Tegnap este közzétettük az immár harmadik Autó Pult Év Autói választás első öt kategóriájának győzteseit, de ezzel még koránt sincs vége: a 2012-es választásból további négy kategória legjobbjai hiányoznak. Tegnapi cikkünkben megígértük Önöknek, hogy ma kihirdetjük az utolsó négy kategória dobogósait, úgyhogy következzenek hát a legjobbak!
6; Az év vétele
Az Autó Pult Év Autója: Kia Optima Hybrid
Első hallásra talán furcsa lehet, hogy az év vétele épp egy drága középkategóriás szedán lett, a Kia zászlóshajójának hibridváltozata mégis megérdemelten került fel a képzeletbeli dobogó legfelső fokára. Igaz, hogy a maga kilencmillió forintos árával a koreai márka büszkesége nem olcsó mulatság, ám az autó szolgáltatásainak ismeretében egyenesen kedvezőnek is mondható a vételára. Mindenesetre, a hibridrendszer finoman működik, a 190 lóerős összteljesítmény bőven elegendő, az automataváltó jól dolgozik, a fogyasztás és a kulturáltság kiemelkedő, a felszereltség pedig pazar.
2. helyezett: Dacia Sandero Stepway
A Dacia első ízben a Párizsi Autószalonra hozta el a frissített Sanderót és Logant. Előbbi már meg is érkezett hazánkba, mégpedig bombaáron: a szériában járó menetstabilizáló és négy légzsák ellenére 2 millió forint alatt maradt az ügyes futóművel büszkélkedő praktikus és tágas típus indulóára. Ám annyira kedvező a Dacia extrapolitikája, hogy nehéz ellenálli a magasabb felszereltségnek, hiszen néhány százezer forintból gyönyörűen ki lehet cicomázni a Sanderót, ráadásul olyan finomságok is megjelentek a kínálatban, mint a tempomat, a tolatóradar, az ügyes érintőképernyős navigációs/multimédiás rendszer és még sorolhatnánk. Különösen jó ajánlat a megemelt, még dögösebb megjelenésű ’terepes’ Stepway kivitel, amelynek felára 200 ezer forint, ám ebbe az árba számos plusz extra is tartozik. A motorok közül a 90 lovas háromhengeres 0.9 Tce egység is kellemes, de a tuti tipp az ugyanekkora teljesítményű 1.5dCi gázolajos, amely szinte termeli az üzemanyagot.
3. helyezett: Chevrolet Cruze 2.0 D
A Chevrolet tavasszal frissített kompakt modelljéről nincs értelme hosszasan regélni, az autóról ugyanis már olvashattak az előző felvonásban is, ahol szintén bezsebelt egy bronzérmet a koreaiak büszkesége. Már az előző cikkben említettük, hogy a 163 lóerős kétliteres dízelmotorral verhetetlen a modell ár/érték aránya, hiszen ötmillió forintból sehol máshol nem kapunk egy ennyire korrekt családi autót ilyen magas felszereltséggel és ekkora teljesítménnyel – utóbbinak főleg a sportos vezetési stílust preferáló családapák örülhetnek, ráadásul a benzinkútnál sem kell többet fizetni a lóerőkért.
7; High-tech innováció
Az Autó Pult Év díjazottjai: BMW 50d motor / Volvo V40 biztonsági extrák
A High-tech innováció kategóriában idén két első helyezettünk is akad: a BMW a friss fejlesztésű 50d dízelmotorral, míg a Volvo a V40 biztonsági opcióival aratott győzelmet. A bajorok mindig is az élen jártak a motorfejlesztésben, s az innovációkban idén sem szűkölködtek, amit a jelenleg díjazott 50d egység mellett a friss fejlesztésű 3-hengeres motorcsalád is hűen bizonyít. Az 50d pedig egy igazi mérnöki remekmű, hiszen a háromliteres hathengeres dízelmotorból egészen hihetetlen 381 lóerőt és 740 (!) Nm-es csúcsnyomatékot préseltek ki a tervezők, amihez nem kevesebb, mint 3 turbófeltöltőt használnak. Nem csoda hát, hogy az összkerékhajtás szériában jár a bivalyerős motorhoz, amely alacsony fogyasztásával szintén felhívja magára a figyelmet.
