Fél lábbal már 2013-ban járunk, mi pedig a beígért Autó Pult Év Autója 2012 szavazással jelentkezünk, ahogy azt tavaly és tavalyelőtt is megtettük. Összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk.
A kategóriákat, illetve a szavazás irányelveit, azok főbb szempontjait beharangozó cikkünkben idén is ismertettük Olvasóinkkal, így ezúttal nincs más hátra, mint az érmek és trófeák kiosztása, a dobogósok kihirdetése - természetesen minden esetben rövid indoklással nyakon öntve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2012-ben!
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Opel Astra OPC
Az eltérő preferenciák miatt meglehetősen ritka, hogy a szerkesztőség egybehangzó véleménye szerint hirdethessünk győztest, ám idén az élményautók kategóriájában mégis mindannyian az Opel Astra OPC-nek szavaztuk meg az elsőséget. Bár az autó magas tömege miatt ráncolhatjuk kissé szemöldökeinket, tízmillió forint alatt nincs még egy frissen bemutatkozott típus, amely akkora élményt szolgáltatna, mint az Astra sportverziója.
Sőt, az OPC a listaár szerint már 8,1 millió forinttól elérhető, ráadásul igazán magas alapfelszereltséggel. És akkor a 280 lóerős kétliteres turbómotorról, az önzáró differenciálműről, az alapfelszereltség részét képező ügyes állítható futóműről, a komoly fékrendszerről vagy a leírhatatlanul dögös megjelenésről nem is beszéltünk. Mindehhez pedig elviselhető fogyasztás, valamint tágas utas- és csomagtér társul. Nem kérdés, megérdemelt a győzelem.
2. helyezett: MINI Paceman JCW All4
Tavaly is egy, a John Cooper Works műhely által felpaprikázott MINI foglalhatta el a képzeletbeli dobogó második helyét a kétüléses Roadster személyében, ám idén sajnos nem találkozhatunk az elérhető(bb) áron kínált élményautók között ilyen finomságokkal. Ellenben a Countryman, vagy még inkább a nemrégiben bemutatkozott kétajtós Paceman 218 lovas JCW kiadása is élményszámba megy; egészen biztos, hogy a szériában járó okos összkerékhajtásnak is köszönhetően már-már ralipilótának képzelhetjük magunkat a nagyra nőtt MINI volánja mögött, a hangulatot pedig a mérges dallamokat játszó kipufogó fokozza. Ám az élményt keményen meg kell fizetni: minimum 9,5 millió forintot kell letenni az asztalra a méregzsákokért.
3. helyezett: Citroën DS3 Cabrio
Igaz, hogy a Citroën kis túlzással pusztán lemásolta a Fiat 500c tetőkoncepcióját a DS3 Cabrio esetében, ám a franciák büszkesége objektíven nézve sokkal jobban sikerült, a hangulatos tető pedig a teljes DS-sorozathoz hasonlóan igényes. A tavaszhoz közeledve talán keresve sem lehetne találni elérhető áron olyan autót, amivel kellemesebb lenne egy nyugodt kocsikázás. Az ügyes harmonikatetőt leeresztve egy csapásra közel kerülhetünk a természethez, a ’sima’ DS3 pedig garancia arra, hogy a vezethetőséggel sem lesz probléma. Az ár/érték/teljesítmény mátrixban nem kérdés, hogy a 155 lóerős 1,6 literes turbós, benzines THP motorral lesz igazán finom a kis ékszerdoboz, ami várakozásaink szerint a gazdag felszereltség ellenére alig több mint hatmillió forintért lesz hazavihető.
2; Élménydús autók 10 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Range Rover
Bizonyára sokan felkapják a fejüket azon, hogy a tízmillió forintnál drágább élményautók kategóriájában egy luxusterepjárót választottuk meg az év autójának az új Range Rover személyében. Azonban azt már többször tisztáztuk, hogy ebben a fejezetben kizárólag az élményt díjazzuk, ami nem feltétlenül egyezik meg a versenypályán történő száguldással. A Range Rover legfrissebb generációja pedig rengeteg élményt garantál leendő tulajdonosainak: bár csak január közepén lesz szerencsénk élesben kipróbálni az autót, a külföldi újságírók véleménye szerint minden idők legfinomabb luxusterepjáróját tisztelhetjük a modell személyében. A kiviteltől függő 3-4 mázsás fogyókúra önmagáért beszél, mint ahogy a szupermodern technika, a királyi kényelem, vagy a már-már megdöbbentő terepképességek.
