Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már 2017-et írunk, de nem árt visszatekinteni a tavalyi esztendőre, hiszen az akkor bemutatott modellek még friss-ropogósnak számítanak a hazai piacon. Az Autó Pult magazin rövidesen ünnepli 7. születésnapját, ami azt jelenti, hogy saját Év Autói választásunk is immár hétéves múltra tekint vissza. Ennek során az autóipar megjárta már a poklot, most pedig a mennyország kapuit döngetni - mindez azonban csak megnehezíti a választást az újdonságok között. De nem lehetetleníti el, így a hagyományos kategóriákra lebontva jelentkezünk a legjobbakkal.

Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben már ismertettük Olvasóinkkal, most csak annyit tennénk hozzá, hogy az egyes kategóriák helyezettjei nem feltétlenül rangsort jelölnek - a felsorolásba került modellek és márkák mindannyian győztesek. Nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen ahogy szoktuk, minden esetben rövid indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2016-ban!

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Toyota GT86

A Toyota a papíron nyújtott teljesítmény helyett a vezetési élményre koncentrál, és ezt jól teszi

A Toyota GT 86-ot nem kell senkinek sem bemutatnia. A modellel a japánok ismét feltalálták az elérhető, mégis igazán élvezetesen vezethető kupé kategóriáját. Az idei frissítés hatására a típus önazonos maradt: mindmáig az egyik legnagyobb mosolyt képes vezetője arcára csalni, miközben nem követel indokolatlanul sok kompromisszumot - olyannyira, hogy a 10 milliós keretbe már a jobb felszereltségi szint is belefér, a metálfényezést a navigációt pedig könnyedén belealkudhatjuk az árba. Mindehhez jön a boxermotor 200 lóerős teljesítménye és különleges hangszíne, amelyet a frissített kiadásban még gyorsabb futóművel élvezhetünk ki.

2. helyezett: Renault Mégane Grantour GT

Remek ár/érték aránnyal kecsegtet az élvezetes, 205 lóerős Mégane GT

Egy kombi? Az élménydús autók között? Bizony, a Renault a Mégane új generációjával pedig megmutatta, hogy mindez koránt sem szentségtörés. A puttonyos kompakt GT névre hallgató csúcsváltozatát az egész család élvezheti, miközben belefér minden csomag, a 10 milliós keretből pedig a típushoz elérhető összes opcióra futja - még csak alkudni sem kell. Az élményeket 205 lóerő és 280 Nm alapozza meg, a jó futómű könnyed elérhetőségbe helyezi azokat, a hab tetjére pedig a négykerék-kormányzás teszi fel a koktélcseresznyét.

3. helyezett: Mazda MX-5 RF

Egy zseniális MX-5, még dögösebb ruhába csomagolva

Ha elérhető élményautóról beszélünk, a Mazda MX-5 mellett egyszerűen nem lehet elmenni. A kis roadster már több alkalommal meghódította szívünket, legutóbb éppen a csúcsváltozatért rajongtunk. A 2016-ban bemutatkozott RF viszont még ennél is többet kínál: targatetőhöz hasonlítható megoldásával stílusos megjelenést kölcsönöz a puritán hatású roadsternek, miközben praktikusabbá teszi a modell használhatóságát. A minden földi jóval is 9 milló forint körüli árcédulához 6,7 másodperc körüli 0-100-as gyorsulást, és könnyen 7 liter alatt tartható fogyasztás jár - de sajnálni fogjuk, hogy csak egy társunkkal oszthatjuk meg az élményt.

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: Infiniti Q60

13 millió forinttól az Infiniti Q60 mindent kínál, amit csak elvárhatunk egy prémium kupétól

Sokan már a japán kupé formái láttán szerelembe esnek, pedig ennél sokkal több ütőkártyája van az Infiniti Q60-nak. Például az ára, hiszen a 211 lóerős beszálló verzió erős alkuval szinte befér az előző kategóriába, a minden földi jóval kibélelt 405 lóerős csúcsváltozat pedig megáll 20 millió forint alatt. Mindezért egy vadonatúj fejlesztésű háromliteres, V6-os biturbó erőmű balladáit hallhatjuk előtörni a kipufogóból, az 5 másodperces 0-100-as gyorsulást pedig a széria összkerékhajtás és hétfokozatú automataváltó szinte bármilyen körülmény közepette garantálja. Az adaptív futómű és kormányzás jól alkalmazkodik az igényekhez, így a sportosságon túl a kényelmes vonulásban is partner a Q60 - ilyenkor az élményt a teljes körű prémium felszereltség szolgáltatja.

