Nem, hogy visszatért a játékba, de jó húzással egyenesen a jövőbe katapultál a Volvo. Sok hónapnyi ízelítő és előzetes után végre lehullott a lepel az XC90 új generációjáról, amely alapjaiban határozza meg a márka jövőjét. Az előzetesen már kóstolt recepthez pedig hűek maradtak a tervezők.
A cél: új szemmel nézni a márkáraAz ambíciók megvoltak: bemutatni egy vadonatúj XC90 modellt, olyan, látványában szembetűnő, prémium minőségű, hétüléses sport-szabadidőautót bemutatva, amely világviszonylatban is kiemelkedő biztonsági jellemzőkkel, új hajtáslánc-technológiákkal, valamint az erő, az üzemanyag hatékonyság és a mindent felülmúlóan kidolgozott utastér páratlan kombinációjával rendelkezik. Első látásra pedig éppen ezt tették a gyáriak.
Innen nézve az elmúlt évek hagyományait tiszteli
Teljesen tiszta lappal indultak - galériaA 11 milliárd dolláros beruházási program részét képező, három év munkájával megvalósított új XC90 a Volvo történetének új fejezetét nyitja meg. Az autó magán hordozza a jövőbeli formatervezési irányvonal jegyeit, új technológiák széles skáláját egyesíti, és az SPA dinamikusan variálható padlólemezre alapul.
„A történelmünk során ez a nap a legfontosabbak között szerepel. Nemcsak egy autót bocsátunk útjára, hanem magát a márkanevet is újraindítjuk. Ez a nap a vállalatunk új korszakát nyitja meg. Az XC90 az elkövetkező években megjelenő izgalmas autók portfoliója előtt kövezi ki az utat” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Car Group elnök-vezérigazgatója.
Hangsúlyos elem az új hűtőrácsA 87 éves történelem meghatározó napját szimbolizálja, hogy az új XC90 az elsők között viseli a cég új és feltűnő fém márkajelzését, amelyben az ikonikus nyíl elegánsan igazodik a hűtőrácson átlósan végigfutó vágáshoz. A T-alakú „Thor kalapácsának” is nevezett LED-es nappali menetfényekkel együtt a fém márkajelzés a soron következő generáció Volvóinak új orrát vezeti be. Később a teljes kínálatban is megjelenő fontos formatervezési vonások közé tartozik a sajátos elrendezésű nagyobb motorháztető, az új formájú hátsó lámpákhoz kapcsolódó övvonal és az élesebbé tett vállak.
Oldalról szemlélve vizuálisan még izmosabb hatást kelt a 22 collos méretig választható keréktárcsák széles kínálata. Hátulról már kevésbé újszerű, ám korszerű a megjelenés: az eddig ismert látványelemeket friss hatást keltve húzták hosszabbra a tervezők.
A méretek magukért beszélnek: a 4,95 méteres hosszúság a közel három méteres tengelytávval (2984 mm) kellemes lábteret sugall mind a hét utas számára. Ehhez 1775 mm-es magasság és 2008 mm-es szélesség társul. Ekkora SUV nem lehet könnyű, de a gyárilag megadott 1940 és 2030 kg közötti alapfelszereltségű súly a kategória átlagához mérten még csekélynek is tekinthető, mint ahogy a 0,3-as légellenállási együtthatót sem érheti panasz.
Végtelenül letisztult - galériaAmi a belbecst illeti, a Volvo által tervezett belsők közül eddig ez a legfényűzőbb, az ihletet pedig a Volvo szülőhazájából, Svédországból meríti. Igaz, első pillantásra a tagolásról és az alapformákról könnyen beugorhat a Jeep Grand Cherokee, de a részletek elárulják, hogy nála is igényesebb kialakítással lesz dolgunk. A skandináv formatervezést világszerte elismerés övezi a minőségi anyaghasználat, a letisztult, elegáns formák és a legmodernebb technológia ötvözéséért, a Volvo pedig ezen a vonalon haladva igyekszik meggyőző lenni.
Rendkívül finom anyagok - galéria„A legátütőbb jellegzetesség a tablet-szerű érintőképernyős középkonzol, amely az autó belső irányítórendszerének a szíve” - mondja Thomas Ingenlath, a Volvo Cars formatervezési alelnöke. A rendszer ténylegesen gombok nélkül működik, az autó vezérlésének újszerű felfogását képviseli, és internet alapú eszközök és szolgáltatások széles köréhez biztosít hozzáférést.
