Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Tegnap este közzétettük az immár harmadik Autó Pult Év Autói választás első öt kategóriájának győzteseit, de ezzel még koránt sincs vége: a 2012-es választásból további négy kategória legjobbjai hiányoznak. Tegnapi cikkünkben megígértük Önöknek, hogy ma kihirdetjük az utolsó négy kategória dobogósait, úgyhogy következzenek hát a legjobbak!

 

6; Az év vétele

Az Autó Pult Év Autója: Kia Optima Hybrid

Első hallásra talán furcsa lehet, hogy az év vétele épp egy drága középkategóriás szedán lett, a Kia zászlóshajójának hibridváltozata mégis megérdemelten került fel a képzeletbeli dobogó legfelső fokára. Igaz, hogy a maga kilencmillió forintos árával a koreai márka büszkesége nem olcsó mulatság, ám az autó szolgáltatásainak ismeretében egyenesen kedvezőnek is mondható a vételára. Mindenesetre, a hibridrendszer finoman működik, a 190 lóerős összteljesítmény bőven elegendő, az automataváltó jól dolgozik, a fogyasztás és a kulturáltság kiemelkedő, a felszereltség pedig pazar.

2. helyezett: Dacia Sandero Stepway

A Dacia első ízben a Párizsi Autószalonra hozta el a frissített Sanderót és Logant. Előbbi már meg is érkezett hazánkba, mégpedig bombaáron: a szériában járó menetstabilizáló és négy légzsák ellenére 2 millió forint alatt maradt az ügyes futóművel büszkélkedő praktikus és tágas típus indulóára. Ám annyira kedvező a Dacia extrapolitikája, hogy nehéz ellenálli a magasabb felszereltségnek, hiszen néhány százezer forintból gyönyörűen ki lehet cicomázni a Sanderót, ráadásul olyan finomságok is megjelentek a kínálatban, mint a tempomat, a tolatóradar, az ügyes érintőképernyős navigációs/multimédiás rendszer és még sorolhatnánk. Különösen jó ajánlat a megemelt, még dögösebb megjelenésű ’terepes’ Stepway kivitel, amelynek felára 200 ezer forint, ám ebbe az árba számos plusz extra is tartozik. A motorok közül a 90 lovas háromhengeres 0.9 Tce egység is kellemes, de a tuti tipp az ugyanekkora teljesítményű 1.5dCi gázolajos, amely szinte termeli az üzemanyagot.

3. helyezett: Chevrolet Cruze 2.0 D

A Chevrolet tavasszal frissített kompakt modelljéről nincs értelme hosszasan regélni, az autóról ugyanis már olvashattak az előző felvonásban is, ahol szintén bezsebelt egy bronzérmet a koreaiak büszkesége. Már az előző cikkben említettük, hogy a 163 lóerős kétliteres dízelmotorral verhetetlen a modell ár/érték aránya, hiszen ötmillió forintból sehol máshol nem kapunk egy ennyire korrekt családi autót ilyen magas felszereltséggel és ekkora teljesítménnyel – utóbbinak főleg a sportos vezetési stílust preferáló családapák örülhetnek, ráadásul a benzinkútnál sem kell többet fizetni a lóerőkért.

7; High-tech innováció

Az Autó Pult Év díjazottjai: BMW 50d motor / Volvo V40 biztonsági extrák

A High-tech innováció kategóriában idén két első helyezettünk is akad: a BMW a friss fejlesztésű 50d dízelmotorral, míg a Volvo a V40 biztonsági opcióival aratott győzelmet. A bajorok mindig is az élen jártak a motorfejlesztésben, s az innovációkban idén sem szűkölködtek, amit a jelenleg díjazott 50d egység mellett a friss fejlesztésű 3-hengeres motorcsalád is hűen bizonyít. Az 50d pedig egy igazi mérnöki remekmű, hiszen a háromliteres hathengeres dízelmotorból egészen hihetetlen 381 lóerőt és 740 (!) Nm-es csúcsnyomatékot préseltek ki a tervezők, amihez nem kevesebb, mint 3 turbófeltöltőt használnak. Nem csoda hát, hogy az összkerékhajtás szériában jár a bivalyerős motorhoz, amely alacsony fogyasztásával szintén felhívja magára a figyelmet.

