Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Természetesen még nem a hazai viszonylatokról beszélünk, azonban egyre több helyen felvetődött már az autókba épített, úgynevezett fekete doboz lehetősége, amely a sok-sok egyéb előny mellett a kötelező felelősségbiztosítás összegére is jótékonyan hathatna azok számára, akik használják. Lássuk, az angolok hogyan csinálják!

Egy baleset vagy káreset sosem kellemes dolog, ám ha csakis az anyagi kárra fókuszálunk, igenis indokolt lenne egy olyan telematikai rendszer bevezetése, amelyből a vizsgálatok során kinyerhető mindenféle menetdinamikai adat, így jelentősen megkönnyítve a helyszínelést végző rendőrök dolgát abban, hogy a helyes döntést hozzák meg. Ugyanis az adatokat elemezve, esetleg továbbgondolva, a kamera felvételét végignézve nagy biztonsággal megállapítható a felelősség egy adott szituációban.

Ez esetben viszont csupán a telematikai adatok sokaságáról van szó, illetve arról, hogy ez alapján hogyan állapítható meg a szóban forgó sofőrről a vezetési stílusa.

Mindez hogy kapcsolódik a biztosításhoz? A használók menetdinamikai adataiból az is kiolvasható lesz, hogy milyen stílusban vezetnek, milyen sebességet választanak meg, ez által nagyjából a vezetési stílusra is következtetni lehet, amely alapvetően befolyásolhatná a biztosító díjazási rendszerét.

A fiatalabb sofőrök mostanában külföldön is számos kedvezményben részesülnek a biztosítóknál, épp ezért az idősebbek hajlanának leginkább arra, hogy beszereljék a szerkezetet. Angliában egy kutatás szerint az 55 év felettiek 59 %-a ruházna be a tárgyalt szerkezetre 5 éven belül. Angliában már népszerű a fekete doboz, ráadásul jó háromnegyedét 24 és 54 év közöttiek vásárolták meg az elmúlt évben.

Persze nem olyan egyszerű az egész, mint gondolnánk. A dobozok üzemeltetője áll kapcsolatban a biztosító céggel, az elszámolás pedig mérföld alapon történik. Az ügyfél például megvásárol 6000 mérföldnyi kvótát, amiből visszatérítést kap, amennyiben biztonságosan és óvatosan vezetett, mindezt mérföldenként. Példának okáért az éjszakai vezetésért pontlevonás jár, így hamarabb kell újabb csomagot vásárolni. Amennyiben tehát finomkodik az ügyfél, a 90 napos elszámolási időszak végén pénzt kap vissza, míg a rosszul vezetők 15 %-kal többet is fizethetnek.

Tehát ez a rendszer csupán azok számára jelenthet üdvözülést, akik az esetek jó részében óvatosabban kezelik a járművet. Akik rendszertelenebbül vezetnek, például több alkalommal kell munkájuk vagy egyéb okok miatt sietősre fogni a stílust, azoknak nyilvánvalóan nem a legjobb megoldás a fekete dobozos biztosítási rendszer. A jövő pedig szintúgy kérdéses, hiszen sokan, így a biztosítók és a gyártó is amellett van, hogy minden egyes autóba szereljék be a telematikai rendszert, míg a vezetők manapság inkább élvezik a választás lehetőségét Nagy-Britanniában. Hogy hozzánk mikor ér el a technológia és az ötletesebb díjazási szisztéma, az megjósolhatatlan.