Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Angela Merkel sziklaszilárd célkitűzése, hogy 2020-ra nem kevesebb, mint egymillió elektromos autó rója Németország útjait, s mivel láttuk, hogy okos tanácsadói közbenjárására az atomerőművek leépítésének ügye mellé is bólogató kutya módjára volt képes kiállni, azon sem lepődnénk meg, ha újabb világmegváltó ügyét is sikerrel verné át minden illetékes szervezeten.

Azt még talán a kancellár, s a sötétzöldek sem tudják, hogy a járművek töltését milyen forrásból kellene megoldani, mindenesetre a műszaki élet szereplői igyekszenek felvenni a kesztyűt, s szinte csodákat tesznek annak érdekében, hogy rövidtávon élhető lehessen a technológia.

A látszat csal, ez bizony egy műszaki csoda

A képeken talán első pillantásra egy kisebb ráncfelvarráson átesett, ám korántsem megdöbbentő Smartot vélünk felfedezni, azonban a látszat ezúttal csal, hiszen a BASF vegyipari vállalat minden innovációját belesűrítette ebbe a kis csöppségbe. A könnyűépítésű, s kivételesen kedvező saját hő- és energiaháztartással bíró Forvision tanulmány tömegéből ezzel 120-150 kilogrammot sikerült lefaragni, miközben hatótávolsága 20 százalékkal nyúlott meg.

Ebből mi sül ki? - Apró hibája, hogy rideg maradA fenti eredmények mögött pedig olyan know-how rejtőzik, ami bizony a technológusok évszázados fejlődésének az eredménye. Már a műanyag felnik alumínium társaikhoz viszonyított 3 kg-os fogyókúrája is hihetetlen bravúr. Az üvegszálas komponensek alkalmazása a járműiparban ugyan nem újkeletű, itt azonban a rostok tízszer olyan hosszúak, mint ami megszokott, s az egyedileg kidolgozott hevítési eljárásnak köszönhetően az anyag belső szerkezete a szilárdulás szakaszában sem változik meg. Az új kerekek egyetlen hiányossága, hogy ridegek maradnak, azaz kevéssé ellenállóak az erős behatásokkkal, ütésekkel szemben, így aztán az autó terelgetése során vigyázni kell a kátyúkra, padkákra.

Érdemes közelebb lépni

Egy a sok finom részlet közül - galériaAz új anyagok immáron a hagyományosan acélból készülő alkatrészeket is képesek kiváltani, amiben a szénszálas műanyag sietett a mérnökök segítségére. A polyamid alkotókat ezúttal a repülőgépgyártásban alkalmazott epoxid-gyantára cserélték, noha a kemencében töltött időt a szokásos harminc perc tizedére csökkentették. Persze ennek az autóipar nagyobb termelési kapacitása miatt is szükség volt, azonban így is sikerült 50 százalékos fogyókúrára fogni a biztonsági cellákat.

Az újdonságok sorának felderítése végett most pillantsunk be az utastérbe! Az ülések melegítése itt nem fűtőszálak segítségével történik, hanem maga a kárpit képes a hő átadására, ráadásul megőrizte légáteresztő képességét is. Az E-Textil/Steron elnevezésű ’szövet’ mögött rejlő lehetőségek gyakorlatilag végtelen hosszúságúra nyúlnak, így szinte bizonyos, hogy a ruhaiparban is viszontlátjuk majd. Ugye elképzelték, hogy télen minden reggel meleg cipőbe bújtatjuk a lábainkat?

Az organikus napelemek töltenek, fényáteresztők, és világítanak

A BASF kisebb csodája - galériaHa már a meleg szóba került, természetesen a lemezek alatti elektromotornak is vannak hőveszteségei, ezeket azonban új módszerrel igyekeznek elvezetni a konstruktőrök. A LED-ekkel szegélyezett hátsó lámpa közepe gyakorlatilag egy hőelvezető csatorna, melyen a kiáramló levegőt kis propellerek hajtják ki. Az elektromos berendezések energiaellátását a tetőn helyet kapó organikus és fényáteresztő napelemek látják el, melyek több rétegből állnak, s belső felületük még az utastér megvilágításának feladatát is képes ellátni.

Kicsi, mégis szellős tudott maradni

Csak első pillantásra üvegAz optimális hőháztartásért felelnek az ’üveg’ felületek is, amik vékonyabbak és könnyebbek is minden korábbi plexi, vagy polyuretán felületnél, ráadásul az utastér melegedéséért felelős infravörös fényt úgy verik vissza, hogy a mobiltelefon, vagy a GPS berendezések használatát nem lehetetlenítik el. A napsugarak elleni védelmet szolgálja a fényezés is, ami a „cool pigment” elnevezésű struktúrájával nem nyeli el a fényt. A szakemberek szerint azonban minden eredményt agyon lehet ütni, például egy fekete szín rendelésével, így a jövőautót lesz szíves mindenki világos árnyalattal elképzelni.

Kapcsolódó cikkek:

A csodákra várni kell: a gazdaságos autózás még sokat várat magára

Ideális autó egy közel sem ideális világban - létezik?

Mitsubishi i-MiEV teszt - Rekord egyetlen feltöltéssel