy hozzálátott a híres Brooklands plakett 120, majd később a 130 mérföldes változatának megalkotásához.

A ’fém pecsét’ egyébként mindenkinek járt akár visszamenőleg is, aki akkoriban megfutotta a szóban forgó mágikus sebességeket.

Annak járt, aki átlépte a bűvös sebességhatárt

A híres történettel rendelkező plakettek mellett a „mezei” hűtőrács díszekre is nagy a kereslet sokszínűségük és részlet-gazdag kidolgozásuk miatt. Régen számos klub adott ki ilyen díszeket, hisz nagy divatja volt a hűtőrácson hirdetni, hogy ki melyik autós közösséghez tartozott.

Mint egy háborús veterán, annyi plecsnije van – és lehet nekünk is az asztalon

Sokan szeretik, ha egy műtárgy mozog, működik, és bonyolult mechanikával rendelkezik, egyszóval a technikai bravúr is kell ahhoz, hogy beleszeressenek a régi kincsekbe. Nekik kimeríthetetlen témát jelentenek az autós időmérő szerkezetek.

A minap egy 20-as években, a birminghami Philip Harris and Co. vállalatnál készült köridő számlálót találtam egy hirdetésben, amit feltehetőleg nem kisebb híresség, mint Eddie Ebblewhite, a Brooklands versenypálya hivatalos időmérője használt. Azt pedig, hogy a neves időmérő valóban használt ilyen köridőmérőt úgy bizonyítja az eladó, hogy a szerkezethez jár egy korbeli, fekete-fehér fénykép, amin látható a rajtrácson a versenyautók és a kockás zászlót bűvölő úriember mellett Mr. Ebblewhite is kezében a stopperrel.

A történetük és a hozzá köthető személyek adják a tárgyak értékét

Bár a korai autók műszerfala nem volt agyonbonyolítva a ma megszokott elektronikus funkciókkal, a pontos időt mutató óra már gyakorlatilag az első autókban is megtalálható volt. A jobboldali képen egy 1919-es Rauch&Lang elektromos autó időmérője látható, míg a baloldali fotón egy igen míves tokkal megáldott, 1910-ben készült, 7 köves Waltham óra szerepel. A Waltham márka egyébként azért cseng jól veteránautós körökben, mert modelljeik a 20-as években több híres amerikai autógyártónál, de még a Rolls-Royce-nál is a gyári felszereltség részét képezték. Hogy miért köves a szerkezet?

Nos, a mechanikus órákban drága- és féldrágaköveket használtak a tengelyek csapágyazására, így optimalizálva azok kopását és súrlódási tényezőjét. Eleinte achát, majd rubin-zafír, míg különleges esetben gyémánt szolgált a csapágyazások alapanyagként, aztán az 1920-as években már jóval olcsóbban, és nagy mennyiségben előállítható lett a mesterséges rubin, így az szinte egyeduralkodóvá vált az óragyártók műhelyeiben. A régi időmérők, műszerfalon található műszerek, rádiók komoly értékük miatt kedveltek a kikötői szarkák körében, ezért a rutinosabbak mielőtt beraknák a konténerekbe autóikat, hogy áthajóztassák Amerikából, kiszerelik a járműből azokat és külön postázzák.

Szépek optikailag és technikailag is

Aki pedig a gyerekkori emlékei között szeret nosztalgiázni, annak érdemes a régi játékokból mazsolázni.

Valljuk be, van annak varázsa, ahogy egy régi, háború előtti lemezautó karosszériáját befutja a nemes patina. Öreg játékokat tisztességesen koszolni és festéket finoman itt-ott leütni csak rendes gyerekkezek, a sok játék és az idő vasfoga tud kemény munkával.

Ezt a háború előtti lemezautót Indiában találta egy gyűjtő

Ma is nagyon menők a kis kulccsal felhúzható lemezautók, főleg akkor, ha olyan gumikerekeken gurul, mint ami azon a harmincas években gyártott MG EX127 rekorderjárművön van, melynek eredetijét George Easton kapitány vezette. A H csoportban versenyző MG, vagy becenevén ’Magic Midget’ 750 köbcentis, feltöltött motorjával több sebességrekordot is felállított az 1930-as években.

Egykor játék volt, ma befektetés

Persze, ha régi játékautókról esik szó, nem feledkezhetünk meg a leghíresebb, legnépszerűbb márkáról, a ’Matchboxról’.

Egyes ritka, kis példányszámban gyártott típusaikért a gyűjtők őrült összegeket fizetnek. Külön érdekes lehet a kisautók színe is, hisz nemegyszer egy ritka festésű változat a többszörösét érheti az ugyanolyan, de szokványos dukkózásúnál.

Matchbox mellett számos régi gyártó létezik; ezek például mind Corgi termékek

Azt például tudták, hogy a Matchbox márkanevet a Lesney Products vállalt vezette be 1953-ban azért, mert olyan kis játékautók gyártásába kezdett, amelyek belefértek egy gyufás skatulyába, hogy a gyerekek könnyen magukkal vihessék az iskolába? (Innen jön a márkanév is: angolul a ’matchbox’ szó gyufásdobozt jelent.)

A 181-es sorszámú Dinky bogár ma többszörösét éri, mint új korában

A Matchboxok színe mellett lényeg a méretük is. A vállalat 1955 belevágott egy a szokványos méretnél sokkal nagyobb, úgynevezett ’major scale’ sorozat kidolgozásába, ám végül nem került gyártásba és mindössze pár darab, körülbelül 27 centiméter hosszú Matchbox Quarry Truck-ot csináltak kísérleti jelleggel, ami közül az egyiket a 25. Matchbox Club Convention-on rekord összegért, 10.200 fontért angol adtak el, ami körülbelül 3,6 millió forintnak megfelelő összeget jelent...

Nem méret a lényeg – a nagy Matchbox többet ér, mint egy igazi teherautó

És a cikkben felsorolt apróságok csak néhány cseppjei a relikviák tengerének. Vannak, akik a régi plakátokat, autós festményeket gyűjtik, míg mások a régi autós kellékekért, például piknik szettekért képesek őrült összegeket költeni – és olykor elbukni, hisz mint minden régiség piacon, az autós relikviák kínálatban is gyakoriak a hamisított példányok.

A hozzáértők elképesztő módszerekkel és nem kisebb hozzáértéssel állapítják meg az automobilizmussal kapcsolatos régiségek eredetiségét, vizsgálva azok festését, a felhasznált anyagokat és kidolgozásukat, no meg felkutatva a tárgyak életútját. Képzeljék, azt, hogy régi festék van-e a korabeli játékon a gyűjtők az orrukkal döntik el, mert a régi festékeknek más az illatuk. De egy-egy koros, szépen kimunkált, komoly történettel rendelkező darab megéri a sok fáradozás, mert amellett, hogy igen mutatós dísze lehet az enteriőrnek, jó befektetés is, hisz az áruk az idő múlásával egyre csak emelkedik.