Az új XC90 belső tere olyan anyagokat vegyít, mint a puha bőr és a kézműves részletekkel gazdagított fa, vagy például az Orreforrs - a híres svéd üvegműves márka - kristályüveg gombos sebességváltója, és a gyémánt metszetű Start/Stop és hangerő-szabályozó gombok.
Sötét színekben is jól mutat - galéria„Ezek a részletek úgy lettek kialakítva, hogy ékszerként díszítsék a belső teret. Sokkal inkább egyfajta fényűző játékosságot, mint pusztán színtiszta funkcionalitást képviselnek” – mondta Robin Page, a Volvo Cars belső design igazgatója. „Az új belső felépítés letisztult és logikus elrendezésű, miközben azt a kifinomult önbizalmat és formalitást sugározza, amit a luxus szabadidőautók vásárlói elvárnak” – tette hozzá Peter Mertens, a Volvo Cars kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke.
A szépség mellett a kényelem is fontos, amiben kiemelkedő szerepük van az üléseknek. A gyári sajtóanyag szerint különösen kényelmes székeket sikerült megalkotni az XC90 számára, amelyek vékony kialakításuk miatt hozzájárulnak a tér még ügyesebb kialakításához, ezáltal pedig az akár hét utazó kényelméhez.
„Csakúgy, mint a klasszikus skandináv székek, az új üléseink is azt igazolják, hogy a kényelemhez nem feltétlenül szükséges a vastag párnázottság. Az ülés ergonomikus kialakítású belső vázának egésze az emberi gerincoszlopra hasonlít. A rengeteg beállítási lehetőségnek köszönhetően valamennyi felhasználó megtalálhatja a számára ideális ülőhelyzetet” – mondja Robin Page.
Az alapfelszereltségnek számító Comfort ülések elektromos vezérléssel felszereltek, amely az állítható oldaltámaszokat, a szélesíthető ülőfelületet, a több irányban állítható deréktámaszt és a fejtámlák függőleges beállítását irányítja. A választható új Contour ülések a kialakításuknak köszönhetően a vállaktól a combokig terjedően nagyobb oldaltámasztást biztosítanak.
Szoborszerű megoldások - galériaA második sorban három különálló, állítható háttámlájú ülés található. A középső üléssor csúsztatható, opcionálisan középső ülésbe épített emelőpárna kérhető a gyermekek számára. A harmadik sor akár elektromosan is dönthető ülései 170 centiméteres testmagasságig kínálnak kényelmet, és emeltebb mivoltuk okán jó előrelátást engednek. A második sor ülései alatt kialakított lábtér tovább növeli a kényelmet és a teret. A harmadik sor esetében különleges figyelmet kapott a ki-és beszállás megkönnyítése, a könnyebb kezelhetőség, és ennek köszönhetően a gyáriak szerint a legjobb harmadik üléssort sikerült létrehozni a szegmensen belül.
A leghátul ülők biztonságára is ügyeltek
Mindent szemmel tartMind a hét ülés hárompontos, övfeszítővel felszerelt biztonsági övvel rendelkezik, oldalütközés vagy borulás esetén pedig valamennyi ülést függönylégzsákok veszik körül. A vadonatúj XC90 az autógyártásban jelenleg elérhető legátfogóbb és technológiailag legkifinomultabb biztonsági felszereltséget nyújtja már alapfelszereltségében is. Két világújdonságnak számító biztonsági megoldással is rendelkezik: az útelhagyást megakadályozó rendszerrel és az automatikus fékezéssel keresztező irányú forgalom esetén.
Útelhagyás esetén a vadonatúj XC90 észleli a történteket, és megfeszíti az elülső ülések biztonsági öveit, hogy biztonságos helyzetben tartsa az utasokat. A gerincsérülések megelőzése érdekében az ülés és az üléskeret párnái közti energiaelnyelő zóna fogja fel az autó kemény talajra érkezése során fellépő függőleges irányú erőket.
Az XC90 a világ első olyan automatikus fékezési technológiával felszerelt autója, amely automatikusan fékez, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé. Ez gyakori helyzet az olyan zsúfolt városi kereszteződésekben és autóutakon, ahol magasabb a megengedett sebesség.
