A BMW hivatalosan bemutatta az M4 GTS-t, amely kiváló esélyekkel pályázik a márka történelmének leggyorsabb utcai modellje címre. Ehhez 500 lóerő, aktív aerodinamikai rendszer és a legapróbb részletek radikális optimalizálása segíti. Lássuk, mire képes az újdonság!
A leggyorsabb - galériaA BMW-nél nem aprózták el az M4 beígért csúcsváltozatának fejlesztését – ezt jól mutatja a 41 oldalas sajtóanyag is. A mérnökök mindent bevetettek, hogy a kategória leggyorsabb négykerekűjét állítsák talpra. Annak ellenére, hogy szegmensében a legkisebb motorral rendelkezik, az M4 GTS komoly ambíciókkal pályázik a címre. Erre az alábbiakban bizonyítékkal is szolgálunk.
Minden részletre kiterjedt az átdolgozás
Megosztó, de kétségtelenül jól tud jönniHaladjunk sorban! Már kívül is azonnal szemet szúrnak a változások. Az átdolgozott aerodinamikáról üvölt a hatalmas hátsó légterelő, ami egyben a modell talán leginkább megosztó része is lesz. A kialakítás viszont igényes: az állítható szénszálas szárnyat CNC-megmunkálású alumínium rögzítők kötik hozzá a szintén szénszálas csomagtérfedélhez. Ehhez jön egy dinamikusan állítható elülső légterelőajak, egy új, szénszálas kialakítása miatt 25 százalékkal könnyebb motorháztető, valamint egy szénszálas diffúzor – és már kész is a fokozott nagysebességű stabilitás. Persze ennyire nem egyszerű az egész, a rendszerek összecsiszolásához hosszú órákat töltött az M4 GTS a szélcsatornában, de biztosak lehet abban, hogy az eredmény jócskán felülmúlja a tesztünkön is szerepelt „hagyományos” verzió képességeit.
Szebb szólamok, mérsékelt tömegA különleges kiadás különleges szólamairól az új, titán sportkipufogó rendszer gondoskodik, amelynek 80 mm átmérőjű végein lézergravírozott M logókat találunk. Ez a rendszer 20 százalékkal könnyebb, mint a hagyományos verzióé. Szintén egyediek a belül narancssárga fényezésű, elöl 19, hátul 20 colos könnyűfém kerekek, melyekre Michelin Pilot Sport Cup 2 félslick abroncsok kerülnek elöl 265, hátul 285 mm-es étmérővel. Az alapfelszereltség részét képezi az M karbon-kerámia féktárcsa, melyet elöl hat, hátul négy dugattyús féknyergek szorongatnak.
Az alsó ajak igény szerint behúzható
Új kerékhez új futómű, és fordítvaA kifejezetten a BMW M4 GTS karakterisztikájához tervezett, háromutas M lengéscsillapítóval szerelt kerékfelfüggesztés összenyomási és visszaengedési jellege manuálisan szabályozható, alacsony és magas sebességtartományban pontosan, egymástól függetlenül állítható rugózással. Emellett a módosított stabilizátorokat és tengelytartókat egyaránt az erőforrás jelentősen megnövelt menetteljesítményéhez igazították a mérnökök.
A volán pontosabb és közvetlenebbTovábbi jó pont, hogy a kormányzáson is finomítottak. A tökéletes kormányzás szempontjából egyik leglényegesebbnek számító kormányrásegítési jelleggörbét az első kerékfelfüggesztés mozgásának finomításával, illetve az aszimmetrikus kormánymű-tartók és a mart, versenysportban használatos, típusspecifikusan megtervezett forgatható csapágyak beépítésével optimalizálták. A forgatható csapágyak a 9,5 J méretű első keréktárcsák használatát is lehetővé tették. A magasabbra helyezett lengéscsillapító-bilincs és az első tengelytartó gömbcsuklója együtt lényegesen jobb kerékdőlés-stabilitást eredményezett. Az elektromosan vezérelt 0 és 100 százalék között zárni képes differenciálművet is a nagyobb teljesítményhez igazították.
Világújdonság hátul - a fényszórók OLED világítást kaptak
A LED-es fényszórókon már meg sem lepődünk, viszont hátul világelső újdonságot találunk: OLED-es hátsó lámpákat. Az organikus fénykibocsátó diódák az egész felületükön hoznak létre homogén megvilágítást, ellentétben a LED-del, ami csak egy ponton bocsátja ki a fényt. A fényforrás beépítési magassága mindössze 1,4 milliméter, azáltal pedig, hogy alkotóelemei egymástól függetlenül, külön-külön is aktiválhatók, a technológia a világítás-megalkotás teljesen új dimenzióját nyitja meg a tervezők előtt.