A Volvo V40 fejlett aktív és passzív biztonsági opcióit már az előző cikkünkben is kitárgyaltuk, amikor egy harmadik helyet zsebelt be a fiatalos típus: a svédek a kompakt kategóriáig ’lehozták’ a legfrissebb fejlesztéseket, a gyalogoslégzsák pedig egyenesen világújdonság.

3. helyezett: Range Rover

Ismét egy visszatérővel van dolgunk: a Range Rover a tízmillió forintnál drágább élménykategóriában már kiérdemelt egy első helyezést, a high-tech innovációk terén pedig szintén felküzdötte magát a dobogóra, igaz, az osztott első hely miatt annak ’csupán’ annak harmadik fokára. Nem is csoda, a könnyű anyagok széleskörű használatának köszönhetően kiviteltől függően 3-4 mázsát adott le a monstrum, miközben a legmagasabb technikai színvonalat képviseli. Az új Range Rover ügyes futóműve párját ritkítja, a kényelmi extrák terén szinte lehetetlen olyat mondani, ami ne lenne hozzá elérhető, a legendás terepképességek pedig nemhogy csökkentek volna, de egyenesen javultak, amire például a 700-ról 900 mm-re növelt gázlómélység is bizonyíték.

8; Zöld-innováció

Az Autó Pult Év Autója: Renault Twizy

Városi közlekedés során az autókban a legtöbb esetben egy vagy két fő utazik, ilyen kihasználtság (pontosabban kihasználatlanság) mellett pedig nincs túl sok értelme 5x2 méteres autókat hajtani. A Renault a Twizy személyében megalkotta az ideális városi közlekedési eszközt, amely megváltoztathatná a városi közlekedés arculatát. A pöttöm elektromos négykerekűben egymás mögött két ülés kapott helyet, s a négykerekű sokoldalúságára bizonyítékul az 5 lóerős Twizy több régióban jogosítvány nélkül is vezethető. Azonban nem kérdés, hogy az alig drágább 18 lóerős változat az igazi, mely városban meglepően virgonc, végsebessége pedig eléri a 80 km/h-t. A hatótáv egészen tisztességes, hiszen ideális körülmények között eléri a 100 km-t. Gondoljanak csak bele, hogy mennyivel kevesebb dugó lenne, ha Budapesten autók helyett kizárólag - akár "car sharing" rendszerben - a 234x123 centis Twizyk közlekednének, és akkor a levegőminőségről még nem is beszéltünk... 

2. helyezett: Continental Conti.eContactWinter gumiabroncs

A Continental olyan komolyan gondolja az elektromos autók térnyerését, hogy a cég vezetősége a mérnökökkel speciális téli gumiabroncsot fejlesztetett a villanyos négykerekűek számára. Egy hagyományos téli gumihoz képest az új Conti.eContact™ Winter 30%-kal alacsonyabb gördülési ellenállással büszkélkedik, de a gyáriak szerint ugyanolyan kiemelkedő teljesítményt nyújt, mint a Continental téli portfoliójába tartozó bármelyik másik téli gumiabroncs. Az eContact célja egyértelmű: az elektromos járművek energiafogyasztásának mérséklése a hatótávolságuk növelése érdekében. Az abroncs különben elsőként a feltehetőleg nem túl népszerű 195/55 R 20-as méretben kerül majd a piacra, a gördülési ellenállás csökkenésének jó részét pedig a módosított oldalfalnak köszönheti. A Continental ’zöld’ fejlesztésével az egyedüli, aki nem autógyártóként kerülhetett be a döntősök közé.

