Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nem vagyok az összeesküvés-elméletek nagy rajongója, és a környezettudatosság fontosságával is tisztában vagyok, de ha a tűzhöz legközelebb álló fejlesztők szemébe nézek, mégsem érzem azt az illatot a levegőben, ami a spanyolviasz első cseppjeinek lángra lobbanásával betöltené a szobát.

Vajon jó irányba haladunk?Mióta az eszemet tudom, riogatnak minket azzal, hogy a fosszilis tüzelőanyagok maholnap egyszerűen elfogynak, de a benzinkutak tartályait mégis szétfeszíti az értékes nedű, miközben a közlekedők egyre súlyosabb árat fizetnek a kasszánál a nagyhatalmak készleteinek visszatartása, a tőzsdei manipulátorok pánikkeltése, az egyre kapzsibb állami szféra, vagy éppen a mondvacsinált indokok alapján indított háborúk miatt. Tudjuk azt is, hogy a légkörbe eregettet gázok számos káros hatás kiváltói, annyira azonban mégsem károsak, hogy a madzagot rángató erők is velünk együtt aggodalmaskodjanak a Föld jövőjét illetően.

Ha széllel 'tankolnánk', valóban zéró emisszióról beszélhetnénk

Látszatmegoldásokra persze továbbra is szükség van, hiszen a gazdaság rendkívül kényes egyensúlyban van, s a közlekedést hatalmas iparág működteti, ahol fokozottan érvényesül a pillangóhatás. A mérleg egyik nyelvéről a másikra reppenő lepkék azonban irányítás alatt állnak, így aztán legfeljebb semleges A Golf elfogadottsága miatt ideális donordöntések születnek, amik ugyan kitöltenek apró piaci réseket, de sosem durrannak akkorát, hogy radikális változásokat hozhassanak.

A VW mindenható ura, Martin Winterkorn személyes meggyőződése például az, hogy az elektromos autók leghamarabb 50 esztendő múlva lesznek igazán életképesek. Ez a kijelentés igen őszintének hangzik egy olyan anyagias szemléletű szakember szájából, akinek legfőbb feladata az, hogy a világ autóiparának jelentős hányadával a kezében eladja nekünk a ma vívmányait, de hazugság akkor, ha a vállalatóriás fejlesztéseit nem kismértékben támogató Bosch munkatársával beszélgetek.

Átmenetileg megfelelnek az elektromos autók.

Barátom személyes meggyőződése ugyanis az, hogy az elektromos autók csak a hatékonyabb megoldások beköszöntéig tartó átmeneti időszak eladásait hivatottak felfuttatni, de valós megoldást az akkumulátorok korlátos tárolókapacitása, a jelentős infrastruktúra igény, és a magas bekerülési költségek miatt sem várhatunk tőlük. Nekünk persze nem tisztünk a törekvő fejlesztések felett pálcát törni, de feladatunk a potenciális vásárlók, és a nagyközönség útbaigazítása akkor, ha autóvásárlásról van szó. Lássuk hát, mit hoz ez az évtized, és a legnagyobb óriás publikus tudásának legjava, ha a népnek fenntartható közlekedési eszközre van szüksége!

A hibrid, vagy az elektromos lesz a jó választás?

A Volkswagennek rögtön kér megoldása is van a lokális károsanyag-kibocsátás korlátozására, hiszen 2013-ban már a kereskedésekbe kerül a teljesen elektromos Golf Blue-e-Motion, de már a fejlesztés végső stádiumában van a Golf TwinDRIVE is, ami plug-in (konnektorról tölthető) hibrid hajtásláncával indul harcba a kegyeinkért. A két koncepció persze alapvetően más igényeket vesz figyelembe, hiszen előbbi szerény hatótávolságával inkább a városi felhasználást támogatja, míg utóbbi a családok hétköznapjaiban is helytállhat, s mellette azt sem kell kiszámolnunk, hogy elérünk-e Budapestről a Balatonra.

VW Golf Blue-e-Motion - galériaA VW Golf Blue-e-Motion lemezei alatt egy 85 kW/115LE teljesítményű elektromotor lapul, amit egy 180 cellából álló, 315 kg tömegű, és 26,5 kWh-ás lítium ion akkumulátor csomag lát el energiával, mintegy 150 kilométeres hatótávolságot biztosítva. A ’fogyasztás’ persze ezúttal is függ a használat mikéntjétől, s erre tanubizonyság, hogy a Frankfurti Autószalonon a prototípusok egyikével minket fuvarozó hölgy - meglehetősen lassú, vagyis ennél a hajtásnál hatékony tempóban - ennél 30 százalékkel többet is megtett egyetlen töltéssel, miközben a 238 literesre zsugorodott csomagtartóban azért még a felszerelésünk is helyet kaphatott.