A City Safety - a Volvo Cars automatikus fékezés funkcióinak gyűjtőneve - alapfelszereltség a vadonatúj XC90 modellben. Működése mostantól éjjel ill. nappal is kiterjed a járművekre, kerékpárosokra és gyalogosokra.
Kifogásolhatatlan minőség - galériaA vezetés közbeni közérzet szempontjából igazán lényeges a kellemes és friss klíma. A Volvo XC90 új generációja felszerelhető négyzónás klímarendszerrel, amely az első ülések és a második sor utasainak egyedi beállításokat tesz lehetővé. A harmadik sor különálló légkondicionáló egysége egyes piacokon alapfelszereltségnek számít, más piacokon pedig külön rendelhető. A Volvo Cars ClearZone légtisztító rendszere a külső levegővel bejutó apró és ártalmas részecskéket és polleneket még hatékonyabban befogó új filterrel fejlődött tovább.
Mintha a legfelsőbb osztályban lennénkA páratlan hangélményekről felár ellenében a brit Bowers & Wilkins nevével fémjelzett hangrendszer gondoskodik, melynek beszállítója a Harman csoport. Az XC90 csúcskategóriájú rendszere 1400 wattos D osztályú erősítővel és 19 hangszóróval rendelkezik, közülük az egyik az első, autóba integrált és szellőztetett mélynyomó, amely lényegében az egész utasteret egyetlen mélynyomóvá változtatja. A gyáriak szerint a legmodernebb hangfeldolgozó szoftverrel rendelkezik, amely a világszínvonalú élő előadásokélményét teszi elérhetővé az autóban.
A vadonatúj XC90 az első olyan modell, amely a Volvo méretezhető termékarchitektúrájával készül. Az új platform a nagy SUV-ben amellett, hogy sokkal tágabb formatervezési lehetőségeket biztosít, javítja a vezethetőséget és lehetővé teszi a legfrissebb biztonsági megoldások és az internetre csatlakoztatható technológiák beépítését, ráadásul a belső teret megnöveli.
Az álló helyzetben tapasztalható tulajdonságok is sokat ígérnek, a második felvonás viszont úgy tűnik, technológiai oldalról is mindent kompenzálni fog, a svédek ugyanis a legmodernebb technológiákkal látják el. Hiába a nagy méretek és az akár hét személy számára helyet biztosító, nehéz karosszéria, a meghajtásról kizárólag négyhengeres motorok gondoskodnak majd, vagyis befellegzett a korábbi 5- és 6-hengereseknek. Ez a lépés mindenképp szükséges volt a gyártó részéről, hiszen az XC90 a legtisztább SUV szeretne lenni kategóriájában.
A kétliteres dízelek nagyon meggyőzőekAz alapot az általunk már tesztelt, és rendkívül jól vizsgázott kétliteres D4 dízelmotor fogja képviselni, a hobbiterepesben 190 lóerős teljesítménnyel és 400 Nm-rel, amihez várhatóan alig 5 literes várható átlagfogyasztás társul – persze csak nagyon finoman hajtva. A következő lépcső ugyanezen Drive-E dízelmotor két turbófeltöltővel lélegeztetett változata, tiszteletre méltó 225 lóerővel, 470 Nm-rel. Esetében 7,8 másodperces 0-100-as sprintre, 220 km/h-s végsebességre és 5,8 l/100 km-es vegyes gyári fogyasztásra számíthatunk. Nem nehéz megjósolni, hogy ez a hajtáslánc ideálisnak ígérkezik a modellhez, és biztosan rengeteg vásárló dönt majd a magas fajlagos teljesítményű D5 mellett.
Benzinfronton szintén két literrel, 4 hengerrel gazdálkodik a testes svédacél: a T5 motor 254 lóerőt és 350 Nm-t biztosít, miközben az óriási (160 lóerő/liter) fajlagos teljesítményű T6 320 lóerőt és 400 Nm-t tud majd320 lóerő két literből a paprikás hangulatért, s különlegessége, hogy a magas fordulatszámon nagy teljesítményt garantáló turbófeltöltő mellett az alacsonyabb tartományokban egy kompresszor gondoskodik a nyomatékról. Ez meg is látszik: a 400-as csúcs már 2200-tól jelen van, s egészen 4500-ig elkíséri a vezetőt, de az 5700-as fordulaton jelentkező 320 lóerős csúcsig sem hagy jelentősen alább. Az erőfitogtatás végeredménye 6,9 szekundumos gyorsulási érték és 230 km/h-s végsebesség, mindez visszafogottnak minősíthető 7,7 literes gyári vegyes étvágy mellett.
