Noha a Rolls-Royce mindig is a végtelen luxus, elegancia és kifinomult stílus szobra volt, mára már minden magára való prémium márka hihetetlen mennyiségű komfort, luxus és technikai csemegéből álló repertoárt tudhat magáénak. A patinás brit márka termékei azonban továbbra is kiemelkednek a tömegből, s nem csupán az általuk kínált, szofisztikált luxussal, hanem a műszaki szempontból is izgalmas megoldásokkal. Az új Ghost például nem csak okos kütyükkel, de a műszaki tökéletesség jegyében megkomponált első futóművével is kiemelkedik.

1959-ben az akkoriban vadonatúj Rolls-Royce Silver Cloud II reklámjában felmerült a kérdés: mi teszi a Rolls Royce autóit a világ legjobbjaivá? A választ egy mérnök adta meg: „nincs ebben semmi csoda, csak hihetetlen sok türelem és figyelmesség a részletekre”. Ezt a szellemiséget 60 év után is magában hordozza a gyártó, hiszen az új Rolls-Royce Ghost futóműkonstrukciója az innováció és a csúcsminőség iránt eltökélt tervezés kiváló példája.

A RR az új futóműrendszert Planar Suspension névvel illette, ami utalni kíván arra, hogy általa valóban olyan érzés a Ghostban suhanni, mintha teljesen sík felületen gördülnének az autó kerekei. A prémium márkák legkiválóbb modelljei is küzdenek a lehető legkiválóbb lengéskényelemért, azonban ezúttal a britek ennél jóval tovább mentek és jóformán túlzás nélkül, új szintre emelték az utazás komfortját.

A gördülési kényelmet alapvetően két kategóriára bonthatjuk: egyrészt elsődlegesen a kis frekvenciás, másodlagosan a nagyfrekvenciás lengésekre. Előbbi a nagyobb méretű egyenetlenségekre való reakciót jelenti, amiket lassú, alacsony frekvenciájú lengések követnek. A másodlagos pedig az apróbb úthibák következménye, amelyek inkább kisebb, de gyors, nagyfrekvenciás gerjesztést eredményeznek.

A mérnökök elégetten konstatálták, hogy a kisfrekvenciás lengéseket a légrugós felfüggesztés jól kezeli, ezért több figyelmet szentelhettek a nagyfrekvenciájú behatásokra. A feladat pedig az volt, hogy a gumiabroncsokon, a keréktárcsákon és a felfüggesztés elemein keresztül a karosszériát gerjesztő behatásokat tovább csökkentsék.

Ezeknek a nagyfrekvenciájú gerjesztéseknek, vibrációnak a csillapítása történhet azzal, hogy növelik a tömeget, azonban ez már megtörtént, méghozzá a karosszéria hátsó kereszttartói és az ülések vázához adott lengőtömegek segítségével. A tömeget néha összekeverik a súllyal, de a kettő különböző fogalom. A súly a gravitációnak köszönhető erő, míg a tömeg magát az anyagot jelenti, ami például a világűrben is ugyanaz marad, mint a földön. Minél nagyobb egy adott tárgy tömege, avagy a tehetetlensége, értelemszerűen annál jobban ellenáll az erőknek, annál nehezebb felgyorsítani, így remek megoldás a vibrációk csillapítására.

A fejlesztői csapat ötlete az volt, hogy elöl, a felső keresztlengőkarhoz további két kisebb méretű lengőkart építenek be, azonban nagyon precízen kiszámított lengőtömeggel, amely a felső ponton található. Ez már önmagában is mérsékeli a karosszéria felé továbbított kelletlen vibrációkat. A türelmes fejlesztés és a temérdek tesztelés eredménye egy többlépcsős gumi ütközőrendszer felül a kisebb lengőkaroknál, elnyelve mindenféle kelletlen úthiba okozta gerjesztés a két lengőkar között.

Hátul pedig egy ötlengőkaros multilink felfüggesztés teszi a dolgát, méghozzá hátsókerék kormányzással kiegészülve. Ez a szokásos módon alacsony tempónál az elsőkkel ellentétes irányba kormányozódva a minél ügyesebb manőverezést, nagyobb sebességnél azonos irányba fordulva a precíz irányítást segíti elő.

Visszatérve a világújdonságot jelentő első felfüggesztéshez – hogy miért is értékeli mindenki kiemelten a kettős keresztlengőkaros megoldást? Azért mert az alsó és a felső lengőkar hosszának megtervezésével, bekötési pontjainak pozicionálásával a lehető legjobban megközelíthető a vágyott eredmény, azaz a talajhoz képest mindenféle karosszériadőlés esetén is függőleges kerékpozíció, így jöhet létre az ideális gumiabroncs-út kapcsolat.

Nem vitás, hogy a Rolls-Royce szakemberei valóban új szintre emelték a lengéskényelmet a többek között a világújdonságnak számító futóművel, amelyet 3 évnyi gondos tervezés előzött meg. Mindez pedig remek példája annak, hogy az autóiparban még bőven vannak olyan területek, amelyeken a mérnökök áldozatos munkájának köszönhetően elérhetőek újabb és újabb mérföldkövek.