Munkám és életmódom révén sokat autózom. Most hétvégén például országon belül közel 800 kilométert abszolváltam a volán mögött, amihez hasonló futásra gyakran van példa, viszont ezúttal annyi impulzus ért és annyi minden történt velem az utakon, hogy muszáj volt billentyűzetet ragadnom.
Írhatnék például arról, hogy mennyi figyelmetlen sofőr közlekedik az utakon (legalább három balesetet sikerült úgy elkerülnöm, hogy ha a másik félen múlott volna, akkor csattanással végződött volna utunk), arról, hogy milyen sok ember telefonál még mindig kézből, vagy akár arról, hogy a kerékpározók – tisztelet a kivételnek – mennyire felelőtlenül, életüket keményen veszélyeztetve bicikliznek az autóúton. A legmegdöbbentőbb az volt, amikor egy férfi átfutott előttem az M1-esen (!) Tatabányánál, miközben a beláthatatlan felhajtón épp bő gázzal igyekeztem felvenni a tempót – elég meleg volt, fel nem tudom fogni, hogy miként lehet valaki ennyire agyament.
VÉDA névre hallgat a Rendőrség új csodafegyvere, az intelligens közúti kamerahálózat
A vadtéma és a sötétben történő közlekedés is megérdemelne egy tartalmas írást, és erre rövidesen sort is fogok keríteni: országúton, sötétben alig 200 kilométert mentem az elmúlt három napban, de ezalatt 8 őzzel/szarvassal, 1 nyúllal és egy nyesttel találkoztam, konkrétan az országúton, vagy annak közvetlen közelében. Higgyék el, reflektor ide vagy oda, nem érdemes vadveszélyes szakaszokon 70-80 km/h-nál gyorsabban hajtani... márpedig úgy vettem észre, hogy sokan nem félnek az állatoktól, ugyanis rengetegen előztek meg és meggondolás nélkül közlekedtek úgy, mintha nappali viszonyok lennének.
A fenti témák egytől egyig érdekesek lennének, azonban most másról lesz szó. Alig három nap alatt két igazoltatásba futottam bele, ami nem lepett meg, hisz a csapból is az folyt, hogy a hétvégén rendőrségi razziára számíthatunk, de a szervek olyan sok helyen figyeltek, kameráztak, mértek sebességet, hogy a számolással kapcsolatban már teljesen elvesztettem a fonalat, de bőven 10 fölött volt a traffipaxok száma. Szabálytisztelő autósként mindvégig igyekeztem szabályosan közlekedni, de ennek ellenére sajnos bármikor benne van a pakliban, hogy valamikor kapni fogok esetleg bármilyen meglepetéscsomagot a Rendőrségtől. Mert a nagy számok törvénye alapján (vagyis főleg ha sokat vezetünk) véleményem szerint egyszerűen lehetetlen mindig úgy figyelni, hogy az ember semmiféle szabálysértést ne kövessen el – és ha gyakorlatilag minden bokorban figyelnek az intelligens kamerák, előbb-utóbb úgyis áldozatok leszünk, utána meg persze fizethetünk, mint a katonatiszt.
Számos funkció közül válogathatnak a rend éber őrei - okos készülékek, internetkapcsolattal
Például sok esetben tapasztalt autósként is nehezemre esik feldolgozni a millió táblát, főleg a sok-sok ’külső’ impulzus kereszttüzében (mind például reklámtáblák stb.), gyakran pedig arra is van példa, hogy egy-egy nagyobb fa lombkoronája - vagy rosszabb esetben egy teherautó, amit előzünk - épp eltakarja az óvó szándékú információt. Az útfelújításoknál kitett, és ideiglenes sebességkorlátozások szintén nehezen követhetőek sokszor, s bár a szupermodern tesztautók sokszor igyekeznek minket információkkal ellátni az érvényben lévő korlátozásokkal kapcsolatban, elég gyakran a technika is mellélő, vagyis az asszisztens rendszerekre sem lehet hagyatkozni. Lényeg a lényeg, a büntetésektől a jövőben kár is elszomorodnunk: hiába vagyunk szabálytisztelőek, szinte biztos, hogy belefutunk egy-egy kamerába. Lassan ott tartunk, hogy a büntetésekre akár kötelező autós adóként is tekinthetünk, felfoghatjuk őket amolyan kiegészítő úthasználati költségként.
És ha már itt tartunk, nem mehetünk el szó nélkül az új, 2015. március 26-tól immár élesben dolgozó intelligens traffipaxok mellett, amelyek ellen körülbelül annyi esélyünk van, mintha egy Daewoo Ticóval a Nordschleifén le szeretnénk rázni egy 911-es Porschét. Ráadásul olyan sokan lesznek, hogy Dunát lehetne velük rekeszteni: az automata közlekedésellenőrzési rendszer az év végéig összesen 365 fixen telepített és 160 mobil készülékből áll majd össze – igen, jól hallották, több mint 500 intelligens egység fogja figyelni az autókat Magyarországon, természetesen a rendőrség eddig megszokott arzenálja mellett (igaz, állítólag néhány készüléket nyugdíjaznak is, vagyis a növekmény lehet, hogy nem éri el az ötszázat). Egyelőre még ’csak’ a mobil kamerákkal kell számolnunk, amelyek júniusig a sebességtúllépésre koncentrálnak; a fix telepítésű kamerák állítólag csak a 2015-ös év harmadik negyedévétől kerülnek üzembe.
