Már bőven 2015-et írunk, de ami késik, az nem múlik: a beígért Autó Pult Év Autója 2014 szavazással jelentkezünk, ahogy azt tavaly, tavalyelőtt, előtte, s már 2010-ben is megtettük. Az Autó Pult magazin idén februárban töltötte be ötödik születésnapját, ami azt jelenti, hogy saját Év Autói választásunk is immár ötéves múltra tekint vissza. Rendszerint az óév végén vagy az újév elején választjuk ki a legjobbakat, azonban idén olyan sok fontos modell hazai bemutatása illetve kipróbálási lehetősége csúszott át februárra-márciusra, hogy a lehető legobjektívebb döntés érdekében kicsit várnunk kellett a listával - egészen mostanig.
Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben már ismertettük Olvasóinkkal, így ezúttal nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen minden esetben rövid indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2014-ben!
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Mazda MX-5
A Mazda mérnökei a vadonatúj MX-5 kapcsán ezúttal is becsülettel kitettek magukért: a luxust egyre inkább előtérbe helyező trendekkel ellentétben a japánok a színtiszta vezetési élményt célozták meg a negyedik generációval, aminek debütálása nem mellesleg a típus 25. születésnapjának évében történt. Az 'ND' visszatért a gyökerekhez, ami azt jelenti, hogy jóval kisebb és közel 100 kilóval könnyebb lett elődjénél - az alapmodell így üresen alig egy tonnát nyom. A recept pedig a régi: kézi mozgatású, könnyű vászontető, merev karosszéria, hosszirányban elhelyezett 4-hengeres szívómotorok (ezúttal 1,5- és 2-literes teljesítménnyel), szuper kézi váltó, hátsókerékhajtás, és élmény minden mennyiségben. Mi még nem vezethettük az elérhető árú roadstert, de a külföldi kollégák szerint még a 131 lóerős alapmotorral is rendkívül mókás a könnyű jószág. Egyszerűen telitalálat az MX-5, s hálásak vagyunk, hogy a mai világban egy ilyen őszinte játékszert kaptunk a Mazdától. Az ár még nem ismert, de várhatóan még a csúcsmodell is bőven befér 9 millió alá, az alapár pedig 6-6,5 millió forint körül várható.
2. helyezett: MINI Cooper S 5 ajtós
A kis MINI-kre jellemző kivételes vezetési élmény végre praktikusabb formában is elérhető: nagy húzás volt a BMW részéről a vadonatúj 5-ajtós MINI bemutatása, ami formailag a klasszikus 3-ajtós kivitelt idézi (vagyis nem csúnyították el úgy, mint korábban a Clubman-t), viszont némileg megnyújtották a tervezők, a plusz két ajtó pedig aranyat ér. Az immár négy méter hosszú kisautó nem csak nagyobb hátsó teret, 4- helyett papíron 5-ülést és plusz két ajtót, de nagyobb csomagtartót kínál, így pedig nagyjából hozza a hasonló méretű modellek praktikumát és használhatóságát. Az élmény pedig cseppet sem csorbult: ugyanolyan jó vezetni, mint a kistestvért, sőt, a hosszabb tengelytáv miatt kanyarban még stabilabb lett. A mi ajánlásunk a 192 lóerős, benzines Cooper S kivitel, aminek felára nem eltúlzott (5 ajtóval az alapár 6,78 millió), s a BMW-féle 2-literes négyhengeres turbómotor valóban bivalyerős, visszafogott étvágy és szuper hangélmény mellett. Higgyék el, remek móka!
3. helyezett: BMW 218i Cabrio
Már 10 millió forint alatt, pontosabban 'már' 9,2 milliótól megadatik egy négyszemélyes, nyitható tetejű BMW birtoklásának élménye. Ráadásul a 2-es sorozat tavaly bemutatott Cabrio kivitele a következő generációval ellentétben még a márka klasszikus értékeit hordozza magán, vagyis hátsókerékhajtású. 10 millió alatt nem meglepő módon csak az alapkivitelt, vagyis a 218i változatot tudhatjuk magunkénak. S hogy mi benne a különleges? Az, hogy immár a márka új 1,5 literes, 3-hengeres benzines turbómotorja hajtja, ami 136 lóerőt és 220 Nm-t állít csatasorba. A százas sprintet alig több mint 9 szekundum alatt abszolválja a belépő erőforrással a bajor négyüléses, végsebessége közel 210 km/h, vegyes gyári fogyasztása pedig csupán 5,5 l/100 km - vagyis a kellemes kabriózáshoz ereje bőven elég, s nem is szomjas. A kellemes, fordulaton morgós 3-hengeres orgánum hab a tortán, és ne feledjük, hogy rengeteg tartalék van a motorban: az i8-ban például kissé átalakítva 231 lóerőt tud. Aki ragaszkodik a legalább 4 hengerhez, 1 millióval drágábban beülhet a 2-literes, 184 lovas, négyhengeres 220i-be, míg a 326 lovas M235i Cabrio igazi ínyencdarab - a következő kategóriában is épphogy lecsúszott a dobogóról...