A Volvo V40 fejlett aktív és passzív biztonsági opcióit már az előző cikkünkben is kitárgyaltuk, amikor egy harmadik helyet zsebelt be a fiatalos típus: a svédek a kompakt kategóriáig ’lehozták’ a legfrissebb fejlesztéseket, a gyalogoslégzsák pedig egyenesen világújdonság.
3. helyezett: Range Rover
Ismét egy visszatérővel van dolgunk: a Range Rover a tízmillió forintnál drágább élménykategóriában már kiérdemelt egy első helyezést, a high-tech innovációk terén pedig szintén felküzdötte magát a dobogóra, igaz, az osztott első hely miatt annak ’csupán’ annak harmadik fokára. Nem is csoda, a könnyű anyagok széleskörű használatának köszönhetően kiviteltől függően 3-4 mázsát adott le a monstrum, miközben a legmagasabb technikai színvonalat képviseli. Az új Range Rover ügyes futóműve párját ritkítja, a kényelmi extrák terén szinte lehetetlen olyat mondani, ami ne lenne hozzá elérhető, a legendás terepképességek pedig nemhogy csökkentek volna, de egyenesen javultak, amire például a 700-ról 900 mm-re növelt gázlómélység is bizonyíték.
8; Zöld-innováció
Az Autó Pult Év Autója: Renault Twizy
Városi közlekedés során az autókban a legtöbb esetben egy vagy két fő utazik, ilyen kihasználtság (pontosabban kihasználatlanság) mellett pedig nincs túl sok értelme 5x2 méteres autókat hajtani. A Renault a Twizy személyében megalkotta az ideális városi közlekedési eszközt, amely megváltoztathatná a városi közlekedés arculatát. A pöttöm elektromos négykerekűben egymás mögött két ülés kapott helyet, s a négykerekű sokoldalúságára bizonyítékul az 5 lóerős Twizy több régióban jogosítvány nélkül is vezethető. Azonban nem kérdés, hogy az alig drágább 18 lóerős változat az igazi, mely városban meglepően virgonc, végsebessége pedig eléri a 80 km/h-t. A hatótáv egészen tisztességes, hiszen ideális körülmények között eléri a 100 km-t. Gondoljanak csak bele, hogy mennyivel kevesebb dugó lenne, ha Budapesten autók helyett kizárólag - akár "car sharing" rendszerben - a 234x123 centis Twizyk közlekednének, és akkor a levegőminőségről még nem is beszéltünk...
2. helyezett: Continental Conti.eContactWinter gumiabroncs
A Continental olyan komolyan gondolja az elektromos autók térnyerését, hogy a cég vezetősége a mérnökökkel speciális téli gumiabroncsot fejlesztetett a villanyos négykerekűek számára. Egy hagyományos téli gumihoz képest az új Conti.eContact™ Winter 30%-kal alacsonyabb gördülési ellenállással büszkélkedik, de a gyáriak szerint ugyanolyan kiemelkedő teljesítményt nyújt, mint a Continental téli portfoliójába tartozó bármelyik másik téli gumiabroncs. Az eContact célja egyértelmű: az elektromos járművek energiafogyasztásának mérséklése a hatótávolságuk növelése érdekében. Az abroncs különben elsőként a feltehetőleg nem túl népszerű 195/55 R 20-as méretben kerül majd a piacra, a gördülési ellenállás csökkenésének jó részét pedig a módosított oldalfalnak köszönheti. A Continental ’zöld’ fejlesztésével az egyedüli, aki nem autógyártóként kerülhetett be a döntősök közé.