A Golf TwinDRIVE rendelkezik az elektromos és a benzines autók erényeivel egyaránt

A Golf TwinDRIVE ugyan még csak kísérleti szakaszban van, de a plug-in hibrid technológia annál is inkább kívánatos, minthogy ötvözi magában az elektromos- és a benzinmotor közös erényeit. Ennek köszönhetően egyes esetekben a bődületes nyomaték miatt hihetetlen dinamizmusra, és gyorsulásra számíthatunk, miközben mindehhez viszonyítva a fenntartási költségek nem összehasonlíthatók egy hasonló képességű ’hagyományos’ járművel.

A TSI turbómotor már jó ismerősünkA motorháztető alatt a már ismert 1,4 literes TSI turbómotor teljesít szolgálatot 115 lóerős teljesítménnyel, melynek munkáját a bődületes, 600 Nm nyomatékkal gazdálkodó elektromotor segíti, amit a 150 kilogrammos össztömegű, 11,8 kWh-ás, hálózatról tölthető lítium-ion akkumulátorok látnak el energiával. Az elindulás persze gyerekjáték a villanyos erőforrás számára, ami ügyes gázpedálhasználat esetén 50 km/órás sebességig nem is engedi szóhoz jutni a benzines egységet. Ily módon, emissziótól mentes üzemben 57 kilométert hagyhatunk a hátunk mögött, ám legfeljebb 120 km/órás sebességgel haladhatunk.

Szinte észrevétlen az átmenet a két üzemmód között

Bekapcsolt klímaberendezés mellett már 40 km-re csökken az elektromotor segítségével megtehető távolság, s ezután szinte észrevétlen átmenettel jut szerephez a szeretett TSI. Ilyenkor már 170-nel is hajthatunk, miközben a közös teljesítmény 163 lóerőre rúg, hogy hatótávolságunk 900 km-re nyúlhasson. Az egyes üzemmódok között megfelelő töltöttség mellett magunk is választhatunk, sőt, a tervek között szerepel, hogy a GPS Gombnyomással is választhatunk az üzemmódok közöttkoordináták alapján nagyvárosok zsúfoltságában, vagy környezetvédelmi területek övezeteiben automatikus legyen az esetenként korlátozásokkal is járó átállás.

A külföldi sajtó munkatársai nappal, bekapcsolt klímával, de kikapcsolt szórakoztató berendezés mellett vallathatták mindkét modellt, melyek számára a konvojban való haladás igyekezett egyező feltételeket teremteni. Ilyen körülmények között a tisztán elektromos Golf Blue-e-Motion 129 kilométer után adta meg magát, 14,6 kWh/100km-es fogyasztás mutatva, miközben a plug-in hibrid Golf twinDRIVE a 7,4 kWh/100 km energiaigény mellett 3,9 liter benzint is magához vett, összességében 790 kilométeres hatótávolságot biztosítva.

A szerényebb hatótávolság szűkíti a kihasználhatóság lehetőségeit

Miközben a hétköznapokban való helytállást tekintve az elektromos modell került hátrányba, alig 1100 forintos 100 kilométerre vetített költsége igencsak meggyőző lehet, hiszen hibrid társának ugyanezen jellemzője 2900 forintra adódott. A kép az előzőekben említetteknél azonban sokkal árnyaltabb, hiszen a vételárban jelentkező különbségek mellett számolni kell a fejlődés rohamos tempójával is, ami néhány esztendőn belül is értéktelenné tehet minden korábban megvásárolt elektromos járművet. Noha a villanymotorral felvértezett Golfok a szerényebb űrtartalmú csomagtartótól eltekintve rendelkeznek a kategóriateremtő típus minden erényével, s dinamizmusukra a 12 másodperces sprintidő dacára sem lehet panasz, de megvásárlásuk még az igények tisztázása után a jelentős megtérülési idő miatt sem józan döntés.

A rohamos fejlődés által fokozott az értékvesztés kockázata is

Az alaptétel tehát néhány évre előre tekintve változatlan: mivel a környezettudatosság továbbra is a tehetősek luxusa, a megváltás elmarad. Hiába, átmeneti időszakban élünk, amikor a vásárlók sokszor tudtukon kívül járulnak hozzá az apró piaci rések befoltozásához, és a gyermekcipőben járó fejlesztések finanszírozásához.