A T8-as csúcsverziót konnektorról is tölthetjük
A hibridre valamivel többet kell várni - galériaEz utóbbi egység adja a konnektorról is tölthető plug-in verzió alapját, ami T8 néven kerül piacra. Itt a T6-os erőforráshoz (amely az első kerekeket hajtja) egy 80 lovas elektromotor társul a hátsó tengelyt hajtva, s az összteljesítmény így eléri a 400 lóerőt és a 640 Nm-t. Teljesen elektromos módban a svédek 40 kilométeres hatótávolságot garantálnak, így a T8 hajtáslánc igencsak hívogató.
Az összes modellhez szériában nyolcfokozatú, bolygóműves automataváltót kínálnak a svédek, és első ízben minden bizonnyal kizárólag összkerékhajtású verziókat lehet megvásárolni. A későbbiekben elsőkerekes modell is megjelenhet a kínálatban, de az is előfordulhat, hogy ez a kisebb modellek sajátossága lesz. Így legalább, ha terepre visz az útunk, még jobban kamatoztathatjuk az alapból 237, légrugóval felemelve pedig 267 mm-es hasmagasságot.
A menetdinamikai jellemzőkről egyelőre mérsékelten nyilatkoztak a svédek. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futóművet találunk, az elektrohidraulikus kormányművet teljesen eltekerve pedig 12 méteres fordulókört kapunk. Elöl 345 mm-es, hátul 320 mm-es tárcsákkal rendelkező fékek szorgalmazzák a gyárilag 36 méteresre ígért fékutat.
Ezúttal a személyre szabhatóság is kiemelkedő fontosságú volt a tervezésnél: két csomag köré csoportosítva (Urban és Rugged Luxury) lehet a típus elegáns vagy sportos, szabadidős jellegét hangsúlyozni. A típussal már most rokonszenvező potenciális vásárók számára azonban még jobb ajánlata van a Volvónak.
Rugged Luxury kivitelben marcona is tud lenni
Különösen csábító az első szériaA széria ugyanis 1927 darab egyedileg számozott példány legyártásával kezdődik, amelyet kizárólag online lehet majd megrendelni. „Gyorsnak kell lennie azoknak, akik e lenyűgöző sport-szabadidő autó első tulajdonosai között szeretnének lenni. A vadonatúj XC90 modellt övező hatalmas érdeklődés arra utal, hogy a First Edition széria darabjai gyorsan elkelnek majd.” – mondja Alain Visser, a Volvo Car Group értékesítési, marketing és ügyfélszolgálati alelnöke.
A legfinomabb belső, teljes felszereltséggelA küszöbökön egyedien számozott és a csomagtartó fedélen megkülönböztető emblémával ellátott First Edition változatokat a legerősebb benzines vagy dízel hajtáslánccal lehet majd hazavinni. A felszereltség teljes: az elektromosan vezérelt légrugózás öt választható üzemmóddal rendelkezik, amelyek közül az egyiket a vezető a saját ízlése szerint, személyre szabottan állíthatja be. Az Onyx fekete fényezést és a nyolcküllős, 21 collos Inscription kerekeket, az utastérben borostyánszínű nappa bőrüléseket, fekete bőrrel borított műszerfalat és diófa dekorbetéteket kap.
Az elektronikusan, gombnyomásra mozgatható elülső ülések szellőztetettek. A második sor szélső ülései ülésfűtéssel rendelkeznek, és mind a második, mind pedig a harmadik sor ülései elektronikusan mozgathatók. Nem marad ki a fejlett központi rendszer és a Bowers & Wilkins audiorendszer sem, valamint a teljes biztonsági arzenált is megkapják szériában az első modellek.
Nem, hogy visszatért a játékba, de jó húzással egyenesen a jövőbe katapultál a Volvo. Sok hónapnyi ízelítő és előzetes után végre lehullott a lepel az XC90 új generációjáról, amely alapjaiban határozza meg a márka jövőjét. Az előzetesen már kóstolt recepthez pedig hűek maradtak a tervezők.