2. helyezett: BMW M760Li xDrive

Meglehetősen szokatlan választás luxusautóval nevezni az élménydús kategóriára, de amint azt az Infiniti Q60 esete is mutatja, a pompa és a sportosság össze is fűzhető, ráadásul a kényelem is jelenthet élményt. A 7-es BMW hosszított verziójában pedig tömör pompa fogad ezen a téren, amelyhez a Mercedes-AMG S 65 nyomába eredve a bajorok némi M-es körítést is adtak. Így aztán koránt sem hétköznapi modell állt elő, amelyben a kihalófélben lévő legnemesebb motorelrendezés, a V12-es jár csúcsra. A típus egy-egy részletében is el lehet veszni órákig, a kidolgozottság pedig technikailag is olyan szintet képvisel, amely tökéletesen alkalmas az élménygyártásra.

3. helyezett: Porsche 718 Boxster S

Moroghatunk, hogy a Porsche új középmotoros 718 szériája csak 4 hengeres, de élményben még mindig nincs párja

Amióta Év Autója választásunk van, a Porsche mindig jelen van - nem véletlenül. A német márka rengeteget tesz azért, hogy ne csak gyors, hanem élvezetes és sokszínűen használható modelleket gyártson. A Boxster pedig az egyik legjobb közülük, amely a legutóbbi ráncfelvarrás alkalmával megkapta a márka egyik legendás versenyautójának a nevét is. És szívtranszplantáción esett át: az üvöltő boxerhatos oda, helyette dübörgő turbósnégyes fogad, amelytől kétségtelenül vehemensebb, hangban pedig egyáltalán nem rosszabb lett a modell - csak éppen más. Tekintve, hogy a 2016-os év legnagyobb autós élményeit a 718 Boxster volánja mögött szereztük, a típusnak mindenképp helye van a listán.

3; Sportautók

A Porsche 911 R-nél a klasszikus vezetési élmény terén nincs feljebb - kár, hogy már nem kapható...

Az Autó Pult Év Autója: Porsche 911 R

Vannak autók, amikről jól tudjuk, hogy szinte biztosan soha nem fogjuk vezetni őket, de már csak a hozzávalók okán is kiválóak. A mindössze 991 példányban elkészült Porsche 911 R egy közülük, melynek elkészítéséhez a lehető legjobb alapot használták: a tavalyi kategóriagyőztes 911 GT3 RS-t. Csak éppen kézi váltóval és súlycsökkentéssel fűszerezték az egészet, hozzá pedig egy kis klasszikus ízt, még több karaktert adtak. Így olyan autó született, amely látszólag a közúti élményszerzésben van otthon, de versenypályákon is olyan köridőt tesz le, hogy attól szem nem marad szárazon. Aki 2016-ban körülbelül 70 millió forintot kiadott rá, az lottónyertesnek érezheti magát: a gyártás befejezésével az egekig emelkedtek a típus árai, a használtpiacon 120-140 millió forintos áron mozognak a makulátlan példányok.

2. helyezett: Bugatti Chiron

A legek legje a Bugatti Chiron - egy igazi műalkotás

A Bugatti olyat tett le az asztalra a Veyronnal, amely mellett még manapság sem lehet szó nélkül elmenni. Az pedig, hogy mindezt tovább tudták fokozni a Chironnal, mély tisztelet érdemel. A technológiai fejlődés csúcsát jelenti az új Bugatti, amivel épp úgy lehet 400 km/h felett száguldozni, mint leugrani akár a Balaton partjára egyet csobbanni. Mindezt azonban valószínűleg sosem fogjuk megtapasztalni, az 500 készülő példány egyikének 7-800 millió forintos ára legalábbis meglehetősen komoly eltántorító tényező. Az 1500 lóerős hajtáslánc képességeit amúgy is gyomorforgató élmény megtapasztalni: a 0-100 megvan 2,5 másodperc alatt, és míg egy átlagos kisautó ugyanezt megteszi, a Chiron már 300 km/h-val száguld.

