Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Európai szemmel, az amerikai futballhoz hozzá nem értőként nehéz elképzelni, hogy az Egyesült Államokban mit is jelent a Super Bowl, azonban máris érthetőbbé válik a dolog, ha megpróbáljuk egy példával szemléltetni: képzeljék el, hogy hazánkban milyen érdeklődés övezi a Labdarúgó-világbajnokság döntőjét! A helyzet szinte ugyanaz, a különbség csak az, hogy a Super Bowlt minden évben megrendezik, a hirdetők, és köztük az autógyártók legnagyobb örömére.

Nem kell ugyanis marketingszakembernek lenni ahhoz, hogy kitaláljuk, egy ilyen esemény, és a vele járó felhajtás bizony hatalmas lehetőség arra, hogy emberek millióihoz jutassuk el üzenetünket, melynek így vagy úgy általában ugyanaz a lényege: a mi termékünket válaszd! Nem véletlen tehát, hogy a világ legnézettebb műsoraként számon tartott Super Bowl és a reklámok manapság már olyannyira összefüggnek, hogy rengetegen csak a szellemes, vagy éppen megható rövidfilmekre kíváncsiak, melyek mögött rengeteg munka, és még több pénz bújik meg, hiszen csupán az, hogy képernyőre kerülnek, dollármillióiba fáj a gyártóknak.

Idén a New England és a Seattle csapott össze

Csak az Egyesült Államokban több mint 110 millió szempár tapadt a televíziókra, hogy láthassa, miként birkózik meg egymással a Seattle Seahawks és a New England Patriots - a végeredményt inkább nem árulnám el, hátha valaki egész nap arra várt, hogy este kiélvezhesse az ismétlés izgalmait. Azt viszont már előre is megígérhetem, hogy a cikkünkben kiemelt – természetesen autós témájú – reklámokon jól fognak szórakozni, úgyhogy érdemes tovább olvasni.

Úgy látszik az idei évben az érzelmek kerültek előtérbe, ugyanis a legtöbb gyártó igyekezett szívbemarkoló kisfilmeket leforgatni, míg a humor egy kicsit háttérbe szorult. Az talán már nem is olyan meglepő, hogy sokszor nem feltétlenül az autókra helyezik a hangsúlyt a rendezők: legtöbbször csak egy-egy pozitív tulajdonságra derül fény, de olyan is akad, ahol csupán a márka iránti szimpátiát igyekeztek növelni az alkotók. Ilyenek például a Toyota vagy éppen a Nissan reklámjai, ahol az édesapa és a gyermek közötti rendkívül fontos kapcsolatra igyekeztek rávilágítani az alkotók.

A Nissan esetében egy pilóta izgalmas életét követhetjük végig. Ám ahogy egyre feljebb lép a kategóriák között, annál kevesebb időt tölthet családjával. A japánok persze mindeközben igyekeztek minél több újdonságukat megmutatni, legyen szó versenyautókról, vagy éppen családi szedánról. A Toyota is egy apa-lány kapcsolattal próbálja szemléltetni nekünk, hogy mennyire családbarát az új Camry. Utóbbi egyébként egy másik kisfilmben is főszerepet játszik, melyben az amerikai paralimpikon, Amy Purdy mutatja meg, hogy sohasem szabad feladni.

A Jeep szintén a mélyebb érzelmeink felé nyúlt: az amerikai-olasz gyártó legújabb modelljét, a Renegade-et helyezte a középpontba, melyet a legkompaktabb szabadidőjárműként jellemeznek. Az alkotók ebben az esetben igyekeztek felébreszteni a hazaszeretet érzését az Egyesült Államok polgáraiban, miközben gyönyörű tájakon hajtanak keresztül-kasul a kis terepessel, ami erre a feladatra is tökéletesen alkalmasnak bizonyul.

Volt még más is, aki igyekezett némi komolysággal megszólítani a vásárlók szívét. A Dodge rövidfilmjében 100 év körüli hölgyek és urak látnak el bennünket jó tanácsokkal, melyeknek tanulsága természetesen az, hogy sohasem szabad elveszíteni fiatalságunk lényegét. Persze mi más is őrizhetné meg ezt, mint az éppen 100 éves gyártó valamelyik modellje – nem is kérdés.

