Az autókban egyre szélesebb körben használt önvezető rendszerek rendkívül megosztók, mégpedig nem véletlenül – vannak, akik maximálisan megbíznak a technika vívmányaiban, mások viszont igencsak szkeptikusan fogadják a kamerák, érzékelők és programok által irányított autókat, mondván, nem egészséges, hogy egy gépre bízzuk magunkat.
Persze nekünk is megvan a saját véleményünk az autonóm, pontosabban egyelőre csak félig autonóm vezetést támogató funkciókról: szerintünk vészhelyzet esetén, például ha a sofőr fáradt és ezért túl későn, vagy egyáltalán nem reagál valamilyen menethelyzetre vezetés közben, tényleg hasznosak tudnak lenni, hiszen balesetek kerülhetők el a segítségükkel, azonban mi egyelőre márkától és fejlettségi szinttől függetlenül korántsem bíznánk az életünket ezekre az elektronikákra, mert még mindig gyerekcipőben járnak. Nap mint nap teszteljük, próbálgatjuk őket, és valóban folyamatosan fejlődnek, de a fejlődés lassú, a tökéletestől pedig még nagyon messze állnak.
Még hosszú út vezet a törvényileg is engedélyezett teljesen autonóm autókig - szerencsére...
A gyártók éppen ezért különféle ’védelmekkel’ látják el ezeket az önvezető, vagy részben önvezető rendszereket: a sávtartók például a legtöbb esetben kötelezik a sofőrt arra, hogy fogja a kormányt, ha pedig a sofőr nem így cselekszik, először sípolással, valamint figyelmeztető üzenettel jelzik, hogy át fogják engedni az irányítást, majd ezt tényleg megteszik, így csak néhány másodpercig élvezhetjük az önvezetést. Merthogy nem arra találták ki az asszisztenseket, hogy aludjunk a kormány mögött.
A Tesla kis gonoszsággal a vásárlókkal kísérletezik - akkor is, ha ők használják felelőtlenül a rendszert
Nem így a Teslánál, ahol már élesben kísérleteznek az autonóm funkciókkal, mégpedig anélkül, hogy az autó kötelezze sofőrjét a vezetésre vagy legalább a kormány fogására. Alapvetően azt is mondhatjuk, hogy a Tesla egészen konkrétan az ügyfelekkel kísérletezik, tesztel. Hiszen folyamatosan gyűjtik az amerikaiak az adatokat, amiket az autó összeszed, majd a saját gyári teszteléseik eredményeit szintén felhasználva ezek segítségével is igyekeznek fejleszteni a funkciókat, ami egyfelől kétségtelenül jó dolog, hiszen ilyen sok információhoz egyetlen másik gyártó sem jut ennyire rövid idő alatt, a másik oldalról nézve viszont egyáltalán nem szép, hogy a felhasználókon tesztel a gyártó.
Még akkor sem, ha a használati utasításban szépen, egyértelműen leírja a Tesla, hogy a vezetőnek mindvégig koncentrálnia kell az útra és véletlenül se bízza rá magát a rendszerre, mert az hibázhat, és ők persze semmiért nem vállalnak felelősséget – bármi történjen is, mindenért a járművezető felel, merthogy az autonóm vezetés még törvényileg sem engedélyezett, vagyis csak egy segítséget nyújt a sofőr számára.
Autonóm funkciók ide vagy oda, nem biztos, hogy jó ötlet 'vezetés' közben újságot olvasni...
Igen ám, de pontosan tudjuk, hogy nagy a Jó Isten állatkertje, a kerítés pedig igencsak alacsony, ami azt jelenti, hogy a felhasználók egy bizonyos része felelőtlenül magasról tesz a leírásokra, avagy úgy is fogalmazhatunk, hogy nem teljesen normális. A leghíresebb videómegosztó portálon sorra találkozhatunk olyan videókkal, amelyek az önvezető Teslákban készülnek, és azt mutatják, hogy az autó mennyire ügyes, a sofőrök pedig ennek örömére abszolút nem figyelnek a vezetésre.