3. helyezett: Volkswagen Golf ACT
A kompakt kategóriában újdonságként a Volkswagen Golf hetedik generációjához, egészen pontosan az új 140 lóerős 1.4 TSI motorhoz elérhető az ACT névre hallgató hengerlekapcsolás. Óriási hókuszpókuszra nem kell gondolni: 1400-as és 4000-es fordulat között az ACT-vel felvértezett motor megfelelő részterhelésnél képes lekapcsolni kettőt a négy hengerből. A két henger teljesítménye elegendő még a szabályos autópálya-tempó tartásához is, 130 km/h felett viszont már nem spórolhatunk. A gyáriak szerint észrevétlen üzemmód-váltással a katalógusadatból fél litert képest elspórolni átlagban a Golf, amely differencia a városból kiérve, egyenletes tempónál akár egy literre is hízhat. Ez azt jelenti, hogy országúton, vagy éppen visszafogott autópályás etapokon 4 illetve 5 literes lehet a fogyasztás, vagyis teljesen megérdemelten került fel a ’zöldek’ dobogójára a fejlesztés.
9; Modellpaletta
Az Autó Pult Év márkája: Mercedes-Benz
Szerkesztőségünk tagjainak egyöntetű véleménye alapján a Mercedes-Benz aratott győzelmet az idei ’márkakupában’. A stuttgartiaknak már pusztán a márciusban felavatott kecskeméti gyár miatt kijárna az elsőség, ami több szempontból is nagyon jó hazánknak, de a Mercedesnek nincs szüksége a protekcióra, hiszen a rengeteg újdonság révén anélkül is megérdemelt a győzelem. Az új, igencsak praktikus és kívül-belül tetszetős B-osztály személyében egy igazi hungarikumról beszélhetünk, a friss A-osztály pedig a fiatalok szívét célozza meg. De idén frissült a legendás G-osztály, az E-osztály, újdonságot jelent a Citan, a CLS Shooting Brake, de az új ML-ről, vagy a GL és a GLK ráncfelvarrásáról sem feledkezhetünk meg. Ráadásul már tesztköreit futja a vadonatúj S-osztály és a második kecskeméti büszkeség, az A-alapokra épülő CLA négyajtós kupé.
2. helyezett: Ford
A Ford mérnökei sem tétlenkedtek az elmúlt évben. A kölniek alig ’futtatták ki’ az új Focust, máris új modellek sora jelent meg a nemzetközi porondon. Hogy milyen típusokról is van szó? Frissült a Fiesta, a B-Max személyében egy B-oszlop nélküli picike egyterű jelent meg a palettán, de az új Kuga is legalább ilyen fontos újdonság, hogy a Mondeóról ne is beszéljünk – utóbbi már bemutatkozott végleges formájában, ám a típus érkezését picit elcsúsztatta a hazai forgalmazó. De még mindig nincs vége a tűzijátéknak: az új Transit Tourneóról és a Ranger legfrissebb generációjáról sem illik megfeledkezni.
3. helyezett: BMW
Tavaly már kiosztottunk egy első helyet a modellpalettát illetően a BMW-nek, de a bajorok csak nem akarják befejezni az újdonságok piacra szórását, úgyhogy idén sem lehetett letaszítani őket a dobogóról. A vezetési élmény szerelmesei az egyenesen sportautóként aposztrofálható 320 lóerős M135i-nek örülhetnek, de idén érkezett piacra az új 3-as Touring változata, a 6-os Gran Coupé, a frissítésen átesett 7-es és X1-es, ám a ráncfelvarrott Z4 személyében az év végére is tartogatott némi meglepetést a BMW. A hibridek terén a 3-as és a 7-es ActiveHybrid jelentett újdonságot, az M-portfóliót pedig az új M5-ös és a rögtön három tagból álló M6-os típuscsalád bővítette 2012-ben. Jövőre ráadásul szintén komoly tűzijátékra készülnek a müncheniek, hiszen már több friss modell is tesztköreit rója.
Nos, a kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi megtettük a magunkét, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, az Önök elismerése még várat magára. Szavazásunkban kiválaszthatják a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult Év Autói 2012 díjkiosztó közönség-kedvencét!
Bár az év végéig még ígérjük, hogy nem hagyjuk Önöket tartalom nélkül, már elöljáróban autós élményekben és rengeteg örömben gazdag Boldog Új Évet kívánunk minden kedves Olvasónknak!