3. helyezett: Mercedes-AMG GT R

Annyi ínyencséget tartogat az AMG GT R, hogy bőven megérdemli a dobogót

A Mercedes-AMG zöld szörnyetege megmutatja, hogy mire képes sport tekintetben a márka, ha igazán belead apait-anyait (egészen az 1000 lóerős hiperautó érkezéséig). A GT minden egyes porcikáját átalakították a mérnökök, hogy az élménydús sportautóból olyan szörnyeteget alkossanak, amely még a világ legnehezebb versenypályáján is otthon érzi magát. Ennek hatására az R változat annyival keményebb és gyorsabb a kiinduló alapot jelentő sportautónál, mint amennyire ő az mondjuk egy S 63 AMG-vel szemben. Az eredmény: minden egyes kilométer felejthetetlen lesz vele.

4; Családi autók 5,5 millió forint alatt

6 millió forint alatt sehol máshol nem kaphatunk 'több autót'

Az Autó Pult Év Autója: Opel Astra K Sports Tourer 1.4 Turbo 125

A tavalyi kategóriagyőztes ezúttal kombi változatban állt rajthoz, és rögtön kemény konkurenciát kapott választásunk második helyezésétől. Végül azonban sokszínűbb motorpalettája és ügyes szolgáltatásai révén az Opel kompakt puttonyosa állhat fel megfizethető családi autóként a dobogó legmagasabb fokára. Igaz, az 1,4 literes turbómotorral már hajszálnyit az 5,5 milliós ár fölé nyúlik az Astra kombi, de ezért gazdagabb felszereltséget és egészen jó erőforrást kapunk - egy kis alkudozással pedig egyébként is csodát tehetünk. A modell kapcsán külön kiemelnénk a hazánkban is elérhető, magyar nyelvű OnStar szolgáltatást, amely nem csak baj esetén lehet a segítségünkre.

2. helyezett: Mazda3 G120

Nagyon szerethető a Mazda3, főleg a 2-literes szívómotorral

Enyhe ráncfelvarrással száll harcba bevált kedvencünk a vásárlók kegyeiért, a sikertörténet folytatására pedig minden esélye megvan. Hagyhatjuk a ménkübe a dízeleket, a Skyactiv kétliteres benzinessel is járhatunk takarékosan (itt a bizonyíték), ráadásul kulturált és kellően izmos a szívó négyhengeres. Külön öröm, hogy a hajszállal 5,5 millió fölé nyújtózó árba már egészen gazdag felszereltség is belefér - így pedig egy olyan modellt kapunk, amire egy átlagos magyar családnak egy szava sem lehet.

3. helyezett: Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet

Az új SX-4 S-Cross kinézete kissé megosztó, de tudása támadhatatlan

Tudjuk: már megint nem bírtunk magunkkal az árhatár betartásánál, de a Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet mentségére is felhozható az egészen jó alapfelszereltség, ráadásul az 5,61 millió forintos ár azért nem jelent akkora plusz befektetést. Főleg, hogy az így kapott hazai gyártású japán egészen takarékos, nyomatékos és kulturált erőforrással és meglepően minőségi belső térrel, illetve szolgáltatásokkal áll rajthoz - raádásul a kis crossover kategóriánál nagyobb helykínálatot tud felmutatni. Ennek velejárója a családbarát, kalaptartóig 430 literes csomagtér. És ha árakkal kezdtük, fejezzük is be ezzel: a típusra közel egymilliós gyári kedvezmény van - így pedig már jó esélyekkel pályázik az Év vétele kategóriánk dobogójára is.

Összejön-e a Suzuki több kategóriás győzelme? 5,5 millió felett milyen családi autót ajánlanánk tavalyról? Kik azok, akik technikailag is igazán odatették magukat? Az Autó Pult Év Autói 2016 választásban már négy kategórián már túl vagyunk, de még közel sem értünk a végére: öt kategória még hátra van. Szerencsére már nem kell sokat várniuk a teljes listáig, ugyanis még a héten jelentkezünk a "Családi autó 5,5 millió forint felett", az "Év vétele", a "High-tech innováció", a "Zöld innováció", valamint a "Modellpaletta" kategóriák legjobbjaival, ezt követően pedig egy szavazás keretében Önök választhatják meg a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult 2016-os Év Autóját.