A hazai, sajnos sok esetben gyengének mutatkozó vásárlóerőhöz inkább közeledő autók egyre több gyártó palettáján bukkantak fel az elmúlt években, a kínálat az „alsópolcos” termékek viszonylatában is a nagyobb és komolyabb márkák beszállásával lett még színesebb. Azonban az utóbbi 2 év nagyon kemény volt főleg itthon, százezreket, milliókat drágultak egyes típusok, így a legolcsóbb autók kategóriája is költségesebb lett. Nézzük, jelenleg mik a legolcsóbban kapható hazai négykerekűek! Több szempontból is meglepő lista lesz.

A legolcsóbb választások esetében egyvalamit meg kell jegyeznünk: noha pár éve még bőven akadtak autók, amiknél 2-essel kezdődött a vételár, mi több, „kétmillió aljáért” is lehetett már szemezgetni, a drágulás ezúttal ezt lehetetlenné teszi és inkább azt kell keresnünk, hol férünk be 4 millió forint alá.

Dacia Sandero 10 évvel ezelőttről: LPG-vel és 75 lóerővel is 2 millió forint alatt

Noha ekkora nagyságrendben sokan gondolkodnak el használt járművek alternatíváin, az új autó vásárlása mégis több pozitív hozadékkal jár. A gyártói garancián és a kiszámítható üzemeltetési, fenntartási költségeken túl nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy egy frissen szalagról legördült személygépjármű kibontásának, kicsomagolásának élménye azért nem fogható egy kissé viseltes négykerekű kompromisszumos választásának kényszeréhez.

A válságautók egy további, igencsak fontos előnnyel bírnak: az olcsó kivitelezés olyan kipróbált rendszerek használatát tette szükségessé, melyek korábban más modellekben már bizonyítottak, tehát a kissé öregecskének tűnő elemek sok esetben robusztusságot, kiforrottságot biztosítanak, miközben az egyszerűség a szervizigények csökkenésével, illetve az olcsóbb alkatrészekkel hoz újabb piros pöttyöket a konyhára.

Új irányok? Szemmel láthatóan sokat fejlődött az új Sandero, csak éppen 70 százalékot (!) drágult

A kategória egyik bajnoka minden kétséget kizáróan továbbra is a Dacia, ráadásul a francia-román márkánál több modellt is meg kell említenünk a témában. Akinek elegendő a mindennapokra 65 szívó lóerő, annak a Sandero kiváló választás lehet. Az új generáció már kinézetében és belső formatervében, funkcionalitásában sem emlékeztet a kissé sivár, első generációs válságmodellre. De árban sem.

A Sandero a belépő szívómotorral és Essential felszereltséggel (ehhez már 130.000-ért klímát is kérhetünk) 3,8 millió forintban állapodik meg, miközben a legfapadosabb verzió 3,4-ért hozható el. Ugyanúgy Essential szinten, távirányítós központi zárral, dísztárcsás, 15-ös acélfelnivel épp 4 millió alatt van még 90 lovas, literes turbómotor is, ami lényegesen jobb erőforrás a szívó változatnál. Tehát már most láthatjuk, nincsen rongyos élet 4 millió alatt, de itt még messze nem ér véget listánk.

Az egyetlen SUV: a Vitara már nagyon nem, a Duster még befér 4 millió alá

A márkánál maradva még a Dustert is meg kell említenünk, hiszen a terepmodell a kis, ám igenis jó háromhengeres, 90 lovas turbómotorral a legegyszerűbb, minden extrát nélkülöző kivitelben bizony 3,65 millió forintba kerül, tehát 4 millióig még klímát vagy egyéb kényelmi funkciót is csomagolhatunk.

Érdekes, hogy az ezredfordulón, de még évekkel ezelőtt is hazánkban a Suzuki jelentett egyet az olcsó autóval, mára ez nem feltétlen igaz. A Swift beszállókártyájáért ugyanis listaáron 5.040.000 Ft-ot kér a forgalmazó, szerencse hogy meghirdetett kedvezménnyel 4.260.000-ért hozható el a legegyszerűbb variáns. Ezért az összegért 12V-os hibrid rendszert, 83 lóerőt és manuális klímát is kapunk.

Az árak megnőttek: 4,26 millió forint alatt nincs már új Suzuki

Pontosan ugyanennyiért, ugyanezzel a hajtással elhozható a kis Ignis is, amely ugyan bohókásabb és stílusosabb talán mint a Swift, szűkösebb utastere és kisebb csomagtartója miatt egyértelműen kevésbé „megérős” vétel, főleg a beszálló szinten. Ebben a kategóriában tényleg az számít, mennyire használható autót kapunk a lehető legkisebb összegért.

Ráadásul eddig olyan modelleket néztünk, ahol további kedvezmények nem érhetőek el…ellenben a Skodánál azért többet tudunk a végén lecsippenteni, ám tekinteni mindenképp csak fixen a listaárakat tudjuk. Az egykor ugyancsak költséghatékonynak ismert gyártó barátságos árai mára már a múlttal lettek egyenlőek – 1,0 literes, 95 lovas Fabia például 4,98 milliótól indul, igaz, alig többért már jól felszerelt Scalát is kapunk. A VW up! és a Skoda Citigo kiesésével a konszernen belül nem is találunk további olcsó modellt, hiszen kisautót csak elvétve találunk 5 millió forint alatt.