Tilosból is jogszerű mérni! - a Rendőrség szinte bárhonnan és bármikor büntethet...
A hétvégi razzia során jómagam is több esetben találkoztam a kék-fekete mindenlátó dobozokkal, s mivel épp a múlt héten olvastam róluk, minden esetben remegő lábakkal hajtottam el mellettük. A hivatalos kommunikáció szerint „a kamerahálózat (becsületes nevén VÉDA rendszer – a szerk.) használatának célja az, hogy a szabályok betartására ösztönözzék a közúti közlekedés valamennyi résztvevőjét”, amely mondat szépen cseng, sőt, már-már szinte megható, azonban mindannyian sejtjük, hogy a valóság ennél kissé komplexebb. Például bizonyára nem lenne rossz visszatermelni azt a mintegy 15 milliárd forintot (!), amibe a rendszer kiépítése kerül(t) – a pénz különben a hazai forrás mellett EU-s támogatásból állt össze.
Amint fentebb is írtuk, nyártól kibővül a VÉDA rendszer ’hatásköre’, s az autók rendszámait is figyelő kamerák rögzítik például a tilos jelzéseken történő áthaladást, a záróvonal átlépést, a buszsáv jogosulatlan használatát, sőt, a biztonsági öv használatát is. A jelzőlámpa nem megfelelő tisztelete 50 ezer forintot, a biztonsági öv bekötetlen állapota 10-15-20 ezer forintot (lakott terület, vidék, autópálya), a buszság jogosulatlan használata 20 ezer forintot, a záróvonal átlépése pedig 30 ezer forintot kóstál. A kihangosító rendszer nélküli telefonálás 30 ezer forintba fáj, a kötelező haladási irány megszegése 50 ezer forint, az autópálya leállósávban a jogtalan megállás 40 ezer forint (a jogtalan haladás 100 ezer), csak hogy a leggyakoribb büntetéseket soroljuk el.
160 új mobil, és közel 370 új fix traffipax-szal fog dolgozni a Rendőrség...
Mindezek mellett egy kiegészítő eszköz segítségével a VÉDA rendszer meg tudja állapítani, hogy az elhaladó autó körözés alatt áll-e, rendelkezik-e érvényes műszaki vizsgával illetve van-e kötelező biztosítása – a műszaki vizsga hiánya például 40, 50 vagy 60 ezer forintba fájhat, annak függvényében, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt-e le. Ez teljesen rendben van így.
Amennyiben esetleg gyorshajtásról szóló csekkel lep minket a postás (erre pedig mindenkinek lehet esélye), a sebességtúllépés mértéke pedig nagyon kicsi egy-egy határsávhoz képest, akkor érdemes lehet esetleg kikérni az adott mérőműszer hitelesítési jegyzőkönyvét, ugyanis a kamerák pontosságában van némi ’játék’. 100 km/h-s sebességig állítólag 3 km/h-n belüli a pontosság, 100 km/h felett pedig 3 százalék vagy ezen belüli minden alkalmazási körülmény mellett, de a hitelesítési papíron – legalábbis korábban – rendszeresen az állt, hogy 0-400 km/h között mindkét irányban 2 km/h. A büntetések mértékét a sebességtúllépések függvényében az alábbi ábrán olvashatják.
A gyorshajtásokért kiszabható bírságok így alakulnak
Márpedig ez azt jelenti, hogy ha például lakott területen belül (amikor 65 km/h-tól küldik ki a 30 ezer forintos csekket) megkapunk egy 66 km/h-ról szóló gyorshajtást, akkor a műszer hitelesítése alapján a 66 km/h lehet 64 km/h is, amiért legfeljebb csak a helyszínen járna a drága büntetés. 67 km/h-val már nem tudnánk mit csinálni, de például a fenti esetben érdemes lehet megpróbálkozni a fent leírt praktikával – közel sem garantált a siker, de ha már van esély a büntetés megúszására, érdemes lehet védekezni. Arra viszont ne bazírozzunk, hogy sötétben vagy rossz időjárási viszonyok között ne látnának a készülékek: úgy vannak megtervezve, hogy néhány extrém körülményt leszámítva mindig el tudják készíteni a megfelelő felvételt; egyébként a kamerák tudnak állóképet, állóképekből álló sorozatfelvételt, sőt, akár videót is készíteni.
A rendőrség az új rendszertől azt reméli, hogy az autósok a szabályokat jobban tisztelve fognak közlekedni, ami kevesebb balesetet és ezzel párhuzamosan kevesebb sérülést/halálesetet eredményezhet. Mi egyrészt nagyon bízunk benne, hogy a jövőben a prognosztizálás valóban igazzá válik, és egyben azt is reméljük, hogy a VÉDA rendszer munkája nem kizárólag a nagyobb bírság-bevételekben fog megmutatkozni.
Nehéz lesz büntetlenül közlekedni - a VÉDA mindent lát
Mi zárszóként minden Kedves Olvasónknak biztonságos, balesetmentes, és egyben bírságokban szegény közlekedést kívánunk.
A képanyag forrása: police.hu