A cél: új szemmel nézni a márkáraAz ambíciók megvoltak: bemutatni egy vadonatúj XC90 modellt, olyan, látványában szembetűnő, prémium minőségű, hétüléses sport-szabadidőautót bemutatva, amely világviszonylatban is kiemelkedő biztonsági jellemzőkkel, új hajtáslánc-technológiákkal, valamint az erő, az üzemanyag hatékonyság és a mindent felülmúlóan kidolgozott utastér páratlan kombinációjával rendelkezik. Első látásra pedig éppen ezt tették a gyáriak.
Innen nézve az elmúlt évek hagyományait tiszteli
Teljesen tiszta lappal indultak - galériaA 11 milliárd dolláros beruházási program részét képező, három év munkájával megvalósított új XC90 a Volvo történetének új fejezetét nyitja meg. Az autó magán hordozza a jövőbeli formatervezési irányvonal jegyeit, új technológiák széles skáláját egyesíti, és az SPA dinamikusan variálható padlólemezre alapul.
„A történelmünk során ez a nap a legfontosabbak között szerepel. Nemcsak egy autót bocsátunk útjára, hanem magát a márkanevet is újraindítjuk. Ez a nap a vállalatunk új korszakát nyitja meg. Az XC90 az elkövetkező években megjelenő izgalmas autók portfoliója előtt kövezi ki az utat” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Car Group elnök-vezérigazgatója.
Hangsúlyos elem az új hűtőrácsA 87 éves történelem meghatározó napját szimbolizálja, hogy az új XC90 az elsők között viseli a cég új és feltűnő fém márkajelzését, amelyben az ikonikus nyíl elegánsan igazodik a hűtőrácson átlósan végigfutó vágáshoz. A T-alakú „Thor kalapácsának” is nevezett LED-es nappali menetfényekkel együtt a fém márkajelzés a soron következő generáció Volvóinak új orrát vezeti be. Később a teljes kínálatban is megjelenő fontos formatervezési vonások közé tartozik a sajátos elrendezésű nagyobb motorháztető, az új formájú hátsó lámpákhoz kapcsolódó övvonal és az élesebbé tett vállak.
Oldalról szemlélve vizuálisan még izmosabb hatást kelt a 22 collos méretig választható keréktárcsák széles kínálata. Hátulról már kevésbé újszerű, ám korszerű a megjelenés: az eddig ismert látványelemeket friss hatást keltve húzták hosszabbra a tervezők.
A méretek magukért beszélnek: a 4,95 méteres hosszúság a közel három méteres tengelytávval (2984 mm) kellemes lábteret sugall mind a hét utas számára. Ehhez 1775 mm-es magasság és 2008 mm-es szélesség társul. Ekkora SUV nem lehet könnyű, de a gyárilag megadott 1940 és 2030 kg közötti alapfelszereltségű súly a kategória átlagához mérten még csekélynek is tekinthető, mint ahogy a 0,3-as légellenállási együtthatót sem érheti panasz.
Végtelenül letisztult - galériaAmi a belbecst illeti, a Volvo által tervezett belsők közül eddig ez a legfényűzőbb, az ihletet pedig a Volvo szülőhazájából, Svédországból meríti. Igaz, első pillantásra a tagolásról és az alapformákról könnyen beugorhat a Jeep Grand Cherokee, de a részletek elárulják, hogy nála is igényesebb kialakítással lesz dolgunk. A skandináv formatervezést világszerte elismerés övezi a minőségi anyaghasználat, a letisztult, elegáns formák és a legmodernebb technológia ötvözéséért, a Volvo pedig ezen a vonalon haladva igyekszik meggyőző lenni.
Rendkívül finom anyagok - galéria„A legátütőbb jellegzetesség a tablet-szerű érintőképernyős középkonzol, amely az autó belső irányítórendszerének a szíve” - mondja Thomas Ingenlath, a Volvo Cars formatervezési alelnöke. A rendszer ténylegesen gombok nélkül működik, az autó vezérlésének újszerű felfogását képviseli, és internet alapú eszközök és szolgáltatások széles köréhez biztosít hozzáférést.
