Csizsek Ádám és Szabó Péter kollégáink kezei alatt már szinte füstöl a fényképezőgépek exponáló gombja a Párizsi Autószalonon, és a döcögős internetkapcsolat ellenére szerencsére sikerült feltölteniük szerverünkre jó néhány ízelítő képet a kiállításról. A rengeteg újdonság kereszttüzében az Autó Pult párizsi különítménye persze azt sem tudja, hogy merre kapkodja a fejét (a világpremiereket percről-percre jelentik be a gyártók), s az autós érdekességek mellett természetesen ismert autós személyiségek is tiszteletüket teszik a nívós eseményen.
És akkor jöjjön egy kis találós kérdés: kitalálják, Kedves Olvasók, hogy a fenti képeken ki pózol a Mitsubishi standjánál a márka városi kisautója, a Mirage mellett? Amennyiben esetleg nem jönnének rá, eláruljuk: a Discovery csatornán sugárzott, s autós berkekben igen kedvelt "Autókereskedők" című műsor egyik főszereplője (neppere), Mike Brewer látható a képen, a szemfüles Csizsek kolléga pedig nem hagyhatta ki az alkalmat, hogy készítsen egy közös sztárfotót a Mitsubishi Mirage-ról és Brewer Úrról. Ha pedig a srácok már ott voltak, természetesen lencsevégre kapták a konnektorról is tölthető Outlander hibrid változatát is. A két Mitsubishiről részletesebben alább olvashatnak.
Mitsubishi Outlander PHEV
A Mitsubishi a Párizsi Autószalon alkalmával mutatja be a komótos Outlander plug-in hibrid átiratát, ami a tökéletesen elektromos modellekkel gyűjtött tapasztalatokat a négyhengeres benzinmotor erényeivel igyekszik ötvözni.
Az új Outlander PHEV a világ első hálózatról is tölthető hibrid rendszerű hobbiterepjárója, amit a gyártó már csak a műszaki tartalom miatt szavatolt bekerülési ár miatt is igen magasra kíván pozícionálni. A japánok persze egy percig sem tréfálnak, így a méretes jármű a 12 kWh-ás akkumulátoroknak köszönhetően mintegy 55 emissziómentes kilométer megtételére válik képessé, miközben a belsőégésű erőforrás a hajtáson túl a telepek közvetlen töltéséről is gondoskodhat. A teljes megtehető távolság ezzel együtt eléri a 880 kilométert is, miközben egyúttal a négykerékhajtás előnyeivel is rendelkezhetünk.
Tisztán elektromos üzemben 55 km-t tehet meg az Outlander PHEV
Az Outlander PHEV ugyanis a "Twin Motor 4WD" névre keresztelt rendszert alkalmazza, mely két független elektromotoron alapul: az egyik az első, míg a másik a hátsó tengelyeket hajtja. Azon felül, hogy ezzen csökkennek a súrlódási veszteségek – mivel a hagyományos rendszereknél kevesebb mechanikus áttételen keresztül viszi át a rendszer a nyomatékot a kerekekre –, az újdonság jobban is reagál, és finomabb kezelhetőséget tesz lehetővé, mint egy hagyományosnak tekinthető hajtáslánc.
Terepjáróként is helytálló plug-in hibrid eddig nem érkezett a piacra
Mivel a szinkronmotorok sajátossága, hogy igen nagy indítónyomatékkal bírnak, az Outlander PHEV olyan dinamikus menettulajdonságokat kínálhat, mint egy nagy hengerűrtartalmú belsőégésű motorral hajtott SUV, miközben a 4,5 óra időszükséglettel bíró hálózati töltés lehetőségét kihasználva a fogyasztás alig 1,61 literre adódik.
Az utastér kapcsán egyelőre a hagyományos változatok engednek következtetéseket levonni
Az igencsak versenyképesnek ígérkező Mitsubishi Outlander PHEV legkorábban 2013 hajnalán kerülhet kereskedelmi forgalomba, s becslések szerint nagyságrendileg 11 millió forintos árcédula lóghat rajta, amivel bizony alaposan odapiríthat a Toyota Prius, Opel Ampera, Chevrolet Volt triónak, s akkor arról még nem is szóltunk, hogy közvetlen konkurenciát tágabb értelmezésben is csupán a nemrégiben tesztelt Peugeot RXH jelenthet számára.
Mitsubishi Mirage
Sokáig hihettük, hogy a Mitsubishi már korábban megkezdte a téli álmot, azonban a Tokiói Autószalonon bizonyíthatják, hogy a japánok sem bóbiskolták át a nyarat. Mindezt egy új, B szegmensbe érkező modellel, a Mirage bemutatásával bizonyíják, amely a praktikus városi autók mezőnyébe csöppen.
Visszafogott stílusú a japánok újdonságaA 3,71 méter hosszú, 1,67 méter széles és 1,49 méter magas szerzet a gyártó ígérete szerint akár öt felnőtt számára is kényelmes utazási lehetőséget nyújt. A Genfi Autószalonon látott koncepciónál szokás szerint visszafogottabb formatervvel is be kell érnünk, viszont cserébe költséghatékony autót kapunk.
A Mitsubishi elmondása szerint számos trükköt bevetettek a siker érdekében, konkrétabban széleskörűen alkalmaztak könnyű anyagokat, valamint a gördülési ellenállás csökkentését is fontosnak tartották, hogy összességében igazán hatékony eredményt mutathassanak fel. Csiszolgatták a motort, a váltót, a fékeket, illetve az abroncsok kiválasztására is nagy figyelmet fordítottak, miközben a légellenállási együttható leszorítása is fontos célként szerepelt.
A motorháztető alatt a japánok 1, vagy 1,2 literes benzinmotorja dohog, mindkét változatban regeneratív fékrendszerrel, start-stop elektronikával és a legújabb generációs fokozatmentes CVT váltóval szerelve. Mindez 3,3 literes átlagfogyasztás elérésére lehet elegendő, ami még a mai, étvágytalan modellek közt is tekintélyt parancsoló érték. 2012 márciusában, Thaiföldön kezdik meg a forgalmazást, amelyet követően a többi piacon is bevezetésre kerül a Mirage.