2; Élménydús autók 10 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: BMW i8
Kijelenthetjük, hogy a bajorok az i8 benzines-elektromos hibrid sportautóval bőven megelőzték korunkat, s 2014-ben piacra dobták a jövő sportautóját. Annyira bonyolult az i8 technikája, hogy már pusztán az is csodaszámba megy, hogy működik. Márpedig működik, méghozzá nem is akárhogy! Nemrégiben hosszasan tesztelhettük a jövőbe mutató gépet, ami egyszerűen mindenkit lehengerelt. A menetteljesítmények terén nem tud, és nem is akar a legkeményebb sportolók babérjaira törni, de annyira különleges, és egyben óriási élmény vezetni, hogy mindenkit lehengerelt. A 362 lóerős összteljesítmény egy 1,5 literes 3-hengeres benzines és 2 elektromotor együtteséből áll elő, az i8 pedig alapvetően összkerékhajtású, de ha akarjuk, pont úgy teszi a fenekét, mint hátsókerekes társai. Igény szerint pedig bő 30 km-t teljesen elektromosan is meg tud tenni. Minket lenyűgözött, sőt, mondhatjuk, hogy az egész világot. Még számos kategóriában dobogós lehetne az i8 (például zöld innováció, high-tech), de mivel itt úgyis egyöntetűen diadalmaskodott, a többi kategóriában helyet hagytunk mások számára is.
2. helyezett: Ford Mustang GT
Az egyik szemünk sír, hiszen a Chevrolet európai piacról történő tavalyi kivonulásával elvesztettünk egy kultikus izomautót (természetesen a nagyon finom Camaróról van szó), a másik viszont nevet, hiszen végre Európa is megkapta a vadonatúj Ford Mustangot, így ismét vásárolhatunk igazi amerikai 'muscle car'-t hivatalos forrásból. Az új Mustang pedig jobb, mint valaha volt: végre független felfüggesztést kapott hátul is, telis-tele van modern extrákkal, felszereltségben és kényelemben a kor mai színvonalát képviseli, a forma pedig továbbra is nagyon-nagyon dögös. A 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost turbómotor szerintünk nem igazán illik a típushoz, de az 5-literes szívó V8 annál inkább, ami ráadásképp nem egy őskövület, hanem egy modern erőforrás. A V8-as Mustang GT menetteljesítményei kiválóak (ez persze nem is csoda jó 420 lóerővel), hangja élményszámba megy, a Mustang GT kupé 13 millió forintos ára pedig több mint korrekt - nem lehet hivatalos forrásból hangulatosabb új autót kapni ennyi pénzért.