Az új XC90 belső tere olyan anyagokat vegyít, mint a puha bőr és a kézműves részletekkel gazdagított fa, vagy például az Orreforrs - a híres svéd üvegműves márka - kristályüveg gombos sebességváltója, és a gyémánt metszetű Start/Stop és hangerő-szabályozó gombok.
Sötét színekben is jól mutat - galéria„Ezek a részletek úgy lettek kialakítva, hogy ékszerként díszítsék a belső teret. Sokkal inkább egyfajta fényűző játékosságot, mint pusztán színtiszta funkcionalitást képviselnek” – mondta Robin Page, a Volvo Cars belső design igazgatója. „Az új belső felépítés letisztult és logikus elrendezésű, miközben azt a kifinomult önbizalmat és formalitást sugározza, amit a luxus szabadidőautók vásárlói elvárnak” – tette hozzá Peter Mertens, a Volvo Cars kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke.
A szépség mellett a kényelem is fontos, amiben kiemelkedő szerepük van az üléseknek. A gyári sajtóanyag szerint különösen kényelmes székeket sikerült megalkotni az XC90 számára, amelyek vékony kialakításuk miatt hozzájárulnak a tér még ügyesebb kialakításához, ezáltal pedig az akár hét utazó kényelméhez.
„Csakúgy, mint a klasszikus skandináv székek, az új üléseink is azt igazolják, hogy a kényelemhez nem feltétlenül szükséges a vastag párnázottság. Az ülés ergonomikus kialakítású belső vázának egésze az emberi gerincoszlopra hasonlít. A rengeteg beállítási lehetőségnek köszönhetően valamennyi felhasználó megtalálhatja a számára ideális ülőhelyzetet” – mondja Robin Page.
Az alapfelszereltségnek számító Comfort ülések elektromos vezérléssel felszereltek, amely az állítható oldaltámaszokat, a szélesíthető ülőfelületet, a több irányban állítható deréktámaszt és a fejtámlák függőleges beállítását irányítja. A választható új Contour ülések a kialakításuknak köszönhetően a vállaktól a combokig terjedően nagyobb oldaltámasztást biztosítanak.
Szoborszerű megoldások - galériaA második sorban három különálló, állítható háttámlájú ülés található. A középső üléssor csúsztatható, opcionálisan középső ülésbe épített emelőpárna kérhető a gyermekek számára. A harmadik sor akár elektromosan is dönthető ülései 170 centiméteres testmagasságig kínálnak kényelmet, és emeltebb mivoltuk okán jó előrelátást engednek. A második sor ülései alatt kialakított lábtér tovább növeli a kényelmet és a teret. A harmadik sor esetében különleges figyelmet kapott a ki-és beszállás megkönnyítése, a könnyebb kezelhetőség, és ennek köszönhetően a gyáriak szerint a legjobb harmadik üléssort sikerült létrehozni a szegmensen belül.
A leghátul ülők biztonságára is ügyeltek
Mindent szemmel tartMind a hét ülés hárompontos, övfeszítővel felszerelt biztonsági övvel rendelkezik, oldalütközés vagy borulás esetén pedig valamennyi ülést függönylégzsákok veszik körül. A vadonatúj XC90 az autógyártásban jelenleg elérhető legátfogóbb és technológiailag legkifinomultabb biztonsági felszereltséget nyújtja már alapfelszereltségében is. Két világújdonságnak számító biztonsági megoldással is rendelkezik: az útelhagyást megakadályozó rendszerrel és az automatikus fékezéssel keresztező irányú forgalom esetén.
Útelhagyás esetén a vadonatúj XC90 észleli a történteket, és megfeszíti az elülső ülések biztonsági öveit, hogy biztonságos helyzetben tartsa az utasokat. A gerincsérülések megelőzése érdekében az ülés és az üléskeret párnái közti energiaelnyelő zóna fogja fel az autó kemény talajra érkezése során fellépő függőleges irányú erőket.
Az XC90 a világ első olyan automatikus fékezési technológiával felszerelt autója, amely automatikusan fékez, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé. Ez gyakori helyzet az olyan zsúfolt városi kereszteződésekben és autóutakon, ahol magasabb a megengedett sebesség.
A City Safety - a Volvo Cars automatikus fékezés funkcióinak gyűjtőneve - alapfelszereltség a vadonatúj XC90 modellben. Működése mostantól éjjel ill. nappal is kiterjed a járművekre, kerékpárosokra és gyalogosokra.
