Noha egy autó birtoklása már-már természetes kiváltságnak tűnik, a gazdasági folyamatok és az infrastruktúra terhelhetőségének, fejleszthetőségének korlátai mégis arra engedek következtetni, hogy az egyéni közlekedés legnépszerűbb formája hosszútávon nem fenntartható. Talán nem állítunk valótlanságot azzal sem, hogy a gyártók kínálata nehezen alkalmazkodik a megváltozott igényekhez, aminek fizetőképes kereslet hiányában a meglévő járműpark öregedése a következménye.
Amennyiben a gyakorta túlárazott négykerekűek sokszor kiszámíthatatlanul jelentkező fenntartási és üzemeltetési költségeit is figyelembe vesszük, gyorsan fényt deríthetünk arra, hogy viszonylag szerény futásteljesítmény mellett egy személyautó birtoklása még a szubjektíven ’forintosítható’ kényelmi előnyök mellett is igazi luxusnak számít, amit hamarosan csak kevesen engedhetnek meg maguknak.
A kerékpár is alternatíva, de nem helyettesíti az autót
Persze egy megszokott életszínvonal mellett már joggal határoljuk el magunkat a közösségi közlekedés kényelmetlenebb formáitól, s azt is leszögezhetjük, hogy az autókat letéve a jelenleg élő szolgáltatók nem is lennének képesek megküzdeni a hirtelen megnövekedett terheléssel, de a közlekedési vállalatok pillanatnyilag árban is meghaladják azt a tolerálható szintet, ami mellett még hajlandóak lehetnénk lemondani a jól megszokott komfortról.
Évi 10.000 km-nél kevesebbre felesleges lenne autót tartani
Ezekre a problémákra egyes vélekedések szerint gyógyírt jelenthet a „Carsharing” intézménye, ami gyakorlatilag a saját autó birtoklása és a tömegközlekedés alternatívájaként kíván sikerre szert tenni. A csak Németországban 220.000 felhasználót tömörítő autózási forma mind nagyobb népszerűségnek örvend, hiszen becslések szerint évi 10.000 kilométeres futásteljesítmény alatt így könnyelműen elbúcsúzhatunk saját négykerekűnk minden gondjától-bajától, legyen szó vételárról, amortizációról, biztosításról, adókról, vagy éppen fenntartási és szervizeltetési költségekről.
A DriveNow flotta igencsak vonzó típusokból áll
Németországban például már több mint 140 szolgáltató létezik a piacon, de a legnagyobbak mégis a Daimler és a Europecar által fenntartott "Car2Go", valamint a BMW és a Sixt szövetségével létrejött "DriveNow". A felhasználási feltételek során két alapvető különbség tapasztalható. Az egyik választási lehetőséget a kijelölt állomáspontokon felvehető autók jelentik, míg a másik elmélet szerint a járművek megfelelő darabszáma mellett már 'Free-Floating' üzemben is működhet a rendszer, azaz egész egyszerűen ott vesszük fel az autót, ahol azt az előző felhasználó leparkolta.
'Sietek, hol egy autó?'
Igény esetén az aktuális rendelkezésre-állásról egy műholdas megfigyeléssel egybekötött szoftver segítségével gyűjthetünk információt, amit akár mobiltelefonunkról is kezelhetünk. A tarifák strukturálásában persze van különbség, de az mindegyikben közös, hogy arányosak a felhasználás idejével és a megtett távolsággal.
A havi tagdíj mellett alkalmankénti fix költség is van, ami igencsak változó lehet, de ezen felül már csak óránként ~600 forintos alapdíjjal és 50-65 Ft közötti kilométerdíjjal kell számolnunk. Free-Floating rendszerben az elszámolás perc alapú, s körülbelül 90 forintos egységekben végezhetnénk fejszámolást, miközben például egy bevásárlás során a parkolási tarifa lépne életbe, melynek fejében a járművet foglaljuk.
Jól kipített hálózatnál egy pillanat alatt találunk szabad járművet
A Carsharing-nek köszönhetően egyes esetekben nem csak spórolhatunk, de gyakorlatilag minden körülmények között korszerű autókat használhatunk, ráadásul egyetlen kategóriával sem kell kompromisszumot kötnünk, hiszen aktuális igényeinknek megfelelően válogathatunk a szolgáltatók flottájából.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a rendszer nem az autóbérlés konkurenciája, hiszen azzal akkor érdemes számolni, ha évente egyszer-kétszer hosszabb utakra készülünk, s a hálózat jelenlegi kiépítettsége mellett a városközi közlekedés is csak részben kivitelezhető.
Hannoverben a VW is próbálkozik - végső soron a közösségi közlekedéssel karöltve életképes a szolgáltatás
Végső megoldást azonban a Carsharing, a bérautózás, és a közösségi közlekedés kombinációja hozhatna, de ehhez mindenképp szükséges az egységesen magas szolgáltatási színvonal kialakítása, valamint a saját autó birtoklásának költségeivel való egységesen versenyképes árszínvonal meghatározása.
Minden jel arra utal, hogy az emberek felismreik a rendszer nyújtotta előnyöket. Vajon hazánkban is lenne létjogosultsága?
Mindenesetre a megfelelő műszaki háttér és a korszerű flottakezelés által a lehetőség már adott, igaz, a rendszer csak adott társadalmi fejlettség, intelligencia, és toleranciaképesség mellett lehetne életképes, hiszen saját gépjárművével szemben senkinek sem lenne kedve megrongált, piszkos, és tiszteletlenül kezelt autókba ülni.