Gordon Murray, a McLaren F1 alkotója új szuperautót épített. A nevével fémjelzett T.50-es modell pedig iszonyat menő lett. Miközben az egy autóra jutó legek száma a plafont súrolja, az egész koncepció aprólékos kidolgozottsága csak úgy sugározza az átgondoltságot, és ami a legfontosabb: olyan dolgokat kínál, amit máshol nem lehet megkapni.
Ne is aprózzuk el, kezdjük rögtön a modell lelkével és ékével: a világ talán legjobb V12-es motorjával. Az ex-F1-es mérnök álmát ugyanis egy 3,9 literes tizenkét hengeres motor hajtja, amely sportmotorokat megszégyenítő módon pörgős. Tulajdonképpen a „legtöbbet forgó, leggyorsabban reagáló, legnagyobb literteljesítményű és legkönnyebb szívó V12-es”, amelyet közúti autóba építettek.
Leg-leg V12 és kézi váltó köt minket hozzá közvetlenül!
A számok pedig igazolják az állítást: a viszonylag kis hengerűrtartalomból 663 lóerőt préselnek ki a mérnökök. Ez bizony 170 lóerős literteljesítmény, ami elképesztő dolog egy szívómotortól, sőt, egy turbómotornak is becsületére válna. Ennek eléréséhez szükség is van a magas fordulatszámokra: ígéretes tény, hogy a 467 Nm-es csúcsnyomaték 9000-es fordulaton érkezik meg, de mielőtt használhatatlanságra gyanakszunk, a Cosworth mérnökei gyorsan hozzáteszik: 2500-tól már 330 Nm van jelen.
A tűzijáték viszont fent kezdődik. 10.000-es fordulaton igazán odateszi magát az egység, és még csak itt kezd belendülni: a fordulatszámlimit 12.100. A csúcsteljesítmény 11.500-nál érkezik meg. Jöhetnek még elképesztő tények? Alapjáratról idáig csupán 0,3 másodperc alatt pörög fel a motor. Hihetetlen. Csak összehasonlításképp: a McLaren F1 kiváló reakciókról híres motorja háromszor lassabb.
A Cosworth egy Forma-1-es motort készített az utcára
A csomagba pedig manapság divatos módon belefért egy 48 V-os enyhe hibrid rendszer is, amely nem is olyan enyhe: ha elegendő tartalék van az akksikban, akár 27 lóerőt is hozzá tud tenni a hajtáshoz, de inkább az alapjárattól elérhető pár száz Nm plusz nyomaték a lényeg, ami abszolút zökkenőmentessé teszi a hétköznapi használhatóságot. Utóbbi érdekében van egy hétköznapi közlekedéshez 'butított' mód is, amelyet a tervező vicces fricskaként Ferrari módnak hív: ilyenkor 9500 a maximális fordulatszám, az erőforrás pedig kulturáltabban dolgozik, miközben közel 600 lóerőt hoz ki magából.
Maga a motor jórészt kovácsolt alumíniumból áll, ahol meg nem, ott is odafigyeltek a súlycsökkentésre. A főtengely például csak 13 kilót nyom, a hajtókarok, a szelepek és a kuplung háza pedig titánból áll. Ennek köszönhetően a teljes erőforrás csupán 178 kilogramm – ezt az értéket sem gyakran látjuk egy V12-es esetén – a konkurensek átlaga úgy 280 kilogrammnál van. Az inspiráció egyértelmű helyről érkezett: a Formula-1 és Gordon Murray aranykorából.
Nem harsány a formaterv: az értékek és az élmények adják el a gépet
A gyártó részéről különösen szimpatikus hozzáállás, hogy manapság divatos túlkapások nélkül építette meg a motort, amely letisztult kialakításával dobogtathatja meg a szíveket. Az egység egyébként csupán 41 centiméter magas.
A fókuszban pedig egyértelműen a vezetés lesz: hatfokozatú kézi váltóval dolgozhat ugyanis a pilóta, amely az Xtrac műhelyéből kerül ki. A világ egyik legjobb váltási érzetét ígérik Murray és csapata, az egység 80,5 kilós tömege pedig csekély összsúlyt biztosít. Nem csak kapcsolgatni lesz élmény, de az erőforrást hallgatni is: egy speciális hangcsatornát alakítottak ki a tervezők, amely a lehető legközelebb szállítja hozzánk a V12-es dallamait.
Nincs vége a legeknek, sőt. A végeredmény például megáll egy tonna alatt. A menetkész (!) tömeg 986 kilogramm (az üres 957). Ez már így önmagában több, mint ígéretes, de még mindig vannak mókás dolgok. Az üléskialakítás például háromszemélyes, épp, mint az F1 esetében, a szénszálas ülések pedig összesen nyomnak 13 kilogrammot. Természetesen teljesen szénszálas alapokról és szénszálas karosszériáról beszélünk – máshogy nem is lehet elérni az elképesztő 672 lóerő/tonnás teljesítmény-tömegarányt. Sőt, igazából ilyen egyszerűen se: minden egyes alkatrészt ennek figyelembevételével terveztek. Még a pedálok is könnyítettek, sőt, a 900 csavar és rögzítő mindegyikét addig fogyókúráztatták, míg még éppen el tudja látni a feladatát, de nem nyom túl sokat feleslegesen.