Új ajtópanel szalagos behúzóvalBelül szintén minden részletre kiterjedő átdolgozásnak lehetünk szemtanúi. Erről árulkodik már az ajtóbehúzó hiánya is – ezt a súlycsökkentés jegyében egy szalag helyettesíti. Alcantara burkolatot kapott a kormány és az eredetinél 50 százalékkal könnyebb szénszálas kagylóülések is, melyeken finom bőrkárpitozást is találunk. A hátsó üléseket a tervezők eltávolították; a helyükre üvegszál-erősítésű műanyagból készült polc és hátsó panel került, ugyancsak Alcantara borítással. Még a műszerfal tartókonzolja is könnyített, szénszálas kialakítású.
A felszabadult helyen elfér a Clubsport csomag narancsos színben pompázó, merevítő bukókerete, valamint egy tűzoltó készülék is. Emellett hatpontos öv is jár a pakkhoz.
A Clubsport csomag a hangulaton is csavar
Plusz lóerők vízpermettel - galériaAz erőforrást szintén nem hanyagolták el, holott a háromliteres, turbós sorhatos eddig sem volt híján a teljesítménynek. A 431-ből így 500 lóerő lett 6250-es fordulaton, amelyhez 4000 és 5500 között 600 Nm (+50) nyomaték társul – a forgatás határát 7600-ban húzza meg az elektronika. A lóerők fokozását részben az innovatív vízbefecskendezős rendszerrel érték el. A rendszer az égéstér hőmérsékletének akár 25 százalékos csökkentése érdekében 10 bar nyomáson finom vízpermetet adagol, amely csökkenti a motor kopogását, valamint lehetővé teszi, hogy a gyújtás pillanata közelebb kerüljön az optimálishoz.
Ennek következtében az égési folyamat hatékonysága fokozódik, miközben az égési hőmérsékletet is csökkenti a rendszer. Mivel a hideg levegő magasabb sűrűségű, azaz több oxigént tartalmaz, ezért az alacsonyabb hőmérsékletek lehetővé teszik az égéshez szükséges anyag nagyobb mértékű jelenlétét a kamrában. Ez pedig – mondanunk sem kell – nagyobb teljesítményt és nyomatékot szavatol, a motor csúcsteljesítményi pontján akár 8 százalékot. A már önmagában is meggyőző érvek sorához csatlakozik még egy: a csökkent hőmérséklet növeli az alkatrészek élettartamát is.
A működéshez szükséges vizet fagymentes, ötliteres tartályban helyezték el a mérnökök, amely az M4 csomagtartójában található. Természetesen a rendszerhez tartozik még vízpumpa, néhány szelep és számos érzékelő, amely néhány kilóval fokozza a könnyű kupé súlyát. Ha már tömeg: a könnyítés hatására az önsúly 1510 kilogramm, ami éppen egy mázsával kevesebb az egyébként sem nehéz M4 kupénál.
A gyáriak szerint egyébként a motor maximális kihasználásakor (azaz versenypályán) mindig feltöltve kell használni a víztankot, de közúton annak üresen járatása nem jelent problémát. Normál használat során egyébként sem számolnak óriási szomjjal a gyáriak: a számítások és tapasztalatok szerint átlagosan minden ötödik tankolásnál kell 5 liter desztillált vizet löttyinteni a csomagtartó megfelelő helyére. A tank méretét tekintve ez azt jelenti, hogy körülbelül 50 liter benzin elégetése közben 1 liter víz távozik a tartályból.
Alcantara-tenger és automataváltóA GTS kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automataváltóval elérhető, a szerkezet rajtprogramjának köszönhetően pedig jól tapadó úton akár 3,8 másodperc alatt is letudja a modell a 0-100-as gyorsulást, a száguldás pedig egészen 305 km/h-ig tarthat. A vegyes fogyasztási adat 8,3 liter 100 kilométeren – hasznos lehet, hogy a versenypályára vezető út végén nem kell egyből tankolással vacakolni.
Hogy mire a rengeteg átalakítás? Magáért beszél, hogy a BMW közleménye szerint az M4 GTS a Nürburgring Nordschleife egy körét 7:28 alatt képes meg tenni, ami ugyanolyan adat, mint amire például a Porsche Carrera GT, a Ferrari 458 Italia vagy a McLaren MP4-12C képes. A legközelebbi konkurens, a jövőre érkező Alfa Romeo Giulia QV ennél 11 másodperccel volt lassabb, miközben az előző generációs M3 GTS 7:48-at, az E46-os M3 CSL pedig 7:50-et tudott. Egyébként a jelenlegi M4 is utóbbi modell teljesítményére képes, a módosítások hatása tehát több mint félperces javulás, ami még a 20,6 kilométeres aszfaltcsíkon is óriási differenciának számít.
Otthon az autópálya, tempója szélvészgyors - a Zöld Pokolra született
A hétszázát - csak ennyien birtokolhatjákMindennek élvezete viszont keveseknek fog megadatni: az M4 GTS-ből mindössze 700 példány készül majd, amiből minden bizonnyal néhány gyári használatban marad. Az árak ismeretlenek, de egy biztos: kifizetődő lesz lecsapni a négy színben (fekete, két szürke és fehér) elérhető újdonságra, hiszen a várható értéktartás nagyobb lehet, mint a valós árdifferencia a hagyományos típussal szemben.