Bármennyit alkudozunk is, Fabiát sem kapunk 4 millió forint alatt, sőt

A Kia azonban még tud 4 millió alatt esélyes vételt felmutatni. A korrekt minőséget szolgáltató dél-koreai márka esetében a legkisebb modell, azaz a Picanto lehet számunkra gyógyír – a 67 lovas, literes, háromhengeres benzinmotor 6 légzsákkal, manuális légkondival és automata fényszóróval 3,85 milliót kóstál. Sajnos a kisautó Rio esetében nem ilyen rózsás a helyzet, hiszen nála már 4,7 millió az alsó határ, méghozzá 84 lovas szívó benzinessel.

Olcsó autóért egyébként érdemes alaposan szétnézni a Fiat háza táján is. Noha az olasz márka mostanában nem igazán népszerű, és fontos újdonságaik sem jöttek az elmúlt időszakban, mégis tudnak olyan ajánlatokat mutatni, amik megérik a pénzüket.

Kezdjük a legkisebbel – az új, picike 500-as 70 lóerős, benzines, rásegítős enyhe hibrid hajtással és alapvető extrákkal 4,45 millióba kerül, ám őt tényleg csak a miniautók szerelmeseinek ajánljuk korlátozott praktikuma miatt. Aki nagyobbat akart, annak a Tipo szolgálhat megoldásul. A szedán egyliteres, 100 lovas benzinmotorral 4,83 millióért hozható el, ráadásul itt a tágas utas- és csomagtér mellett multikormánnyal és visszagurulásgátlóval is találkozunk.

A miniautók még tartják a 3-as kezdőszámot, akár klímával is; képünkön a Fiat Panda

Az igazán tuti vételt azonban a Fiat palettáján egyértelműen a Panda jelenti, hiszen a 70 lovas enyhe hibrid hajtással 3,8 millió forint az ára. A kis mérethez mért tágas belsőn kívül megkapjuk az alapvető felszereltségi tételeket, valamint manuális klímát és távirányítós központi zárat is találunk a csomagban.

Beszálló modellek esetében a PSA konszern is szót kér magának, két márkájával is: a Citroen C3 egészen friss 83 lovas, 12-es szívó háromhengeressel kedvezményesen 4.205.000 Ft az ára, ráadásul ebben már sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, visszagurulásgátló és 5”-os érintőképernyős központi rendszer van. A Peugeot a 208-assal tud labdába rúgni, mégpedig az 1,2-es benzines 75 lóerőre skálázott változatával, hiszen az ötajtós kisautó ezzel a tartalommal 4,3 millióba kerül, alapszinten is tartalmazva a sávtartót, temptomatot, persze csupán manuális klímával. A régebben szuperolcsó és tágas 301 viszont mára annyira megdrágult (5,5 millió forint), hogy ebben a témában nem tudunk vele foglalkozni.

A Hyundai i10 ár-érték arányban egészen korrekt

Koreai fronton a Hyundai i10 is játszik, hiszen literes motorral és alapfelszereltséggel 3,6 milliót kell „csak” letenni érte az asztalra. Cserébe korrekt és csinos, modern kisautót kapunk 66 szívó lóerővel és biztonsági asszisztensekkel, viszont a klíma itt még manuálisan is feláras.

További jó ajánlatokat találhatunk még Japánból. A Mitsubishi szép lassan ugyan kiszivárog az európai piacról, ám ennek dacára a kisautójuk, nevezetesen a Space Star 1,2-es, 71 lovas, szelepvezérelt benzinmotorral 3,6 millióba kerül, amiért többek között 14 colos kereket, manuális klímát és automata fényszóróvezérlést kapunk.

A friss Space Star egészen erős árban

A legolcsóbbat hagytuk a legvégére, ugyanis a Toyota Aygo, ha hiszik, ha nem, már 3.090.000 forintért is kapható, azaz a legközelebb került a 3 milliós határhoz. Ennyiért ugyan nem kapunk sok dolgot, de azért visszagurulásgátló, LED-es menetfény van az egyliteres 72 lovas benzinmotor mellett, klímát viszont ennyiért nem is várunk el hozzá. Viszont még a manuális légkondit, 15-ös kerekeket, elektromos ablakemelőt és bőr kormányt tartalmazó felszereltség is megáll 3,8 millióban.

Ki hitte volna? Abszolút értelelemben egy Toyota a piac legolcsóbb autója

Noha valóban messze vannak már azok az idők, amikor igazán olcsón, akár 3 millió alatt is lehetett új autót kapni, azonban látható, hogy az egységes drágulást elszenvedő hazai autópiacon továbbra is találhatunk korrekt vételeket 4 millió forint alatt, a legolcsóbb, valamint a legjobb ár-érték arányú címért pedig erős harc van. Mindeközben elmondható, hogy a beszállóktól sem kell viszolyogni, hiszen az autóipar fejlődésével együtt esetükben is egyre kevesebb kompromisszumot kell kötni.

Ön mit gondol? Ügyesedő új autó négymillióért "gondtalanul" vagy inkább 3 milliós használtautó egymilliós költőpénzzel? A kérdést egyértelműsítheti, hogy a használtpiac hagyományosan lassabban követi le az újautók árának változását, így az ottani emelkedő tendenciába most gyorsan beszállva plusz hasznot könyvelhetünk el, miközben egy új autó nagy értékvesztéssel kezdi az életét. Persze, lehet ez így se, ha a jövőben is így mennek felfelé az árak.