2. helyezett: Jaguar F-Type
A Jaguar F-Type-ot ugyan a sportautókhoz is sorolhattuk volna, ám küldetését tekintve az elsődleges szempont a fejlesztés során a vezetési élmény, és nem a versenypályákon elért köridők voltak. Bár a több mint másfél tonnás üres tömeg kissé csalódást keltett, a mérnökök rendkívül merevre tervezték a kétüléses, vászontetős roadstert, a közvetlen kormányműre szintén nagyon büszkék, a komoly menetteljesítményekről pedig egy új fejlesztésű, 340 és 380 lóerővel elérhető háromliteres V6-os kompresszoros, vagy egy 495 tagú ménest felvonultatni képes ötliteres V8-as egység gondoskodhat – utóbbi esetében már pusztán a hangorkántól is végigfut az ember hátán a hideg. További finomság a modellel kapcsolatban, hogy a Jaguarnál egy kis kihagyás után az F-Type esetében visszatérhet a kézi váltó.
3. helyezett: Aston Martin V12 Vantage Roadster
Úgy látszik, hogy idén a ’drága’ élménykategóriát a britek uralják: a harmadik helyezett is a szigetországból érkezik. Nem másról, mint az Aston Martin V12 Vantage Roadsterről van szó, amely az F-Type-hoz hasonlóan szintén nevezhető szupersportautónak is, de itt is inkább a vezetési élmény volt a fő fejlesztési szempont. Az alapesetben V8-as erőforrással szerelt Vantage motorházteteje alá a mérnökök bepréselték a DBS 12 hengeres hatliteresét, az 517 lóerős erőmű pedig képzelhetik, hogy milyen menetteljesítményekkel ruházza fel a vászontetős roadstert. A 17 literes étvágy nem túl kecsegtető, ám aki ki tudja fizetni a típus közel 60 millió forintos árát, bizonyára nem fog panaszkodni a fogyasztáson. Máskülönben csupán 101 szerencsés guríthatja haza a különleges Astont, ugyanis limitált típusról van szó.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Boxster S (981)
Bár a dobogó második-harmadik fokán 700 lóerős, sőt, még annál is erősebb versenyzők trónolnak, a Porsche középmotoros büszkesége értékelésünk szerint megérdemli az elsőséget. A Boxster ugyanis a zuffenhauseni márka legolcsóbb sportautója, ám ez nem jelenti azt, hogy sokak számára elérhető lenne, igaz, tudását tekintve akár értékarányosnak is nevezhető a kis roadsterért kért összeg. A vezethetőségről legyen elég annyi, hogy amikor mi az új 911-essel együtt vezethettük a ’kistesót’, alig vártuk, hogy visszaüljünk a Boxsterbe. A sportosabb S-kivitel 315 lóerős, 3,4 literes hathengeres szívó boxermotorja nem tűnik eget rengetően erősnek, ám a kiváló súlyelosztás, a relatíve könnyű tömeg és a hihetetlenül jó futómű kompenzálja a hiányzó lóerőket, s meglepő időeredményekre képes a kategóriában egyenesen olcsónak számító Porsche. Még sosem volt ennyire veszélyes a modell a 911-esre...