Kifogásolhatatlan minőség - galériaA vezetés közbeni közérzet szempontjából igazán lényeges a kellemes és friss klíma. A Volvo XC90 új generációja felszerelhető négyzónás klímarendszerrel, amely az első ülések és a második sor utasainak egyedi beállításokat tesz lehetővé. A harmadik sor különálló légkondicionáló egysége egyes piacokon alapfelszereltségnek számít, más piacokon pedig külön rendelhető. A Volvo Cars ClearZone légtisztító rendszere a külső levegővel bejutó apró és ártalmas részecskéket és polleneket még hatékonyabban befogó új filterrel fejlődött tovább.
Mintha a legfelsőbb osztályban lennénkA páratlan hangélményekről felár ellenében a brit Bowers & Wilkins nevével fémjelzett hangrendszer gondoskodik, melynek beszállítója a Harman csoport. Az XC90 csúcskategóriájú rendszere 1400 wattos D osztályú erősítővel és 19 hangszóróval rendelkezik, közülük az egyik az első, autóba integrált és szellőztetett mélynyomó, amely lényegében az egész utasteret egyetlen mélynyomóvá változtatja. A gyáriak szerint a legmodernebb hangfeldolgozó szoftverrel rendelkezik, amely a világszínvonalú élő előadásokélményét teszi elérhetővé az autóban.
A vadonatúj XC90 az első olyan modell, amely a Volvo méretezhető termékarchitektúrájával készül. Az új platform a nagy SUV-ben amellett, hogy sokkal tágabb formatervezési lehetőségeket biztosít, javítja a vezethetőséget és lehetővé teszi a legfrissebb biztonsági megoldások és az internetre csatlakoztatható technológiák beépítését, ráadásul a belső teret megnöveli.
Az álló helyzetben tapasztalható tulajdonságok is sokat ígérnek, a második felvonás viszont úgy tűnik, technológiai oldalról is mindent kompenzálni fog, a svédek ugyanis a legmodernebb technológiákkal látják el. Hiába a nagy méretek és az akár hét személy számára helyet biztosító, nehéz karosszéria, a meghajtásról kizárólag négyhengeres motorok gondoskodnak majd, vagyis befellegzett a korábbi 5- és 6-hengereseknek. Ez a lépés mindenképp szükséges volt a gyártó részéről, hiszen az XC90 a legtisztább SUV szeretne lenni kategóriájában.
A kétliteres dízelek nagyon meggyőzőekAz alapot az általunk már tesztelt, és rendkívül jól vizsgázott kétliteres D4 dízelmotor fogja képviselni, a hobbiterepesben 190 lóerős teljesítménnyel és 400 Nm-rel, amihez várhatóan alig 5 literes várható átlagfogyasztás társul – persze csak nagyon finoman hajtva. A következő lépcső ugyanezen Drive-E dízelmotor két turbófeltöltővel lélegeztetett változata, tiszteletre méltó 225 lóerővel, 470 Nm-rel. Esetében 7,8 másodperces 0-100-as sprintre, 220 km/h-s végsebességre és 5,8 l/100 km-es vegyes gyári fogyasztásra számíthatunk. Nem nehéz megjósolni, hogy ez a hajtáslánc ideálisnak ígérkezik a modellhez, és biztosan rengeteg vásárló dönt majd a magas fajlagos teljesítményű D5 mellett.
Benzinfronton szintén két literrel, 4 hengerrel gazdálkodik a testes svédacél: a T5 motor 254 lóerőt és 350 Nm-t biztosít, miközben az óriási (160 lóerő/liter) fajlagos teljesítményű T6 320 lóerőt és 400 Nm-t tud majd320 lóerő két literből a paprikás hangulatért, s különlegessége, hogy a magas fordulatszámon nagy teljesítményt garantáló turbófeltöltő mellett az alacsonyabb tartományokban egy kompresszor gondoskodik a nyomatékról. Ez meg is látszik: a 400-as csúcs már 2200-tól jelen van, s egészen 4500-ig elkíséri a vezetőt, de az 5700-as fordulaton jelentkező 320 lóerős csúcsig sem hagy jelentősen alább. Az erőfitogtatás végeredménye 6,9 szekundumos gyorsulási érték és 230 km/h-s végsebesség, mindez visszafogottnak minősíthető 7,7 literes gyári vegyes étvágy mellett.