Egészen extrém felvételeket is találunk, például akad olyan is, aki egyszerűen átült az utas oldali ülésbe, és a vezetőülést teljesen üresen hagyva demonstrálja autója ügyességét, miközben mások társasjátékot játszanak, kártyáznak, olvasnak, és még sorolhatnánk. Érdemes megnézni az alábbi videót, ami néhány ’öngyilkosjelölt’ teslás felvételeiből van összevágva – garantáltan meg fognak döbbenni, ha végignézik...
Ezek után minden bizonnyal egyáltalán nem fognak meglepődni azon, hogy két hónapon belül Amerikában már három súlyos baleset történt Autopilot-ot használó Teslákkal: az első karambol még május elején egy Model S-sel történt, ahol a vezető azonnal életét is vesztette, most pedig egy héten belül két Model X SUV is baleset áldozata lett, mert hibázott a rendszer. Mindezek alapján nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Tesla Autopilot félig-meddig egy közel teljesen autonóm rendszer, ami tényleg egészen ügyesen képes magától vezetni, kivéve akkor, amikor ez nem jön össze neki. De hogy ezek után a felhasználóknak honnan van bátorságuk olyan dolgokat művelni, amiket a videóban láthatunk, arról elképzelésünk sincs. Mindenesetre, ha valaki ennyire korlátolt, azt nem sajnáljuk, azokat viszont nagyon, akik esetleg vétlen részesei lesznek egy balesetnek, amelyet egy önvezető Tesla okoz, mert kedves ’vezetője’ mondjuk az utasülésről épp videót forgat az autó önvezető képességeiről...
Szerencsére az utóbbi időben egyre több olyan videó is napvilágot látott, amikben épp a Tesla Autopilot hibáit rögzítették a felhasználók, vagyis azt, hogy az autó balesetbe keverte volna őket önvezetés közben, ha nem nyúltak volna bele azonnal az irányításba (egyet meg is tekinthetnek alább). Márpedig ez nagyon veszélyes, mert mint tudjuk, az ember teljesen ellustul, reakciói csökkennek, figyelme pedig el-elvándorol, ha (akár csak részben is) az autó vezet helyette, így pedig különösen veszélyesek a rendszer hibái, mert azokat nagy eséllyel lassabban fogjuk tudni lereagálni, mintha kizárólag mi irányítanánk.
Mindent egybevéve, mi nem tudjuk, hogy mi fog kisülni a Tesla és az Autopilot ügyeskedéséből, de annyit bizton ki merünk állítani, hogy ez az irány nagyon nincs rendben és reméljük, hogy az amerikai hatóságok előbb-utóbb be fogják tiltani a közúton, felhasználókkal való tesztelést, vagy legalább a többi gyártó a Tesla sarkára lép, mert ezzel a magatartással más gyártók fejlesztéseit is ’lehúzzák’ az amerikaiak.
Véleményünk szerint csak és kizárólag akkor lenne szabad engedélyezni az autók autonóm vezetését, ha a törvényi előírások már engedélyezik ezt, az autók pedig valóban fel vannak/lesznek készítve az önálló közlekedésre. Elon Musk, a Tesla mindenható ura persze csak annyit mondott, hogy vizsgálják az eseteket, és hogy a felelősség a vezetőket terheli, vagyis szerintük nem az autók hibáztak, hanem a sofőrök, mert rábízták magukat az elektronikára – de akkor kérdezzük mi, hogy minek engedélyezni, hogy ezt megtehessék?
Egyre ügyesebbek az önvezető rendszerek, de gyakran hibáznak
Mindenesetre, nagyon reméljük, hogy rövidesen törvényileg korlátozni fogják az ilyen rendszereket, addig pedig drukkolunk, hogy véletlenül se találkozzunk szembe egy olyan Teslással, aki autója irányítását az Autopilotra bízva éppen webkamerás felvételeket készít az önvezetésről, vagy éppen arról, hogy hány játékot vitt végig tabletjén ’vezetés’ közben. Félreértés ne essék, mi a kezdetektől fogva maximálisan támogatjuk a technikai fejlődést és a biztonságtechnika javulását, na de nem ilyen formában...
Nem biztos, hogy ilyen formában jó ötlet az Autopilot engedélyezése
Az immár Európában is engedélyezett Autopilot 1.0-ról bővebben itt olvashatnak.