3. helyezett: Mercedes-Maybach S-osztály
Bizonyára sokan meghökkennek a kategória bronzérmesén, hiszen mi köze is van egy luxuslimuzinnak az élményekhez?! Ugyanakkor nem győzzük hangsúlyozni, hogy az élménydús autók kategóriája nem feltétlenül sportos vezetési élményt takar (arra ott van a sportautók osztálya), hanem bármilyen élményt, ami az adott típust különlegessé teszi. Nos, a Mercedes-Maybach S-osztály elég sok élményt ad utasainak, amit ezúttal kényeztetésnek is nevezhetnénk. A Mercedes-Benz S-osztályra épülő zászlóshajó kétségtelenül a hátsó sor fantasztikusan kényelmes üléseiben ücsörgő utasokat kényezteti leginkább, így igazából mindegy is, hogy a V12-es vagy a jóval olcsóbb V8-as motor hajtja a típust. Továbbá örömteli, hogy a Maybach név nem tűnt el a piacról: jó ötlet volt a csillagosok részéről, hogy a Mercedes a legendás márkanevet felhasználva kínálja legnagyobb presztízsű autóját, ami nem mellesleg a világ legcsendesebb szériagyártású négykerekűje - legalábbis a hátsó üléseken mérve. A 41 millió forintos alapár pedig annyira nem is tűnik túlzásnak, mi először többre tippeltünk.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Cayman GT4
Amióta a Porsche Cayman GT4-ről lehullt a lepel, mi folyamatosan arról álmodozunk, hogy egyszer vezethessük az autót. A Cayman minden kivitelében remek sportautó, a GT4 kivitel pedig többek között megkapta azt, amit a fantasztikus 911 GT3-ból hiányoltunk: a kézi váltót. Nos, a GT4 kizárólag manuális váltóval rendelhető, ami kivételes szintre emeli az ember-gép kapcsolatát, s ez egyúttal a mai világban unikumnak számít a sportgépeknél. A Porsche GT-modellek építéséért felelős részlege alaposan átdolgozta a Caymant: az első futómű és a fékrendszer például a méregdrága 911 GT3-tól érkezik, a hátsó futómű teljesen új, sokkal komolyabb lett az aerodinamika, a 3,8 literes, papíron 385 lóerős (de a valóságban jóval több) szívó erőforrás pedig a 911 Carrera S átdolgozott szíve. Legyen szó akár közútról, akár versenypályáról, nincs olyan sportautó a világon, amivel szívesebben élnénk együtt hosszútávon. A 85 ezer eurós indulóár a Cayman GT4 tudásához képest, Porschés szinten nézve barátinak mondható, hiszen ennyiért még soha nem lehetett ilyen komoly kaliberű közép- vagy farmotoros pályagépet vásárolni a márkánál.
2. helyezett: Ferrari 458 Speciale A
Az egyik szemünk sír, hiszen a Chevrolet európai piacról történő tavalyi kivonulásával elvesztettünk egy kultikus izomautót (természetesen a nagyon finom Camaróról van szó), a másik viszont nevet, hiszen végre Európa is megkapta a vadonatúj Ford Mustangot, így ismét vásárolhatunk igazi amerikai 'muscle car'-t hivatalos forrásból. Az új Mustang pedig jobb, mint valaha volt: végre független felfüggesztést kapott hátul is, telis-tele van modern extrákkal, felszereltségben és kényelemben a kor mai színvonalát képviseli, a forma pedig továbbra is nagyon-nagyon dögös. A 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost turbómotor szerintünk nem igazán illik a típushoz, de az 5-literes szívó V8 annál inkább, ami ráadásképp nem egy őskövület, hanem egy modern erőforrás. A V8-as Mustang GT menetteljesítményei kiválóak (ez persze nem is csoda jó 420 lóerővel), hangja élményszámba megy, a Mustang GT kupé 13 millió forintos ára pedig több mint korrekt - nem lehet hivatalos forrásból hangulatosabb új autót kapni ennyi pénzért.
3. helyezett: Mercedes-Maybach S-osztály
Bizonyára sokan meghökkennek a kategória bronzérmesén, hiszen mi köze is van egy luxuslimuzinnak az élményekhez?! Ugyanakkor nem győzzük hangsúlyozni, hogy az élménydús autók kategóriája nem feltétlenül sportos vezetési élményt takar (arra ott van a sportautók osztálya), hanem bármilyen élményt, ami az adott típust különlegessé teszi. Nos, a Mercedes-Maybach S-osztály elég sok élményt ad utasainak, amit ezúttal kényeztetésnek is nevezhetnénk. A Mercedes-Benz S-osztályra épülő zászlóshajó kétségtelenül a hátsó sor fantasztikusan kényelmes üléseiben ücsörgő utasokat kényezteti leginkább, így igazából mindegy is, hogy a V12-es vagy a jóval olcsóbb V8-as motor hajtja a típust. Továbbá örömteli, hogy a Maybach név nem tűnt el a piacról: jó ötlet volt a csillagosok részéről, hogy a Mercedes a legendás márkanevet felhasználva kínálja legnagyobb presztízsű autóját, ami nem mellesleg a világ legcsendesebb szériagyártású négykerekűje - legalábbis a hátsó üléseken mérve. A 41 millió forintos alapár pedig annyira nem is tűnik túlzásnak, mi először többre tippeltünk.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Cayman GT4
Amióta a Porsche Cayman GT4-ről lehullt a lepel, mi folyamatosan arról álmodozunk, hogy egyszer vezethessük az autót. A Cayman minden kivitelében remek sportautó, a GT4 kivitel pedig többek között megkapta azt, amit a fantasztikus 911 GT3-ból hiányoltunk: a kézi váltót. Nos, a GT4 kizárólag manuális váltóval rendelhető, ami kivételes szintre emeli az ember-gép kapcsolatát, s ez egyúttal a mai világban unikumnak számít a sportgépeknél. A Porsche GT-modellek építéséért felelős részlege alaposan átdolgozta a Caymant: az első futómű és a fékrendszer például a méregdrága 911 GT3-tól érkezik, a hátsó futómű teljesen új, sokkal komolyabb lett az aerodinamika, a 3,8 literes, papíron 385 lóerős (de a valóságban jóval több) szívó erőforrás pedig a 911 Carrera S átdolgozott szíve. Legyen szó akár közútról, akár versenypályáról, nincs olyan sportautó a világon, amivel szívesebben élnénk együtt hosszútávon. A 85 ezer eurós indulóár a Cayman GT4 tudásához képest, Porschés szinten nézve barátinak mondható, hiszen ennyiért még soha nem lehetett ilyen komoly kaliberű közép- vagy farmotoros pályagépet vásárolni a márkánál.