Ennyire végletesen faragtak le súlyt
A súlycsökkentést szolgálja a hagyományos kettős keresztlengőkaros, kovácsolt alumínium alkatrészekből rendelkező futómű, a közvetlen élményt pedig az ultraprecíz kormányzás, amely csak alacsony tempójú manőverezéshez kap szervorásegítést. Az átlagos szuperautóknál kisebb kerék is az alacsony tömeg okozója és járuléka: a megfelelő tapadást ennél a súlynál az elöl 235, hátul 295 mm széles Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsok is biztosítják. A kerékméret 19/20 col, ami lehetővé tette a kovácsolt alufelnik tömegének kordában tartását. Elöl hat-, hátul négydugattyús Brembo kerámiafékeket találunk, amelyek ugyan ABS-szel felszereltek, de a könnyebb tömeg okán kisebbek és könnyebbek, mint más szuperautóknál (pl. 370/340 mm-es tárcsák) – ezt hívják okos tervezésnek, ahol az autó nem nyomja agyon saját magát. Egyébként ESP is van a fedélzeten.
Hátulról elég könnyen beazonosítható Murray találmányáról
Az egyedi aerodinamikai rendszerről még nem beszéltünk, pedig az autó hátulján trónoló 400 mm-es ventilátor elég egyértelművé teszi ennek szükségességét. Az aktív légterelőkkel és diffúrzorokkal kiegészülő koncepcióban a ventilátor segíti a leszorító erő növelését, alapból 50, fékezés közben akár 100 százalékkal, miközben csökkenti a légellenállást 12,5 százalékkal. A jelenléte kb. 50 lóerővel egyenértékű bizonyos tempónál, a féktávot pedig 240 km/h-ról 10 méterrel csökkenti.
A gyorsulási adatokkal és a végsebességgel még adós a márka, de meg lennénk lepve, ha nem fogadna minket nagy durranás e téren. Ugyanakkor ezzel is arra hívja fel a figyelmet a Gordon Murray, hogy tizedmásodpercektől és km/h-któl nem leszünk boldogabbak: a lényeg a vezetés élményén van. A T.50 nem a valaha készült leggyorsabb szuperautó akar lenni, hanem a valaha készült legélvezetesebb modern szuperautó – amely az átgondoltsága okán a valaha készült egyik legjobb is.
Központi szerep, két utassal vagy csomagokkal
A belső tér kialakítása parádés légiességről és letisztultságról mesél. Tisztességes gombok és kapcsolók vannak, az éppen szükséges képernyőmennyiséggel fűszerezve digitális műszercsoport formájában. Külső tükrök nincsenek, helyüket kamera veszi át, melynek okán két személyre szabható oldalsó kijelző még akad a megfelelő hátralátás érdekében. Van menő 10-hangszórós Arcam hifi is (összesen 3,9 kilogramm), meg Apple CarPlay támogatás. A külső szerintünk magáért beszél: egy modern McLaren F1-et látunk, amely nagyon-nagyon-nagyon sok időt töltött a szélcsatornában. A teljes hosszúság 4,35 méter, a szélesség pedig nagyon is barátságos vezethetőséget ígérő 1,85, még a fordulókör is rém civil 10,9 méter.
A legszebb az egészben, hogy alapvetően ez egy hétköznapokban használható koncepció
A Gordon Murray T.50 alapára hazai áfával már 1,15 milliárd forint, amelynek befektetés jellegét a modell ritkasága is szavatolja: összesen 100 példány készül. A gyártás egyébként 2022. januárjától indul, a folyamat pedig magában foglalja az ügyfél kívánságának megfelelő kialakítást, sőt, a vezetőülés méretét és helyzetét is az egyedi testméret alapján alakítják ki. Ehhez egyébként már a tervezésnél 40 merőben különböző korú és testalkatú tesztpilóta vágyait vették figyelembe.
Továbbá a vállalat kivételes hétköznapi használhatóságot ígér, amit az elöl 120, hátul 140 mm-es szabad magasság is ecsetel. Ehhez társul a 288 literes csomagtartó, sőt, ha éppen nem szállítunk utast, a kagylóülésekre tökéletesen rögzülő tárolókat szerelhetünk, amely egyenként további 288-288 literrel növeli a rendelkezésre álló tárolóhelyet. Igen, egyedül utazva ez már a különböző rekeszekkel együtt 0,9 köbméter.
Az jó dolgot jelent, amikor egy maximalista tervezőlegenda büszke a termékére
Szerintünk nem lesz gond a 100 példány kiárusításával. Sőt, meg lennénk lepve, ha még lehetne foglalni T.50-et. Gordon Murray ugyanis olyan varázslatot hozott össze, amelyet minden vezetésrajongó imádni fog.
A fejünk feletti szélcsatornánk vezetik vissza a V12 üvöltését az utastérbe
Ha beszélnek angolul, muszáj megnézniük a modell premierjét itt, és rögtön megértik, hogy miről beszélünk. Vigyázat, a videó az autórajongókból érzelmeket vált ki. Úristen, az a hang...