2. helyezett: Ferrari F12
Az idei Genfi Autószalonon szinte megállt a levegő, amikor a Ferrari leleplezte az F12-t, vagyis a legfrissebb V12-es versenylovat, amely az 599-est hivatott leváltani. Bár eredetileg a Ferrari orrmotoros modelljeit inkább szélvészgyors GT-knek, mintsem a versenypályák ördögeinek szánja, ám az F12 kivétel. A méretek nem véletlenül lettek jelentősen kompaktabbak, hogy a komoly fogyókúráról ne is beszéljünk, aminek köszönhetően az üres tömeg alig több másfél tonnánál. A habot a tortán a komoly aerodinamikai fejlődés (a leszorítóerő jelentős fokozása) jelenti, a párját ritkító menetteljesítményekről pedig a 6,3 literes szívó benzinmotor 740 lóereje gondoskodik. Képzelhetik, hogy a 12 henger milyen dallamokat játszik a 8700 1/perces fordulatszámlimit közelében. Apropó, az F12 gyorsulása 8,5 másodperc – nullától kétszázig…
3. helyezett: Lamborghini Aventador Roadster
Ha már a szuperautók kapcsán terítékre került Maranello, természetesen Sant’Agata Bolognese-ről sem feledkezhetünk meg: a Lamborghini Aventador idén is bebiztosította harmadik helyét a Roadster változat személyében. Talán nincs is a világon szebb autós élmény, mint beülni egy olyan Aventador volánja mögé, amelyet a két, egyenként hatkilós karbon tetőelem eltávolításával egy pillanat alatt megszabadíthatunk terheitől, s közvetlenül élvezhetjük a szabadságot, miközben a V12-es 6,5 literes szívómotor ördögi üvöltését hallgathatjuk. A 700 lóerő, a Haldex osztóműves összkerékhajtás és a semmivel össze nem hasonlítható formaterv csak a kezdet, a harmadik helyért folyó harcban a kifogástalan menetteljesítmények is nagy szerepet játszottak. A 3 másodperces 0-100-as sprintidő illetve a 350 km/h-s végsebesség jól prezentálja, hogy nem kezdő játékossal van dolgunk.
4; Családi autó 5,5 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Volkswagen Golf 1.2 TSI
Lehet, hogy már a csapból is a kompakt kategória alapítójának hetedik generációja folyik, ám nincs mit tenni, a legújabb Volkswagen Golf telitalálatnak bizonyult. Nagy kompakt összehasonlító tesztünkben a németek büszkesége például könnyűszerrel masírozott át a teljes mezőnyön, s még az eddigi legjobbakat is szinte minden kategóriában lepipálta. A Golf VII még 4,3 méter hosszú sincs, ám az ügyes helykihasználásnak köszönhetően már-már akkora az utastere, akár egy átlagos középkategóriásé, ráadásul a komoly súlycsökkentés szintén nagyon jót tett a típusnak. Az ár kissé borsosra sikeredett, ám a magas összegek mögött komoly műszaki tartalom lakozik, a jó kis 105 lóerős, egyszerre dinamikus és takarékos 1.2 TSI benzinmotorral pedig korrekt felszereltséggel is befér 5,5 millió forint alá a típus.
2. helyezett: Kia Cee’d SW
A Kia már az első generációs Cee’d-del is nagyot szakított, de a második felvonás is sikerre van ítélve, s a tágas ’SW’ kombi kivitel a családosok kedvence lehet. Szinte minden szempontból sokat fejlődött az autó, s bár a kínálatból egyelőre hiányoznak a modern, turbós benzinmotorok, az 1,4 és 1,6 literes szívó egységek is virgoncak, fogyasztásuk elfogadható, ráadásul a megbízhatóság tekintetében biztosan jobb lapokkal játszanak a feltöltött apróságoknál. Ennek ellenére kiváló ár/érték arányának köszönhetően tiszta szívvel ajánljuk a 128 lóerős 1,6 literes turbódízelt, amely kiválóan harmonizál a Cee’d küldetésével és nagyon alacsony fogyasztás mellett képes szolgálni a családot. A kedvező árú extracsomagokkal és az innovatív opciókkal karöltve a habot a tortán a kiváló ár/érték arány jelenti.
3. helyezett: Chevrolet Cruze SW 2.0D
Az elérhető árú családi autók kategóriájában a dobogó második foka után a harmadik ’lépcsőre’ is egy puttonyos koreai kompakt állhatott fel döntésünk értelmében, bár tény, hogy a márkanév miatt ezúttal némi Amerika is belekeveredett a pakliba. A Chevrolet Cruze ráncait idén felvarrták a tervezők, a kínálatba pedig újdonságként megérkezett az SW kombi kivitel. A Cruze sokat komolyodott a frissítés során, s ár/érték arányban a Kia Cee’d-del egyetemben a kategória legjobbjai közé tartozik. Nagy örömünkre megjelent a kínálatban az Opel 1,4 literes 140 lovas, turbós benzinmotorja, ám mi nem ezzel, hanem sokkal inkább a bivalyerős 163 lóerős dízellel ajánljuk a Cruze-t, hiszen a kétliteres gázolajos alig drágább az 1,4-es benzinesnél, miközben sokkal nyomatékosabb, erősebb, s fogyasztása is alacsonyabb. 5,35 millió forintért már egy nagyon jól felszerelt 163 lovas dízelt guríthatunk haza.