Azért jókedvvel sem maradtak adósak a márkák: a Mercedes-Benz például a jól ismert meséhez nyúlt vissza. Mi mással is kerekedhetne felül a szerény teknős a nagyszájú nyuszin, mint egy Mercedes-AMG GT-vel. Valljuk meg, a részletekbe jobb inkább nem belegondolni, azonban a látványos animáció és az igazság győzelme ebben az esetben is mosolyra görbíti szánkat.

A hírességek idén nem voltak annyira felkapottak, mint az elmúlt évben, de a Kia nem szerette volna a véletlenre bízni a sikert, így a mindenki által csak James Bondként ismert Pierce Brosnant kérte fel egy vendégszereplésre. A koros színész pedig hozza a formáját a humoros videóban: minden áron akciózni szeretne, azonban a gyáriak embere mindig letöri a kedvét, míg végül egy megmosolyogtató félreértéssel ér véget a sztár és a vadonatúj Sorento kalandja, egy gyönyörű hölgy társaságában.

Természetesen a BMW sem szeretett volna kimaradni a jóból, főleg, hogy nemrég indult meg a teljesen elektromos i3-as gyártása, melyet szeretnének az elektromos autók számára igen nagy piacot szolgáltató Egyesült Államokban is sikerre vinni. A bajorok két műsorvezetőt kértek fel autójuk népszerűsítésére. Persze mindez nem véletlen, hiszen Katie Couric és Bryant Gumbel 21 évvel ezelőtti műsorukban az akkor újdonságnak számító, szinte hihetetlennek tűnő internet megjelenésén csodálkoztak, míg most hasonló ámulattal kezelték a számukra „űrtechnikának” minősülő i3-ast.

Az olaszok némi pikantériát is csempésztek az új Fiat 500X bemutatójába, mely egy olasz kisváros buja párjának légyottjával indulna, ha a támogatásra szoruló úriember nem vétene hatalmas hibát. A kis kék pirula pedig rengeteg viszontagság után egy 500-as benzintankjában végzi, ahol az emberekhez hasonló hatást kifejtve felpumpálja a városi minit, hogy megszülessen a jóval férfiasabb crossover, melyre a hölgyek is ámulattal tekintenek.

A sorból a Chevrolet sem maradhatott ki, akik megpróbáltak jól ráijeszteni a nézőkre. A kisfilm egy adáshiba imitálásával kezdődik, mely láttán valószínűleg sokakban felment a pumpa. Ilyen persze nem fordulhat elő a Super Bowl estéjén, de ha mégis, akkor természetesen az amerikai gyártó tudott volna orvosolni, méghozzá az új Colorado beépített internetelérésével, amivel könnyedén az autó kijelzőire varázsolhatjuk az izgalmas mérkőzést.

Persze voltak olyanok is, akik nem akarták nagyon megerőltetni magukat. Ilyen volt például a Lexus, akik nem kívántak mélyről jövő, elgondolkodtató üzenetet átadni, vagy mosolyt csalni az arcokra. Az új NX reklámfilmje az autóra helyezi a hangsúlyt, nem próbál mélyre ható trükkökkel a márka mellé állítani minket.

A filmbemutatók sem maradhattak ki a repertoárból. A Halálos iramban hetedik epizódja hamarosan bemutatkozik a mozikban. A forgatás közben elhunyt Paul Walker szereplésével készült akciófilmben egyre drágább autók és egyre inkább a fizika törvényeinek ellentmondó koreográfiák elevenednek meg a nézők szemei előtt.

A műsor tehát nem áll le, és úgy látszik minden évben egyre színvonalasabb és érdekesebb reklámfilmeket láthatunk a legkülönbözőbb témákban, a legkülönbözőbb gyártóktól. Akiket pedig érdekelnek a rövidfilmek, ne álljanak meg az autós alkotásoknál, hiszen rengeteg más témában is szellemes és megható művek születtek, melyekre érdemes rászánni az időt. Azt pedig már most megígérhetjük Önöknek, hogy jövőre újra jelentkezünk a legjobb alkotásokkal.