A T8-as csúcsverziót konnektorról is tölthetjük
A hibridre valamivel többet kell várni - galériaEz utóbbi egység adja a konnektorról is tölthető plug-in verzió alapját, ami T8 néven kerül piacra. Itt a T6-os erőforráshoz (amely az első kerekeket hajtja) egy 80 lovas elektromotor társul a hátsó tengelyt hajtva, s az összteljesítmény így eléri a 400 lóerőt és a 640 Nm-t. Teljesen elektromos módban a svédek 40 kilométeres hatótávolságot garantálnak, így a T8 hajtáslánc igencsak hívogató.
Az összes modellhez szériában nyolcfokozatú, bolygóműves automataváltót kínálnak a svédek, és első ízben minden bizonnyal kizárólag összkerékhajtású verziókat lehet megvásárolni. A későbbiekben elsőkerekes modell is megjelenhet a kínálatban, de az is előfordulhat, hogy ez a kisebb modellek sajátossága lesz. Így legalább, ha terepre visz az útunk, még jobban kamatoztathatjuk az alapból 237, légrugóval felemelve pedig 267 mm-es hasmagasságot.
A menetdinamikai jellemzőkről egyelőre mérsékelten nyilatkoztak a svédek. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futóművet találunk, az elektrohidraulikus kormányművet teljesen eltekerve pedig 12 méteres fordulókört kapunk. Elöl 345 mm-es, hátul 320 mm-es tárcsákkal rendelkező fékek szorgalmazzák a gyárilag 36 méteresre ígért fékutat.
Ezúttal a személyre szabhatóság is kiemelkedő fontosságú volt a tervezésnél: két csomag köré csoportosítva (Urban és Rugged Luxury) lehet a típus elegáns vagy sportos, szabadidős jellegét hangsúlyozni. A típussal már most rokonszenvező potenciális vásárók számára azonban még jobb ajánlata van a Volvónak.
Rugged Luxury kivitelben marcona is tud lenni
Különösen csábító az első szériaA széria ugyanis 1927 darab egyedileg számozott példány legyártásával kezdődik, amelyet kizárólag online lehet majd megrendelni. „Gyorsnak kell lennie azoknak, akik e lenyűgöző sport-szabadidő autó első tulajdonosai között szeretnének lenni. A vadonatúj XC90 modellt övező hatalmas érdeklődés arra utal, hogy a First Edition széria darabjai gyorsan elkelnek majd.” – mondja Alain Visser, a Volvo Car Group értékesítési, marketing és ügyfélszolgálati alelnöke.
A legfinomabb belső, teljes felszereltséggelA küszöbökön egyedien számozott és a csomagtartó fedélen megkülönböztető emblémával ellátott First Edition változatokat a legerősebb benzines vagy dízel hajtáslánccal lehet majd hazavinni. A felszereltség teljes: az elektromosan vezérelt légrugózás öt választható üzemmóddal rendelkezik, amelyek közül az egyiket a vezető a saját ízlése szerint, személyre szabottan állíthatja be. Az Onyx fekete fényezést és a nyolcküllős, 21 collos Inscription kerekeket, az utastérben borostyánszínű nappa bőrüléseket, fekete bőrrel borított műszerfalat és diófa dekorbetéteket kap.
Az elektronikusan, gombnyomásra mozgatható elülső ülések szellőztetettek. A második sor szélső ülései ülésfűtéssel rendelkeznek, és mind a második, mind pedig a harmadik sor ülései elektronikusan mozgathatók. Nem marad ki a fejlett központi rendszer és a Bowers & Wilkins audiorendszer sem, valamint a teljes biztonsági arzenált is megkapják szériában az első modellek.
A tökéletes végeredmény? Sokan már látatlanban megrendelik majd
Az online üzlet szeptember 3-án, 16 órakor nyílik meg. Aki a hagyományosabb utat jobban szeretni, annak azonban még várnia kell. A nagyközönség előtt első ízben az október legelején kezdődő Párizsi Autószalonon hullik le a lepel a típusról, amely csak ezt követően, de jó eséllyel még az idei évben jelenik meg a kereskedésekben.