5; Családi autó 5,5 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Mazda6
A D-szegmens képviselői becsületesen felköthetik a nadrágjukat, a Mazda ugyanis az új 6-ossal nagyot robbantott. Már a CX-5 névre keresztelt közepes méretű crossover esetében bebizonyosodott, hogy a SkyActive technológia nem ’humbuk’, a sorban pedig a harmadik generációs 6-os következik. A típus a középkategória klasszikus értékeit viszi tovább, jó adag modern technikával fűszerezve. Az autó dinamikus formája önmagáért beszél, a helykínálat a legjobbak között van, a vezethetőség pedig a komoly súlycsökkentésnek és a finom futóműnek köszönhetően párját ritkítja. Az elején 2- és 2,5-literes szívó benzinmotorokkal, valamint egy 150 és egy 175 lóerős 2,2 literes dízellel lesz rendelhető az újdonság, hazánkban 6,5/7 (benzines/dízel) millió forintos indulóáron. Egy biztos: legyen szó bármelyik változatról is, mellényúlni biztosan nem lehet.
2. helyezett: Ford Kuga
A Ford Kuga második generációja szép csendben hazánkba is megérkezett: nemrégiben írtuk meg Olvasóinknak, hogy a közepes méretű hobbiterepes kimondottan baráti, hatmillió forintos akciós bevezetőáron rendelhető hazánkban – igaz, hogy ezért az összegért ’csupán’ kétkerékhajtást kapunk, ám annyi bizonyos, hogy a 150 lóerős 1,6 literes EcoBoost benzines turbómotor kitűnő belépőt jelent. A modell különben rengeteget fejlődött elődjéhez képest, ami nem merül ki a jelentősen megnövekedett karosszériában: a leendő vásárlók számára elérhetővé válnak a legmodernebb biztonsági és kényelmi felszereltségek, a technika pedig a mai kor színvonalát dicséri. Az alig több mint 4,5 méteres hosszú crossover utastere a relatíve kompakt méretek ellenére 4-5 főnek sok-sok helyet kínál, s a pakkok miatt sem kell aggódni.
3. helyezett: Volvo V40
A Genfben debütált Volvo V40 nem méreteivel, mint inkább magas technikai színvonalával, kiemelkedő biztonságával és magasabb kategóriákra jellemző tulajdonságaival emelkedik ki. A motorháztetőt megemelő gyalogoslégzsák például világelső fejlesztés, az aktív biztonságot pedig a modern és ügyes asszisztens rendszerek teljes arzenálja hivatott fokozni. A V40 továbbá luxusautósan csendes utastérrel kecsegtet, ami ráadásul telis-tele van finom megoldásokkal. A hátsó helykínálat ugyan kissé szűkös, továbbá a csomagtartó is átlag alatti, két-két személy számára viszont királyi kényelmet biztosít a svédek legfrissebb büszkesége, amely ráadásul korrekt ár/érték aránnyal kecsegtet: a remek 150 lóerős 1,6 literes belépő turbós benzinmotorral például már hatmillió forint alatt megvásárolható a típus, 8-8,5 millióért pedig minden jóval kecsegtet a V40, így a konkurenseknél jelentősen olcsóbb. Hogy a típus mennyire ütősre sikeredett, az január elején nagy prémium kompakt összehasonlító tesztünkben is bebizonyosodik.
Az Autó Pult Év Autói 2012 választásban 5 kategórián már túl vagyunk, de még közel sem értünk a végére: 4 kategória még hátravan. Szerencsére már nem kell sokat várniuk a teljes listáig, holnap ugyanis máris jelentkezünk az ’"Év vétele", a "High-tech innováció", a "Zöld innováció", valamint a "Modellpaletta" kategóriák legjobbjaival, ezt követően pedig egy szavazás keretében Önök választhatják meg a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult 2012-es Év Autóját.