2. helyezett: Ferrari 458 Speciale A
Úgy gondoljuk, hogy ezúttal nincs is értelme hosszasan magyarázkodni: a Ferrari 458 Speciale tavaly nem véletlenül nyerte meg a kategóriát, a mostani ezüstérmes pedig a Speciale nyitható tetejű kivitele, amit a típusnév mögött szerénykedő "A" betű jelez, az Aperta szóra utalva - ez olaszul azt jelenti, hogy nyitott. Röviden akár így is jellemezhetnénk a Ferrari 458 Speciale A-t: minden idők talán legélvezetesebb Ferrarija. De hogy miről is van szó egy kicsit bővebben? A remek 458-as versenypályákra hangolt változatáról. A 458 Speciale legfinomabb pontja kétségtelenül rekorder motorja: míg máshol szinte a csapból is a turbók folynak, a Ferrari a klasszikus szívómotorokra rátett még egy lapáttal, s megépítette minden idők legmagasabb literteljesítményű egységét, ami a márka utolsó V8-as szívó mohikánja. A 135 lóerő literenként azt jelenti, hogy a látványnak is gyönyörű 4,5 literes V8-as 605 (!) lóerőt produkál, s az autó minden pontját a versenypályára optimalizálták a mérnökök. A habot a tortán a súlycsökkenés jelenti - a könyörtelen, fenomális hangokon éneklő, és akár 9000/perc fölé forgatható motornak alig 1,4 tonnát kell mozgatnia, így a 9 szekundumos 0-200 km/h-s sprint sem meglepő. Nem kérdés, brutális bestia a Speciale, amelynek minden gyűjtő garázsában helyet kellene kapnia - garantáltan az egyik utolsó, klasszikus 'iskola' szerinti igazi sportautó, ami nyitható tetővel egy fokkal még a zárt változatnál is csábítóbb, meg persze különlegesebb.
3. helyezett: Mercedes-AMG GT
A Mercedes-Benz SLS AMG leköszönt, ami azt jelenti, hogy elveszítettünk egy rendkívül hangulatos sportautót a stuttgartiaktól, viszont nem kell szomorkodnunk, mert máris megérkezett az SLS helyére a Mercedes-AMG új sztárja, a GT. A GT sokkal modernebb, könnyebb, kezesebb elődjénél, ráadásul mivel a gyáriak egy fokkal lejjebb pozícionálták, ára is alacsonyabb. A hajtásról persze ezúttal is V8-as benzinmotor gondoskodik, de nem a régi 6,2 literes szívó egység, hanem egy kétturbós 4-literes, ami alapesetben 462, az S sportváltozatban pedig 510 lóerőt ad le. A hátsókerékhajtás, az önzáró differenciálmű és a hegyomlásnyi nyomaték révén igazi gumiégető bestia a Mercedes-AMG GT, amely - turbómotor ide vagy oda - pokoli hanggal énekel. A dögös kinézetű kétüléses kupé ötvözi a klasszikus, régi iskola szerint készült sportautók tulajdonságait a mai kor vívmányaival.