3. helyezett: Volkswagen Golf ACT

A kompakt kategóriában újdonságként a Volkswagen Golf hetedik generációjához, egészen pontosan az új 140 lóerős 1.4 TSI motorhoz elérhető az ACT névre hallgató hengerlekapcsolás. Óriási hókuszpókuszra nem kell gondolni: 1400-as és 4000-es fordulat között az ACT-vel felvértezett motor megfelelő részterhelésnél képes lekapcsolni kettőt a négy hengerből. A két henger teljesítménye elegendő még a szabályos autópálya-tempó tartásához is, 130 km/h felett viszont már nem spórolhatunk. A gyáriak szerint észrevétlen üzemmód-váltással a katalógusadatból fél litert képest elspórolni átlagban a Golf, amely differencia a városból kiérve, egyenletes tempónál akár egy literre is hízhat. Ez azt jelenti, hogy országúton, vagy éppen visszafogott autópályás etapokon 4 illetve 5 literes lehet a fogyasztás, vagyis teljesen megérdemelten került fel a ’zöldek’ dobogójára a fejlesztés.

9; Modellpaletta

Az Autó Pult Év márkája: Mercedes-Benz

Szerkesztőségünk tagjainak egyöntetű véleménye alapján a Mercedes-Benz aratott győzelmet az idei ’márkakupában’. A stuttgartiaknak már pusztán a márciusban felavatott kecskeméti gyár miatt kijárna az elsőség, ami több szempontból is nagyon jó hazánknak, de a Mercedesnek nincs szüksége a protekcióra, hiszen a rengeteg újdonság révén anélkül is megérdemelt a győzelem. Az új, igencsak praktikus és kívül-belül tetszetős B-osztály személyében egy igazi hungarikumról beszélhetünk, a friss A-osztály pedig a fiatalok szívét célozza meg. De idén frissült a legendás G-osztály, az E-osztály, újdonságot jelent a Citan, a CLS Shooting Brake, de az új ML-ről, vagy a GL és a GLK ráncfelvarrásáról sem feledkezhetünk meg. Ráadásul már tesztköreit futja a vadonatúj S-osztály és a második kecskeméti büszkeség, az A-alapokra épülő CLA négyajtós kupé.

2. helyezett: Ford

A Ford mérnökei sem tétlenkedtek az elmúlt évben. A kölniek alig ’futtatták ki’ az új Focust, máris új modellek sora jelent meg a nemzetközi porondon. Hogy milyen típusokról is van szó? Frissült a Fiesta, a B-Max személyében egy B-oszlop nélküli picike egyterű jelent meg a palettán, de az új Kuga is legalább ilyen fontos újdonság, hogy a Mondeóról ne is beszéljünk – utóbbi már bemutatkozott végleges formájában, ám a típus érkezését picit elcsúsztatta a hazai forgalmazó. De még mindig nincs vége a tűzijátéknak: az új Transit Tourneóról és a Ranger legfrissebb generációjáról sem illik megfeledkezni.

3. helyezett: BMW

Tavaly már kiosztottunk egy első helyet a modellpalettát illetően a BMW-nek, de a bajorok csak nem akarják befejezni az újdonságok piacra szórását, úgyhogy idén sem lehetett letaszítani őket a dobogóról. A vezetési élmény szerelmesei az egyenesen sportautóként aposztrofálható 320 lóerős M135i-nek örülhetnek, de idén érkezett piacra az új 3-as Touring változata, a 6-os Gran Coupé, a frissítésen átesett 7-es és X1-es, ám a ráncfelvarrott Z4 személyében az év végére is tartogatott némi meglepetést a BMW. A hibridek terén a 3-as és a 7-es ActiveHybrid jelentett újdonságot, az M-portfóliót pedig az új M5-ös és a rögtön három tagból álló M6-os típuscsalád bővítette 2012-ben. Jövőre ráadásul szintén komoly tűzijátékra készülnek a müncheniek, hiszen már több friss modell is tesztköreit rója.

Nos, a kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi megtettük a magunkét, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, az Önök elismerése még várat magára. Szavazásunkban kiválaszthatják a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult Év Autói 2012 díjkiosztó közönség-kedvencét!

 

Bár az év végéig még ígérjük, hogy nem hagyjuk Önöket tartalom nélkül, már elöljáróban autós élményekben és rengeteg örömben gazdag Boldog Új Évet kívánunk minden kedves Olvasónknak!