A hibridek mára bőven túlnőtték azokat a képességeket, amelyekre az előző évtizedben csodájára járt a fél világ: egyre nagyobb tisztán elektromos hatótávolsággal és csábítóbb szolgáltatásokkal, adott esetben konnektoros töltési lehetőséggel válik vonzóbb és vonzóbb alternatívává a benzin-elektromos hajtáslánc. Ilyen a BMW 225xe Active Tourer is, amely hosszabb időn át vendégeskedett szerkesztőségi vándorgarázsunkban, megmutatván azt, hogy mire képes a kollégák eltérő használati szokásait figyelembe véve.
Benzinnel és elektronokkal is él - galériaA kollégák már több témát is pedzegettek, illetve a szokásos teszt már jó ideje megszületett, ezért rendhagyó módon ezúttal egy kis gondolatébresztővel szolgálnék, amelyet az autógyártók által mutatott egyik új irány és a saját szokások ihlettek. Jómagam hiába dolgozom a fővárosban, egy vidéki városban élek, ahol alapvetően egészen más távolságok, egészen másfajta körülmények adottak. Hajlamosak vagyunk rendszerint a budapesti feltételeket alapul venni, noha sok-sok ember vidéki nagyvárosokban, községekben él. Ők egészen másfajta szempontok szerint utaznak, s a vidéki közösségi közlekedés aktuális színvonala miatt a közönség nagyobb arányban preferálja az egyéni közlekedést, magyarán az autózást. Emellett vidéken (a városokon belül) nincsenek olyan nagy távolságok, egy nagyobb város ipari parkja vagy a város két pontja közötti távolság legfeljebb 6-10 km, mi több, az agglomerációból való bejárás sem jelentősen több ennél.
Az előbb felvázolt körülményekhez pedig 30-40 km-nyi elektromos hatótávolság elegendő lehet, aki pedig közelebb él a munkahelyéhez, az akár több napig is eljárhat ekkora kapacitásból. A tisztán villannyal is mozgóképes hibridek pont ezt a fajta életszituációt célozzák meg, kicsit más stílusban tálalva a hibridséget. Noha első blikkre ez a 30-40 km kevésnek tűnik, egyrészt jóval több, mint a semmi, vagy mint a nem konnektoros hibridek tudásának, másrészt az igények az ismeretében valójában nem is kevés.
Jól kihasználható a 30 km feletti hatótáv - galériaNagyra értékelem ezt a rendszert, hiszen egy valós hiánypótlásnak tekinthető. Persze Budapesten dolgozom és általában vonattal teszem meg a 65 kilométeres távot, ám a vasútállomásra a közösségi közlekedés, vagyis pontosabban annak hiánya miatt autóval gurulok ki. Mindez 3-3,5 km távolságot jelent, ami műszaki szemmel kínzás egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járműnek – sajnálom is szegényt, de jelen pillanatban nincs alternatíva.
Ez a 3-3,5 km pedig semmire sem jó, hiszen elindulok, de mire épp csak mozgásba lendül a hűtővíz hőfokmérője, már érkezek is a parkolóba és húzom ki a slusszkulcsot. Tehát hidegindítás, ki nem teljesedő bemelegítési fázis, aztán még üzemmeleg állapot előtt megállítás. Erőltetett menet mindez egy motornak, legyen szó egyszerű szívó vagy komplexebb turbós konstrukcióról, egy szóval semmiképp sem jó a technikának, főleg a hidegebb időszakokban.
Ezzel szemben a 225xe abszolút erre a feladatra termett, a lakás és a vasútállomás közötti távolságot ugyanis oda-vissza bőven meg tudom tenni a 35-38 km hatótávolságú elektromos rendszer segítségével úgy, hogy akár több napra is szögre akaszthatom a töltőberendezést. Mindeközben a belsőégésű motor egyszer sem röffen be, nincs a számára megterhelő hidegindítás és a futásteljesítményre vonatkoztatott bemelegítések száma is drasztikusan kisebb lehet. Ha kicsit lazán tekintem a tényállást, akkor azt mondhatom, hogy bizonyos esetekben akár 1-2 hét is eltelhet nálam 2 motorindítás között. Ráadásul arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a belsőégésű motor ebben az esetben egy hagyományos autóhoz képest egészen más terhelést kap, nevezetesen adott távolság alatt jóval kevesebb üzemórát hajtunk bele.
Magunk dönthetünk a hajtásról - galériaAmikor hosszú távra kell menni, ott nyilván a benzinmotor viszi a prímet, azonban a teljes futásteljesítményre elterített benzinfogyasztás az elektromos kilométerektől függően akár hihetetlenül kevésre is adódhat. Persze az áram sincs ingyen, de a villanyköltség jóval alacsonyabb a benzinnél: 100 km elektromosan mintegy 1-2 liter nafta árából tehető meg. A hosszútávozáshoz még hozzátenném, hogy a bajor mérnökök egy nagyon okos funkciót építettek be a 225xe-be a hibrid rendszer működését szabályozó kapcsoló formájában.
Az automatikus vezértél és a tisztán elektromos autózás funkciója nyilvánvaló és érthető, de van ott egy harmadik is. A BMW rendelkezik ugyanis egy úgynevezett SAVER móddal is, amely praktikusan megtakarítja, jobban mondva nem használja fel az elektromos tárolóba szuszakolt energiát egy későbbi elektromos etap teljesítésére tartalékolva azt. Egyébként ebben az üzemmódban nem teli akkumulátor esetén fékezésekkor és kis töltöttség esetén a motor teljesítményét használva a rendszer valamennyit tölteni is tudja a telepet.
Tehát ha Tatabányáról Budapestre kell jönnöm autóval, akkor nagy tempójú szakaszokat – legyen az autópálya vagy alsóbb rendű út – a benzinmotorral tudom le, az otthon feltöltött akkuból a fővárosba érve zaj- és emissziómentesen tudok közlekedni. Mindez elősegíti, hogy maga a város tisztább és csendesebb lehessen, miközben az füst és a zajterhelés nem lakott területeken történik meg. A BMW 225xe persze mindezek tükrében nem hibátlan autó, azonban a filozófia, a szemlélet, amit képvisel, jelen esetben véleményem szerint egy nagyon kellemes kompromisszum, egy abszolút jó irány.
Érdemes tölteni - galériaBármennyire is a tisztán elektromos autózás volna az ideális közlekedési forma, amennyiben az egyéni közlekedést vesszük alapul, a költség és a technológia még korlátot szab az elsöprő sikernek. Ezzel párhuzamosan viszont a nagyobb kapacitású, konnektorról is tölthető hibridek már képesek arra, hogy a kisebb mozgásokat lefedjék zéró emisszióval, egy csepp benzin elégetése nélkül, miközben a hosszabb utakon egy hatékony benzinmotor van a segítségünkre. Ez a felállás jelen helyzetben egy abszolút vállalható és szimpatikus módszer, azonban megfizethetőség terén itt sem találkozunk feltétlenül barátságos számokkal. Mindezek mellett egy kis szemléletváltás sem árt, hiszen hozzá kell szokni ahhoz, hogy az okostelefonokhoz hasonlóan az autót is tölteni kell, de ez enm más, csak hozzászokás kérdése, az eredmény pedig önmagáért beszél.
A tartós tesztünk első öt részét itt találják meg: I. rész; II. rész; III. rész, IV. rész és V. rész.