4; Családi autók 5,5 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Suzuki Vitara 1.6 2WD
Egy igazi utolsó pillanatos nyertesnek örvendhetünk, ami hűen mutatja, mennyire jó, hogy mostanig vártunk az Autó Pult Év Autói választás eredményével. Ugyanis a vadonatúj, nem mellesleg Esztergomban gyártott Vitarát eddig nem sikerült kipróbálnunk, s nem gondoltuk volna, hogy ennyire kiegyensúlyozott, jó autó lett - épp tegnap vettük át a tesztautót, amit a Dacia Dusterrel hasonlítunk, a cikk rövidesen érkezik. A Vitara kívül kicsi, de utastere meglepő módon tágas (akár négy 190 cm magas felnőtt is simán elfér benne), csomagtartója korrekt méretű, belseje igényes, új érintőképernyős fedélzeti rendszere szuper (gyors, tud magyarul és szép megjelenítésű), futóműve jó, elsőkerékhajtással 1,6 literes 120 lóerős alap benzinmotorja is virgonc, ára pedig ezzel a hajtáslánccal kedvező. A középső, kimondottan gazdag felszereltségi szinttel listaáron 4,8 millió az ára, de állítólag már 4 millió forintnál alig többért el lehet hozni a kereskedésekből ezt a változatot, amivel bombavételnek számít. Ha pedig ennyi nem lenne elég, a Vitara csinos lett, crossoveres felépítése pedig praktikus, fiatalos és menő. Arra pedig különösen büszkék vagyunk, hogy az autó egy igazi hungarikum. Az aranyérem teljesen megérdemelt!
2. helyezett: Nissan Pulsar dCi 110
A Nissan Pulsar szinte a semmiből jött, látott és győzött. A japánok kompaktja a kategória legnagyobb hátsó terével kecsegtet, mindemellett viszont számos remek tulajdonsága van: kényelmes, csendes, jól összerakott, telis-tele van modern extrákkal (amelyek ráadásul megfizethetőek), ár/érték arányban pedig kiváló. Olyannyira jól sikerült, hogy benzinmotorral döntetlenre vizsgázott a kategória éllovasa, a Golf 1.2 TSI ellen, dízellel pedig meg is verte volna a VW-t. A jó öreg 1,5 literes 110 lóerős dízellel a Pulsar nagyon takarékos (vegyesben bőven elvan 5 liter alatt), egészen dinamikus, fenntartási költségei alacsonyak, így családi autónak tényleg kiváló.
3. helyezett: Mazda2 1.5 G90
A Mazda2-vel kiteljesedett a japánok palettája: mostantól szinte minden fontosabb kategóriában rendkívül ütős modellel versenyez a gyártó, gondoljunk csak például a 3-asra, a 6-osra, a CX-5-re, a most érkező CX-3-ra, vagy akár az MX-5-re. Az új Mazda2 a szokásos, 'újkori' Mazda receptet követi, vagyis lelke a fiatalos, dinamikus formaterv mellett a zseniális Skyactiv technológia. A motorháztető alatt 1,5 literes 4-hengeres motorokat találunk - a benzines és a dízel is ekkora, de előbbi turbó nélküli, míg utóbbi feltöltött. A szupertakarékos 105 lovas dízel is érdekes jószág, azonban elég drága, az olcsóbb benzinesek pedig amúgy is jobban passzolnak a kisautóhoz. A Mazda2 minden tekintetben a kategória egyik legjobbja (nagy kisautó összehasonlítónk rövidesen érkezik), s alacsony tömegével bebizonyítja, hogy mondjuk egy 90 lóerős szívó benzinmotor is mekkora élményt garantál, ha megfelelően modern technika dolgozik a háttérben - ráadásul a 4,5 l/100 km-es gyári vegyes fogyasztás nagyon alacsony, tekintettel arra, hogy benzinesről beszélünk. Tény, hogy a Mazda2 nem tartozik a kategória legolcsóbbjai közé, de erre nincs is szüksége, hiszen nem sok ellenfele akad.
Az Autó Pult Év Autói 2013 választásban 4 kategórián már túl vagyunk, de még közel sem értünk a végére: 5 kategória még hátra van. Szerencsére már nem kell sokat várniuk a teljes listáig, ugyanis még a héten jelentkezünk a "Családi autó 5,5 millió forint felett", az "Év vétele", a "High-tech innováció", a "Zöld innováció", valamint a "Modellpaletta" kategóriák legjobbjaival, ezt követően pedig egy szavazás keretében Önök választhatják meg a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult 2014-es Év Autóját.